1,658 بازدید
مقاله بررسی تأثیر پدر و مادر بر خلق خوی کودکانی که در منزل هستند و کودکان مهد کودک مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۹۵ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله بررسی تأثیر پدر و مادر بر خلق خوی کودکانی که در منزل هستند و کودکان مهد کودک نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
فصل اول. ۱
چارچوب پژوهش… ۱
۱٫ ۱- چکیده. ۲
۱ .۲- مقدمه. ۵
۱ .۳- بیان مسأله. ۹
۱٫ ۴- اهمیت موضوع. ۱۳
۱٫ ۵- هدف پژوهش : ۱۳
۱٫ ۶- فرضیههای پژوهش… ۱۵
۱٫ ۷- تعاریف عملیاتی : ۱۶
فصل دوم. ۱۷
پیشینه ی تحقیق.. ۱۷
۲٫ ۱- مقدمه. ۱۸
۲٫ ۲- تعریف خلق و خو. ۱۸
۲٫ ۳- پیشینه ی نظری.. ۲۰
۲٫ ۴- مولفههای خلق و خو : ۲۲
۲٫ ۵- انواع خلق وخو. ۲۵
۲ .۶- ارزیابی خصوصیات خلقی در کودکان نوپا ۲۶
۲ . ۷- عوامل موثر در خلق و خو. ۲۸
۲ . ۷ . ۱- عوامل ژنتیکی.. ۲۸
۲ . ۷ . ۲ – عوامل محیطی : ۳۰
۲ . ۷ . ۲ . ۱- خانواده : ۳۱
۲٫ ۷٫ ۲ . ۲- مراحل دلبستگی از دیدگاه بولبی.. ۳۵
۲ . ۷ . ۲ .۳- انواع دلبستگی.. ۳۶
۲ . ۷٫ ۳- شیوههای فرزند پروری.. ۳۹
۲٫ ۷٫ ۳٫ ۱- انواع شیوههای فرزند پروری را میتوان، به پنج دسته تقسیم کرد : ۳۹
۲ . ۷٫ ۴- اصول انضباطی.. ۴۲
۲٫ ۸- اختلالات و مشکلات خلقی در کودکان نوپا : ۴۴
۲٫ ۹- محرومیتهای عاطفی و اثرات نگاهداری کودکان در موسسات شبانه روزی : ۴۹
فصل سوم. ۵۳
«روش تحقیق». ۵۳
۳ .۱- مقدمه. ۵۴
۳ .۲- جامعه ی آماری.. ۵۴
۳ .۳- نمونه و روش نمونه گیری : ۵۵
۳٫ ۴- ابزار پژوهش : ۵۶
۳٫ ۵- روش گردآوری دادهها ۵۷
۳ .۶- نوع پژوهش… ۵۸
۳ .۷- روش آماری : ۵۹
فصل چهارم. ۶۰
یافتههای پژوهش… ۶۰
۴٫ ۱- مقدمه. ۶۱
آمار توصیفی : ۶۲
فصل پنجم. ۶۹
بحث و نتیجهگیری.. ۶۹
۵٫ ۱- فرضیهی اول پژوهش… ۷۰
۵٫ ۲- فرضیهی دوّم پژوهش: ۷۲
۵٫ ۳- فرضیهی سوم پژوهش… ۷۵
۵٫ ۴- فرضیهی چهار پژوهش: ۷۷
۵٫ ۵- فرضیهی پنجم پژوهشی: ۸۰
۵٫ ۶- محدودیتهای پژوهشی: ۸۳
۵٫ ۷- پیشنهادات.. ۸۳
۵٫ ۸- پیشنهادهای اجرایی.. ۸۴
منابع فارسی.. ۸۶
منابع انگلیسی: ۸۸
– اتکینسون، ریتا ال و همکاران (مؤلفان)؛ زمینهی روان شناسی هیلگارد، ترجمهی محمد تقی براهنی و همکاران (مترجمها) .
– احدی، حسن – نبی جمالی، شکوه السادات؛ روان شناسی رشد، مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک؛ چاپ سیزدهم، شرکت پردیس، ۱۳۸۰٫
– آزاد ، حسین؛ آسیبشناسی روانی؛ تهران، انتشارات بعثت، ۱۳۷۲٫
– آندره بلوش، مارک؛ رشد روانی – عاطفی کودک؛ ترجمهی فرشته توکلی، نشر واژهی صبح، ۱۳۷۷٫
– برک ، لورای؛ روان شناسی رشد (از لقاح تا کودکی)، جلد اول؛ ترجمهی یحیی سید محمدی، چاپ پنجم ، نشر ارسباران، ۱۳۸۴٫
– جلیلی، فروزش .
