مقاله ارث از دیدگاه قرآن


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله ارث از دیدگاه قرآن مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۲  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله ارث از دیدگاه قرآن نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه
فصل اول : بررسی ارث از دیدگاه آیات
آیات ارث
تعریف ارث
اهمیت ارث
ارث در اسلام
دیدگاه های مختلف در مورد شیعه و سنی در مورد آیات ارث
فصل دوم : چگونگی تقسیم بندی ارث در قبل و بعد از اسلام
تقسیم بندی ارث قبل از اسلام
۱٫ نسب
۲٫ تبنی
۳٫ عهد و پیمان
تقسیم بندی ارث بعد از اسلام
۱٫ نسب
۲٫ سبب
۳٫ ولاء
اجتماع اولاد و والدین در ارث از نظر اسلام
سهم الارث زنان
شبهه غربیان در بحث مهم سهم الارث زن
ارث و ازدواج موقت
نکته : عدم توارث
سهام ارث
فصل سوم : آثار ارث
آثار ارث در اسلام
اثرات اقتصادی
آثار عاطفی و روانی وراثت
نتیجه
پیشنهادات
فهرست منابع
کتاب نامه

فهرست منابع

* قرآن کریم

الحر العاملی ، تفصیل وسائل الشیعه ، ج ۲۵ ، انتشارات مؤسسه آل البیت
انصاریان ، حسین ، نظام خانواده در اسلام ، انتشارات ام ابیها ، چاپ عترت  قم
جعفری لنگرودی ، محمد جعفر ، دوره ی حقوق مدنی ارث ، چاپ احمدی ، فروردین ۱۳۶۳
خزائلی ، محمد ، احکام قرآن ، انتشارات جاویدان ، سال ۱۳۵۲
سلطانی ، غلامرضا ، درس هایی از اقتصاد اسلامی ، انتشارات دارالفکر
شهیدی ، مهدی ، ارث ، چاپ چهارم ، تهران ، مجله علمی و فرهنگی مسجد
طباطبایی ، محمد حسین ، زن در اسلام ، قم ، دفتر تنظیم و نشر آثار علامه طباطبایی ، سال ۱۳۸۴
۸٫  ……………………………..، تفسیر المیزان ، ج۴ و۵ و ۱۶ ، مترجم سید محمد باقر موسوی همدانی ، دفتر انتشارات اسلامی
۹٫  طبرسی ، ابوعلی الفضل بن الحسن ، تفسیر مجمع البیان ، مترجم علی کرمی  چاپ اول ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، پاییز ۱۳۸۰

۱۰٫ قرائتی ، حاج شیخ محسن ، تفسیر نور ، مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن  چاپ سوم ، تابستان ۱۳۸۱

۱۱٫ گنجوی ، آیه ا… شیخ محمد تقی ، ارث در اسلام ، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی ، قم ، چاپ سوم ، زمستان ۱۳۷۳

۱۲٫ مکارم شیرازی ، آیت ا.. ناصر ، تفسیر نمونه ، ج۸ و ۹ و ۱۰

۱۳٫ مطهری ، مرتضی ، نظام حقوق زن در اسلام ، انتشارات صدرا

۱۴٫ مطهری ، احمد ، رابطه اقتصاد خانوادگی ، انتشارات دتر تبلیغات اسلامی

مغنیه ، محمد جواد ، تفسیر کاشف ، ج۲ ، ترجمه ی موسی دانش ، تهیه دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان

۱۶٫ هاشمی رفسنجانی ، اکبر ، فرهنگ قرآن ، ج ۲ ، مرکز فرهنگ و معاریف قرآن

آیات ارث در قرآن

 ارث در قرآن و اسلام از جایگاه والایی برخوردار است . برای بررسی بیشتر از آیات قرآن آغاز نموده ایم . سوره هایی که در قرآن کریم در مورد ارث و ارث بری در آن ها اشاره شده و به بیان احکام ارث پرداخته اند این سوره ها می باشند . سوره های نساء ، احزاب ، انفال ، نمل ، مریم و فجر می باشد که در آیات آن ها اشاره به ارث شده است .

