مقاله اخلاص و ریا و اقسام آن‌ها


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله اخلاص و ریا و اقسام آن‌ها مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۱  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله اخلاص و ریا و اقسام آن‌ها نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه   ۱
هدف تحقیق   ۱
فایده‌ی تحقیق   ۱
پیشینه‌ی تحقیق   ۲
فصل اول:  توضیحاتی پیرامون ریا و اخلاص
در وخامت امر ریا   ۴
فضیلت اخلاص و پستی ریا   ۵
خلوص نیت   ۵
ریاکاری   ۶
نشانه‌های ریا   ۸
اخلاص   ۹
فصل دوم:  مراتب اخلاص
مراتب اخلاص   ۱۱
دقت امر ریا   ۱۳
راه نزدیک شدن به اخلاص   ۱۵
نشانه‌های مؤمن مخلص   ۱۸
ذکر نشانه‌ها به گونه‌ای دیگر   ۱۹
داستان‌هایی در مورد اخلاص   ۲۳
فصل سوم:  مراتب و اقسام ریا
اقسام ریا   ۲۷
مقامات ریا   ۳۱
درجات مقاصد و اهداف ریا   ۳۲
فصل چهارم:  علاج ریا
راه علمی و عملی معالجه قلب از بیماری ریا   ۳۵
علاج به بیان دیگر   ۳۶
منابع   ۳۶

منابع

۱- قرآن کریم، مترجم: الهی قمشه‌ای  ناشر: انتشارات پارسایان چاپ چهارم۱۳۸۴ چاپ دفتر تبلیغات اسلامی.

۲- تحف العقول- ابی محمدالحسن بن علی بن الحسین بن شعبۀ الحرّانی- تصحیح علی اکبر غفاری- چاپ اسلامیه-۱۴۰۰ ه.ق تهران.

۳- منتخب میزان الحکمۀ- محمدی ری شهری- تلخیص سید حمید حسینی ناشر: دارالحدیث، چاپ چهارم ۱۳۸۳، قم

۴- شرح چهل حدیث، امام خمینی(ره)- ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) چاپ چهل و چهارم، چاپ مؤسسه چاپ نشر عروج، ۱۳۸۶، تهران.

۵- گناهان کبیره، شهید آیۀ الله دستغیب، ناشر: مؤسسه مطبوعاتی دارالکتاب چاپ سیزدهم، چاپخانه شریعت، ۱۳۸۸ قم.

۶- گزیده‌ی سیمای فرزانگان، رضا مختاری، چاپ پنجم، مؤسه بوستان کتاب ۱۳۸۶ قم.

۷- راهکارهای موفقیت در تحصیل علوم اسلامی، محمد علی مجاهدی، انتشارات انصارالامام المنتظر(عج) چاپ اول ۱۳۸۷، نجف‌آباد.

۸- نقطه‌های آغاز در اخلاق علمی، آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی،چاپ دهم ۱۳۸۰ چاپ و نشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی

۹- آیات اخلاقی، آیۀ‌الله العظمی مکارم شیرازی، گردآوری و تنظیم سید حسین همتیان، علی اصغر همتیان، چاپ اول ۱۳۸۹ ناشر: انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع) قم.

۱۰- اخلاق، مرحوم سید عبدالله شبّر، مترجم محمدرضا جباران ناشر: مؤسسه انتشارات هجرت، چاپ ششم، بهار ۱۳۸۰ قم

۱۱- چه بگوییم؟، محمد رحمتی شهرضا، ناشر: انتشارات جوانان موفق چاپ اول تابستان ۱۳۹۰ قم

۱۲- بحثی پیرامون ریا و عجب، سید احمد فهری، چاپ چهارم نهضت زنان مسلمان ۲۲ بهمن ۱۳۵۹

۱۳- پرتوی از اسرار نماز، محسن قرائتی، تدوین: جواد محدثی انتشارات وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی چاپ اول، پاییز ۱۳۶۹٫

