مقاله ازدواج و خانواده مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۵ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله ازدواج و خانواده نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
ازدواج ۱
از خانوادههای صالح همسر انتخاب کنید ۱
دو سفارش بسیار مهم در انتخاب همسر ۲
ازدواج سنت رسول خداست ۲
اسلام هدف از زندگی را چه میداند ۴
تسکینبخش ناآرامیها ۴
تولیدمثل ۵
خانواده حافظ دین و سپر انحراف ۶
احادیث خانواده ۷
خانواده شایسته و والا ۹
برترین خانواده ۱۱
مواردی که به هنگام تولد فرزند لازمالاجرا هستند ۱۱
خوشروئی در خانه ۱۲
داستانی آموزنده ۱۵
گذشت ۱۵
همکاری و تعاون ۱۸
فواید نظم در خانواده ۲۰
۱٫آرامش روانی ۲۰
۲٫ پیشرفت در کارها ۲۰
توجه به الگوپذیری فرزندان ۲۰
فهرست منابع ۲۲
۱-اخلاق در خانوده- سید علیاکبر حسینی
۲- غرر و درر از کلام امیرالمونین
۳- کنزالاعمال
۴- وسایلالشیعه- شیخ حر عاملی
۵- حقوق والدین برفرزندان- مهدی علوی
۶- قرآن کریم
۷- مستدرک الوسائل – حسین نوری
۸- پیشین – محمدباقر مجلسی
۹-مجمعالبیان فی تفسیر القرآن
۱۰- بحارالانوار- علامه مجلسی
۱۱- حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت- طبرسی
۱۲- الگوی خانواده- مجتمع آموزشی کارکنان
اصلیترین اصل برای تشکیل خانوادهای موفق ازدواج است. ازدواج ضرورت زندگی است و باید به این ضرورت پرداخت.
دروغ، فریب و حیله، موریانه درخت فرح زندگی است. زندگی را سست و پوک و بیاعتماد میکند و درخت پوک و میان تهی، با یک تند باد میشکند و فرو میافتد و میخشکد. زن و شوهر جوان باید از همان روزهای نخست، شاخسار زیبای زندگی را بر پایه راستی و درستی استوار سازند که راستی و صداقت ریشهی همه نیکوییها و خوبیهاست و هرکه از راستی برخوردار گردد از همه گلهای خوشبوی بهشتی برخوردار میگردد.[۱] و هرکه میخواهد لذت و آرامش و صفای زندگی را دریابد، باید با خانوادهای صالح و ریشهدار وصلت کند که اهل صفا و صداقت باشد که صداقت مایه صلاح و رشد هر کاری است.[۲]
۱-به وضع مادی خانواده همسر و موقعیت اجتماعی و شغلی آنها اهمیتی ندهید.
۲- ازطریق آشنایی نزدیک و طولانی با یکی از افراد خانواده (برادرزن) با ارزشهای اخلاقی این خانواده آشنا شدهاید.
۳- ملاک اصلی انتخاب خود را صداقت خانواده قرار دادهاید و خود نیز اهل صفا و صداقت بودهاید.
۱٫شما در طریق کشف این گوهر، با برادر همسر خود در یک محیط صمیمی مدتها آشنایی و معاشرت نزدیک داشتهاید و قهراً معاشرتی که روزها و هفتهها تکرار شود، موجب شناخت بهتر و بیشتر میگردد. در این زمینه رسول خدا (ص) سفارش کردهاند که «هنگام انتخاب زن، به وضعیت اخلاقی و رفتاری برادرها و خواهرهایش بنگرید، زیرا که زنان همانند برادر و خواهر خویش، فرزند میآورند»[۳]
۲٫و سفارش دیگر اینکه « از خانوادهی صالح، انتخاب همسر کنید زیرا که رگ و ریشههای پیشینیان در فرزندان باقی و پنهان میماند»[۴]
ازدواج ضرورت زندگی انسان است، گویی مرد به تنهایی، نیمی از یک پیکر تمام است، و زن هم به تنهایی نیمی دیگر از این پیکر است و با ازدواج، این دو ناتمام، تمام میشوند.
