مقاله آبزیان رودخانه های کشور


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله آبزیان رودخانه های کشور مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله آبزیان رودخانه های کشور نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه:   ۱
۱-استان بوشهر   ۲
خلیج نای بند   ۲
رودخانه مند   ۴
رودخانه حله   ۷
۲- استان خوزستان   ۸
۲-۲-رودخانه مارون و جراحی   ۱۱
۲-۳-رودخانه کارون   ۱۴
۲-۴- رودخانه دز   ۱۷
۲-۵- رودخانه کرخه   ۱۹
استان لرستان   ۲۱
رودخانه زال   ۲۱
۳-استان لرستان   ۲۱
۳-۲- سیمره   ۲۴
۳-۳- رودخانه گلستان   ۲۵
استان کرمانشاه   ۲۷
رودخانه قره سو   ۲۷
رودخانه گاوه (گاماسیاب)   ۲۹
استان کردستان   ۳۱
رودخانه قشلاق   ۳۱
قزل اوزن   ۳۳
۵-۳- زرینه رود   ۳۵
۶-استان آذربایجان غربی   ۳۸
۶-۱- رودخانه سیمینه رود   ۳۸
فهرست منابع   ۴۳

فهرست منابع

۱-  سگلی، حیدر، ۱۳۷۹٫ بررسی و شناسایی موجودات ماکروبنتیک و ماهیان رودخانه گاماسیاب. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم و فنون دریایی.

۲-   محسنی کیا، مجتبی ۱۳۷۵٫ بررسی و شناسایی پلانکتون های گیاهی و جانوری. رودخانه مارون. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و فنون دریایی.

۳-   مسعودی نژاد، مهران، ۱۳۷۶٫ شناسایی ماهیان رودخانه دز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و فنون دریایی.

۴-   آجیلی، حسین، ۱۳۷۸٫ شناسایی ماهیان رودخانه مارون حد فاصل شهر بهبهان تا شهر رامشیر. پایان نامه کارشناسی.

۵-   گمرکی، فاطمه، ۱۳۷۹٫ بررسی و تعیین رژیم غذایی گونه Capoeta dowascinos در دز. پایان نامه کارشناسی.

۶-   عبدلی، اصغر، ۱۳۷۸٫ ماهیان آبهای داخلی ایران. موزه طبیعت و حیات وحش ایران. انتشارات نقش مانا.

۷-   نجف پور، ناصر، ۱۳۷۶٫ شناسایی برخی از ماهیان آب شیرین استان خوزستان. موسسه تحیقیقات شیلات ایران.

۸-   ارزیابی پیامدهای زیست محیطی سد و نیروگاه سیمره،‌ ۱۳۸۲٫ شرکت توسته منابع آب و نیروی ایران، وزارت نیرو.

۹-   افشین، یدالله، ۱۳۷۳٫ رودخانه های ایران. انتشارات وزارت نیرو.

۱۰-     درخشنده، رضا. ۱۳۷۹، باربوس ماهیان استان چهارمحال و بختیاری. اولین همنشت ملی باربوس ماهیان. مرکز تحقیقات شیلاتی استان خوزستان. در ۲۰ و ۲۱ دی ماه ۱۳۷۹، اهواز.

مقدمه:

    یکی از موارد مطالعه در آبهای شیرین، شناسائی آبزیان مهم اقتصادی و نحوه زندگی آنهاست که از میان آنها ماهیان به دلایل اهمیت شان در تغذیه انسان بیش از آبزیان دیگر مورد توجه می باشند. ماهیان آب شیرین در حد محوری مورد مطالعه قرار گرفته اند که کشف گونه های جدید در برخی مناطق ایران از جمعه استان چهار محال و بختیاری، خوزستان، لرستان موید این واقعیت است (درخشنده ۱۳۷۹)

