تحقیق نحوه سازگاری با همسران ناسازگار


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله نحوه سازگاری با همسران ناسازگار مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۱  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله نحوه سازگاری با همسران ناسازگار  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه
فصل اول:کلیات.
تعریف وتبیین موضوع.
ضرورت و اهمیت تحقیق.
فواید و اهداف تحقیق
پیشینه تحقیق…
سؤال های اصلی و فرعی.
فرضیه
روش تحقیق…
ساختار تحقیق…
اصطلاحات و کلید واژه های تحقیق..
مشکلات و موانع و محدودیت ها
فصل دوم:شناخت زوجین از هم
خواستگاری…..
معیار شناخت.
فصل سوم:عوامل سازگاری و ناسازگاری.
شوهرداری
همسرداری….
هدف های ناپایدار در ازدواج.
زیان هدف های ناپایدار.
معیارهای صحیح انتخاب همسر…….
از چه شرایطی باید بپرهیزیم
انعطاف مرد در مقابل حق…..
اختصاص وقت معین به همسر.
رعایت حقوق و وظایف..
اصول تأثیرگذار برخلق و خو.
جایگاه عشق در ازدواج..
نگاهی گذرا به فرمایشات امام علی(ع)…
نتیجه
پیشنهادات….
خلاصه..
فهرست منابع…

فهرست منابع

۱- قرآن کریم*

۲- ابن الرضا،انسیه سادات،راه صمیمیت با همسر و موقعیت زن،چاپ اول،قم،انتشارات وثوق،۱۳۸۶

۳- امینی،ابراهیم،آشنائی با وظایف و حقوق زن،چاپ دوم،قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی،۱۳۸۴

۴- امینی،ابراهیم،همسرداری،چاپ هجدهم،قم،انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی،۱۳۸۱

۵- حسینی دشتی،سید مصطفی،معارف و معاریف،چاپ اول،تهران،انتشارات مؤسسه فرهنگی آرایه،۱۳۸۵

۶- خوداکوف،ن.م،آنچه باید همسران جوان بدانند،ترجمه میمتا،چاپ ششم،تهران،۱۳۶۴

۷- دشتی،محمد،ترجمه نهج البلاغه،چاپ شانزدهم،قم،انتشارات مشهور،۱۳۸۱

۸- دهنوی،حسین،گلبرگ زندگی،چاپ هفتم،قم،انتشارات خادم الرضا،۱۳۸۸

۹- سیاح،احمد،فرهنگ بزرگ جامع نوین،عربی فارسی،جلد۳و۴،چاپ نهم

۱۰- عمید،حسن،فرهنگ فارسی عمید،چاپ بیستم،تهران،انتشارات امیرکبیر،۱۳۸۰

۱۱- فقیهی،علی نقی،تربیت جنسی،قم،انتشارات دارالحدیث،۱۳۸۷

۱۲- قائمی،علی،تشکیل خانواده در اسلام،چاپ هشتم،انتشارات امیری،زمستان۱۳۷۲

۱۳- معین،محمد،فرهنگ فارسی معین،چاپ دوم،تهران،انتشارات راه رشد،۱۳۸۵

۱۴- موانع و عوامل رشد در خانواده،انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،مهر۱۳۶۰

خواستگاری       

خواستگاری یکی از دوره هایی است که شخص می تواند در آن به شناخت نسبی از آینده اش بپردازد و در این مرحله شخص می تواند با استفاده از سوال و جوابهای بجا،ریشه بسیاری از ناسازگاری ها را برطرف نماید.

لذا در هنگام خواستگاری توجه به نکاتی ضروری است:

۱)وقتی که خصوصیات و خواسته ها و برنامه های زندگیشان را می خواهند به یکدیگر بگویند،کاملا توجه داشته باشند آنچه را فعلا هستند(بودن) با آنچه را که می خواهند باشند(شدن) به دقت تفکیک نمایند،زیرا بعضی در هنگام صحبت(عموما هم بی غرض)طوری خود را معرفی می کنند که گوئی تمام آن خصوصیات را الآن دارا هستند.در نتیجه هر یک از طرفین در موقع شروع زندگانی انتظارشان از همدیگر همان می شود که خود را آنگونه معرفی کردند.اما متاسفانه چند روزی از آغاز زندگی مشترک نگذشته چیز دیگری می بینند و از همین جا سوء تفاهم،بد بینی و بی اعتمادی پایه ریزی می گردد.

