مقاله آگاهی مدیران آموزش و پرورش و موفقیت آنها


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله آگاهی مدیران آموزش و پرورش و موفقیت آنها مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۱۰  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله آگاهی مدیران آموزش و پرورش و موفقیت آنها نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

فصل اول   ۲
مقدمه:   ۳
بیان مسأله:   ۵
اهداف تحقیق:   ۷
فرضیات تحقیق:   ۹
تعاریف واژه‌ها و اصطلاحات:   ۱۰
فصل دوم   ۱۱
تاریخچه مدیریت:   ۱۴
قرن بیستم و آغاز مطالعه منظم علمی مدیریت   ۱۵
اثرات و کاربرد تئوری مدیریت علمی در سازمانهای آموزشی:   ۱۹
تئوری اداری:   ۲۰
کاربرد تئوری اداری در آموزش و پرورش:   ۲۶
بوروکراسی یا دیوانسالاری:   ۲۶
دوره کلاسیک نو (مکتب روابط انسانی):   ۲۸
مکتب رفتاری (نگرش رفتاری):   ۳۲
نگرش سیستمی:   ۳۲
مدیریت اقتضایی:   ۳۴
مدیریت آموزشی:   ۳۶
اهمیت مدیریت آموزشی:   ۳۷
تعاریف مدیریت آموزشی:   ۳۹
اهداف مدیریت آموزشی:   ۴۱
وظایف مدیران آموزشی:   ۴۲
برنامه‌ریزی:   ۴۶
انواع برنامه‌ریزی:   ۴۸
انواع تصمیمات:   ۵۶
کنترل و ارزشیابی:   ۵۸
سوابق تحقیق:   ۶۰
تحقیقات داخلی:   ۶۰
تحقیقات خارجی:   ۷۰
فصل سوم   ۷۳
مقدمه:   ۷۳
روش تحقیق   ۷۳
روش گردآوری اطلاعات   ۷۴
ابزار گردآوری اطلاعات:   ۷۵
روایی و پایایی پرسشنامه:   ۷۷
جامعه آماری   ۷۹
تعداد و روش نمونه گیری   ۸۰
روش تجزیه و تحلیل داده ها   ۸۰
فصل چهارم   ۸۲
تجزیه وتحلیل داده ها   ۸۲
بخش دوم   ۹۳
فرضیه اول:   ۹۳
فرضیه دوم:   ۹۴
فرضیه سوم:   ۹۵
فرضیه چهارم:   ۹۶
فرضیه پنجم:   ۹۷
فرضیه ششم:   ۹۸
فصل پنجم:   ۱۰۱
بحث و نتیجه گیری   ۱۰۱
پیشنهادات:   ۱۰۶

مدیریت[۱]:

درباره مدیریت باید گفت از نظر لغوی به معنای اداره کردن می‌باشد، ولی از نظر اصطلاحی به تعداد صاحبنظران و نویسندگان در این زمینه از مدیریت تعریف ارائه شده است که در ذیل به چند مورد اشاره می‌شود؛

ـ مدیریت یعنی هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران. (فالت، ۱۹۲۴) (علاقه‌بند، ۱۳۷۱، ص۱۳)

ـ مدیریت فرآیندی است که به وسیله آن کوششهای فردی و گروهی به منظور نیل به هدف مشترک، هماهنگ می‌شود. (جاسبی، ۱۳۷۱، ص۲۱)

ـ فلیپو[۲] مدیریت را هماهنگی همه منابع از طریق فراگردهای برنامه‌ریزی و کنترل عملیات سازمان به طوری که هدفها را بتوان بطور موثر و صرفه جویانه حاصل نمود، تعریف می‌کند. (میرکمالی، ۱۳۷۳، ص۲۱)

ـ مدیریت یعنی علم و هنر متشکل و هماهنگ، رهبری و کنترل فعالیتهای دسته‌جمعی، برای نیل به هدفهای مطلوب با حداکثرکارایی. (قرایی مقدم، ۱۳۷۴، ص۳۳)