– خانجانی، زینب ؛ تحول و آسیبشناسی دلبستگی ازکودکی تا نوجوانی؛ انتشارات فروزش، ۱۳۸۴٫
– حسینی، سید باقر، مقایسهی میزان افسردگی کودکان خانوادههای بحرانزده، فقدان طلاق (جدایی)، افت تحصیلی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی پایین با کودکان عادی مقطع ابتدایی شهرستان گچساران در سال تحصیلی ۷۹-۱۳۷۸٫
– حیدری، اکرم؛ روان شناسی رشد و اختلالات روانی رایج در کودکان، انتشارات رشد، ۱۳۶۷٫
– دلاور، علی؛ احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی؛ تهران، انتشارات رشد، ۱۳۷۶٫
– راینکیه، مارک ای؛ داتیلیو، فرانک ام؛ آرتور فریمن؛ شناخت درمانی در کودکان و نوجوانان، ترجمهی جواد علاقبند راد، حسن فرهی؛ چاپ اول، انتشارات بقعه، ۱۳۸۰٫
– ریو، ریو، جان مارشال، انگیزش و هیجان؛ ترجمهی یحیی سید محمدی؛ نشر ویرایش، ۱۳۷۶٫
– سیف، کدیور، کرمی و لطف آبادی، روان شناسی رشد؛ ویرایش دوم، تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، ۱۳۷۳٫
– کاکاوند، علیرضا؛ بررسی ومقایسهی تأثیر فقدان پدر و مادر بر میزان اختلالات رفتاری کودکان تحت پوشش بهزیستی با کودکان فاقد پدر تحت پوشش کمیته امداد امامخمینی و کودکان عادی مقطع ابتدایی شهرستان کرج، ۱۳۷۶٫
– کرین، ویلیام کریستوفر، پیشگامان روان شناسی رشد؛ ترجمهی فرید فدایی؛ چاپ هشتم، انتشارات اطلاعات ، ۱۳۸۲٫
– عازمی، جعفر، بررسی و مقایسهی میزان افسردگی و اضطراب قبل و پس از زایمان دوم مادران با فرزندان معلول و عادی شهر تهران در سال ۱۳۸۲٫
– علیزاده، حمید، تعامل والدین، فرزند: تحول و آسیبشناسی؛ پژوهشهای روان شناختی، ۱۳۸۰، دورهی ۶ شمارهی ۳ و ۴٫
– ماسن ، پاول هنری [و دیگران] ؛ رشد و شخصیت کودک؛ ترجمهی مهشید پاشایی، تهران» نشر مرکز، کتاب ماد ، ۱۳۸۰٫
– نجاتی، حسین؛ روان شناسی کودک (حرکت، تلاش، تکاپو) چگونگی رفتار با کودکان، نشر ویرایش، ۱۳۷۳٫
– وندرزندن، جیمز؛ روان شناسی رشد؛ ترجمهی حمزه گنجی؛ چاپ دوم، تهران: موسسهی نشر ساوالان، ۱۳۸۵٫
– ویتن، وین؛ روان شناسی عمومی؛ ترجمهی یحیی سیدمحمدی؛ نشر روان، ۱۳۸۳٫
بدون شک یکی از مهمترین و موثر ترین دوران زندگی، دوران کودکی است که در آن شخصیت فرد پایه ریزی شده و شکل میگیرد . امروزه این حقیقت انکار ناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنین پایین (طفولیت) فقط به توجه و مراقبتهای جسمانی نیاز ندارند، بلکه این توجه باید همه ی ابعاد وجودی آنها را شامل، رشد اجتماعی، عاطفی، شخصیتی و هوشی را در بر گیرد . این ابعاد عوامل تعیین کننده و اساسی یک انسان هستند که از دوران کودکی پایه گذاری شده و شکل میگیرند . یکی از این عوامل که شالوده ی شخصیت فرد را در بزرگسالی شکل میدهد، صفات روانی ایی است که سرشت یا خلق و خو را به وجود میآورد (کارتر[۱]،بریج – گوان[۲] و ارنستین دی ویس[۳]، ۲۰۰۴).
