مقاله باور به حقوق و شأن والای زن در حیات اجتماعی و نفی نگرشهای سلطه طلبانه در روابط اجتماعی بین دو جنس با تکیه بر دیدگاه های رهبریت نظام اسلامی حضرت امام خمینی (ره)


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله باور به حقوق و شأن والای زن در حیات اجتماعی و نفی نگرشهای سلطه طلبانه در روابط اجتماعی بین دو جنس با تکیه بر دیدگاه های رهبریت نظام اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله باور به حقوق و شأن والای زن در حیات اجتماعی و نفی نگرشهای سلطه طلبانه در روابط اجتماعی بین دو جنس با تکیه بر دیدگاه های رهبریت نظام اسلامی حضرت امام خمینی (ره) نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

چکیده   ۱
شأن زن در منظر امام   ۳
زن در حیات اجتماع   ۵
زن و حقوق اجتماعی   ۱۰
نگرش های سلطه طلبانه به زن   ۱۴
نفی نگرش های سلطه طلبانه   ۱۷
ظرفیت ها و قابلیت های زن   ۲۰

چکیده

شأن زن در حیات اجتماعی از منظر قرآنی امام، همسان با مرد است. زمینه عروج و صعود «زن» به مراحل عالی معنویت و کمال دراین جمله متحقق است: زن مظهر آمال بشر است. کمال حقیقی شأن زن در قادری نهفته است که سازندگی بنیان جامعه است. همچنین زن دارای ظرفیت «سازندگی» و «مسئولیت پذیری اجرایی» است. کاربرد واژه های فوق، زن را در جایگاه رسولان قرار می دهد. بهره مندی زن و مرد از حقوق فردی و اجتماعی در مکتب اسلام یکسان است. در مرزهای مقدس این مکتب، وجوب تحصیل علم زن را مانند مرد مشمول خود قرار می دهد. آزادی و اختیار زن در امر ازدواج و شغل و مالکیت شخصی از موارد دیگر حقوق فردی است.

شرکت در مجامع علمی، فرهنگی و تبلیغی (حتی خارج از کشور) شرکت گسترده در امور سیاسی، مشارکت در امور دفاعی، مسئول بودن در سازندگی کشور را نیز باید از حقوق اجتماعی زن دانست. شأن و حقوق زن در حیات اجتماعی را نه تنها در باور امام باید جست، بلکه در رهبری ده ساله آن حضرت به بهترین شکل پیدا شد.

نگرش سلطه طلبانه بر زن

دو نگرش در بستر سلطه طلبی وجود دارد:نگرش اول ناشی از بی اطلاعی بعضی از آخوندها از احکام متعالی اسلام است که به نحوی به سلطه گران واقعی مدد رسانیده است .نگرش دوم توسط طراحانی از طیف دشمنان اسلام نشات می گیرد که از حضور زن در جامعه «شی بودن»وی را منظور داشته اند . زن و مرد پاسدار اسلام هستند .«رجحان عقیده بر مادیات»خاستگاه این نگرش امام امت که در آن هر عامل سلطه گری که شان معنوی زن را تنزل دهد،نفی می شود همچنین طرحهایی که زن را ملعبه هوسرانان جامعه نماید به شدت طرد می شوند.

اولین گامهای نفی سلطه گری از سوی زنان ایران برداشته شد آنها در انقلاب مقدس ایران با خود آگاهی و خود باوری ،به کسب هویت اصیل نایل شدند ،سپس به ستیز با سلطه گران برخاسته ،با استقبال پذیرای هیأت اسلامی شدند .نخستین اثرات آن شرکت فعالانه در صحنه های انقلاب بود که تا آخرین لحظات جنگ ادامه داشت .همچنین عرصه های آموزش جهاد سازندگی سواد آموزی و ……که زنان پیشتاز مردان بوده اند. به طور کلی بنای جامعه اسلامی ،و بقا و پویایی آن ،تحت حاکمیت اسلام ،منوط به حیات الهی زن است.

مقاله حاضر به نقش زن در حیات اجتماع و حقوق اجتماعی وی پرداخته و به نفی نگرشهای سلطه طلبانه به زن پرداخته است.

بررسی دیدگاه رهبریت نظام اسلامی حضرت امام(س) راه گشای ترسیم و تبیین این مقوله خواهد بود.


شأن زن در منظر امام

به طور کلی ارزش «انسان» در منظر حضرت امام (س) از حیث «انسانیت» او مطرح است، که این بعد مورد تأکید و تصریح قرآن کریم است. شأن و مقام و شخصیت انسان ها – زن و مرد – حقوق و آزادی های آنان، دارای چارچوب یا قالبی است که تعالیم اسلام و احکام نورانی قرآن کریم، ساختار آن را فراهم آورده اند. خارج از این مرزهای مقدس، شأن انسانی آدمیان، ملعبه هوی و هوس های افرادی دیگر از نوع خودشان بوده و مفهوم و محتوای اصیلی نخواهد داشت.