دین اسلام برخلاف مکاتب منحرف ازدواج را فضیلتی مقدس میشمرد و آن را آیهای از ایات خدا و سنت محبوب و لازمی از سنن رسول خدا معرفی میکند:
« زنی نزد حضرت امام محمدباقر علیهالسلام آمد و گفت: خدا شما را همواره از شایستگان دارد، من زنی تارک دنیا هستم؟!
امام پرسیدند: تارک دنیا پیش تو چه معنایی دارد؟!
زن گفت: میخواهم هرگز ازدواج نکنم.
امام گفتند: چرا؟ و برای چه؟
زن گفت: این را برای خود فضیلتی میدانم.
امام فرمودند: از این تصمیم بازگرد، اگر در این کار فضیلتی بود، فاطمه دختر پیامبر برکسب آن سزاوارتر بود، که هیچکس در فضیلتها از او برتر و پیشتر نبوده و نیست.»[۵]
میدانید که زن و شوهر در طریق زندگی مشترک، بیش از هر چیز به تفاهم و توافق نیاز دارند، که این دو را با گفت و شنودهای آرام و حقجویانه و گذشتهای بیمنت و صمیمانه میتوانند بدست آورند، در مسائل مختلف زندگی با گفت و شنیدن و اندیشیدن، به تفاهم برسند و با گذشتن و محبت ورزیدن، به توافق و همسازی دست یابند، خواستهها و تمایلات یکدیگر را دریابند و باهم جور شوند و بسازند.
اما این سئوال همیشه مطرح بوده و هست که در عین تفاهم و توافق -که در لحظه لحظهی زندگی باید حظور داشته باشد- رهبری و مدیریت خانواده با کیست؟ چه کسی باید سیاستهای کلی خانواده را تعیین کند؟ اعضا خانواده از چه کسی و در چه مواردی باید اطاعت کنند؟
خدای متعال- که مالک و فرمانروای جهان و جهانیان است- مرد را حافظ و سرپرست خانواده قرار داده است، و این بار سنگین و مسئولیت مهم را بر دوش مرد نهاده و در قرآن شریف فرموده است:
« مردان سرپرست زنانند، برای اینکه خدا بعضی را بر بعضی دیگر برتری داده و برای اینکه از مال خویش انفاق کردهاند، پس زنان شایسته فرمانبردارند. …» در حدیث شریفی یعنی از رسول خدا است که سه دسته هستند که آتش جهنم به آنها نمیرسد: ۱-زنی که فرمانبردار شوهرش باشد ۲- زنی که بر تنگدستی شوهرش شکیبا باشد و سوم کسی که بر پدرومادرش نیکی کند.»[۶]
هدف اصلی و مهم از زندگی کردن در این جهان هستی این است که به آخرت برسیم و اسلام زندگی دنیا را مزرعه آخرت میداند و برای این که انسانها بتوانند به این هدف والا برسند باید ازطریق عبادت و اطاعت از فرمانهای خدا زندگی خود را معنادار سازند.
در بسیاری از روایات و متون اسلامی اینگونه بیان شده است که زندگی مادی انسانها جنبه امتحان دارد و هدف غایی از زندگی قرب الهی دانسته شده است.
ازجمله اصلی ترین آموزههای اساسی دین اسلام یاد خداست و با یاد خدا آرامش روحی در بالاترین سطح خود تامین میشود و همین امر در معنابخشی به زندگی تاثیر بسزایی دارد.
هر یک از زن و مرد به شخصه مکمل طرف مقابل خود هستند. به گونهای که ساختار بدنی و هورمونی زن و مرد ویژگی روانی آنها مایه جذب طرف مقابل و انس زن و مرد باهم میشود زن و مرد در همه مراحل زندگی به ویژه در دوران جوانی دچار احساسات و کششهای متعارض و در عین حال قوی هستند، این موضوع آنان را دچار ناآرامی می کند.