در وخامت امر ریا

هان، ای شخص مرائی که عقائد حقه و معارف الهیه را به دست خدای تعالی، که شیطان است، سپردی و مختصات حق تعالی را به دیگران دادی، و آن انواری که روشنی‌بخش روح و قلب و سرمایه‌ی نجات و سعادت ابدی و سرچشمه‌ی لقاء الهی و بذر جوار محبوب است مبدل به ظلمات موحشه و شقاوت و هلاک ابدی و سرمایه‌ی بعد از ساحت مقدس محبوب و دوری از لقاء حضرت حق تعالی کردی، مهیا باش از برای ظلمت‌هایی که نور در دنبال ندارند و تنگنایی که گشایشی ندارد و امراضی که شفاپذیر نیست: مردنی که حیات ندارد. آتشی که از باطن قلب ظهور کند و ملکوت نفس و ملک بدن را بسوزاند- چنان سوزاندنی که خطور در قلب من و تو نکرده؛ چنانکه خدای تعالی خبر می‌دهد در کتاب منزل خود در آیه‌ی شریفه‌ی نار الله الموقدة التی تطلع علی الأفئدة.»[۱] از وصف آتشی که(آتش خدا) استیلای بر قلوب پیدا می‌کند و قلوب را می‌سوزاند. هیچ آتشی قلب سوزان نیست جز آتش الیه.

اگر فطرت توحید از دست رفت، که فطرت الله است، و به جای آن شرک و کفر جایگزین شد، دیگر شفاعت شافعین نصیب انسان نشود؛ و انسان مخلد در عذاب است- آن هم جه عذابی؟ عذابی که از قهر الهی و غیرت ربوبی بروز کندو پس از عزیز، برای یک خیال باطل، یک محبوبیت جزئی بندگان ضعیف، یک توجه قلبی مردم بیچاره خود را مورد سخط و غضب الهی قرار مده، و مفروش آن محبت‌های الهی، آن کرامت‌های غیرمتناهی، آن الطاف و مراحم ربوبیت را به یک محبوبیت پیش خلق که مورد هیچ اثری نیست و از او هیچ ثمری نبری جز ندامت و حسرت. وقتی دستت از این عالم کوتاه شد، که عالم کسب است، و عملت منقطع گردید، دیگر پشیمانی نتیجه ندارد و رجوع بی‌فایده است.[۲]

فضیلت اخلاص و پستی ریا

از روایات کثیره این‌طور استفاده می‌شود، ریاکار علاوه بر زیان اخروی و محرومیت از اجر و ثواب الهی و سوختن به آتش، در دنیا هم به مقصود نخواهد رسید یعنی منزلت و آبروئی در نزد مخلوقی که مورد نظرش بوده پیدا نخواهد کرد بلکه بیش‌تر اوقات رسوا و مفتضح خواهد گردید.

و بالعکس شخص مخلص علاوه بر اجرهای آخرتی، در دنیا هم نزد خلق محترم خواهد بود و چنان‌که حضرت صادقu در ضمن تفسیر آیه‌ی «فمن کان یرجو لقاء ربه» می‌فرماید شخص، کار نیکی می‌کند که در آن رضایت خدا را نخواسته، بلکه منظورش مدح و ثنای خلق است و میل دارد که مردم عملش را بشنوند این کسی است که در عبادت پروردگارش شریک قرار داده سپس فرمود نیست بنده‌ای که عمل خیر خود را پنهان بدارد(یعنی عمل خود را فقط برای خود انجام دهد) تا این‌که بالاخره خدا آن را آشکار می‌فرماید و نیت بنده‌ای که شرّ خود را پنهان نماید به این‌که در باطن، قصدش مدح خلق باشد، مگر عاقبت خدای تعالی شرش را ظاهر می‌فرماید.[۳]

خلوص نیت

«فادعوا الله مخلصین له الدین و لو کره الکافرون»

منظور از خلوص نیت این است که انگیزه‌ی تصمیم‌گیری تنها خدا باشد و بس.

ممکن است کسانی دارای اراده‌های محکم برای انجام مقاصدی باشند ولی انگیزه‌ی آن‌ها رسیدن به اهداف مادی باشد اما سالکان راه خدا کسانی هستند که اراده‌ی نیرومند آنان آمیخته با خلوص نیت و برخاسته از انگیزه‌های الهی است. در آیات قرآن مجید و روایات اسلامی و کلمات معصومین علیهم‌السلام سخن از اخلاص نیت به میان آمده و عامل اصلی پیروزی در دنیا و آخرت شمرده شده‌است و اصولاً از نظر اسلام، هر عملی بدون اخلاص نیت، بی‌ارزش است. در ایات متعددی از قرآن، سخن قرآن، سخن از مخلِصین(خالصان) یا مخلَصین(خالص‌شدگان) به میان آمده و آن‌ها را با تعبیرات گوناگون و پرمعنا توصیف و تمجید می‌کند و ازجمله در آیه‌ی مورد بحث می‌خوانیم:

«فادعو الله مخلصین له الدین و لو کره الکافرون».