در این جا آیات ارث را نوشته و به ترجمه آن ها پرداخته شده :

« لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا تَرَکَ الْوَا لِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَآءِ نَصِیبٌ مِّمَّا تَرَکَ الْوَا لِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْکَثُرَ نَصِیبًا مَّفْرُوضًا ».[۱]

برای اولادان ذکور سهمی از ترکه ی ابوین و خویشان است و برای فرزندان اُناث سهمی از ترکه ی والدین و خویشاوندان چه مال کم باشد و چه زیاد نصیب هر کس از آن مال (در کتاب) معین گردیده است .

» وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُوْلُوا الْقُرْبَى وَالْیَتَمَى وَالْمَسَاکِینُ فَارْزُقُوهُم مِّنْهُ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا ».[۲]

و چون در تقسیم ترکه میت از خویشان و یتیتمان و فقیران اشخاصی حاضر آیند به چیزی از آن مال آن ها را روزی دهید و با آنان سخن نیکو و دلپسند گوئید .

«یُوصِیکُمُ اللَّهُ فِى أَوْلَادِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَیَیْنِ فَإِن کُنَّ نِسَآءً فَوْقَ اثْنَتَیْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَکَ وَإِن کَانَتْ وَا حِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلِأَبَوَیْهِ لِکُلِّ وَا حِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَکَ إِن کَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِن لَّمْ یَکُن لَّهُ‏وَلَدٌ وَوَرِثَهُ‏و أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِن کَانَ لَهُ‏ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِى بِهَآ أَوْ دَیْنٍ ءَابَآؤُکُمْ وَأَبْنَآؤُکُمْ لَا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعًا فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا ».[۳]

حکم خدا در حق فرزندان شما این است که پسران دو برابر دختران ارث برند پس اگر دختران بیش از دو نفر بودند فرض هر یک از پدر و مادر یک ششم ترکه است در صورتی که میت را فرزند باشد و اگر فرزند نباشد و وارث منحصر به پدر و مادر باشد در این صورت مادر یک ثلث می برد و باقی به پدر و مادر می رسدو اگر میت را برادر باشد در این فرض ادر یک ششم خواهد برد پس از آن که حق وصیت و دِین که مال تعلق گرفته استثنا شود شما این را که پدران یا فرزندان و خویشان کدام یک به خیر و صلاح و به ارث بردن به شما نزدیک ترند نمی دانید (تا در حکم ارث مراعات کنید) فریضه است که خدا بـاید معیـن فرماید زیرا خداوند به هر چیز دانا و به همه ی مصالح خلق آگاه است .

« وَلَکُمْ نِصْفُ مَا تَرَکَ أَزْوَ اجُکُمْ إِن لَّمْ یَکُن لَّهُنَّ وَلَدٌ فَإِن کَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَکُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْنَ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِینَ بِهَآ أَوْ دَیْنٍ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْتُمْ إِن لَّمْ یَکُن لَّکُمْ وَلَدٌ فَإِن کَانَ لَکُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَکْتُم مِّن بَعْدِ وَصِیَّةٍ تُوصُونَ بِهَآ أَوْ دَیْنٍ وَإِن کَانَ رَجُلٌ یُورَثُ کَلَالهً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ‏ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِکُلِّ وَ احِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ فَإِن کَانُوا أَکْثَرَ مِن ذَ لِکَ فَهُمْ شُرَکَآءُ فِى الثُّلُثِ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصَى بِهَآ أَوْ دَیْنٍ غَیْرَ مُضَآرٍّ وَصِیَّةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ » .[۴]

سهم ارث شما مردان از ترکه زنان نصف است در صورتی که آن ها را فرزند نباشد و اگر فرزند باشد یک چهارم خواهد بود پس از خارج کردن حق وصیت و دینی که به دارایی آنان تعلق گرفته و سهم ارث زنان یک چهارم ترکه ی شما مردان است اگر دارای فرزند نباشید و چنان چه فرزند داشته باشید یک هشتم خواهد بود پس از ادای حق وصیت و دین شما و اگر مردی بمیرد که وارثش کلاله او باشند (برادر یا هر خواهر و برادری) یا زنی بمیرد که وارثش برادر یا خواهر او باشد در این فرض سهم ارث یک نفر از آنان یک ششم خواهد بود و اگر بیش از یک نفر باشند همه به اشتراک ارث برند بعد از خارج کردن دِین و حق وصیت میت در صورتی که وصیت به حال ورثه بسیار زیان آور نباشد این حکمی است که خدا سفارش فرموده و خدا به همه ی احوال بندگان دانا و به هر چه کنند بردبار است .

