تحقیق نقش توبه در سقوط مجازات


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق نقش توبه در سقوط مجازات  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۷۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق نقش توبه در سقوط مجازات  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه ۱
فصل اول: مباحث عمومی و مبنایی
۱-۱- تعریف توبه ۳
۱-۱-۱- تعریف لغوی ۳
۱-۱-۲- تعریف اصطلاحی توبه ۴
۱-۲- احکام و شرایط توبه ۴
۱-۲-۱- شرایط پذیرش توبه ۵
۱-۲-۱-۱- عدم پذیرش توبه ای از افراد ۶
۱-۲-۱-۱-۱- مشرف به موت ۶
۱-۲-۱-۱-۲- کفار ۷
۱-۳- آثار توبه ۸
۱-۳-۱- آثار ثبوتی توبه ۸
۱-۳-۲- آثار اثباتی توبه ۸
۱-۳-۲-۱- سقوط مجازات ۸
۱-۳-۲-۲- قبول شهادت ۱۰
۱-۳-۲-۳- عفو امام ۱۰
۱-۴- کیفیت احراز توبه با ملاحظه قواعد عمومی ۱۱
۱-۴-۱- علم قاضی و توبه ۱۲
۱-۴-۱-۱- توبه قبل از علم قاضی ۱۸
۱-۴-۱-۲- توبه بعد از علم قاضی ۲۲
۱-۴-۲- مرور زمان و توبه ۲۴
۱-۴-۲-۱- تبیین موضوع ۲۶
فصل دوم: کیفیت توبه در مجازات‌ها
۲-۱- نقش توبه در حدود ۳۱
۲-۱-۱- توبه قبل از دستگیری و اثبات جرم ۳۲
۲-۱-۲- توبه بعد از اقرار به جرم ۳۳
۲-۱-۳- توبه بعد از اثبات جرم با شهادت شهود ۳۴
۲-۱-۴- زنا ۳۵
۲-۱-۵- لواط ۳۷
۲-۱-۶- مساحقه ۳۸
۲-۱-۷- شرب خمر ۴۰
۲-۱-۸- قوادی ۴۱
۲-۱-۹- سرقت ۴۲
۲-۱-۱۰- قذف ۴۴
۲-۱-۱۱- محاربه ۴۹
۲-۲- توبه در تعزیرات ۵۰
۲-۲-۱- تعریف تعزیر و اقسام آن ۵۰
۲-۲-۱-۱- تعریف تعزیر ۵۰
۲-۲-۱-۱-۱- تعریف لغوی تعزیر ۵۰
۲-۲-۱-۱-۲- تعریف اصطلاحی تعزیر ۵۱
۲-۲-۱-۲- اقسام تعزیر از نظر قانونگذار ۵۲
۲-۲-۱-۳- تأثیر توبه در سقوط مجازات‌های تعزیری ۵۳
۲-۲-۱-۴- بررسی فقهی تأثیر توبه ۵۴
۲-۲-۱-۴-۱- مرتد ۵۴
۲-۲-۱-۴-۲- ساب النبی ۵۵
۲-۲-۱-۴-۳- ساحر ۵۶
۲-۲-۱-۴-۴- آکل الربا ۵۶
۲-۲-۱-۴-۵- زندیق ۵۶
۲-۲-۱-۴-۶- مکتسل الصلوه ۵۷
۲-۲-۱-۵- بررسی مواد قانونی ناظر به توبه در تعزیرات ۵۷
۲-۲-۱-۵-۱- توبه در جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی موضوع مادة‌۵۱۲ ۵۷
۲-۲-۱-۵-۲- توبه در جرایم علیه آسایش عمومی موضوع ماده ۵۲۱ ۶۳
۲-۳- تأثیر توبه در جرایم منجر به قصاص و دیات ۶۹
۲-۳-۱- تأثیر توبه در جرایم منجر به قصاص ۶۹
۲-۳-۲- تأثیر توبه در جرایم منجر به دیات ۷۰
نتیجه‌گیری و پیشنهاد ۷۱
فهرست منابع ۷۶