اخلاص در روایات متعددی نیز مورد توجه قرار گرفته از باب نمونه امام علیu در حدیثی می‌فرماید «طوبی لمن اخلصیه الله العباده و الدعاء و لم یشغل قلبه بما تری عیناه و لم ینسَ ذکر الله بما تسمع اذناه و لم یحزن صدره بما اعطی غیره»؛ خوشا به حال کسی که عبادت و دعایش را برای خدا خالص کند، و قلب خود را به آنچه می‌بیند مشغول ندارد و یاد خدا را به آنچه می‌شنود به فراموشی نسپرد، درونش به خاطر نعمت‌هایی که به دیگران داده‌است، غمگین نشود.[۴]

ریاکاری

«اِنَّ المنافقین یخادعون الله و هو خادعهم و اذا قاموا الی اصلوة قاموا کسالی یرائون الناس و لا یذکرون الله الا قلیلاً».

نقطه‌ی مقابل اخلاص «ریا» است، که در آیات و روایات اسلامی از آن مذمت شده‌است و آن را عاملی برای بطلان اعمال و نشانه‌های منافقان و نوعی شرک به خدا معرفی کرده‌اند.

ریاکاری تخریب‌کننده‌ی فضائل اخلاقی و عاملی برای پاشیدن بذر رذائل در روح و جان انسان‌هاست. ریاکاری اعمال را توخالی و انسان را از پرداختن به محتوا و حقیقت عمل باز می‌دارد.

ریاکاری یکی از ابزارهای مهم شیطان برای گمراه ساختن انسان‌هاست.

آیات متعددی از قرآن به مسأله «ریا» پرداخته است ازجمله در آیه‌ی مورد بحث ریا را یکی از اعمال منافقان شمرده می‌فرماید: «منافقین می‌خواهند خدا را فریب دهند در حالی‌که او آن‌ها را فریب می‌دهد و هنگامی که به نماز می‌ایستند از روی کسالت است و در برابر مردم ریا می‌کنند و خدا را بجز اندکی یاد نمی‌کنند!»؛ «ان المنافقین یخادعون الله و هو خادعهم و اذا قاموا الی الصلوة قاموا کسالی یرائون الناس و لا یذکرون الله الا قلیلاً».

این نکته قابل توجه است که نفاق نوعی دوگانگی ظاهر و باطن است و ریاکاری نیز شکل دیگری از دوگانگی ظاهر و باطن می‌باشد چراکه ظاهر عمل الهی و باطن آن شیطانی و ریائی است و به خاطر جلب توجه مردم! بنابراین، طبیعی است که ریا جزء برنامه‌ی منافقان باشد.

در احادیث اسلامی نیز به مسأله «ریا» اهمیت داده شده‌است، از باب نمونه پیغمبر اکرم r در حدیثی می‌فرماید:

«ان المرائی ینادی علیه اقیامة یا فاجر یا غادر یا مرائی ضل عملک و حبط اجرک فخذ اجرک ممن کنت تعمل له»:

در روز قیامت شخص ریاکار را صدا می‌کنند و می‌گویند ای فاجر ای حیله‌گر پیمان‌شکن و ای ریاکار اعمال تو گم شده و اجر تو نابود گشت، برو و پاداش خود را از کسی که برای او عمل کردید بگیرد.[۵] و در حدیثی شریف آمده‌است:

«آفة ‌العبادة الریاء»[۶]

نشانه‌های ریا

در آیات و اخبار برای ریاکاران خصوصیاتی دیده می‌شود که از تجزیه و ترکیب و جمع‌بندی آن‌ها می‌توان علائم زیر را برداشت کرد:

۱- منافق و دوچهره هستند.

۲- در انظار مردم با نشاط و شوق عبادت می‌کنند.

۳- در تنهایی بی‌نشاط و بی‌حالند.

۴- دوست دارند مردم در تمام کارها آن‌ها را بستایند.

۵- هنگامی که آن‌ها را ستایش می‌کنند بر عمل می‌افزایند.

۶- چنانچه مدح و ثنایشان نگویند از عمل می‌کاهند.

۷- اهل خدعه و فریبند.

۸- اعمال نیک خود را به رخ دیگران می‌کشند.

۹- بر دیگران منت می‌نهند.

۱۰- چشم طمع بر خلق دوخته‌اند و بر خدا توکل ندارند.

۱۱- در ظاهر ذکر خدا می‌گویند ولی در دل کمتر خدای را یاد می‌کنند.

۱۲- خودپسند و مغرورند.