۲)شاید ضرورت نداشته باشد هر چیزی را بگویند ولی آنچه را که لازم به گفتن است در کمال صداقت و خلوص بگویند.

۳)سعی شود به هیچ وجه ازدواجشان از راه ترحم و دلسوزی نسبت به هم نباشد که در این صورت فرد شاید بزرگ ترین خیانت را به همسرش می نماید.زیرا معمولا عواقب بسیار بدی خواهد داشت و حداقلش آن است که بعدها همان عامل را چماقی کرده و بر سر هم می کوبانند.

باید بر اساس ملاک ها و ارزش ها و خواسته هائی که دارند یکدیگر را انتخاب نموده و بپذیرند.

۴)دقت روی خصوصیات خانوادگی هر یک بسیار مهم است و به نظر نگارنده شاید از خود فرد هم مهمتر باشد. زیرا عموما ارزش های رفتاری افراد از رفتار خانواده شان تاثیر پذیر می باشد و معمولا رفتار دیرتر از عقاید تغییر می یابد.

رسول اکرم(ص) در حدیثی فرمود:« ایاکم و خضراء الدمن.بپرهیزید از سبزه روئیده از مزبله ها.قیل:یا رسول الله و ما خضراء الدمن.قال:المراه الحسناء فی منیت سوء.به حضرت عرض شد یا رسول الله خضراء دمن چیست. فرمود:زن زیبائی که از خاندان بد و پلید بوجود آمده باشد.»

حضرت علی(ع)می فرماید:«حسن الاخلاق برهان کرم الاعراق . ملکات پسندیده و اخلاق خوب دلیل وراثت های پسندیده انسان است.»

۵)سعی شود بیشتر از هر چیز عفت و پاکی یکدیگر را ملاک قرار دهند که در این صورت در چشم های هر یک جمال هم دیده می شود.بعد کاردانی یکدیگر را در نظر بگیرند.زیرا یکی از بدترین مسائلی که زن برای خود ننگ می داند آن است که مردش از نظر مخارج زندگی نتواند روی پای خود بایستد و متکی به غیر مثلا خانواده اش باشد.همان گونه که برای مرد رنج آور است که زنش در خانه داری ضعیف باشد.

هم کفو بودن را بیشتر از همه در تقوا و پاکی فرد جستجو کنند.فردی نزد امام حسن(ع)آمد تا درباره ازدواج دخترش مشورت نماید.حضرت فرمودند:«او را به مرد با تقوائی شوهر بده که اگر دوستش بدارد نوازشش خواهد کرد و اگر دوستش ندارد دشمنیش نخواهد کرد.»

۶)اگر شراب خواری خواستگاری کند به او دختر ندهید.اسلام علاوه بر اینکه خرید و فروش و تهیه و توزیع و نوشیدن مشروب را از نظر قانونی بر مسلمین تحریم کرده است به علت اینکه میخواری پدر و مادر روی نطفه تاثیر مستقیم دارد در بحث زناشوئی با کمال صراحت پیروان خود را از پیوند ازدواج با مردم الکلی منع کرده است.

امام صادق(ع)فرمود:«من زوج کریمته من شارب خمر فقد قطع رحمها.کسی که دختر خود را به شراب خواری تزویج کند با این عمل قطع رحم کرده است.»

رسول اکرم(ص)فرمودند:«شارب الخمر لا یزوج اذا خطب.اگر شراب خواری خواستگاری کند به او دختر ندهید.»

۷)یکی از صفات خطرناکی که از راه وراثت به فرزندان منتقل می شود جنون است.در وسائل از امام باقر(ع)نقل است:از حضرت سوال کردند که مرد مسلمانی را زیبائی زن دیوانه ای واله و مجذوب کرده است.آیا او را به همسری خود انتخاب نماید.حضرت فرمود:نه.»

۸)مردان و زنانی که دچار ضعف عقل و حماقت هستند عموما بچه های ضعیف العقل می آورند.احمق در تمام طول زندگی اسیر محرومیت های گوناگون است و جامعه نیز از نارسائی فکر او در زحمت است.لذا باید از گزیدن همسر احمق اجتناب ورزید.