ـ مدیریت فرایندی است که موجب می‌شود سازمانها به هدفهایشان دست یابند و این مهم از طریق برنامه‌ریزی، سازماندهی، و کنترل منابع سازمانها، از جمله ایجاد تعهد در کارکنان انجام می‌گیرد. (ای، کل، ۱۳۷۶، ص۲۴)

ـ مدیریت فرآیندی است از برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل تلاشهای اعضای سازمان و مورد استفاده قرار دادن سایر منابع سازمانی برای رسیدن به هدفهای مشخص یا اعلام شده سازمان. (استونر، فریمن، ۱۳۷۵، ص۱۷)

ـ هنری فایول[۳] مدیریت را پیش‌بینی فعالیت‌ها برای نیل به هدفهای سازمانی در آینده، تعریف می‌کند. (پرهیزکار، ۱۳۵۲، ص۱۷)

ـ مک فارلند[۴]  مفهوم مدیریت را چنین بیان می‌دارد: «فراگردی که به وسیله آن مدیران به ایجاد، هدایت و حفظ سازمانهای متضمن هدف، از طریق تلاش انسانی منظم و توأم با همکاری و هماهنگی می‌پردازند. (علاقه‌بند، ۱۳۶۲، ص۲۵)

ـ هارولد کونتز[۵] مدیریت را چنین تعریف می‌کند: طراحی و پایا نگه‌داشتن محیطی که در آن افراد از راه همکاری و بگونه‌ای گروهی، بتوانند مأموریتها و هدفهای برگزیده‌ای را به اجرا درآورند. (هارولد کونتز، ۱۳۷۰، ص۲)

ـ مدیریت عبارت است از اتخاذ تصمیم برای پیشبرد امور،‌ بنابرین مدیریت عبارت است از فراگرد تبدیل اطلاعات به عمل و این فراگرد تبدیل و تغییر را تصمیم‌گیری می‌نامند. (پرداختچی، فصلنامه)

ـ مدیریت فعالیتی است منظم، در جهت تحقق هدفهای معین که از طریق ایجاد روابط میان منابع موجود، انجام دادن کار با مشارکت افراد دیگر، و شرکت فعال در تصمیم‌گیری، صورت می‌گیرد. (علاقه‌بند، ۱۳۶۸)

تاریخچه مدیریت:

مدیریت یکی از پدیده‌هایی است که جوامع بشری از آغاز پیدایش با آن روبرو بوده است، این پدیده ریشه‌ای کهن در تمدنهای باستانی دارد.

سومریها با اختراع خط در ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح توانستند ضوابطی را برای نگهداری سوابق بمنظور اعمال کنترل در مدیریت بوجود آورند. مدیریت در جوامع سومریها، مصریها، چینی‌ها و ایرانیان باستان، رایج بوده است، در آثار کتبی باقیمانده از آنان به مفاهیم مدیریت از قبیل برنامه‌ریزی، تقسیم کار، کنترل و رهبری اشاره شده است.

با این وجود پیشرفت مدیریت تا انقلاب صنعتی محسوس نبود. در سال ۱۷۷۶ آدام اسمیت[۶] با اطلاعاتی که از کارخانه سنجاق‌سازی بدست آورد محسنات تقسیم کار را اعلام کرد. که خود گامی در جهت سازماندهی و مدیریت بود. در سال ۱۸۳۲ چارلز بابیج[۷] ریاضیدان انگلیسی و سازنده ماشین حساب مقاله‌ای به نام «درباره اقتصاد ماشین‌ها و کارخانه‌ها» در زمینه تولید نوشت، بابیج در این مقاله برای اولین بار موضوع اختلاف در مهارت و نقش آن در تعیین مقدار دستمزد و نیز مفاهیمی از مهندسی صنعتی را به بحث گذاشت. به اعتقاد چارلز بیرد[۸] نوشته‌های بابیج مبنای کارها و مطالعات تیلور برای تدوین مدیریت علمی قرار گرفت. (جاسبی، ۱۳۷۷، ص۲۶)