۱۳- تن‌پرور و رفاه طلبند.[۷]

اخلاص

یعنی خالص کردن نیت از شائبه‌ها، این همان چیزی است که در همه شؤون زندگی از ما خواسته شده و وجود آن باعث رسیدن به رستگاری ابدی و نبودنش موجب خسران خواهد بود.

لذا در مواضع بسیاری از قرآن با اشاره به مسأله اخلاص، بندگان را به آن تشویق نموده‌است.[۸]

۱- و ما امروا الا لیعبدوا اللهمخلصین له الدین.[۹]

۲- الا لله الدین الخالص.[۱۰]

۳- الا الذین تابوا و اصلحوا و اعتصموا بالله و اخلصوا دینهم لله.[۱۱]

 

مراتب اخلاص[۱۲]

اخلاص دارای مراتب و درجات متفاوتی است.

۱- مرتبه‌ی شاکرین: شاکرین کسانی هستند که خدا را می‌پرستند و عبادت می‌کنند تا شکر نعمت‌های نامتناهیش را ادا کرده باشند. همان نعمت‌هایی که خدای متعال درباره‌ی آن‌ها می‌فرماید: «و ان تعدوا نعمة الله لا تحصوها».[۱۳]

و امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه می‌فرماید: گروهی با شوق ثواب و پاداش، خدا را می‌پرستند، این‌گونه عبادت، عبادت تجار است و گروهی خدا را از خوف عقاب می‌پرستند، این عبادت، عبادت بندگان است و گروهی خدا را برای اداء شکر می‌پرستند این عبادت، عبادت آزادگان است.

۲- مرتبه‌ی مقربین: مقربین گروهی هستند که برای نزدیکی به خدا، خدا را می‌پرستند. منظور از نزدیکی به خدا ممکن است نزدیکی به حسب مرتبه و کمال باشد به این معنی که چون واجب‌الوجود از جمیع جهات کامل و ممکن‌الوجود از جمیع جهات ناقص است، هنگامی که بنده‌ای در رفع نقائص خود سعی می‌کند، از نظر معنوی به خدا نزدیک می‌شود هم چنانکه در حدیث آمده‌است: «تخلقوا بالخلق الله» و ممکن است منظور، نزدیکی از نظر محبت و ارتباط باشد، مثل این‌که اگر شخصی در شرق عالم باشد و دیگری در غرب عالم، ولی نسبت به هم محبت و ارتباط داشته و هیچ‌گاه از یاد هم غافل نبوده و در نشر کمالات و مدائح اخلاقی هم کوشا باشند گفته می‌شود: بین آن‌ها کمال نزدیکی برقرار است و اگر دو نفر نزدیک هم باشند ولی عکس رابطه‌ی مذکور را داشته باشند گفته می‌شود: بین آن‌ها کمال بعد وجود دارد. منظور از این قرب و بعد، قرب و بعد معنوی است.

۳- مرتبه‌ی حیاپیشگان: آن‌ها گروهی هستند که انگیزه‌ی آنان در اطاعت و عبادات حیاء از خداست چون می‌دانند که خدای تعالی بر اندرون وجود آنان آگاه است و به آنچه از اذهان آن‌ها خطور می‌کند، عالم است و به ریزکاری‌های وجود آنان احاطه دارد و به همین خاطر از این‌که در مقابل خدا سرکشی و عصیان کنند حیا دارند و به انجام عبادات و اطاعت از خدا مبادرت می‌کنند هم چنانکه در حدیث آمده: «اعبدالله کأنک تَراه فَاِن لم تکن تَراه فانه یراک».

و جناب لقمان به پسرش چنین سفارش می‌کند:

«ای پسرم هنگامی که اراده‌ی گناه کردی به جایی برو که خدا تو را نبیند».

۴- مرتبه‌ی متلذذین:

 


[1]- همزه (۶-۷).

[۲]- چهل حدیث امام ص۳۸٫

[۳]- گناهان کبیره ص۸۰، کتاب کافی.

[۴]- آیات اخلاقی ص۷۲، کافی، ج۲، ص۱۶٫

[۵]- آیات اخلاقی ص۷۴، محجة‌البیضاء ج۶ ص۱۴۱٫

[۶]- منتخب میزان الحکمة ص۲۲٫

[۷]- اخلاق عملی ص۴۳۶٫

[۸]- اخلاق شبر ص۴۴٫

[۹]- بینه: ۳۵

[۱۰]- زمر: ۳

[۱۱]- نساء: ۱۴۶

[۱۲]- اخلاق شبر ص۴۵٫

[۱۳]- ابراهیم: ۳۴٫

40,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ریا
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۵ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.