 

فهرست منابع

الف) کتاب
یک ) کتاب فارسی
۱) پیمانی، ضیاءالدین، جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی، نشر میزان، چاپ دوم، تهران، ۱۳۷۵٫
۲) جعفری لنگرودی، محمد جعفر، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، کتابخانه گنج دانش چاپ اول، تهران، ۱۳۷۸٫
۳) خمینی (امام)، سید روح الله، تحریر الوسیله،‌ جلد دوم،‌ موسسه تنظیم و نشر آثار امسام ،‌ قم، ۱۳۷۹٫
۴) شیری، عباس، سقوط مجازات در حقوق کیفری اسلام و ایران ، مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی شهید بهشتی، تهران، ۱۳۷۲٫
۵) گلدوزیان، ایرج، حقوق جزای اختصاصی، انتشارات دانشگاه، تهران، چاپ هفتم، تهران، ۱۳۸۰٫
۶) گلدوزیان، ایرج ، بایسته‌های حقوق جزای عمومی. نشر میزان، چاپ دوم، تهران، ۱۳۷۸٫
۷) مذاکرات و آراء هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۳۷۴، دفتر نشر مطالعات و تحقیقات دیوان عالی کشور، تهران، ۱۳۷۶٫
۸) موسوی بجنوردی، سید محمد، میزگرد مرور زمان در دعاوی حقوق و کیفری، مجله رهنمون.
۹) میر محمد صادقی، حسین، حقوق جزای اختصاصی (۳) نشر میزان، چاپ سوم، پاییز ۱۳۸۲٫
۱۰)‌‌ نعنا کار،‌ مهدی، افساد فی الارض در حقوق موضوعه، انتشارات مرسل، چاپ اول،‌ سال ۱۳۷۷٫
۱۱) ولیدی، محمد صالح. حقوق جزای عمومی، دفتر نشر داد، چاپ دوم، ]بی‌جا[ ،‌ ۱۳۷۵٫
دو) کتب عربی
۱) ابن ادریس الحلی،‌ محمد بن احمد منصور بن احمد، السرائر الحاوی لتحریر التفاوی،‌ موسسه النشر السلامی ،‌ قم ، ]بی تا[
۲) مجلسی، محمد باقربن محمد تقی، بحارالانوار، جلد ششم، اسلامیه، تهران، ۱۳۸۴٫
۳) الحلی، الحسن بن یوسف بن المطهر، مختلف الشیعه، جلد نهم،‌ موسسه النشر الاسلامی، الطبعه الاولی، قم ۱۴۱۹ ق.
۴) خویی،‌ سید ابوالقاسم،‌ تکلمه المنهاج، جلد اول، موسسه الاحیاء‌ آثار الامام الخویی، قم، ۱۴۲۲، ق.
۵) شهید ثانی زین الدین،‌ الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه،‌ جلد دوم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم،‌ ۱۴۱ ق.
۶) الطوسی، ابی جعفر محمد بن الحسن، الخلاف ، موسسه نشر اسلامی، الطبعه الثانیه، قم ۱۴۲۰ ق.
۷) ـــــــــــــــــــ المبسوط فی فقه الامامیه ، الطبع الثانیه، بیروت ۱۹۹۳ م.
۸) ــــــــــــــــــ النهایه فی مجرد الفقه و الفتوی ، الطبعه الثانیه، بیروت ۱۹۸۰ ق.
۹) العاملی، الشیخ الحر، وسایل الشیعه، جلد هیجدهم، باب مقدمات الحدود
۱۰) النجمی، الشیخ محمد حسن، جوهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، دار الاحیا، التراث العربی، موسسه التاریخ العربی، الطبعه السابعه ]بی‌جا[ ] بی‌تا[.
ب) پایان نامه‌ها
ب) فرهنگ لغت
۱) جعفری لنگرودی، محمد جعفر، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، کتابخانه گنج دانش، چاپ اول، تهران ۱۳۷۸
ج) پایان نامه‌ها
۱) اسدی، داوود، توبه در حدود و تعزیرات، پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته حقوق جزا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