والدینی که برای اولین بار صاحب فرزند میشوند، اغلب تعجب میکنند از اینکه نوزاد آنها شخصیتی ویژه ی خود را دارد . وقتی صاحب فرزند دوم میشوند، باز هم غالباً از مشاهده ی تفاوتهای فرزند اول با فرزند دوم خود تعجب میکنند . در صحت این قبیل مشاهدات تردیدی نیست . بین نوزادان از همان نخستین هفتههای زندگی، تفاوتهایی در سطح فعالیت، واکنش به تغییرات محیط و تحریک پذیری بر میخوریم. نوزادی زیاد گریه میکند و دیگری خیلی کم. یکی در برابر هر صدایی واکنش نشان میدهد و دیگری به همه ی صداها، بجز بلند ترین آنها بی اعتناست . این خصوصیات شخصیتی وابسته به خلق، را خلق و خو [۴]نامیده اند (کورنر[۵]، ۱۹۷۳ به نقل از هیلگارد[۶]،۱۳۸۴).
وندرزندن (ترجمهی گنجی، ۱۳۸۵) خلق و خو را مجموعه تمایلات و ویژگیهای ذاتی که اساس رفتار را تشکیل میدهد، تعریف کرده اند . در واقع خلق و خو به آن ویژگیهای روان شناختی، گفته میشود که از فرایندهای فیزیولوژیکی ارثی، سرچشمه میگیرند، بنابر این خلق و خو به تحریک پذیری هر روز مغز، دستگاه عصبی خود مختار، دستگاه درون ریز فرد مربوط میشود (ریو،۲۰۰۰).
محققان اعتقاد دارند که خلق و خو، کیفیتی است که در میان افراد مختلف متفاوت میباشد و بر اساس گذشت زمان و شرایط تعدیل شده و به ثبات میرسد و تحت کنترل ژنتیکی میباشد که از همان اوایل زندگی خود را نشان میدهد (کلارک – استوارت[۷]، آلسون[۸]، فیتزیک[۹]، گلدبرگ[۱۰]، ۲۰۰۰).
در واقع اگر سبکهای هیجانی کودکان در طول زندگی آنها ثابت نبود، به سختی میتوانستیم بگوییم که خلق و خو واقعاً وجود دارد . در واقع یافتههای متعدد از ثبات خلق و خو، حمایت میکند . البته در دوران نوباوگی خلق و خو، ثبات بسیار کمی دارد، زیرا بارشد مغز و مراقبتهای دلسوزانه، رفتارهای اولیه به سرعت تغییر میکند اما وقتی نوباوگان در تنظیم هیجانهای خود پیشرفت میکنند، بسیاری از آنها که تند خو و تحریک پذیر به نظر میرسیدند، آرام میشوند و در نتیجه پیش بینی بلند مدت سرشت از سال دوم زندگی به بعد امکان پذیر میشوند، زمانی که شیوههای پاسخدهی، بهتر تثبیت شده باشند (کاسپی، ۱۹۹۸ ؛ لمری و همکاران، ۱۹۹۹ به نقل از برک، ۲۰۰۱).
به اعتقاد فروید، که شالوده ی شخصیت فرد در ۵ سالگی ریخته میشود . نیم قرن بعد اریک اریکسون[۱۱] (۱۹۶۳) نظریه ی فروید را اصلاح کرد. او نیز مانند فروید نتیجه گرفت که رویدادهای اوایل کودکی تأثیر دایمی بر شخصیت بزرگسال دارند اما اریکسون بر خلاف فروید معتقد بود که شخصیت در طول عمر به رشد خود ادامه میدهد . اریکسون بر اساس کارهای قبلی فروید، نظریه رشد شخصیت مرحله ای را به وجود آورد (ویتن[۱۲]، ۱۹۵۰).