۹)قرار های لازم را بدون رودربایستی مطرح نمایند تا بعد دچار اشکال نشوند.بعضی از آن ها عبارتند از:

الف.کار کردن یا نکردن زن در بیرون از خانه و یا میزان ادامه تحصیلاتش.

ب.نوع زندگی از نظر اقتصادی.

ج.محل سکونت.زیرا عموما خانم ها وابستگی بیشتری به خانواده شان دارند از این رو می خواهند در شهری که والدینشان زندگی می کنند زندگی کنند.

همچنین یکی از بیشترین اختلافات یک جا زندگی کردن با خانواده ها می باشد.[۱]

معیار شناخت

برای شناخت فرد مقابل در ازدواج،حتما باید اول خودتان را بشناسید. باید ویژگی های خود،نقاط قوت و ضعف و تیپ شخصیتی خویشتن یعنی درون گرائی و برون گرائی را بشناسید و تا زمانی که این اتفاق نیفتد،برای انتخاب،سردرگم خواهید بود.

انتخاب های ما به طور معمول در هر زمینه ای(خودرو،منزل،لباس،کفش و …)با توجه به سلیقه و نیاز ماست.در ازدواج به سبب اهمیت آن،افزون بر توجه به سلیقه،به مسائل پیش گفته باید توجه کرد. یادمان باشد که لازمه دیگرشناسی و انتخاب درست،خودشناسی است.[۲]

فصل سوم:

عوامل سازگاری و ناسازگاری

شوهرداری

شوهرداری یعنی مواظبت و نگهداری از شوهر.شوهرداری کار آسانی نیست که از هر زن بی لیاقت و نادانی ساخته باشد،بلکه نیازمند کاردانی،ذوق و سلیقه و زیرکی مخصوصی است.زنی که بخواهد شوهرداری کند باید دل او را بدست آورد،اسباب رضایت خاطرش را فراهم سازد،مواظب اخلاق و رفتارش باشد،به کارهای نیک تشویقش کند،او را از کارهای بد منع کند،مراقب بهداشت،سلامتی و تغذیه او باشد و سعی کند از او انسانی آبرومند،محبوب و مهربان بسازد تا برای خانواده اش بهترین سرپرست و برای فرزندانش بهترین پدر و مربی باشد.

خداوند حکیم به زن قدرت فوق العاده ای عطا فرموده است.سعادت و خوشبختی خانواده در دست اوست، بدبختی خانواده نیز در دست اوست.زن می تواند خانه را به محیطی بهشت گونه بدل سازد و نیز می تواند آن را به صورت جهنمی سوزان درآورد.

او می تواند شوهرش را به اوج ترقی برساند و نیز می تواند به خاک سیاهش بنشاند.زن اگر با هنر شوهرداری آشنا باشد و وظایفی را که خدا برای او مقرر فرموده،انجام دهد،می تواند از یک مرد عادی،بلکه از یک مرد بی لیاقت،شوهری لایق و آبرومند بسازد.

یکی از دانشمندان می نویسد:«زن قدرت عجیبی دارد،مثل قضا و قدر است،هرچه بخواهد همان است.»

اسمایلز می گوید:«اگر زن باتقوا و خوش خلق و کدبانوئی در خانه ای محقر و فقیر باشد،آن خانه را محل آسایش و فضیلت و خوشبختی می سازد.»

ناپلئون می گوید:«اگر می خواهید اندازه تمدن و پیشرفت ملتی را بدانید به زنان آن ملت بنگرید.»

بالزاک می گوید:«خانه بی زن عفیف،قبرستان است.»

شوهرداری به قدری در نظر اسلام اهمیت داشته که آن را هم ردیف جهاد در راه خدا دانسته است.

 حضرت علی(ع)می فرماید:«جهاد زن به این است که خوب شوهرداری کند.»

با توجه به اینکه جهاد در راه خدا برای ترقی و گسترش اسلام،دفاع از کشورهای اسلامی و اجرای عدالت اجتماعی،بزرگ ترین عبادت است،ارزش شوهرداری معلوم می شود.

همسرداری

چنان که شوهرداری بزرگ ترین وظیفه یک بانوی خانه دار است و اهمیت آن در شریعت اسلام در ردیف جهاد قرار گرفته است،همچنین همسرداری نیز بزرگ ترین و ارزنده ترین عمل یک مرد همسردار بوده و راز سعادتمندی خانواده می باشد.

همسرداری کار آسانی نیست بلکه رموزی دارد که هر کس اگر کاملا به آن ها آشنائی داشته باشد می تواند همسرش را مطابق دلخواه،به صورت یک بانوی ایده آل بلکه فرشته رحمت درآورد.

مردی که بخواهد واقعا همسرداری کند باید اخلاق و روحیات همسرش را کاملا بدست آورد،از خواسته های درونی و تمایلات نفسانی او آگاه شود و بر طبق آن ها برنامه زندگی را مرتب سازد.بوسیله اخلاق و رفتار خویش چنان در او نفوذ کند و دلش را بدست آورد که به خانه و زندگی دلگرم شود و از روی عشق و علاقه خانه داری کند.[۳]

 هدف های ناپایدار در ازدواج   

شک نیست که هر ازدواجی دارای هدف یا اهدافی است.ولی برخی از هدف ها کم ارج،نا پایدار و بی اصالت است و نمی تواند برای همیشه یا مدتی دراز خوشبختی زوجین را تضمین کند.بدین نظر ازدواج تنها به خاطر آن اهداف نباید صورت بگیرد.برخی از آن اهداف به قرار زیرند:

۱)کامجوئی جنسی:

زندگی مشترک از تمایل جنسی منشا می گیرد و گروهی تنها به این علت ازدواج می کنند که مسائل و مشکلات جنسی را سر و صورت داده و غریزه را اشباع کنند.وجود این هدف در بین دیگر اهداف ازدواج بد نیست ولی این امر تنها هدف نباید باشد.در انتخاب همسر باید خاطر جمع باشید که عشق در زندگیتان وجود دارد و این عشق تنها از غریزه جنسی منشا نگرفته است بلکه عقلانی و اندیشیده است.

۲)نجات از تنهائی:

گاهی ازدواج تنها وسیله برای رهائی از تنهائی است.افراد در رنج و مشقت از تجردند.همدمی و هم سخنی می خواهند تا در کنار او باشند و غم و تنهائی خود را با او بزدایند.این هدف می تواند یکی از هدف های ازدواج باشد ولی به تنهائی دارای ارزش و اصالت نیست و نمی تواند زمینه را برای عشق و مودت فراهم سازد.هدف نهائی مهمتر از این مسئله است.

۳)فراغ از رنج خدمات:

زمانی برخی از افراد ازدواج می کنند که از شر آشپزی،نظافت خانه،شستشوی لباس و ظروف و کارهائی از این قبیل راحت شوند.زندگیشان سر و سامانی داشته،غذایشان به موقع آماده و لباسشان شسته و اتو کرده باشد.

ممکن است زندگی زناشوئی به چنین سرانجامی منتهی شود ولی این امر نمی تواند هدف ازدواج را تشکیل دهد. از آن بابت که هیچ شوهری حق ندارد چنین وظایفی را بر همسر تحمیل کند.اگر زن مایل بود در این برنامه ها شرکت و مداخله می نماید،اگر هم بدان رغبتی نداشت نباید مجبورش کرد.

۴)رسیدن به مال و مقام:

ازدوج به خاطر سرمایه و دارائی همسر،تنها برای رتبه و مقام او نیز امری خطاست.زیرا درست است که همسر دارائی و ثروت دارد،مقام و رتبه ای دارد،ولی اگر در آن ازدواج عشق و علاقه نباشد،محبت و مودت خالصانه و با صفا نباشد از این مال و مقام او را چه بهره ای تواند بود،چه افتخاری به داشتن چنین همسر است،زندگی در آن صورت دامی خطرناک و کشنده می شود و زن و شوهر نقش کلفتی را در برابر یکدیگر باید ایفا کنند.

