تحقیق عوامل و موانع پیشرفت و تعالی کشور


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق عوامل و موانع پیشرفت و تعالی کشور مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق عوامل و موانع پیشرفت و تعالی کشور نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه ۵
نقش مذهب درپیشرفت ۶
تشریح راه حل ۶
عوامل رشد و بالندگی ازنگاه نهج البلاغه و قرآن ۸
موانع رشد و بالندگی از نظر قرآن ۱۰
نقش اهل قلم در پیشرفت وتعالی جامعه ۱۱
اصحاب قلم، رسالت‌ها و وظایف، موانع و مشکلات ۱۱
پیشرفت کشور از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۳
تاثیر معلمان کشور بر پیشرفت و تعالی جامعه از نظر رهبر معظم انقلاب ۱۴
فرهنگ، اساس توسعه ۱۵
توسعه از دیدگاه امام خمینی(ره) ۱۸
جامعیت مفهوم توسعه ۱۸
رشد اقتصادی وموانع آن ۲۳
میراث مشترک ۲۴
مشکلات مشترک ۲۶
نگاهی به آینده ۳۰
خودباوری عامل پیشرفت یک جامعه ۳۱
نقش علم و ایمان در پیشرفت فرد و جامعه ۳۲
توسعه اجتماعی و چالش‌های پیش رو ۳۴
استقلال توسعه اجتماعی از توسعه اقتصادی ۳۵
عوامل و موانع پیشرفت از نظر رییس جمهور محترم جناب آقای احمدی نژاد ۴۴
توسعه ایرانی ۴۵
جایگاه مدیریت در جامعه اسلامی ۵۱
انواع آسیب های مدیریتی در کشور ۵۳
توسعه پایدار و کارآفرینی در دولت ۶۵
سرمایه اجتماعی ۶۵
توسعه انسانی ۶۶
نقش دولت ۶۸
الگوی توسعه از طریق کارآفرینی ۶۹
کارآفرینی در دولت ۷۰
کارآفرینی و نقش دولت در اقتصاد ۷۲
سازمان کارآفرین و کارگزاران کارآفرین ۷۴
اقدام‌های انجام شده در سال دوم برنامه سوم توسعه ۷۸
نتیجه‌گیری ۸۰
پی نوشت ها ۸۲
منابع ۸۳

 

 

مقدمه

ایران امروز گرچه در مسیر رشدو شکوفایی گام برمیدارد اما باید توجه داشت که  شکوفایی هر کشور و ملتی در گرو تلاش جوانان و نوجوانان و در اصل باورهای اعتقادی آنهاست . پس آنچه را که  باید از ریشه محکم ساخت ،اساس و اصول باورهای جوانان است .

آنچه که به وضوح رخ می نماید این است که عقاید مذهبی هر فرد بر افکار او وافکارش بر گفتار وی و گفتارش بر افکار وی تاثیر میگذارد و در نتیجه کردار وی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت آنچنان که امروز می بینیم جهان غرب از طریق رسانه های عمومی چون اینترنت ،ماهواره و … دقیقا عقاید و باورهای مذهبی جوانان کشور را هدف قرار داده  .چرا که گویا آنان سریع تر متوجه شده اند که برای نابودی هر ملت باید از ریشه جوانانش را خشکاند .حال به این موضوع می پردازیم که چگونه جهان غرب می تواند ما را از طریق تضعیف هویت مذهبی مان از پیشرفت علمی بازدارد ،چه عواملی و شرایطی تسریع کننده ی این هجوم و حشیانه و واضح اند؟و مهم تر آنکه چگونه و از چه طریق میتوان جوانان را از آماج حملات بی رحمانه و سیاستمدارانه ی جهان غرب حفظ کرد. تحقیق و دراصل پاسخ ما به پرسش ریاست جمهوری ،مبتنی بر علائق نوجوانان و جوانان امروز و گرایشات دینی و مذهبی ،همچنین  عوامل دور کننده ی آنها از پیشرفت و حتی علاقه مندی به این جهت است . در اصل در مسیر پاسخ به این سوال و در مسیر رسیدن به کلیدهایی برای بازگشایی این درهای بسته ما با پرسش و پاسخ های متعددی از جوانان اطلاعاتی بدست آورده و با مطالعه ی آثاری چند از استادان مذهبی ،علمی و تاریخی چون استاد اصغر طاهر زاده ،استاد شهید مرتضی مطهری ،دکتر علی شریعتی و با بهره گیری از تفسیر المیزان به اهتمام استاد بزرگ علامه طباطبائی و سایر منابعی که در پایان تحقیق ذکر شده اند توانسته ایم پاسخی مناسب  و مطابق با نظر بسیاری از جوانان هم وطنمان  را در چندین صفحه گرد آوری کنم.امید است با بررسی این پرسش و تحلیل راه کارهای ارائه شده اسلامی حقیقی و ایرانی جاوید را نظاره گر باشیم.