« وَلِکُلٍّ جَعَلْنَا مَوَا لِىَ مِمَّا تَرَکَ الْوَ الِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَالَّذِینَ عَقَدَتْ أَیْمَنُکُمْ فََاتُوهُمْ نَصِیبَهُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَى کُلِّ شَىْ‏ءٍ شَهِیدًا ».[۵]

ما برای هر کسی از ارث بر ها از قبیل پدر و مادر و خویشان داده ایم (و به ترتیب مقدم و مؤخر ارث و مقدار حق هر ارث را بیان کردیم و به آن عمل کنید و با هر که عهد و پیمان حقوقی بسته اید بهره ی آنان را بدهید ونقض نکنید ) خدا بر هر چیز گواه است .

« یَسْتَفْتُونَکَ قُلِ اللَّهُ یُفْتِیکُمْ فِى الْکَلَاله إِنِ امْرُؤٌا هَلَکَ لَیْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ‏ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَکَ وَهُوَ یَرِثُهَآ إِن لَّمْ یَکُن لَّهَا وَلَدٌ فَإِن کَانَتَا اثْنَتَیْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَکَ وَإِن کَانُوا إِخْوَةً رِّجَالًا وَنِسَآءً فَلِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَیَیْنِ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ أَن تَضِلُّوا وَاللَّهُ بِکُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِیمُ » .[۶]

ای پیغمبر از تو درباره ی کلاله (یعنی برادر یا خواهر پدری یا مادری ) فتوی خواهند بگو خدا چنین فتوی می دهد که هر گاه کسی بمیرد و فرزند نداشته باشد و او را خواهری باشد وی را نصف ترکه است و او نیز از خواهر ارث برد اگر خواهر را فرزند نباشد و اگر میت را دو خواهر باشد آن ها را در یک سوم ترکه است و واگر میت را چندین برادر و خواهر باشد در این صورت ذکور دو برابر اناث برند خدا احکام را بیان می کند مبادا گمراه شوید و خدا به همه ی مصالح خلق داناست .

« وَ إِنِّى خِفْتُ الْمَوَا لِىَ مِن وَرَآءِى وَ کَانَتِ امْرَأَتِى عَاقِرًا فَهَبْ لِى مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا  یَرِثُنِى وَ یَرِثُ مِنْ ءَالِ یَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا ».[۷]

بارالها من از این وارثان کنونی که هستند بیمناکم و زوجه من هم عقیم و نازاست تو خدایا از لطف خاص خود فرزندی صالح و جانشینی شایسته به من عطا فرما که او وارث من و آل یعقوب باشد و تو ای خدا او را وارثی پسندیده و صالح مقدر فرما .

« وَ وَرِثَ سُلَیْمَنُ دَاوُدَ وَ قَالَ یَأَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّیْرِ وَ أُوتِینَا مِن کُلِّ شَىْ‏ءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ » .[۸]

و سلیمان که وارث ملک داود شد به مردم گفت ما را زبان مرغان آموختند و از هر گونه نعمت عطا کردند این همان فضل و بخشش آشکار است .

« وَالَّذِینَ ءَامَنُوا مِن بَعْدُ وَهَاجَرُوا وَجَهَدُوا مَعَکُمْ فَأُوْلَل-ِکَ مِنکُمْ وَأُوْلُوا الأَْرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِى کِتَبِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِیمُ » .[۹]

و آنان که ایمان آورده اند و بعد از شما هجرت گزیدند و به اتفاق شما در راه دین جهاد کردند آن ها مؤمنان هستند وارث مراتب خویشاوندان در کتاب خدا بعضی مقدم بر بعضی دیگر مقرر شده که خدا به هر چیز دانا است .

«النَّبِىُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ أَزْوَ جُهُ‏و أُمَّهَتُهُمْ وَأُوْلُوا الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِى کِتَبِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِیـنَ وَ الْمُهَاجِـرِینَ إِلَّآ أَن تَفْعَلُـواْ إِلَى أَوْلِیَآئکُم مَّعْـرُوفًا کَانَ ذَ لِکَ فِى الْکِتَبِ مَسْطُورًا » .[۱۰].

پیغمبر اولی به مرمنان است از خود آن ها و زنان پیغمبر مادران مؤمنان هستند و خویشاوندان نسبی شخص (در حکم ارث) بعضی بر بعضی دیگر در کتاب خدا مقدمند از مهاجر و انصار مگر آن که به نیکی و احسان بر دوستان خود از مهاجران و انصار وصیتی کنید که این در کتاب حق مسطور گردیده است .