 

مقدمه

اگر بگویم قدرت و ریشة توبه، همپای پای گذاری آدمی بر روی کره خاکی است و عمری به درازای حیات بشری دارد می‌توان ادعا کرد، قلم را به مبالغه نیاورده‌‌ایم.

توبه را نه تنها از دیدگاهی صرفاً دینی و مذهبی، بلکه از منظر انسانی و عرفی نیز می‌توان به نظاره نشست. چرا که آدمی در گذرگاه زمان با صرف نظر از جامعه‌ای که به آن تعلق دارد و با قطع نظر از آداب و رسوم «سنت‌ها» اعتقادات و گرایشات فردی و اجتماعی عدول و احتراز  و حتی انزجار از آنچه گذشته است و دوری از آنچه که با ارزیابی و سنجش‌های آدمی در حال انطباق نمی‌یابد، امری بدیهی و واقعیت مکرر است.

از سوی دیگر بازسازی جامعه بر مبنای معیارهای اسلامی و انسانی بدون بازسازی رفتار و شخصیت اعضای آن و بدون تربیت و اصلاح افراد امری غیرممکن و دور از واقعیت به نظر می‌رسد. در قلمرو اجتماع،‌ با اشخاصی که بر مبنای ارزشهای غلط تربیت شده و با آن خو گرفته اند، نمی توان جامعه‌ای سالم بنا کرد، لذا آمادگی و قابلیت و سلامت افراد از شرایط اولیه یک اجتماع سالم است.

توبه می‌تواند به عنوان بهترین روش در جهت نظارت بر خود و بازسازی خویش بر مبنای ارزشهای الهی و انسانی ایفای نقش نماید و شخصیت و رفتار انسان را طوری تغییر دهد که دگربار به سمت گناهان سوق پیدا نکند و همین امر در نهایت به اصلاح و تربیت فرد که هسته اولیه اصلاح ساختار جامعه است منجر شود.

۱-۱- تعریف توبه

۱-۱-۱-تعریف لغوی

توبه از ماده «توب» می‌باشد: «توب‌»، «توبه» «متاب» همه به معنی رجوع و برگشتن می‌باشد. در قاموس و صحاح و اقرب الموارد ، قید معصیت را اضافه کرده و گفته‌اند: رجوع  از معصیت ولی رجوع مطلق صحیح است زیرا این درباره خدای تعالی نیز بکار رفته و در او رجوع از معصیت معنی ندارد. معنای توبه در زبان فارسی اگر چه تفاوتی با معنای توبه در زبان اصلی خویش ندارد ولی با عنایت به توانایی‌ها و چگونگی دستور زبان فارسی مشتقات بسیاری از آن در فارسی ساخته و امروزه کاربرد بیشماری دارند.

مصادر مرکبی چون «توبه دادن» «توبه شکستن» «توبه کار» «توبه کردن» از آن جمله‌اند. در این زبان از همین ریشه حاصل مصدر «توبه‌گری» و «توبه کاری» به کار برده می‌شود.

در شعر و ادب عرفانی فارسی زبانان توبه از واژه‌های پربسامدی است که در آثار ادباء و شعراء از قرون نخستین تا امروز جلوه می نماید.