۱- اعتماد در برابر بی اعتمادی : اریکسون نظریه ی فروید را که سال اول را مرحلهی دهانی نامیده بود و ارضای نیاز کودک به غذا و تحریک دهانی را حیاتی میدانست را پذیرفت، ولی دیدگاه فروید را گسترش داد و تکمیل کرد . اریکسون معتقد بود که پیامد قابل توجه به کمیت غذا یا تحریک دهانی بستگی ندارد، بلکه به کیفیت رفتار والدین (مراقبان ) بستگی دارد . اریکسون تصدیق کرد که هیچ مادری نمی تواند به طور کامل نیازهای فرزندش را بر آورده کند . عوامل متعددی بر پاسخدهی مادر تأثیر میگذارند . احساس خشنودی، شرایط موجود زندگی و شیوههای فرزند پروری که از لحاظ فرهنگی ارزشمندند . اما وقتی توازن پرستاری، دلسوزانه و محبت آمیز باشد، تعارض روانی سال اول زندگی به صورت مثبت حل میشود . نوباوه خوشبین، انتظار دارد که دنیا خوب و ارضاء کننده باشد، بنابراین با اطمینان کامل به خود جرأت میدهد و آن را کاوش میکند . کودک بدبین نمی تواند روی مهربانی دیگران حساب کند . بنابراین با کناره گیری از افراد و شرایط پیرامونش از خود محافظت میکند (برک، ۲۰۰۱).
۲- خودمختاری در برابر شرم و تردید : مرحله ی دوم اریکسون، سال دوم و سوم زندگی را در بر میگیرند، زمانی که والدین آموزش توالت رفتن را آغاز میکنند و میکوشند کودک را سامان دهند . کودک باید مقداری مسئولیت را برای تغذیه شدن، لباس پوشیدن و حمام کردن بر عهده بگیرد . اگر همه چیز خوب پیش رود، کودک احساس خود بسندگی خواهد کرد . اما اگر والدین از تلاشهای کودک راضی نباشند و مرتباً بین والد و کودک تعارض وجود داشته باشد، کودک احساس شرم و تردید نسبت به خود را پرورش خواهد داد (وتین، ۱۹۵۰) .
اگر کودکان بدون اعتماد کافی به والدین و احساس فردیت سالم، چند سال اول را پشت سر بگذارند، زمینه ی مشکلات ناسازگاری، آماده میشود . بزرگسالانی که در برقراری روابط صمیمانه با دیگران مشکلاتی دارند، بیش از حد به دیگران وابسته هستند، یا همواره به توانایی خود برای با چالشهای جدید تردید دارند، کسانی هستند که در دوران نوباوگی و نوپایی نتوانسته اند بر تکالیف اعتماد در خود مختاری کاملاً مسلط شوند (برک، ۲۰۰۱).
بر اساس مطالعات طولی (توماس وچس، ۱۹۸۶ به نقل از هوک، ۱۹۹۹) ویژگیهای متمایزی وجود دارند که بلا فاصله بعد از تولد قابل مشاهده اند . ویژگیهای خلق و خویی کودکان، مستقل از یکدیگر بوده و با همدیگر متفاوت است. این امر بدین مفهوم است که در هر مقوله ای ویژگیهای خلق و خویی کودکی معین ممکن است در هر جایی در یک محدوده خاص قرار گیرد . فهرست مقولههای مزبور بدین قرار است .
۱- سطح تقلا: برخی از کودکان ظاهراً در پیرامون خود خیلی حرکت نمی کنند روی بدن آنان در وقت خواب میتواند پوشیده بماند و حتی هنگامی که بیدار میشوند پوشیده میماند . از سویی دیگر کودکانی هستند که تحرک زیادی دارند و ظاهراً آرام ندارند .
۲- نظم : بعضی کودکان در دومین یا سومین هفته زندگی به برنامه نسبتاً منطقی خود میگیرند . ظاهراً آنان در اوقات منظمی گرسنه میشوند و با الگوی معینی میخوابند ولی بعضی دیگر رفتارهای غیر قابل پیش بینی دارند .
۳- میل یابی میلی: که در ابتدا اکثر قریب به اتفاق تجربیاتی که کودکان کسب میکنند جدید است و این مقوله به نوع پاسخ آغازین کودک در برابر موقعیتهای جدید اشاره دارد .
۴٫ سازگاری و انطباق پذیری با تغییرات : وقتی امور عادی به طریقی دستخوش تغییر میشود، برخی از کودکان بدون هیچ کوشش آشکاری خود را با تغییرات تطبیق میدهند ولی بعضی کودکان به زمان کافی و شیوههای تدریجی نیاز دارند تا با هر گونه شرایط انطباق یا بند
۵- منفی یا مثبت بودن : کودکان مثبت همین که طرز لبخند زدن و غان غون کردن را یاد میگیرند بیشتر اوقات نیز این رفتارها را بروز میدهند . کودکان منفی نسبتاً و بیشتر اوقات رفتارهایی نظیر ناآرامی کردن و گریه کردن را بروز میدهند .