۵)ترحم و لطف:

بعضی از ازدواج ها به خاطر دستگیری از یک فرد ناتوان،زیر بازو گرفتن یک مفلوک و در جمع دلسوزی و ترحم صورت می گیرد.مسئله دلسوزی نسبت به غیر یک عمل انسانی است ولی نمی تواند تنها هدف ازدواج باشد.زیرا اول ترحم نمی تواند برای مدت یک عمر ادامه یابد.آدمی پس از مدتی از آن خسته شده و ترکش می گوید.دوم زندگی خانوادگی یک بده بستان است و در این داد و ستد باید موازنه و تعادل باشد.اگر بنا شود ترحم به صورت طلب درآید و یک طرفه باشد موجب دلسردی و رهائی است.سوم گاهی دلسوزی آنچنان نفرت انگیز می شود که آدمی اگر از آن سر درآورد فریادش بلند می گردد و این خود عاملی برای برهم خوردگی کانون و نظام خانوادگی است.

 زیان هدف های ناپایدار

وجود چنین غرض هائی در ازدواج به عنوان ضمیمه اهداف بد نیست.ازدواج تنها بر چنین اهداف نمی تواند متوقف باشد و اگر هم متوقف شود سرانجام خوبی ندارد.در امر ازدواج و زناشوئی افراد ناخودآگاه به دنبال نوعی همبستگی عمیق روحی و عاطفی هستند و نیاز به چنین همبستگی است که افراد را وادار به تن در دادن به این پیمان می کند.اما ناپایداری زندگی در سایه این اهداف بدان نظر است که هرگاه برای یکی از دو طرف ازدواج زمینه بهتری برای رفع و جبران نیازها پدید آید،عقلا باید ترک خانواده گفته و بدان سو رهسپار گردد.در چنان صورت،کانون زندگی سرد آشیانه سکون و آرامش ویران و بهانه جوئی ها برای رهائی از هم آغاز و خلاصه زندگی جهنمی آغاز خواهد شد.[۴]

معیارهای صحیح انتخاب همسر         

از جمله آموزش هایی که در جهت تربیت جوان باید به وی داده شود آگاه سازی از معیارهای گزینش همسر است.با آموزش این معیارها چه بسا زندگی ها پردوام تر و مستحکم تر شود.بسیاری از پسران و دختران جوان بدون آگاهی از معیارهای اساسی،معیار های واهی برای خود در نظر می گیرند و پس از ازدواج متوجه می شوند که این معیارها ملاک خوشبختی نیستند،اما متاسفانه خیلی دیر شده و اکنون باید از خواسته خود صرف نظر کنندو طوری خود را تطبیق دهند که آسیب نبینند،یا اینکه باید بسوزند و بسازند و یا باید از یکدیگر جدا شوند و تازه فردی را با ویژگی های مطلوب انتخاب کنند.

در احادیث معصومان(ع)معیارهای زیادی برای انتخاب همسر بیان شده است:

۱)زیبائی جاذب:

زیبا دانستن همسر(بویژه برای پسران)از معیارهای تفاهم و تداوم زندگی مشترک محسوب می شود و برای بعضی افراد،زیبائی چهره همسر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.از این رو در احادیث به مردی که قصد ازدواج با زنی را دارد اجازه داده شده که به چهره و موهای او نگاه کند و زیبائی وی را کشف نماید.

امام صادق(ع)می فرماید: «لا باس ان ینظر الرجل الی وجهها و معصمها اذا اراد ان یتزوجها.اشکال ندارد که مرد به صورت و مچ دست های زنی که قصد دارد با او ازدواج کند،نگاه کند.»

همچنین از ایشان پرسیدند:آیا مرد می تواند به موها و محاسن زنی که می خواهد با او ازدواج کند،نگاه کند؟امام(ع)فرمود:«لا باس بذلک اذا لم تکن متلذذا.اگر همراه با لذت شهوت رانی نباشد،اشکال ندارد.»

انسان فطرتا میل به زیبائی دارد و از زشتی روی گردان است.هر چیز زیبا او را به خود جلب می کند و هر چیز نازیبائی او را دور می سازد.لذا برای شروع ارتباط پسر و دختر یک زیبائی نسبی لازم است تا قلب طرف مقابل را به سمت وی متمایل کند.البته اگر فرد زیبا نیست حداقل سعی کند که آراسته و تمیز و خوشبو باشد تا از این طریق،نازیبائی جسمانیش را جبران کند وگرنه باعث ایجاد تنفر در فرد می شود.این مسئله وقتی اهمیت پیدا می کند که یکی از زوجین،نسبت به دیگری از زیبائی بیشتری برخوردار باشد و احساس زیان و خسران کند. علاوه بر این ممکن است که اطرافیان مرتب این تفاوت را به آنها گوشزد کنند و ناخواسته ایجاد کدورت بین آنها شوند.لذا در روایات از زیبائی به عنوان یکی از معیارهای انتخاب همسر یاد شده است.

