مقاله ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یک چارچوب مدیریت کیفیت فراگیر


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یک چارچوب مدیریت کیفیت فراگیر  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۱  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یک چارچوب مدیریت کیفیت فراگیر  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تاریخچه مدلهای تعالی سازمانی    ۵
پیشینه تحقیق    ۹
جایزه ملی کیفیت اروپا (EFQM)    ۱۰
جایزه ملی کیفیت ایران    ۱۱
چارچوب نظری     ۱۳
معیار ها ، زیر معیار ها و نحوه ی امتیاز دهی جایزه ملی کیفیت اروپا (EFQM)     ۱۳
فرآیند عمومی خود ارزیابی اولین گام در مسیر تعالی سازمانی     ۱۵
روش های خود ارزیابی    ۱۶
دلیل استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM    ۱۸
معیار ها ، زیر معیار ها و نحوه ی امتیاز دهی جایزه ملی کیفیت ایران     ۱۹
معیارها و مدل تعالی سازمانی استرالیا     ۲۰
جایزه ملی کیفیت آمریکا ( مالکوم  بالدریج)    ۲۱
معیارها و امتیازات تعالی سازمانی آمریکا (مالکوم بالدریج)     ۲۳
معیارها و امتیازات تعالی سازمانی ژاپن (دمینگ)     ۲۳
مقاسیه سه الگوی دمینگ، بالدریج، و EFQM    ۲۴
جدول ۱: مقایسه معیارهای سه جایزه کیفیت ژاپن، آمریکا، و اروپا    ۲۴
جدول ۲: مقایسه جوانب کیفیت ژاپن، آمریکا، و اروپا    ۲۸
نتیجه گیری    ۳۰
منابع     ۳۱

منابع :

دکتر پرویز فتاح “مدیریت کیفیت و بهره وری”

دل توی، علی، “اصول مبانی مدل تعالی (سرآمدی) سازمان EFQM “برگرفته از سایت ملی دانشجویان ایران غلامرضا شمس ، کارلوس بولوسار، ۱۳۸۹

رامتین غلامعلی ۱۳۸۸، “چه عواملی ما را در مسیر و پیشرفت و تعالی همه جانبه قرار میدهید؟”

شرفی محمد ۱۳۸۷ “نوآوری در آموزش عالی برپایه مدل بالدریج” ، مجله تدبیر ، شماره ۱۹۱ ، ۴۷-۴۳ مینویی ، رضا ۱۳۸۵ “مقایسه مدلها و جوایز تعالی سازمان” برگرفته از سایت صنعت خودرو ، نسخه شماره ۱۰۲ ، ۱۵-۱۱

مقدمه:

اهدای جایزه ملی کیفیت یکی از شیوه های رایج برای افزایش توجه به نهاویه سازی تفکر بهبود کیفیت جامع در سازمانهاست این جایزه با شناسایی، انتخاب و معرفی شرکتهای برتر، گسترش مفاهیم تعالی سازمانی و تبادل اطلاعات به عنوان روش اثربخش در بهبود رقابت پذیری ملی، عمل می نماید.

کیفیت مقوله ای است که در تمام ابعد سازمان از بازاریابی،تحقیق و توسعه، طراحی تا تولید محصول، و ارائه خدمات پس از فروش مصداق دارد. بنابراین بهبود کیفیت را میتوان یکی از رویکردهای اصلی برای ارتقاء سازمان در جهت بهبود فرآیندها، محصولات و خدمات دانست لذا سازمان از بقاء و تعالی یرخوردار خواهد بود که به مقوله کیفیت در کلیه سطوح سازمان توجه نماید. پس می توان نتیجه گرفت که: ” کیفیت نقطه شروعی برای آغاز سفر به سوی تعالی سازمانی است” (پرویز فتاح- مدیریت کیفیت و بهره برداری)

تعریفی که توسط رهبران کیفیت بر اساس روند تکاملی ارائه شده:

-ژوران: کیفیت را انطباق با هدف معرفی می کند

-کرازی: کیفیت را انطباق؛ نیاز؛ و خواسته های مشتری تعریف می کند

-دمینگ: هدف کیفیت باید تأمین نیازهای حال و آینده مشتری باشد.

-تعریف اخیری که فعلأ برای کیفیت ارائه شده است عبارتست از:

“*** به حس وفاداری شدی” (پرویز فتاح؛ ۸۶, مدیریت کیفیت و بهره برداری)

تاریخچه مدلهای تعالی سازمانی:

در سال ۱۹۵۰ موسسه UNION OF JAPANCSE SCIENTISTS AND ENGINEERS  آقای دکتر ادوارد دمینگ را برای انجام سخنرانی های مختلفی در زمینه کیفیت به ژاپن دعوت نمود و در سال ۱۹۵۱ این موسسه به پاس خدمات دکتر دمینگ در زمینه کیفیت جایزه ای به نام ایشان بنیان نهاد . مدلی که جایزه دمینگ بر اساس آن تهیه گردید و از دهه پنجاه میلادی در ژاپن به اجرا در آمد عمدتاً بر کیفیت محصولات و روش های کنترل کیفی استوار است به بیان دیگر مدل جایزه دمینگ بر این اصل استوار است که برای تولید محصولات وخدمات با کیفیت بالا نیاز به هماهنگی همه جانبه و فراگیر در سطح سازمان است . این مدل نگرش جدیدی در بحث کیفیت ایجاد کرد و همین تفکر نگرش فراگیر  منجر به ظهور «کنترل کیفیت فراگیر» در دهه ۶۰ میلادی گردید.

مدیریت کیفیت فراگیر روشی است برای مدیریت و اداره سازمان جهت تعیین کیفیت با مشارکت همه اعضای سازمان که از طریق جلب رضایت مشتری و تامین منافع همه ذینفعان بدست می آید .

موفقیت ژاپن در بکارگیری روش های علمی کسب و کار تهدیدی جدی برای شرکت های آمریکائی ایجاد کرد بطوریکه در دهه ۸۰ بسیاری از آنها با واگذار کردن بازار به رقبای ژاپنی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند این تهدیدات منجر گردید که شرکت های غربی در روش های کسب و کار خود تجدید نظر کرده و مدیریت کیفیت فراگیر را بطور گسترده بکار گیرند.

جایزه کیفیت و سرآمدی کاناداCANADIAN PUALITY AND BUSINESS EXCELLENCE AWARD  در سال ۱۹۸۳ و پس از آن در سال ۱۹۸۷ جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج  در آمریکا از اولین گام هایی بودند که برای بخشیدن دید فراگیر به مدل هایی که برای ارزیابی در موسسات صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گرفتند برداشته شد و این مدلها  در واقع پوشش دهنده تمامی اجزای یک کسب و کار با در نظر گرفتن منافع تمامی ذینفعان بود .

به دنبال مدل مالکوم بالدریج (MBNQA) MALCOLM BALDRIGE NATIONAL QUALITY AWARD  در سال ۱۹۸۸ مدل تعالی سازمانی EFQM در پاسخ به نیاز بهبود رقابت پذیری سازمانهای اروپایی توسط چهارده کمپانی بزرگ اروپایی ( بوش ، رنو ، فیات ، بی تی ، بول ، الکترولوکس ، ک ال ام ، نستله ، اولیوتی ، فیلیپس ، سولزر ، فولکس واگن ، رازالت ، سیبا ) در کمیسیون اروپایی مورد توافق واقع و امضاء گردیده است . این اقدام متهورانه از شبکه قدرتمند مدیریت در حال حاضر دارای ۸۰۰ عضو از ۳۸ کشور جهان در بخش خصوصی و دولتی می باشد که در چارچوب یک جامعه اروپایی و در زمینه بهبود کیفیت در ادامه مدل مالکوم بالدریج از آمریکا و همچنین مدل دکتر دمینگ در ژاپن به پیش میرود.

مدل EFQM  در سال ۱۹۹۱ بعنوان مدل تعالی کسب و کار معرفی گردید که در آن چارچوبی برای قضاوت و خود ارزیابی سازمانی و نهایتا دریافت پاداش کیفیت اروپایی ارائه شد ، این اقدام در سال ۱۹۹۲ عملی گردید. این مدل نشان دهنده مزیت های پایداری است که یک سازمان متعالی باید به آنها دست یابد. این مدل به سرعت مورد توجه شرکت های اروپایی قرار گرفت و مشخص شد که سازمانهای بخش عمومی و صنایع کوچک هم علاقه دارند از آن استفاده کنند.

در سال ۱۹۹۵ ویرایش مربوط به بخش عمومی و در سال ۱۹۹۶ مدلی مربوط به سازمانهای کوچک توسعه داده شد .در سال ۱۹۹۹ مهمترین بازبینی مدل EFQM صورت گرفت . در سال ۲۰۰۱ مدل سرآمدی EFQM ویرایش سازمانهای کوچک و متوسط و درسال ۲۰۰۳ ویرایش جدیدتری از مدل EFQM ارائه شد که در زیر معیارها و نکات راهنما تغییرات قابل ملاحظه ای نسبت به ویرایش سال ۱۹۹۹ داشت .

مدل EFQM در اصل به مدل مالکوم بالدریج بسیار شبیه است و تفاوت اصولی در مفاهیم و مبانی با مدل مالکوم بالدریج ندارد. هر دو این مدلها در چارچوب مدیریت کیفیت جامع قرار میگیرند و ابزاری هستند برای استقرار سیستم در درون سازمانها و نیز ابزاری هستند برای سنجش اینک یک سازمان تا چه اندازه در جهت استقرار سیستم ها در چارچوب مدیریت کیفیت جامع موفق بوده است.تفاوت هایی که بین این دو مدل وجود دارد عمدتاًَ در حد تعداد معیارها ، امتیاز دهی و رویه های اجرائی است و         چار چوب کلی هر دو مدل در واقع یکی است. از میان سه مدل دمینگ و مالکوم بالدریج و EFQM که از معروف ترین مدلهای تعالی سازمانی هستند مدل EFQM عمومیت و استقبال بیشتری در سطح جهان یافته است .

اعضای کمیته مرکزی EFQM از مدیران عامل شرکت های اروپایی هستند که برای چهار سال انتخاب و برای ۵ سال نیز بعنوان عضو ذخیره که هر سال یکبار انتخاب می شوند می باشند . کمیته اجرائی نیز مرکب از ۲۰ عضو از همان سازمانها بوده که نه تنها بعنوان نماینده تام الاختیار در زمینه کیفیت جامع انجام وظیفه می نمایند بلکه گزارشات لازم را به کمیته مرکزی ارائه می نمایند. اعضای کمیته اجرائی EFQM در واقع نقش هدایت گر و پشتیبانی کننده استراتژیها طرحهای عملیاتی کسب و کار ، نظارت بر پیشرقت طرحها و نهایت تدوین جهت کلی مناسب برای تحقق اهدا ف این سازمانها را به عهده دارند. در حال حاضر ۱۹ کشور اروپایی با EFQM مشارکت می نمایند

30,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اصول و مبانی مدل تعالی سازمانی EFQM
  • پایان نامه معرفی مدل سرآمدی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت
  • برچسب ها : , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.