ایران در منطقه ای واقع گردیده که از نظر جغرافیای جانواری بسیار حائز اهمیت است. در مورد ماهیان ایران که بسیار جالب توجه و متنوع هستند اطلاعات کمی درست می باشد. حوزه های آبریز ایران جهت تنوع اقلیمی تقسیمات مختص به خود را دارا می باشند که هر حوزه شاهد حضور ماهیان مختلف می باشد. رودخانه ها بسته به اینکه دارای جریان تند یا کند یا درجه طول عرض جغرافیایی به تبع اندر چه ارتفاعی قرار داشته باشند جوامع زیستی متفاوتی دارند. به همین دلیل در همه جا و در همه زیستگاه ها ممکن نیست. که همه گونه ها یافت شوند. (درخشنده ۱۳۷۹)

   شناخت ماهیان موجود در یک رودخانه (منطقه) و تهیه فهرستی از گونه های مختلف، قبل از هرگونه مطالعات لازم و ضروری می باشد (وثوقی، ۱۳۷۳).

در ادامه ابتدا خصوصیات زیستگاه های آبی که خطوط انتقال گاز از آنها عبور می کند را ارائه داده، سپس تست و معرفی آبزیان مهم آن اکوسیستم اقدام می شود.

۱-استان بوشهر

خلیج نای بند

منطقه حفاظت شدهنای بند در ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر در نزدیکی بندر علویه حد فاصل عرض شمالی ۲۷:۱۳ تا  و طول شرقی  قرار گرفته است.

این منطقه دارای وسعتی حدود ۲۲۵۰۰ هکتار به صورت دماغه ای در اراضی ساحلی منطقه دریایی از ارتفاع صفر تا حداکثر ۱۵۰ متری سطح دریا واقع گردیده است. منطقه حفاظت شده نای بند به دلیل مجاورت با دریا و برخورداری از نقاط مرتفع پر شیب ساحلی، وجود دشت دشتهای مسطح و پوشش گیاهی مناسب از تنوع زیستی بالایی برخوردارند و مجموعه‌ای بی نظیر از گونه های جانوری را در برگرفته و با سواحل صخره ای و مرجانی زیبایش زیستگاههای متنوعی را برای حیات وحش به ویژه آبزیان و پرندگان مهاجر آبزی بوجود آورده است.

فهرست آبزیان مهم شناسایی شده در رودخانه نای بند به شرح جدول زیر می‌باشد:

نام فارسی گونه

نام‌خانواده

نام علمی گونه

ردیف

خار و باله سفید

Chirocentrus nudurs

۱

کفشک زبان گاوی

Cynoglossus bilineaters

۲

حشینه

Dussmeria acuta

۳

یال اسبی

Eupleurogrammus mutieus

۴

خرگوش ماهی

Gerres filamentousus

۵

پیکو

Ilisha melastome

۶

شبه شوریده

Johnius malabaricus

۷

سرخوی دم سیاه

Lutijanus malabaricus

۸

گرگفام

Montaxis grsndoculis

۹

زمین کن

Platycephalus indicus

۱۰

گزیم

Plotosus anguiliaris

۱۱

راشگوی خالدار

Polynemus sextarius

۱۲

سوس منقوط

Rhinobatus annulatus

۱۳

سنگسر

Pomadasys argenten

۱۴

کریشو

Saurida undosquamis

۱۵

رزوک

Scato phacus argus

۱۶

کفشک راسترو

Soles elongata

۱۷

سه خاری

Triacanthus indicus

۱۸

شورت

Sillaga maculata

۱۹

قبارزد

Upentus sulphureus

۲۰

رودخانه مند

حوزه آبریز رودخانه مند در جنوب فارس و در چین خوردگی های رشته ارتفاعات زاگرس جنوبی قرار دارد و عمدتاً به وسیله استان های فارس و بوشهر پوشش می یابد و تنها قسمت کوچکی از این حوزه در استان هرمزگان واقع شده است. مساحت این حوزه حدود ۴۸۰۰۰ کیلومتر مربع بوده و تقریباً ۳۳۰۰۰ کیلومتر مربع آنرا مناطق کوهستانی و ۱۵۰۰۰ کیلومتر مربع باقیمانده آن را دشت ها و کوهپایه ها تشکیل می دهند.

طول رودخانه منئد از محل تلاقی دو شاخه قره آغاج و فیروز آباد و ۲۱۰ کیلومتر و از سر چشمه قره آغاج ۷۳۵ کیلومتر می باشد. شیب بستر آن ملایم و پهنای آن به حدود ۲۵۰ متر می رسد. رودخانه دارای آب دائم بوده و در مواقع بارندگی در فصل زمستان عبور و مرور از آن تنها از روی پل ها و گدارهای موجود انجام می شود. بعلت عبور از اراضی نمکی و شور آب رودخانه در استان بوشهر شور گردیده و فاقد کیفیت مناسب برای کشاورزی می شود لذا در قسمت سفلی مسیر استفاده زراعی از آن به عمل نمی آید. آبدهی سالیانه آن به طور متوسط در یک دوره ۲۰ ساله حدود ۷/۱۳۰۸ میلیون متر مکعب در محل قنطره اندازه گیری شده است.

میانگین بارندگی سالانه در حوزه مند از ۱۵۰ تا ۷۰۰ میلیمتر متغیر بوده و در بخش وسیعی از حوزه میانگین بارندگی کمتر از ۳۵۰ میلیمتر در سال می باشد.

فهرست آبزیان مهم شناسایی شده در رودخانه مند به شرح جدول زیر می‌باشد:

نام فارسی گونه

نام‌خانواده

نام علمی گونه

ردیف

شیربت

Barbus grypus

Cyprinidae

۱

گل خورک

Periophthalmus

Gobidae

۲

کفال

Liza SP.

Mugilidae

۳

سیاه ماهی

Capoeta SP.

Cyprinid

۴

Nematolusa nasus

Clupeidae

۵

Sillago silmama

Sillaginidae

۶

۷

۸

۹

۱۰

۱۱

۱۲

۱۳

۱۴

۱۵

۱۶

۱۷

رودخانه حله

حوزه آبریز این رودخانه در قسمت جنوب باختری استان فارس و قسمتی از استان بوشهر و در چین خوردگی های زاگرس جنوبی قرار گرفته است. وقتی کهدو رودخانه دالکی و شاهپور در سیعد اباد کازرون واقع در باختر این شهر بهم پیوستند ادامه جریان این دو رودخانه را به نام حله می نامند. در حقیقت رودخانه حله دنباله جریان رودخانه دالکی می باشد.

حوزه آبریز آن حدود ۲۱۱۰۰ کیلومتر مربع می باشد. این رودخانه دارای رژیم آبدهی داغی، شیرین و با املاح نسبتاً زیاد می باشد. آبدهی سالیانه آن در یک دوره ۱۵ ساله حدود ۴۸۰ میلی متر مکعب و حداکثر آبدهی لحظه ای در سیلابی ترین زمان به ۹۰۰ متر مکعب در ثانیه می رسد.

فهرست آبزیان مهم شناسایی شده در رودخانه حله به شرح جدول زیر می باشد:

نام‌فارسی‌گونه

نام‌خانواده

نام علمی گونه

ردیف

شیربت

Babus grypus

Cyprinidae

۱

حمری

Barbus luteus

Cyprinidae

۲

حمری

Barbus sp.

Cyprinidae

۳

سیاه ماهی

Capoeta SP.

Cyprinidae

۴

شانک باله زرد

Acanth

Sparidae

۵

گل خورک

Periophthalmus waltoni

Gobidae

۶

کفال

Liza SP.