«  کَلَّا بَل لَّا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ  وَ لَا تَحَضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ  وَ تَأْکُلُونَ التُّرَاثَ أَکْلاً لَّمًّا » .[۱۱]

چنین نیست یتیم نوازی نمی کنید . و مال ارث را به تمام می خورید .

تعریف ارث

 ارث در لغت به معنی بقاء است و وارث به معنی باقی است و وارث از اسماء خداوند است . ارث و میراث هر دو به یک معنی می باشند امّا بین ترکه و ارث تفاوت می باشد :

ارث استحقاق است و ترکه متعلق به این استحقاق می باشد .[۱۲]

در نصوص شرعی و در قوانین موضوعه ی ما تعریفی از ارث دیده نمی شود امّا از نظـر فقها بیـان شـده است شامل سه تعـریف می شود که تعریف های آن اشاره می شود  الف) میراث آن چه که انسان به مناسبت موت انسان دیگر اصالتاً استحقاق پیدا می کند به جهت نسب یا سبب . مورد استحقاق می تواند یکی از موارد زیر باشد:

۱٫ مال اعم از اعیان و منافع

۲٫ متعلقات مال ، یعنی حقوق مالی مانند خیار و حق شفعه

۳٫ اموال دیگر مانند حق قصاص و حق فذف

ب) میراث عبارت است از حقی که مرده ی حقیقی یا حکمی به زنده حقیقی یا حکمی ابتدائاً انتقال گرداند .

ج) ارث عبارت است از انتقال مال کسی به دیگری به رسم خلافت که تعریف دوم از همه ی تعاریف بهتر است .

در تعریفی دیگر آمده است که ارث از ریشه (وَرَثَ) به معنای اثار باقی مانده از شیء و انتقال اموال یا امور معنوی از انسان به دیگری است و در اصطلاح فقها عبارت است از انتقال دارایی و ترکه میت به نزدیکان او در نسب و سبب می باشد .[۱۳]

  اهمیت ارث

 موضوع ارث از دو نظر مهم و مورد توجه قرار گرفته است :

۱- این که مسائل فراوان و پیچیده ای روی همه دارئی میت مطرح است یعنی این که ارث تکلیف محصول عمر انسان را معلوم می کند و این مسأله ازنظام خاصی پیروی می کند که آن نظام در هیچ یک از عقود و ایقاعات و تعهـدات دیـده نمی شـود . البتـه تـرتیبی که بـرای مصارف ترکه در نظر گرفته می شود ترتیب ساده و خلق الساعه نمی تواندباشد و نیاز به مطالعه فراوان دارد و الزاماً باید از تاریخ حقوق و سنت ها کمک گرفت .

۲-   مسائل و قانون ارث ، تکلیف خانواده ی میت را روشن می کند و روابط آنان را با میت و بدهکاران و بستانکاران از میت و در عین حال روابط بین آن ها را با یکدیگر مشخص و معین می نماید . و همچنین است که ارث به صیانت و دودمان و فرهنگ خانواده یاری می دهد .

اگر در خانواده ای میراث فرهنگی باشد با فقر و تهیدستی و عدم حمایت ار بین می رود امّا اگر ترکه ای باشد استعدادهای جوان با استفاده از آن ترکه میراث را نگه داری می کنند .[۱۴]

 دیدگاه های مختلف شیعه و سنی در مورد آیات ارث


[۱] – نساء/۷

[۲] نساء/۸

[۳] نساء/۱۱

[۴] نساء / ۱۲

[۵] نساء / ۳۳

[۶] – نساء / ۱۷۶

[۷] – مریم /۵ و ۶

[۸] – نمل / ۱۶

[۹] – انفال / ۷۵

[۱۰] – احزاب / ۶

[۱۱] – فجر / ۱۷-۱۹

۲- دکتر جعفر لنگرودی ، تلخیص از حقوق مدنی ارث، ص ۲۰-۲۱

[۱۳] – اکبر هاشمی رفسنجانی ، فرهنگ قرآن ، ص ۵۷۲

[۱۴] – همان ، تلخیص از حقوق مدنی ارث، ص ۳-۶

40,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ارث زن
  • مقاله تقسیم ترکه
  • مقاله توارث مسلمان و کافر
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۵ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.