۱-۱-۲- تعریف اصطلاحی

بر اساس تعریفی که از توبه به عمل آمده است توبه عبارت است از «بازگشت از گناه و پشیمان شدن از نافرمانی خدا» ارکان اصلی آن سه چیز است: ۱) علم به اینکه در گذشته نافرمانی خدا نمود. ۲) پشیمان شدن از آن عمل ۳) تصمیم به ترک آن در آینده و جبران گذشته. ترمینولوژی توبه را به ندامت از گناه دانسته است[۱]. بدیهی است صحبت از گناه و نافرمانی خدا و پرداختن به موضوعاتی نظیر آثار ثبوتی گناه مثل عذاب اخروی و . . .  در علم حقوق شاید وجهی نداشته باشد. با این همه مشاهده کردید در تعاریف فوق از چنین واژه‌ ها و عباراتی استفاده شده است که نشان دهندة‌ تأثیرپذیری حقوق وضعی از حقوق اسلامی در این مورد است.

۱-۲- احکام و شرایط توبه

۱-۲-۱- شرایط پذیرش توبه

در این زمینه روایات وارده از پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) به صورت روشنی به بیان ارکان و شرایط توبه می پردازد و به تفضیل آن را بیان می‌کند. پیامبر اکرم (ص)‌‌‌ می‌فرماید:

«توبه کننده باید اثر توبه را آشکار کند که در غیر این صورت تائب نخواهد بود. این آثار عبارتند از:

ا)‌راضی ساختن دشمن و کسانی که با آنها در حال نزاع و درگیری باشد ۲) اعاده نمازهای فوت شده ۳) تواضع بین مردم ۴) دوری از شهوات ۵) روزه گرفتن.[۲]

به نظر می‌رسد چهار مورد ذکر شده در حدیث شریف مصادیق اصلاح عمل و عمل صالح باشد که به کرات در آیات فریضه از شرایط پذیرش توبه و صحت آن شمرده است.

در روایات دیگری امیرالمومنین علیه اسلام استغفار را از درجه علیین دانسته و برای آن ۶ مرحله بر می‌شمارد،‌۱) پشیمانی بر گذشته ۲) تصمیم همیشگی بر عدم بازگشت به گناهان ۳) ادای حقوق مردم ۴) ادای فرائض و واجبات فوت شده ۵) گوشت‌هایی که از راه گناه روییده است به  حزن و اندوه آب کند بگونه‌ای که پوست به استخوان بچسبد و دگر بار گوشت در بین آنها بروید. ۶) همچنان که حلاوت و شیرینی کاذب معصیت و گناه را به تنش چشانده، همانگونه نیز الم و سخنی طاعت را بر تنش بچشاند. در این هنگام می‌توانی بگویی،‌ استغفرالله.[۳]

۱-۲-۱-۱- عدم پذیرش توبه‌ ای از افراد:

گفته شده قبول توبه فضلی است الهی و خداوند بواسطة فضل و رحمت خویش آن را نسبت به افرادی که دارای تمامی شرایط توبه صحیح باشند دریغ نمی‌کند و آن هنگام که تائب،‌ موفق به انجام توبه‌ای حقیقی گردد،‌ خداوند توبه‌اش را می‌‌پذیرد.

در قرآن کریم، خداوند در آیاتی،‌ وعید عدم پذیرش توبه دو دسته از افراد را داده و نسبت به آنان انذار کرده است . ظاهراً این «عدم قبولی» کاشف از عدم انجام  توبه‌ای واقعی از سوی دو دسته مذکور و نبود تمامی شرایط توبه صحیح در آنهاست.

۱-۲-۱-۱-۱- مشرف به موت

در سورة‌ نساء آمده است، «و لیست التوبه للذین یعملون السیئات حتی الذا خصر احدهم الموت قال انی تبت الان . . .» [۴] در تفسیر المیزان ذیل آیه مذکور اینگونه آمده: «وقتی گناهکار به مرگ خود نزدیک می‌ شود- در اثر دیدن و زو و بال اعمال ننگین از کردة‌ خویش پشیمان می‌شود و از آنچه کرده بیزاری می‌جوید. اما ندامت به سبب حقیقت ندامت نیست و از طبیعت و هدایت فطرتش نادم نشده، بلکه حیله‌ای است که نفس شریر و حیله گرش برای  نجاتش اندیشیده به دلیل آنکه اگر فرضاً از آن و بال مخصوص نجات یابد و مثلاً مرگش فرا نرسد و بیماریش بهبود یابد دوباره به همان لجاج و عنادش و به همان اعمال زشتش برمی‌‌گردد»