در منظر حضرت امام (س) زن دارای شخصیت و مقامی قرآنی است و نباید جدای از این ظرف، ملاک ها و ارزش های دون را پذیرا شود. شاخصه های انسانی قرآن «علم» و «تقوی» است. این معیارهای ارزشی، الهی است که در رأس تعالیم همه مکاتب الهی قرار داشته و قرآن کریم و حضرت ختمی مرتبت (ص) بر آن تصریح و تأکید داشته اند.[۱]

شاخصه های «علم» و «تقوی» زن و مرد را مشمول خود قرار داده، در پیشگاه حضرت احدیت، هیچیک را بر دیگری مزیتی نیست.[۲] «ان اکرمکم عندالله اتقیکم»

در خطاب پروردگار به پیامبر اکرم (r) مؤمنین اعم از زن و مرد مفتخر شده اند تا نامشان در کنار نام حضرت حق قرار گیرد: «یا ایها النبی حسبک الله و من اتبعک من المؤمنین»

مؤمنین و مؤمنات هر دو در این کلام جمع شده اند، و مسئولیتی عظیم متوجه هر دو قشر است. پیروی از پیامبر اسلام و دین اسلام مسئولیت و تکلیفی است که خداوند سبحان در این پیام به زنان و مردان ایمان آورنده گوشزد می کند.[۳]

زن و مرد مسلمان در افتخارات و امتیازات [انجام وظیفه و تکلیف الهی] مساوی بوده، از حیث مسئولیت پذیری نیز، برابر هستند. زن در مسئولیت پذیری و برتری یابی، به عنوان «بنده مقرب» دارای توان، ظرفیت، درک و تحملی برابر با مرد است، و مصداق کامل انسان بالنده و پویا را در مکتب اسلام دارا است.

از این رو با بعثت نبی اکرم (r) فرهنگ جاهلیت درهم می شکند، و در این ندای رهایی زن به آزادی بیش از مرد دست می یابد.[۴] از این به بعد زن موجود سیه روزی که مایه فلاکت و تباهی بود، و به عنوان انگل جامعه مستوجب عمل سفاهت جاهلی می گردید، در بستر پر نعمت اسلام، به رشد و تعالی می رسد. زن نه تنها به شأن انسانی خود نایل می شود، که هم ردیف قرآن مجید و انبیاء الهی «انسان ساز» می گردد.[۵]

در رستاخیز اسلامی زن به گونه ای معجزه آسا، از کالایی بی مصرف به انسانی والا تبدیل شده[۶]، هاله ای از قداست وجود او را فرا می گیرد. «یخرجون من ظلمات الی النور» و او، انسانی آزاده می شود که فقط در برابر حق تعالی «عبد» است!

باور امام نسبت به شأن زن، ریشه قرآنی دارد که آن، خروج زن از حالت شیئی بودن است. زن در ساختار حکومت اسلامی – جامعه اسلامی- مسئولیت های سنگین را عهده دار می شود.[۷] «کرامت» و «آزادگی» ویژگی های زن است، که آنها را در خلقت خویش از حق سبحان به ودیعت گرفته است.[۸]

به جرأت می توان گفت حضرت امام (س) تنها رهبر و اندیشمندی است که مقام و شخصیت حقیقی زن را باور داشته و با تمام وجود برای ظهور و بروز آن می کوشد. امام سفیری الهی است که با خرد فرزانه خویش رهایی نوع بشر را از قید بندگی غیرخداوند، فریاد می زند، و بشریت را به بیداری، آگاهی و قیام علیه تمامی بندها و عبودیت های باطل فرا می خواند.

زن در این دعوت به قیام آزادیخواهانه، جایگاه خاص دارد. امام زن را به سوی رستگاری و نجات می خواند، و شأن والای او را در بهترین و زیباترین بیان ترسیم می کند: «زن مظهر تحقق آمال بشر است.»[۹]

زن در حیات اجتماع



[۱] صحیفه نور،ج ۷،ص۱۲۷

[۲] همان،ج۱۹،ص۲۱

[۳] همان،ج۶،ص۲۸۲

[۴] همان،ج۱۸،ص۲۳۶

[۵] همان،ج۱۱،ص۲۵۳

[۶] همان، ج۳، ص۱۰۳

[۷] همان، ج۳، ص۱۰۱

[۸] همان، ج۱۱، ص۲۵۴

[۹] همان، ج۶، ص۱۹۴

25,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۵ آذر , ۱۳۹۵

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.