Mugilidae

۷

مارماهی

Mastacembelus mastaoembelus

Mastacembelidae

۸

۹

۱۰

۱۱

۱۲

۱۳

۱۴

۱۵

۱۶

۱۷

۲- استان خوزستان

۲-۱- رودخانه زهره نام دیگر این رودخانه هدیجان می باشد که از دو شاخه اصلی به نام های مهلیان و خیرآباد تشکیل شده است. حوزه آبریز این رودخانه در سر آب به حوزه رودخانه ای قره آغاج و شاهپور نزدیک بوده و در نزدیک بوده و در جنوب باختری حوزه رودخانه خرسان واقع است. این حوزه در چین خوردگی های جنوبی زاگرس میانی قرا ردارد. بخش عمده آن را مناطق کوهستانی تشکیل می دهد. در بخش شمالی حوزه کوه سفید با ارتفاع ۳۴۱۵ متر حوزه آبریز رودخانه زهره را از حوزه های کارون و مارون جدا می کند. وسعت حوزه ‏آبریز زهره حدود ۱۷۱۵۰ کیلومتر مربع می باشد که حدود ۱۴۱۰۰ کیلومتر مربع آن را مناطق کوهستانی و باقیمانده آن را دشت ها و کوه پایه ها تشکیل می دهد. شهرهای اردکان (سپیدان)، نورآباد ممسنی، دو گنبدان، هندیجان و دهشت از کانون های مهم شهری این حوزه به شمار می آیند.

طول رودخانه زهره ۴۹۰ کیلومتر است. در مناطق میانی رودخانه تا انتهای دشت زیدون در اثر کاهش شیب بستر آن عریض می گردد در بخش انتهایی بین دهکده ده ملا و مصب رودخانه، در اطراف هندیجان بستر رودخانه پهن و ژرفای آن زیاد می گردد و ماندرهای مشخصی پیدا می کند. پهنای رودخانه ۲۰۰ و ژرفای آن ۳ متر می رسد. رودخانه زهره دارای آب دائم بوده و در محلی که به نام فهلیمان نامیده می شود کیفیت آن برای آبیاری مناسب می باشد. گرچه ازآب آن در امر کشاورزی استفاده می شود لیکن به علت عمیق بودن بستر آن نسبت به زمین های اطراف این استفاده محدود می باشد.

   میزان آبدهی متوسط سالیانه آن د ریک دوره ۳۲ ساله ۸۲۲ میلیون متر مکعب و آبدهی آن در سال ۶۵/۶۴ حدود ۴/۲۴۰۸ میلیون متر مکعب بوده است. میانگین آبدهی لحظه ای آن در ده ملا ۸۱ متر مکعب در ثانیه و حداکثر آن ۲۰۰۲ متر مکعب در ثانیه اندازه گیری شده است.

   در مناطق کوهستانی و میانی به ویژه در حوزه آبریز رودخانه شیو به دلیل وفور نزولات جوی و مساعد بودن شرایط اقلیمی پوشش جنگلی وجود دارد ولی متراکم و پر درخت نیست. بارندگی سالیانه در حوزه آبریز این رودخانه از ۲۰۰ تا بیشتر از ۸۰۰ میلیمتر بوده و به علت وجود مناطق مرتفع رژیم رودخانه برفی- بارانی بارش کلی در زمستان و دوره خشک در تابستان می باشد.

فهرست آبزیان مهم شناسایی شده در رودخانه زهره به شرح جداول زیر می‌باشد:


نام‌فارسی‌گونه

نام‌خانواده

نام علمی گونه

ردیف

صبور

Tenualosa ilisha

Clupeidae

۱

غنره- بج-سونگ

Barbus esocinus

Cyprinidau

۲

شیربت

Barbus grypus

Cyprinidau

۳

تومینی

Capoeta trulta

Cyprinidau

۴

بوتک‌دهان بزرگ

Cyprinion mac rostumum

Cyprinidau

۵

بوتک‌دهان‌کوچک

Cyprinion kais

Cyprinidau

۶

گل خورک

Garra rufa

Cyprinidau

۷

بیاح

Liza `abu

Mugilidae

۸

بیاح

Liza shubviridis

Mugilidae

۹

۱۰

۱۱

۱۲

۱۳

۱۴

۱۵

۱۶

۱۷

 

۲-۲-رودخانه مارون و جراحی

 

45,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ماهیان مهره دار
  • مقاله بررسی آبزیان سد ۱۵ خرداد
  • مقاله جدا سازی محصولات طبیعی آبزی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.