مقاله اصطلاحات تخصصی اتومبیل


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله اصطلاحات تخصصی اتومبیل مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله اصطلاحات تخصصی اتومبیل نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

اصطلاحات تخصصی اتومبیل

 A
۴WD :
Four wheel drive سیستم انتقال قدرت به ۴ چرخ

۱۶V :
موتور ۱۶ سوپاپ (مثلا در موتور ۴ سیلندر برای هر سیلندر ۴ سوپاپ در سر سیلندر باشد که موتورهای DOHC , SOHC نیز از این دسته هستند)

۱ DIN :
۱,۱۲ sae

۱ KW :
۱,۳۴ ece

۱ KW :
۱,۳۵ PSdin

ستون A :
ستون در جلوی قسمت وسط بدنه اتومبیل که سقف روی این ستون است و داخل آن عناصر ایمنی غیر فعال تعبیه شده.

ABAT-VENT :
شیشه جلوی کم ارتفاع و یا بر آمدگی باد شکن در اتومبیلهای Speedster

ABAXIAL :
ساختمان خارج محور

ABC :
Active Body Control. سیستم هیدرو الکترونیکی مرسدس بنز که جلوی خوابیدن بدنه اتومبیل به چپ و راست و جلو و عقب را میگیرد. (در پیچها و هنگام ترمز این سیستم کمک بسیاری به پایداری اتومبیل دارد)

ABS :
Anti Blocker System. سیستم الکترونیکی که قفل کردن چرخها را در هنگام ترمزهای شدید و ترمز روی سطوح لغزنده از قبل توسط سنسورها پیش بینی کرده و با شل و سفت کردن دیسکها در میلیونومهای ثانیه باعث میشود چرخها حداکثر چسبندگی را داشته باشند و بدین ترتیب در سختترین شرایط نیز حاکمیت فرمان دست راننده باشد.این سیستم در ترمزهای آنی نیز اجازه فرار از برخورد را نیز به راننده میدهد و امروزه بسیاری از تولید کنندگان اتومبیل انرا به صورت استاندارد روی محصولات خود ارائه میدهند و بعضی میز با درخواست مشتری آنرا روی اتومبیل خریدار نصب میکنند.

AC :
air condition ایرکاندیش , کولر. شبیه به یخچال کار میکند ,توسط یک کمپرسور ماده گازی تحت فشار قرار گرفته گرم و تبدیل به مایع شده و سپس سرد میشود. بعد از بخار شدن سریع خنک میشود.برای کارکرد کمپرسور مصرف سوخت اتومبیل کمی افزایش میابد.

ACC :
Adaptive Cruise Control سیستم که در ترافیک فاصله و سرعت اتومبیل را با اتومبیلهای دیگر تنظیم میکند.بخصوص این سیستم مانع تاثیر گذاری منفی وسایل نقلیه بار بر بر ایمنی جاده و ترافیک میشود. DaimlerChrysler سیستم دیگری را پیشرفت داده که علاوه بر این فاصله را با خطوط جاده نیز تنظیم میکند.

ACEA :
اتحادیه تولید کنندگان اتومبیل اروپا. بزرگترین کار این اتحادیه تعیین یک نرم برای روغنهای موتور و راحتی کار رانندگان در پمپ بنزینها بود.

ADB :
Automatische Differantial Bremse. نوع الکترونیکی دیفرانسیلهای قفل دار

ADEZYON :
نیروئی که باعث به هم چسبیدن مایعات و یا مواد به هم دیگر میشود.

AERODINAMIK :
علم جریان هوا یا همان علم باد که برای اتومبیلها خیلی مهم است چون با مقاومت کم در برابر هوا مصرف بنزین هم کاهش میابد.بهترین مقدار مقومت در برابر هوا برای اتومبیلها cw=0,26 میباشد و آیرودینامیک بد اتومبیلهای SUV هم تا ۰٫۴۵ میتواند باشد.

AFS :
Active Fahrwerks Stabilierung. در اصل همان کار ABC را انجام میدهد.این سیستم در Citroen Xantia Activa مورد استفاده قرار گرفته است.

AIRBAG :
کیسه هوا. در برخوردها و تصادفات حداکثر محافظت و ایمنی را برای سرنشینان تامین میکند.
وقتی تصادف روی میدهد با اعلام سنسورها کیسه های هوا باز شده و جلوی وارد آمدن ضربات ناشی از تصادف را به سرنشینان میگیرند.(اگه زیاد بخوام توضیح بدم خودش یه مقاله میشه)

Air Filter :
فیلتر هوا. با عبور هوای ورودی به موتور از داخل این فیلتر که از معمولا از جنس کاغذ مخصوصی ساخته شده جلوی ورود ذرات و گرد و خاک به موتور گرفته میشود تا تحت اثر این ذرات در موتور ساییدگی ایجاد نشود و همچنین حرارت هوای ورودی تنظیم میشود و صدای مکش هوا نیز تا حد زیادی کاهش میابد.

Air Flow Meter :
در داخل هواکش دریچه ای وجود دارد که به نسبت شدت جریان هوا باز و بسته میشود و ECU نیز متناسب با این میزان پاشش سوخت را مشخص میکند.

AQUA PLANNING :
عبور اتومبیل از آب بطوری که لاستیکها با زمین تماس نداشته باشند و آب از زیر پروفیل لاستیک خارج نشده بلکه به اطراف پخش شود.

Acceleration :
شتاب.

Active Safety :
تمام اجزایی که ایمنی اتومبیل را بالا میبرند. مانند ABS , ESP , لاستیکها , ترمزها , شکل آیرودینامیک اتومبیل و …

ALB :
Anti Lock Brakes. نوع ساده و اولیه سیستم ABS. سیستم ترمزی که در هنگام کشیده شدن لاستیکها بر روی زمین با ریتم مشخصی ترمزها را گرفته و ول میکند.

AMPERMETR :
ابزار اندازه گیری و نشان دهنده میزان جریان ورودی و خروجی باطری.

Anti Freez :
ضد یخ. مایعی که از ۵۰% گلیکول و ۵۰% آب تشکیل شده.در هوای سرد آب داخل رادیاتور یخ زده و به سیستم خنک کننده آسیب برساند.با اضافه کردن ضد یخ به آب رادیاتور میتوان از یخ زدگی جلوگیری کرد.درضمن مانع مانع ایجاد زنگ و رسوب در داخل رادیاتور و سیستم خنک کننده موتور میشود.

ASC+T :
Automatische Stabilitats Control+Traktion. سیستم که از سوی BMW مورد استفاده قرار گرفته و وضعیت چرخهای عقب را به طور دائم تحت نظر دارد.وقتی چرخهای عقب بلغزند یا چسبندگب خود را از دست بدهند ASC+T عمل کرده و ترمزها و موتور را به نحوی کنترل میکند که اتومبیل از مسیر خارج نشود.

ASR :
Anti-Schlupf-Regelung سیستم کنترل آنتی پاتیناژ.سیستم که جلوی هرز گردی چرخهای محرک را میگیرد و بدین ترتیب باعث حفظ پایداری میشود.این سیستم به دو نحو میتواند کار کند : یا به صورت الکترونیکی قدرت موتور را کاهش میدهد و یا بر روی چرخی که هرز گردی میکند ترمز اعمال میکند.ASR نام مخفف این سیستم است که از سوی مرسدس بنز مورد استفاده قرار میگیرد و و برایTraction Control از سوی تولید کنندگان مختلف نامهای مختلفی استفاده میشود.مانند ETC , TC و TSC.

ATF :
روغن گیرباکس اتوماتیک.برای فرمان هیدرولیک نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

AWD :
All Wheel Drive نام مخفف اتومبیلهای چهار چرخ محرک

AWS :
All Wheel Steering. سیستمی که فرمان میتواند هر ۴ چرخ را یک جا کنترل کند.

AUTODIMMING :
شکست نور توسط آینه داخل اتومبیل. که با سیاهتر شدن آینه و پخش نور , نور بالای ماشین عقب باعث ناراحتی و کاهش دید و مزاحمت راننده اتومبیل جلویی نمیشود.

———————————————————————————————————–
B

BAS :
سیستمی که در ترمزهای آنی فشار داخل هیدرولیک ترمز را زیاد کرده و باعث پخش یکسان قدرت ترمز به چرخها میشود

benzene :
بنزین.هیدرو کربنی که از نفت خام بدست می آید و در اتومبیلهای با موتور بنزینی به عنوان سوخت مورد استفاده قرار میگیرد و بفرمولC6H6

BI-LITRONIC :
نام اختصاری مورد استفاده BOSCH برای چراغهای Xenon.

BI-XENON :
امروزه چراغهای BI-XENON پیشرفته ترین و قویترین نوع چراغ هستند.در این چراغها برای نور پائین و بالا ۲ چراغ جدا استفاده میشود.چون طول موج و به عبارتی رنگ این چراغها شبیه نور خورشید است در شب باعث نارحتی چشم سایر رانندگان نمیشود و بازتاب را به حداقل میرساند.
نوری که از داخل گاز XENON عبور میکند توسط لنز متحرک ۷۰ میلی متری بازتاب شده و تاثیر نور بالا را ایجاد میکند.

BLOW-BY :
نام گازهایی که در زمان احتراق به پیستونها میروند.

Brake Disk Wiping :
پاک کننده دیسک ترمز. در هنگام بارش شدید باران روی دیسک را یک لایه نازک آب میگیرد , این سیستم با ایجاد تماس بسیار خفیف لنت ترمز با دیسک با فواصل مشخص سطح دیسک را تمیز میکند.بدین ترتیب تاخیری در عکس العمل ترمز ایجاد نمیشود.

BOXER MOTOR :
موتور باکسر. موتوری که سیلندرهای آن در یک راستا یعنی با زاویه ۱۸۰ درجه باشند.

———————————————————————————————————–
C

CAN :
Controller Area Network. شبکه رابط بین سیستم مرکزی کنترل اتومبیل (ECU) و سیستم کنترل محیطی اتومبیل (ABS , AIRBAG , کولر ….)

CABRIO :
اتومبیلهایی که ۲+۲ نفر گنجایش سرنشین داشته و روی اتومبیل باز شونده باشد.

Catalyzetor :
یکی از قطعات اگزوز که میزان گازهای آلوده کننده محیط زیست را کاهش میدهد.

CBC :
Cornering Brake Control. سیستمی که همرا ESP کار میکند و در بسیاری از اتومبیلهای BMW مورد استفاده است و جزو سیستمهای ایمنی فعال محسوب میشود. وظیفه CBC حفظ پایداری اتومبیل در هنگام ترمز در پیچ است. چون در پیچ سرعت چرخهای داخل و خارج پیچ با هم متفاوت هستند پس باید فشار ترمز این چرخها هم تفاوت داشته باشد. CBC توسط سنسورهای خود سرعت هر چرخ را حساب کرده و میزان فشار ترمز را ربای هر چرخ مشخص میکند.

CC :
Cubic Centimetre. سانتیمتر مکعب. حجم موتور اتومبیلها با این واحد بیان میشود. حجم موتور مساحت بین بالاترین نقطه حرکت پیستون (محل قرار گیری سوپاپها) و پایینترین نقطه حرکت پیستون ( پایین سیلندر) در داخل سیلندر است. ۱CC برابر ۱۶ Cubic Inch است.

CDI :
کمپانی Daimler-Chrysler اتومبیلهای دیزل مرسدس بنز را به این نام میخواند.CDI محفف Common Rail Diesel Injection System است.