باید این نکته را توجه نمود که اصولاً هیچ عملی بعد از رویت مرگ و در حالت احتضار به تصریح خداوند در قرآن قبول نمی‌شود و مورد منحصر در عدم قبولی توبه نیست به این آیه توجه کنید: «یوم یاتی بعض آیات ربک لاینفع نفساً ایمانها» [۵] در این آیه خداوند می فرماید: «ایمان کسانی را که در دنیا و در حالت اختیار ایمان نیاورده‌اند در روز رستاخیز نمی‌پذیرد و یا در آیة « و انفقوا من ما رزقناکم من قبل این یاتی احدکم الموت»[۶] از مفهوم آیه فهمیده می‌شود که صدقه هنگام رویت مرگ مفید فایده نیست. بطور کلی از آیات مذکور استفاده می‌شود که هنگام مشاهده مرگ و عذاب الهی نه پشیمانی فضیلت است و نه ایمان موجب تکامل، و نه صدقه وسیله تقاخر،‌ در این حالت هر عملی بلاثر است و بی فایده.

۱-۲-۱-۱-۲- کفار

گروه دیگری که خداوند عدم غفران را متوجه آنان نموده است مشرکان هستند و قابل ذکر اینکه لحن خطاب در این آیات بسیار شدید تر از دسته اولی می‌باشد.

« ان الذین کفروا بعد ایمانهم ثم از داد و کفروا لن تقبل توبتهم و اولئک هم الظالمون»[۷]

۱-۳- آثار توبه

در قرآن آثار متعددی برای توبه آمده است که قابل تفکیک به آثار ظاهری و اثباتی و آثار ثبوتی و باطنی هستند لذا برای توضیح بیشتر مطلب و ساختن بستری مناسب برای تشریح و گسترش موضوع بحث درد و بند آثار اثباتی توبه و آثار ثبوتی توبه مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

۱-۳-۱- آثار ثبوتی توبه

منظور از آثار ثبوتی توبه آثار و نتایجی است که مربوط به عالم معنی و بعضاً دنیای آخرت می‌‌شود و قابل عرضه در هشت قسمت می‌باشند که عبارتند از : دوستی خداوند، تبدیل سیئات به حسنات بهره‌گیری از دعای فرشتگان،‌ خلو در بهشت، طول عمر ، رفع نگرانی، مانع نزول عذاب و عامل سعادت .


[۱] – محمد جعفر جعفری لنگرودی،‌ مبسوط در ترمینولوژی حقوق،‌ جلد دوم، چاپ اول،‌ تهران،‌ کتابخانه گنج دانش،‌ ۱۳۷۸، ص ۱۴۵۱

[۲] – محمد باقربن محمد تقی مجلسی، بحارالانوار،‌ جلد ششم،‌ تهران، اسلامیه، ۱۳۶۴، ص /۲۵٫

[۳] – همان، ص / ۳۲ .

[۴] – سوره مبارکه نساء، آیه ۱۸٫

[۵] – سوره مبارکه انعام، آیه ۱۵۸٫

[۶] – سوره مبارکه منافقون،‌ آیه ۱۰٫

[۷] – سوره مبارکه آل عمران، آیه ۹۰٫

75,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی فقهی جرم سیاسی بغی و نقش توبه در تخفیف مجازات آن
  • مقاله توبه
  • مقاله جایگاه معاد
  • تحقیق قصاص در نظام حقوقی اسلامی و ایران
  • مقاله توبه و جایگاه بلند آن در عرفان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۹ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.