خداوند دوا و درمان این احساسات را روابط ویژهی زن و مرد با یکدیگر معرفی میکند که در سایه ازدواج تحقق پیدا میکند که اسلاح آرامش روحی و روانی حاصل از ازدواج و مهر و مودت بین زن و شهر را از نشانههای الهی میداند.
مهر و محبت اصیل و پایدار منوط به تحقق مجموعهای از پیش شرطهای اخلاقی مثل صداقت امانتداری، وفاداری، احترام و خیرخواهی است که فقدان یا ضعف هر یک از آنها در یک طرف رابطه، میتواند تزلزل عاطفی طرف مقابل را به همراه داشته باشد.
یکی از دیگر اهداف تشکیل خانوادهی سالم ادامه نسل بشری است و بر جای گذاشتن فرزندانی صالح و سالم که مایه افتخار والدین خود باشند. اسلام ارزش والایی برای نقش مادری و تولیدمثل قائل گردیده است. در روایتی از امام صادق(ع) چنین نقل شده است:
ام سلمه (همسر پیامبر(ص)) به ایشان عرضه داشت: ای رسول خدا، مردان همه خیرات را به چنگ آوردند، پس برای زنان بیچاره چه سهمی است؟ حضرت در پاسخ فرمود چنین نیست؛ زن در هنگام بارداری به منزله کسی است که روزها و شبها در حال عبادت است و با مال و جانش در راه خدا جهاد میکند؛ پس زمانی که وضع حمل میکند، مستحق مکیدنی پاداش بسیار بزرگ معادل آزاد کردن یکی از فرزندان اسماعیل که وقف عبادت خدا شده است به وی تعلق میگیرد، پس هنگامی که از شیر دادن فارغ میگردد، فرشتهی بزرگواری بر پهلوی او میزند و میگوید: اعمال خود را از سر بگیر، درستی که تمامی گناهانت آمرزیده شدند.[۷]
منشأ گرایشی مرد به زن و آرمیدن مرد در سایه انس به زن همانا مودت و رحمتی است که خداوند بین آنها قرار داده و این مودت الهی و رحمت خدایی غیر از گرایش شهوی حیوانها به عنوان آیه الهی یاد نشده و روی آن اصراری دیده نمیشود.
آنچه از حدیث زراره از حضرت امام صادق(ع)… رسیده نیز همین معنا را تایید مینماید که اصالت در گرایش مرد به زن همان محبت الهی است زیرا مسالهی شهوت جنسی بعد از انس انسانی حضرت آدم به حوا به او داده شد و در مرتبه قبلی که سخن از مهر قلبی است سخن از غریزه شهوی اصلاً مطرح نبوده و نیست. و از این رهگذر زن محبوب رسول اکرم (ص) واقع شده است که فرمود:
حبب الی من کم النساء و الطبیب و قره عینی فی الصلاه
خانواده مهمترین عامل تکوین ساختار جسمی و روحی و روانی فرزندان است و در حقیقت، سکوی پرتاب انان به سوی خوبیها و یا بدیهاست. زن و مرد با پرورش نسل پاک و شایسته بزرگترین خدمت را به جامعه بشری عرضه داشته و بهترین ذخیره را برای دنیا و آخرت خویش فراهم میسازد.
[۱] اخلاق در خانواده، سید علی اکبر حسینی، ص ۳۸
[۲] غرر و درر از امیرالمونین
[۳] کنزالاعمال. ح۴۴۵۵۹
[۴] همان، ح ۴۴۵۵۷
[۵] وسایل الشیعه، ج ۱۴
[۶] اخلاق در خانوده، سید علیاکبر حسینی، ص ۱۲۸
[۷] حقوق والدن بر فرزندان، مهدی علوی
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر