مقاله امام خمینى و احیاى نگرش سیاسى به عاشورا و تشکل بخشى به شیعه


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله امام خمینى و احیاى نگرش سیاسى به عاشورا و تشکل بخشى به شیعه مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله امام خمینى و احیاى نگرش سیاسى به عاشورا و تشکل بخشى به شیعه نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

راه‏کارهاى تشکل‏بخشى.. ۸

۱٫ تربیت شاگردان: ۸

۲٫ درس ولایت فقیه و حکومت اسلامى: ۹

۳٫ بهره‏بردارى صحیح از مناسبت‏هاى اسلامى در جهت هدایت و  به‏کارگیرى مردم: ۱۰

۴٫ الگودهى: ۱۳

۴/۱٫ مبارزه با ظلم: ۱۴

۴/۲٫ سازش ناپذیرى در برابر ظلم: ۱۵

۴/۳٫ صبر در برابر مشکلات: ۱۵

۴/۴٫ ایثار و فداکارى: ۱۵

عینیت تشکیلات.. ۱۶

۱٫ ولایت فقیه: ۱۷

۲٫ مردم سالارى دینى: ۱۸

فهرست منابع: ۲۱

راه‏کارهاى تشکل‏بخشى

 بخش عظیم و مهم نگرش احیاگرانه امام‏خمینى به نهضت عاشوراى حسینى در سیره سیاسى ایشان در قیام و مبارزه علیه ظلم و تشکل‏بخشى به جامعه شیعه تبلور مى‏یابد. امام نهضت خود را به پیروى از قیام خونین امام‏حسین(ع) و بر پایه تجربه تاریخى و عبرت‏آموزى از نقاط ضعف و قوت قیام‏هاى شیعیان در طول تاریخ، خصوصاً مبارزات عالمان شیعى در سده‏هاى اخیر استوار کرد و مسیر مبارزه و اهداف و آینده انقلاب اسلامى را مشخص نمود.

سیره عملى ایشان قبل از قیام و پس از آن مبیّن این حقیقت است که امام بر پایه فرهنگ انسان‏ساز و عزت‏آفرین عاشورا، راه‏کارهایى را بستر تشکل‏بخشى به شیعه قرار داده است که به مهم‏ترین آن‏ها اشاره مى‏شود.

۱٫ تربیت شاگردان:

حوزه درس امام به گونه‏اى بود که یک طلبه واقعى تربیت مى‏کرد و فقط یک سلسله مباحث خشک علمى نبود، بلکه شاگردانى تربیت مى‏کرد که براى آینده اسلام فایده داشته باشند.[۱۸] و هنگامى که به درس خارج فقه مى‏پرداخت زمینه ظهور انقلاب اسلامى را مهیا مى‏کرد و در هر دوره شاگردانى بیشتر از دوره قبل تربیت مى‏یافت و نسل جدید روحانیت با افکار انقلابى پدید مى‏آمد.[۱۹]

۲٫ درس ولایت فقیه و حکومت اسلامى:

در دورانى که در حوزه‏هاى علمیه و میان اندیشمندان هیچ گونه بحثى مستدل و جامع درباره حکومت اسلامى ارائه نمى‏شد و اگر هم سخنى از حکومت اسلامى به میان مى‏آمد بیشتر با معیارهاى حکومت دمکراسى در غرب مطرح مى‏گردید؛ امام در سال ۴۸ در ایام تبعید بحث مستدل و منظم حکومت اسلامى و ولایت فقیه را مطرح ساخت و با استشهاد به دلایل عقلى و نقلى مشروعیت و کارآمدى[۲۰]

حکومت اسلامى را به مجامع علمى و فرهنگى معرفى کرد، و از روحانیون درخواست نمود تا براى معرفى اسلام و حکومت اسلامى، نهضتى «عاشورایى» بر پا کنند.[۲۱] امام با ترویج اندیشه ایجاد حکومت اسلامى در صدد حاکمیت دین و اجراى قوانین اسلامى در همه شؤون فردى و اجتماعى، سیاسى و اقتصادى برآمد و بر این باور بود که تا اسلام حکومت نداشته باشد، نمى‏توان آن را از بدعت‏ها و تحریف‏ها حفظ نمود و این اقدام امام بیانگر برنامه‏ریزى و آینده‏نگرى براى تشکل بخشیدن به دین و شیعه است.

در دوران فراگیرى و شتاب انقلاب ایشان طى نامه‏اى به یکى از مراجع قم خواهان حمله به شخص شاه شده بود امّا پاسخ شنید که نمى‏دانیم بعد از رفتن شاه چه خواهد شد امام گفتند: «من فکرش را کرده‏ام».[۲۲]

در اندیشه و نگرش سیاسى امام حکومت اسلامى برابر با تمام مفهوم سیاست است.[۲۳] و معتقد بود که امام حسین(ع) براى دستیابى به حکومت اسلامى قیام کرده است؛

 ایشان‏مى‏فرماید:

«… آمده بود حکومت هم مى‏خواست بگیرد و این یک فخرى است و آن‏هایى که خیال مى‏کنند که حضرت سیدالشهداء(ع) براى حکومت نیامده، خیر؛ این‏ها براى حکومت آمدند.»[۲۴]

درباره فرستادن مسلم بن عقیل به شهر کوفه نیز مى‏فرماید:

«او مسلم را فرستاد تا مردم را دعوت کند به بیعت تا حکومت اسلامى تشکیل بدهد.»[۲۵]

قدر مسلّم در پرتو ایجاد حکومت اسلامى است که عدل و قسط در جامعه فرا گیر مى‏شود و اجراى احکام مترقى اسلام تحقق مى‏پذیرد.

۳٫ بهره‏بردارى صحیح از مناسبت‏هاى اسلامى در جهت هدایت و  به‏کارگیرى مردم:

سیره سیاسى امام در مبارزه با رژیم ستمشاهى و تشکیل حکومت هیچ‏گاه بر مبناى فعالیت براى تشکیل یک حزب یا سازمان سیاسى خاصى نبود، بلکه ایشان همانند سیره انبیاء عظام برنامه اصلى خود را بر پایه آگاهى توده‏هاى میلیونى و مسلمان ایران بنا نهاد و با شناخت کامل از تأثیرات عمیق روحى و روانىِ مناسبت‏هاى اسلامى خصوصاً ایام عزادارى امام حسین(ع) در جان و افکار مردم به هدایت سیاسى آنان پرداخت.

امام با نگرشى نو به ابعاد سیاسى عاشورا و با توجه به انرژى متراکم و اثر بخش اما فراموش شده توده مردم به جهت‏دهى عزادارى‏هاى حسینى پرداخت؛ ایشان از آغاز نهضت به توانمندى‏هاى عظیم و کارساز مردم هدایت یافته معتقد بود و هنگامى که در سال‏هاى اول نهضت برخى از عالمانِ غافل از قدرت سیاسى کارآمدِ مردمِ آگاه و هدایت‏یافته به امام مى‏گفتند که ما بمب نداریم که بر سر شاه بزنیم، این فقیه دوراندیش و روشن‏ضمیر با توجه به قابلیت هدایت‏یافتن مردم در پرتو زحمات و تلاش‏هاى روحانیّت متعهد در ایام عزادارى و حضور در صحنه مبارزه  یاسى براى سرنگونى رژیم پهلوى فرمود:

«ما نیرویى داریم که به مراتب از بمب کارسازتر است».[۲۶]

امام همواره به بهره‏بردارى صحیح از ابعاد سیاسى عاشورا در جهت تعمیق معارف دینى و سیاسى مردم همت مى‏گماشت و مى‏فرمود:

«این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که ما گریه کنیم براى سیدالشهدا، نه سیدالشهدا احتیاج به این گریه‏ها دارد و نه این گریه خودش فى نفسه یک کارى از آن مى‏آید…جنبه سیاسى این مجالس بالاتر از همه جنبه‏هاى دیگرى است که‏هست».[۲۷]

به سخنرانان و خطیبان هم فرمود:

«اهل منبر ایدهم الله تعالى کوشش کنند در این‏که مردم را سوق بدهند به مسائل اسلامى و مسائل سیاسى اسلامى».[۲۸]

نقش مساجد و حسینیه‏ها در احیاى فرهنگ و ارزش‏هاى حماسى عاشورا بر هیچ کس پوشیده نیست. اجتماع مردم در این مراکز بهترین فرصتى بود که امام در جهت تحکیم مبانى اعتقادى و سیاسى مردم بهره‏بردارى نمود و به گسترش انقلاب در جمیع اقشار ملت و شهرهاى مختلف ایران انجامید. نکته مهم دیگرى که در پرتو این بهره‏بردارى تبلور یافت وحدت و وفاق ملى است. با توجه به اکثریت قریب به اتفاق شیعه مذهب بودن ملت ایران، امام براى به حرکت در آوردن مردم از مناسبت‏هاى دینى خصوصاً عاشورا در جهت وحدت و همدلى مردم استفاده مى‏جست.

امام به محور وحدت جامعه اهمیت فراوانى قائل بود و با سیرى در اندیشه و آثار ایشان مطالبِ موضوع وحدت نسبت به سایر موضوعات از درصد بیشترى برخوردار است. ایشان با تأکید بر حدیث «یَداللهِ مع الجماعة»[۲۹] وحدت و همدلى را زمینه‏ساز نزول عنایات و امدادهاى الهى در حل مشکلات سیاسى اجتماعى ملت مى‏دانست و همواره اقشار مختلف مردم را به محورهاى وحدت توجه مى‏داد.

یکى از مهم‏ترین و فراگیرترین محورهاى وحدت که کلیه اقشار مردم را تحت یک پرچم به حرکت خود جوش‏دینى و مردمى وا مى‏داشت ایام محرم و عاشوراى حسینى بود.امام در این باره مى‏فرماید:

«… [مکتب اسلام‏] روزهایى را پیش آورده است که با خود این روزها و انگیزه این روزها تحکیم وحدت مى‏شود، مثل عاشورا و اربعین».[۳۰]

امام عاشورا را به یکى از نمادهاى وحدت شیعه در جهان براى مبارزه با ظلم تبدیل ساخت که اقشار مختلف و احزاب سیاسى با هر گرایش و سلیقه‏اى بر اساس این محور به وفاق و همدلى براى پیروزى بر دشمن تلاش نمایند؛ ایشان به اثرات و نتایج مهم این وحدت در پیروزى انقلاب اسلامى اشاره مى‏نماید:

 «تمام این وحدت کلمه‏اى که مبدأ پیروزى ما شد، براى خاطر این مجالس عزا و این مجالس سوگوارى و این مجالسِ ترویج و تبلیغ اسلام شد».[۳۱]

مطلب دیگر سازمان یافتن مردم در مراسم عزادارى‏ها براى مبارزه و منظم شدن برنامه‏ها بدون دخالت هیچ حزب سیاسى بود و این امر بنا به رهنمودهاى امام توسط روحانیت که پرچمدار مبارزه و رهبران معنوى مردم و پیشتازان عرصه انقلاب بودند در شهرهاى مختلف ایران صورت مى‏گرفت. چهار راهپیمایى عظیم و گسترده مردم در روزهاى تاسوعا، عاشورا، اربعین و بیست و هشتم صفر سال ۵۷ که سرنوشت انقلاب اسلامى را رقم زد و تعجب سیاستمداران جهان را بر انگیخت و سردمداران استکبار جهانى را از ادامه حمایت‏هاى سیاسى رژیم پهلوى مأیوس ساخت، دستاورد بهره‏بردارى صحیح و مناسب از ایام الله عزادارى و جهت دهى به حرکت‏هاى مردمى از سوى امام بود.

۴٫ الگودهى:

25,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله شیعه و تجدد خواهی
  • مقاله قرآن شناسی از دیدگاه امام خمینی (ره)
  • مقاله سیره امام خمینی (ره)
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۶ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.