قرن بیستم و آغاز مطالعه منظم علمی مدیریت

در اوایل قرن بیستم، سه تن از بنیانگذاران اصلی علم مدیریت به طور مستقل از یکدیگر مشغول مطلعه و تحقیق در مورد سازمانها و مدیریت بودند. آنها فردریک تیلور[۹] امریکایی، هنری فایول[۱۰] فرانسوی و ماکس وبر[۱۱] آلمانی بودند که تحقیقات و نوشته‌هایشان اساس دوره کلاسیک مدیریت نوین را پایه‌گذاری کرد.

دوره کلاسیک[۱۲]

الف) مدیریت علمی

ب) تئوری اداری

ج) بوروکراسی

مدیریت علمی:[۱۳]

از اواخر قرن نوزدهم میلادی گروهی تلاش کردند اصول مدیریت را با به کارگیری روشهای مهندسی در «طراحی شغل» علمی‌تر سازند، و در این جهت مطالعات اولیه روانشناسان صنعتی، که «رویه‌های آزمایشی انتخاب پرسنل» را به کار می‌بردند بدانها کمک کرد. این گروه تلاش خود را بر «طراحی اثربخشی کارکنان» متمرکز کردند. (رضائیان، ۱۳۷۷، ص۱۱)

فردریک تیلور که به پدر مدیریت علمی معروف است، با توجه به تجربیاتی که در سطوح مختلف شغلی در صنعت کسب کرده بود، در موقعیت ممتازی قرار داشت تا تحقیقات و نظریات خود را در ارتباط با افزایش و بهبود تولیدات صنعتی ارائه دهد. نتیجه سالها تلاش او در حل مشکلات تولید در کارخانه‌های سرتاسر آمریکا اصولی بود که در کتابی تحت عنوان «اصول مدیریت علمی» در سال ۱۹۱۱ میلادی انتشار یافت. (شیرازی، ۱۳۷۳، ص۴۰)

تیلور اساس سیستم مدیریتی خود را به صورت ساده بدین‌گونه بیان می‌کند «مدیریت خوب مدیریتی است که تقریباً بدانیم چه کاری را می‌خواهیم کارگران انجام دهند و سپس نظارت کنیم که آن کارها را به بهترین و ارزانترین روش انجام دهند. هیچ سیستم یا طرح مدیریتی موفق نمی‌شود مگر اینکه در درازمدت رضایت کارفرما و کارگر را بهمراه داشته باشد.» این جملات تیلور فرضیه‌های اصلی مدیریت علمی او را تشکیل می‌دهند. ریموند ویلرز، اصول مدیریت علمی تیلور را این چنین برمی‌شمارد.

۱ـ اصل مطالعه ـ زمان[۱۴]: تمام کوششهای تولیدی بایستی از طریق مطالعه دقیق زمان اندازه‌گیری شود و زمان استاندارد برای تمام کارهائیکه در کارگاه انجام می‌شود تعیین گردد.

۲ـ اصل تکه ـ مزدی[۱۵]: دستمزدها بایستی متناسب با تولید و میزان آنها براساس استانداردهایی باشد که بوسیله مطالعه زمان تعیین شده‌اند. در نتیجه، به یک کارگر بایستی بالاترین سطح کاری که قادر به انجام آن است داده شود.

۳ـ اصل تفکیک برنامه‌ریزی از اجرا[۱۶]: مدیریت بایستی عهده‌دار تمام مسئولیت‌های برنامه‌ریزی باشد و اطمینان حاصل نماید که انجام کار محوله از نظر فیزیکی امکان‌پذیر است. برنامه‌ریزی بایستی براساس مطالعات زمان و دیگر داده‌های در ارتباط با تولید که بطور علمی تعین و بطور منظم دسته‌بندی شده‌اند باشد.