امام سجاد(ع) می فرماید:«اذا اراد احدکم  ان یتزوج فلیسئل عن شعرها کما یسئل عن وجهها.فان الشعر احد الجمالین.هنگامی که می خواهید ازدواج کنید از موی زنی که به خواستگاری او رفته اید سوال کنید،زیرا مو یکی از دو زیبائی است.»

البته در احادیث از اینکه فردی صرفا بدلیل چهره دختر اقدام به ازدواج نماید و زیبائی سیرت و اخلاق و تدین او را نادیده بگیرد،نهی شده است.

اما صادق(ع)فرمود:«اذا تزوج الرجل المراه لمالها او جمالها لم یرزق ذلک فان تزوجها لدینها،رزقه الله-عزوجل-مالها و جمالها.اگر مردی به خاطر زیبائی یا ثروت زنی با وی ازدواج کند،نه از زیبائی او بهره ای خواهد برد نه از ثروت او.اما اگر او را به خاطر دینداریش انتخاب کند،خداوند ثروت و زیبائی او را نصیب وی خواهد کرد.»

این بدان معناست که اگر ملاک فقط زیبائی و ثروت باشد و فرد به دیگر معیارها توجه نکند زندگی آن قدر برایش سخت می شود که نه آن ثروت به درد او می خورد و نه آن زیبائی به چشم او می آید.اگر زن مومن واقعی باشد به راستی شوهر خود را با عشق و محبت جذب می کند.حتی اگر زشت و فقیر باشد،در نظر مرد،زیبا و ثروتمند جلوه می کند و از طرفی برکت را به خانه مرد می آورد و روزی او فراخ می شود.

لازم به توجه است که زیبائی مرد بیشتر در عقل و منطق اوست و زنان نیز بیشتر جذب قدرت عقلی آنها می شوند تا زیبائی چهره شان.برعکس مردان که بیشتر جذب چهره زیبا و جذابیت جسمی زن می شوند و کمتر به عقل و درایت آنها توجه می کنند.

اما علی(ع)در این باره می فرماید:«صوره المراه فی وجههاو صوره الرجل فی منطقه.صورت زن در چهره اوست و صورت مرد در منطق و سخن اوست.»

ولی به هر حال زن نیز از ازدواج با فردی که زشت روست احساس انزجار می کند مگر اینکه باطن و سیرت او آنقدر زیبا باشد که زشتی صورت او را بپوشاند و زن مجذوب جهان باطن او شود.البته این مسئله در مورد مردان نیز صدق می کند.[۵]

۲)توجه به خانواده:

مسئله خانواده و سابقه خانوادگی همسر در امر تشکیل کانون زندگی فوق العاده مهم است.تا خانواده همسر شناخته شده و خوب نباشد امکان برقرار کردن رابطه صحیح با او کمتر امکان پذیر است.

توصیه های اسلامی در این زمینه آن است که تا حد امکان خانواده همسر پاک و عفیف باشد.زیرا اخلاق و رفتار خانواده،اصالت آن،جنبه های عقلی آن از لحاظ هوشمندی و کودنی،زمینه های اعتقادی آن،عیوب و اعتیادات آن در نحوه زندگی جدید و در نسل اثر می گذارد… .[۶]

۳)توجه به جنبه ایمان و تقوا:


[۱]  موانع و عوامل رشد در خانواده،ص۲۹

[۲] حسین دهنوی،گلبرگ زندگی،ص۱۷۱

[۳] ابراهیم امینی،همسرداری،ص۲۶

[۴] علی قائمی،تشکیل خانواده در اسلام،ص۵۰

[۵]  علی نقی فقیهی،تربیت جنسی،ص۲۳۷

[۶] علی قائمی،تشکیل خانواده در اسلام،ص۶۲

50,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ازدواج از نظر اسلام
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.