Ceramic :
ماده ای سبک است که در Porsche Turbo و Mercedes CL 55 AMG برای ساخت دیسکهای ترمز مورد استفاده قرار گرفته است.از آوانتاژهای دیسکهای سرامیکی مقاومت آنها در برابر ساییدگی است که حدودا ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر عمر میکنند و همچنین نسبت به دیسکهای معمولی ۶۰ درصد سبکتر هستند.

clutch :
تفاوت مشخص بین گیرباکسهای اتوماتیک و دستی (manual) در کلاچ است.کلاچ اتصالی قابل جدا سازیو که رابط انتقال قدرت بین موتور و گیر باکس است.برای حرکت اولیه اتومبیل ابتدا کلاچ گشتاوری را که از موتور میگیرد را به شفت اصلی گیرباکس (که به صورت استاتیک ثابت است) میرساند.همچنین در زمان تعویض دنده ها انتقال نیرو باید قطع شود که کلاچ این کار را انجام میدهد.

compressor :
کاری شبیه به توربو نجام میدهد ولی قدرت خود را از موتور میگیرد.پمپی که فشرده کننده هوا یا مایع کولر است.Jaguar , مرسدس و سایر تولید کننده گان برای افزایش قدرت از کمپرسور استفاده میکنند.موتور برای به کار انداخت کمپرسور کمی بیشتر وخت مصرف میکند.

COUPE :
اتومبیلهایی که بین ستون A و C سقف فلزی دارند و فضایی برای ۲+۲ نفر و در بعضی موارد تعداد بیشتری سرنشین دارند.

Cryogen Tank :
تا منفی ۲۵۳ درجه سانتیگراد از هیدروژن مایع محافظت میکند.باید خیلی خوب عایق بندی شده باشد در غیر اینصورت در یک روز ۲ درصد ظرفیت مخزن سوخت کم میشود.

CRS :
.Common Rail System برای موتورهای دیزل ساخته شده و سیستمی است که با فشار بیشتری پاشش میکند .و تفاوت اصلی آن با سایر سیستمها اینست که عملیات ایجاد فشار و پاشش جدا از هم انجام میشود. این سیستم باعث کارکرد بهتر و مرتب و کارایی بیشتر و کاهش صدای موتورهای دیزل میشود.

CO :
گاز کربن مونو اکسید که در هنگام احتراق ناقص سوخت ایجاد شده و گازی مضرر است.

CRUISE CONTROL :
سیستم ثابت کننده سرعت

Cubic Inch :
اینچ مکعب. یک Cubic Inch برابر ۱۶٫۳۸۷۰۶۴۱ سانتی متر مکعب(CC) است. این واحد در گذشته برای اندازه گیری حجم موتور توسط انگلیس و آمریکا استفاده میشد.

CVT :
Constantly Variable Transmission. گیرباکس با نسبت متغییر. این گیرباکس در دهه ۵۰ توسط یک هلندی به نام Van Doorne ساخته شد. در این گیرباکسها فقط یک نسبت شروع و پایان وجود دارد و وابسته به دور موتور و سرعت اتومبیل نسبت انتقال تغییر میکند.

CVVT :
Continuously Variable Valve Timing, تکنولوژی زمان متغییر سوپاپ .Volvo, Kia و Hyundai این سیستم را به این نام معرفی میکنند.این سیستم توسط کمپانی های مختلف با اسامی متفاوت مورد استفاده قرار گرفته و استفاده از آن تا حد زیادی گسترش یافته و مرسوم شده است.این سیستم کنترل موتور با زمان باز شدن سوپاپها را با توجه به سرعت و میزان بار اتومبیل تغییر میدهد و بدین ترتیب کارایی موتور را بالا برده و میزان گازهای مضرر خروجی از اگزوز را کمتر میکند.

CW :

35,000 ریال – خرید

 

 تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله سوپاپ
  • گزارش کارآموزی مکانیک
  • گزارش کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی اتومبیل
  • پروژه طراحی گیربکس های سه سرعته و نوشتن برنامه ای جامع جهت انجام مراحل متنوع طراحی
  • مقاله صنایع اتومبیل (مونتاژ موتور نیسان)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.