۴ـ اصل روش علمی کار[۱۷]: مدیریت بایستی مسئولیت و روشهای (انجام) کارها را بعهده بگیرد و بهترین روشها را به طور علمی تعین کرده و کارگران را مطابق روشهای از قبل تعیین شده آموزش بدهد.

۵ـ اصل مدیریت و کنترل[۱۸]: به مدیران بایستی اصول علمی مدیریت و کنترل و آموزش داد.

۶ـ اصل مدیریت کاربردی[۱۹]: کاربرد دقیق اصول بایستی مجدداً بررسی شوند و سازمانهای صنعتی بایستی مجدداً بررسی شوند و سازمانهای صنعتی بایستی به گونه‌ای طراحی شوند که به بهترین نحوی به هماهنگی فعالیت‌های متخصصین مختلف نایل آیند. (شیرازی، ۱۳۷۳، ص۴۱-۴۰)

بطور کلی، تیلور با بررسی ساختار سازمانها در سطوح میانی و تحتانی مدیریت و تحلیل روندها و روشها در سطوح عملیاتی سازمانهای صنعتی ـ تولیدی، تأکید افراطی بر افزایش تولید و کارایی سازمانها داشت و از پرداختن به عوامل انسانی چون انگیزه‌های درونی، علائق، احساسات و روابط انسانی در سازمانها غفلت کرد. اما علیرغم نقایص این تئوری، تیلور نخستین کسی بود که ثابت کرد که با مطالعه علمی مدیریت می‌توان کارایی را افزایش داد.

اثرات و کاربرد تئوری مدیریت علمی در سازمانهای آموزشی:

طبیعتاً، اثرات جنبش مدیریت علمی در تمام سازمانها از جمله سازمانهای آموزشی احساس شد. متأثر از این تئوری، مدیران مدارس و رؤسای نواحی آموزش و پرورش از طریق افزایش تعداد دانش‌آموزان در کلاسها و کاهش هزینه‌ها سعی کردند به هدف ارزان اداره کردن مدارس دست یابند. همانگونه که تیلور برمیزان تولید و دستیابی به اهداف سازمان‌های دولتی تأکید داشت. مسؤلین و مدیران آموزشی با بکارگیری روشهای علمی و استاندارد شده و کنترل مستمر سعی بر این داشتند که بازدهی کمی را با حداقل مخارج افزایش دهند. معلمین به نوبه خود بر نتایج و تعداد قبولی‌ها در آخر سال تحصیلی بسنده کردند. در واقع، اهداف پرورشی از عملکرد نهادهای آموزش و پرورش حذف گردیدند و آموزش آنهم به طور ناقص و انفعالی مورد تأکید و تأیید قرار گرفت. با گذشت سالها از تئوری تیلور هنوز در زمینه‌هایی چون استفاده از استانداردها و افزایش کارایی در مدارس اثرات نظرات تیلور بوضوح مشاهده می‌شوند. (شیرازی، ۱۳۷۳، ص۴۲)

تئوری اداری[۲۰]:



[۱] – Management

[۲] – Flippo

[۳] – Henry Fayol

[۴] – Mac Farland

[۵] –

[۶] – Adam Smith

[۷] – Charles Babbage

[۸] – Charles A.Beard

[۹] – Fredrick Taylor

[۱۰] – Henry Fayol

[۱۱] – Max Weber

[۱۲] – Classical Fra

[۱۳] – Scintific Management

[۱۴] – Time- Study principle

[۱۵] – Piece – rate principle

[۱۶] – Separation-of-planing-from-performance

[۱۷] – Scintific-methods-of-work principle

[۱۸] – Management-control principle

[۱۹] – Functional-management principle

[۲۰] – Administrative theory

100,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی نگرش معلمین و کارکنان نسبت به عملکرد مدیران
  • مقاله مدیریت و حسابداری
  • مقاله عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران آموزش و پرورش
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.