نقش مذهب درپیشرفت

مذهب یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت و برداشتن موانع و سدها در مسیر این هدف است حال به چندین نکته در این باب اشاره میکنیم.

ایجاد اتحاد و پیوستگی و تحکیم  بنیاد خانواده .

ایجاد کنفرانس های مذهبی سیاسی و حضور پیدا کردن شخصیت های مطرح سیاسی ،اجتماعی و پاسخ به پرسش های جوانان در مورد فعالیت های سیاسی کشور .

ایجاد برنامه های تلویزیونی تاریخی ،سیاسی و اجتماعی و سپس طراحی مسابقاتی مبنی بر اطلاعات داده شده در این برنامه ها و سپس معرفی افراد برتر .

الگو گیری از فیلم های اروپایی در مورد القا کردن خودباوری  و نشان دادن تاثیر والای مذهب در پیشرفت و تعالی یک کشور .

تشریح راه حل :

اولین و مهمترین موضوع تحکیم خانواده است چرا که خانواده مبنای شکل گیری هرگونه اخلاق و ارزش فردی و اجتماعی است. پس اگر فردی در خانواده به گونگه ای تربیت شود که وطن و پیشرفت آن برای وی یکی از مهمترین ارزش ها تلقی شود به طور حتم هنگام ورود به جامعه فردی خواهد شد که والاترین هدفش خدمت به جامعه است اما مشکل عمده و بزرک ایران امروز خانواده هاست .هر چند خانواده ها بر اساس ارزش های دینی سعی در تربیت فرزندان شایسته ای دارند اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که خانواده ای که از طرف دولت در رفاه اقتصادی کامل قرار میگیرد حامی دولت و کشور و وطن خواهد بود و این نه تنها به تداوم حکومت و دولت می انجامد بلکه کشور رو به پیشرفت و ترقی گام بر میدارد . پس دولت باید در اولین گام محاصره های اقتصادی و تورم را از بین ببرد به گونه ای که تمام خانواده های ایرانی ماهیانه از دولت به تعداد افراد خانوار مایحتاج زندگی را در حدی متناسب دریافت کند .به عبارتی میتوان برنامه را با اختصاص دادن سرانه ای به عنوان سرانه ی خانوارها در جامعه و دولت اجرا کرد و از راه تامین خانواده ها از نظر بزرگترین مشکل یعنی مشکل اقتصادی از آنها خواست تا حامی دولت و کشور باشند و در پیشرفت علمی کشور بکوشند.

از پیامدهای تامین مالی خانواده ها از طرف دولت به صورت ماهیانه و جدا از مستمری میتوان به چندین مورد اشاره کرد:

۱- با تامین نیاز اقتصادی ،رشوه خواری، کم کاری، عدم ارائه خدمات مناسب و تمامی اختلالات اداری در کشور کاهش یافته و مردم با میل و رغبت برای پیشرفت کشور تلاش میکنند.

۲- غرب گرایی و توجه به جهان غرب کاهش می یابد و تمرکز مردم برای پیشرفت و تکیه بر استعداد های خودی خواهد بود .

۳- فرار مغزها که شایع ترین و مهمترین عامل عقب ماندن و کند پیشروی کردن ایران امروز است از بین رفته و جوانان شایسته ایرانی برای خدمت به کشور میکشوند.

با توجه به پیامد های این عمل در صورت اجرای چنین طرحی در مدت زمان کوتاهی پیشرفت بی سابقه ای را شاهد خواهیم بود.

عوامل رشد و بالندگی ازنگاه نهج البلاغه و قرآن

عوامل رشد و بالندگی انسان عناصر و عواملی را که برای رشد و تعالی انسان مطرح است از نگاه قرآن و نهج‌البلاغه مورد بررسی قرار می ‌گیرد. از جمله موارد رشد و بالندگی عبارتند از:

 علم و تفکر علم و دانش، تفکر و تعقل یکی از عوامل سازنده انسان به شمار می ‌رود، قرآن کریم برای علم و آگاهی ارزش بسیاری قایل است در ارزش علم و دانش همین بس که نخستین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شده است سخن از علم به میان آمده است اگر کسی علم و آگاهی نداشته باشد نمی ‌تواند تکلیف الهی را بشناسد تا به اطاعت صحیح از آنها تن دردهد. کسی که از دانش تهی باشد از کجا می ‌تواند به هدف حیات خویش دست یابد تا در آن مسیر گام بردارد خود قرآن علت سقوط بسیاری از تبهکاران را عدم تعقل می ‌داند. «و قالوا لَو کُنّا نسمع او نَعْقِل ما کُنّا فی اصحابِ السَّعیر» «و گفتند: اگر ما به سخنان آنان گوش می دادیم یا تعقل می ‌کردیم هرگز از یاران دوزخ نبودیم»آیه فوق از زبان دوزخیان نقل می ‌کند که ایشان در پاسخ به فرشتگان می‌گویند اگر ما در دنیا دعوت رسولان را گوش داده بودیم و به آنها عمل می ‌کردیم و یا پیامها و فرامین‌ها و حق بودن خود رسولان را درست تعقل کرده بودیم هرگز از زمره گمراهان و دوزخیان نبودیم.

پلیدی و زشتی را خداوند مربوط به عدم تعقل و اندیشه می ‌داند، و افرادی که نمی ‌اندیشند قرآن پلید می ‌داند.

«و یَجعل الرِّجْسَ علی الذَّین لایعقلون»

«و پلیدی را برای کسانی که تعقل نمی کنند قرار می ‌دهد» انگیزه قرآن از دعوت انسان به مطالعه و تفکر و آگاهی سطحی نیست که منشأ اثری نباشد بلکه دعوتش اینست که انسان هدفداری خلقت را دریابد که جهان بیهوده خلق نشده است، دریابد که جهان دارای خالقی است او ناظر به تمام اعمال و رفتار انسان است.

ایمان و خداباوری: منظور از ایمان و خداباوری عبارت از اعتقاد قلبی به خدا و فرامین او همراه با تسلیم در برابرش، ایمان غیر از علم است چرا که قرآن از کافرانی سخن می گوید که با وجود علم و آگاهی به سوی کفر گرایش داشتند از جمله باید از شیطان نام برد که خدا را می ‌شناخت به معاد هم اعتقاد داشت و می ‌دانست که انبیاء از سوی خدا مبعوث شده‌اند ولی با این وجود قرآن او را کافر می داند. «اَبی و اسْتَکْبَر و کانَ من الکافرین» (ابا کرد و کبر ورزید و از کافران بود.)

 یا فرعون و اطرافیان وی علم به وجود و علم به رسالت موسی داشتند ولی در برابر آن حضرت موضع‌‌گیری خصمانه می ‌کردند حضرت موسی در خطاب به فرعون می گوید: تو می ‌دانستی آنچه به من نازل شده از سوی خدای آسمانها و زمین است.

 «لقد عَلِمَتُ ما انزل هولاءِ اِلّا ربُّ السموات و الارض» به تحقیق شما می دانستید (آنچه ارائه شد) از جانب خداوند آسمان و زمین نازل شده است.

«من کان یرید العِزَّه فِللهِ العِزَّهَ جمعیاً‌الیه یَصْعَد الکَلِم و العمل الصالح یَرفَعُه» کسی که خواهان عزت است (باید از خدا بخواهد) چرا که تمام عزت برای خداست، سخنان پاکیزه به سوی او صعود می کند و عمل صالح را بالا می برد.


موانع رشد و بالندگی از نظر قرآن

آیا در قرآن نیز به این مسئله اشاره ای شده است یا خیر. البته باید قبل از آن به این نکته اشاره داشت که انسانی رشد دنیوی کاملی خواهد داشت که رشد معنوی کاملتری دارد .

 آیات قرآن در رابطه با انسان رشد نیافته

مهم ترین مانع انسان برای رشد وبالندگی اعراض از یاد خداست که مانعی برای رسیدن انسان به مقام قرب ومنزلت های والای معنوی وکمالات خداوندی است(اعراف ۱۷۶ و۱۷۵ )

 پیروی از شیطان واطاعت وهمراهی با وی ویا پیروی از هوای نفس

 تجاوز گری (مطففین آیه ۱۵ و ۱۲)

 دنیا طلبی (اعراف ۱۷۶ )

 شرک (زمر آیه ۳)

 گناه (مطففین آیه ۱۵ )

اما به عنوان جمع بندی مطالب تمامی موضوعات بررسی شده را در چند سطر خلاصه میکنیم.

۱-اولین موضوع برای پیشرفت هر کشوری خودباوری است و خودباوری یکی از پیامدهای مثبت دین داری و خداباوری است.

۲-در درجه ی دوم  ایجاد امکانات و دادن خدمات مورد نیاز جوانان برای تحقیق ،پژوهش و علم آموزی و در نتیجه جلوگیری از فرار مغزها  است

۳-تامین مالی تمامی خانواده ها و به خصوص  تامین همه جانبه ی  جوانان مخترع و پژوهشگر

۴-دادن امتیازات خاص به افرادی که در مسائل سیاسی و اقتصادی و مذهبی حائز رتبه های برتر مسابقات تلویزیونی  شده اند.

۵-آگاهی بخشیدن به جوانان و نوجوانان از اسلام واقعی  و حقیقی

۶- آگاهی بخشیدن به جوانان در مورد تاریخ ایران طی مسابقات تاریخی

۷-ساخت سری فیلم های تلویزیونی  مبنی بر ساده زیستن و نشان دادن نقش خداباوری در سالم زیستن و پیشرفت  انسان و تکامل وی در همه ی جهت

۸- مبارزه با ساخت فیلم های  تجملگرای فعلی و دور از دین و مذهب و سنت ایرانی و متمایل به فرهنگ غرب

نقش اهل قلم در پیشرفت وتعالی جامعه

اصحاب قلم، رسالت‌ها و وظایف، موانع و مشکلات

اهالی قلم به عنوان نوعی از راهبران فکر می‌بایست مروج اندیشه‌های نو در جامعه باشند. اندیشه‌هایی که باعث بالندگی و ایجاد حرکت به سوی تعالی، رشد و در مسیر پیشرفت و ترقی جامعه باشد، نه این‌که سکون و کم‌تحرکی جامعه را در پی داشته باشد. اصحاب قلم می‌بایست شرافت قلم خود را به هیچ چیز جز آن‌چه مورد رضای حق تعالی است قرار ندهند. یکی از رسالت‌های اهالی قلم بیان واقعیات به منظور رفع نواقص و کمبودها و نیز ایجاد انگیزه برای بروز و شکوفا شدن استعدادهای بالقوه‌ی افراد جامعه می‌باشد. رسالت دیگر این فرهیختگان هموار کردن راه ورود فعالان دلسوز و متعهد در کلیه‌ی عرصه‌های خدمت‌گزاری و فعالیت‌ در کشور به منظور پیشرفت سریع جامعه می‌باشد. هم‌چنین می‌بایست اضافه نمود از مهم‌ترین وظایف و مسؤولیت‌های این قشر ارزش‌مند جامعه، آماده‌سازی بستر لازم جهت انتخاب آگاهانه‌ی مردم و افکار عمومی برای مواجهه نمودن مردم با مسائل و شکلات و اتخاذ تصمیمات در مواقع مقتضی می‌باشد. حال که در خصوص وظایف و رسالت‌های این قشر مطالبی بیان گردید، یکی از مشکلات که به نظر می‌رسد ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد محدود شدن اهالی قلم در دوران خفقان ستم‌شاهی می‌باشد که در آن هیچ زمینه‌ی فکری به جز مداحان و ثناگویان تاج و تخت، حق بروز و ظهور استعدادها و تفکرات خود را در جامعه نداشتند، به نحوی که اگر ایران، امروزه به عنوان کشوری پیشرفته و توسعه‌یافته شناخته نمی‌شود شاید به جرأت بتوان گفت بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به اهالی قلم و فرهیختگان در زمان خفقان شاهنشاهی یکی از دلایل عمده‌ی آن می‌باشد. امروزه که به برکت نظام مقدس اسلامی زمینه‌ی رشد و توسعه‌ی فرهنگی و اجتماعی جامعه مهیاست رسالت و وظیفه متولیان و مسؤولین جامعه در توجه جدی‌تر به اهالی قلم و فرهیختگان امری کاملاً ضروری و واجب است که این توجه می‌بایست با دو رویکرد (حل مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ایشان همراه باشد. مشکلات نرم‌افزاری اصحاب قلم برمی‌گردد به ویژگی‌های شخص نویسنده، این‌که چه مقدار از فضای علمی و وجاهت در میان جامعه برخوردار است و به طور کلی به کاراکتر اهل قلم برمی‌گردد و مشکلات سخت‌افزاری این قشر بیشتر در زمینه‌ی نشر اندیشه است و معضلات فنی و هزینه‌های مادی که دامن‌گیر اهل قلم می‌باشد.)

توجه جدی مقام معظم رهبری به فرهیختگان در عرصه‌های مختلف علم و ادب در کشور و دیدارهای حضوری ایشان با نام‌آوران و صاحب‌نظران علم و ادب و اهل قلم نشان‌دهنده‌ی اهمیت و نقش روشنفکران جامعه در نزد معظم‌له می‌باشد. در دیدارهایی که رهبر انقلاب با فرهیختگان جامعه دارند در حضور ایشان مسائل و مشکلات و تنگناهای موجود در جامعه مطر می‌شود. حال که مقام معظم رهبری به اعتلا و رشد فرهنگی و رفع موانع موجود بر سر راه فرهیختگان جامعه علاقه‌مندند و در جهت نیل به آن اهتمام جدی دارند سایر مسؤولین و متولیان نیز می‌بایست با سعه‌ی صدر، مشکلات اهالی قلم و خردمندان را در ابعاد مختلف دقیقاً بررسی و در جهت رفع آن اقدام نمایند و اگر اصحاب قلم در جهت دلسوزی و حس میهن‌دوستی به بیان واقعیات و مشکلات جامعه می‌پردازند تاب تحمل انتقادهای آن را داشته و در جهت رفع موانع فرا روی ایشان گام بردارند. به امید آن روز که ایران سربلند ما همواره در مسیر پیشرفت، توسعه و تعالی باشد.

پیشرفت کشور از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

80,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.