۶- شدت ابراز احساسات: این مقوله بیان گر آن انرژی است که به کمک آن رفتارهای گوناگون بروز میکند . یک کودک ممکن است از لحاظ بروز شادی یا عصبانیت دارای شدت عمل باشد مثلاً یک کودک اولین باری که طعم هویج را میچشد آن را تف میکند . کودک دیگری با خلق و خوی نرمتر هویجهایی را که نمی خواهد از گوشه لبش بیرون میریزد .
۷- حواسپرتی: برخی از کودکان حتی اگر حساس باشند به غذا خوردن یا سایر اعمال خود در مجاورت سر و صدا ادامه میدهند و حواس آنان به راحتی پرت نمی شود ولی کودکان حواسپرت به اولین سر و صدا یا منظره جالب توجه میکنند .
۸- سطح استانه ی حسی : برخی از کودکان در سر و صدا میتوانند بخوابند یا زمانی که برق روشن است به خوابیدن ادامه میدهند سطح استانه ی حسی این کودکان بالاست . کودکان نوع دوم در برابر سروصدا حرکات یا نور بیدار میشوند و ممکن است به دلیل خیس بودن یا سر و صدا با ناراحتی جیغ بکشند .
۹- غریبگی کردن : یکی از معمولترین ترسهای نیمه ی دوم سال اول زندگی، معمولاً اضطراب در رویایی با غریبهها نامیده میشود کودک ۸ ماهه، وقتی به غریبهها میرسد بغض میکند و نگاهی به مادرش میاندازد و گریه سر میدهد و به این طریق، اضطرابش را نشان میدهد، برخی از کودکان در مواجهه با غریبه ابتدا ناراحتی میشوند ولی با شرایط سازگار میشوند ولی برخی دیگری واکنشهای شدیدی از خود نشان داده و به راحتی آرام نمی شوند .
الگوی دیگری که توسط ماری روت بات[۱۳] و جیمز مورو[۱۴]۱۹۹۰، به نقل از برک ۲۰۰۱) ابداع شده است این الگو، ابعاد توماس و چس و سایر پژوهشگران را که همپوش هستند، ترکیب میکند برای مثال حواسپرستی و «فراخنای توجه و استقامت» به صورت دو انتهای متضاد یک پیوستار در نظر گرفته شده اند و صرفاً فراخنای توجه / استقامت» نامیده شده است . روت بارت و مورو ابعاد دیگری را نیز گنجانیده اند که توماس وچس آن را مشخص نکرده اند مانند «رنجوری تند خو» که برخودگردانی هیجانی تأکید دارد . ابعادی که روت بارت و مورو در مورد ویژگیهای خلق و خو ذکر شده اند شامل : سطح فعالیت، نظم فراخنای توجه / استقامت، رنجوری توأم با ترس، رنجوری تندخو و عاطفه ی مثبت میباشد .
توماس وچس (۱۹۹۷)، از اولین کسانی بودند که مطالعات درباره ی خلق و خو را آغاز کردند . آنان کشف کردند که نوزادان از همان ابتدا فردیت خود را نشان میدهد، یعنی از نظر رفتار یا شخصیت با والدین خود کاملاً تفاوت دارند . توماس خلق را عنصری به حساب میآورد که سبک رفتار را نشان میدهد . به نظر او تیپهای مختلف از لحاظ خصوصیات خلقی وجود دارد . الف) در درجه ی اول، کودکان دشوار که به طور دایم نق میزنند و گریه میکنند، ناراحتیهای شدید به وجود میآورند، غذاهای جدید را پس میزنند، به هنگام شسته شدن صورت زوزه میکشند و مخالفت میکنند، به هنگام خوابیدن و غذا خوردن، اذیت میکنند و به راحتی آرام نمی شوند .
ب) نوزادان کند که سطح فعالیت آنها پایین است، به کندی سازگار میشوند، تمایل دارند محصور شوند، بیشتر طبع منفی دارند و وقتی با موقعیتی تازه روبه رو میشوند محتاطانه عمل میکنند .
ج) و آخرین گروه نوزادان آسان که معمولاً طبع شاد و خوشحال دارند و با موقعیتها، غذاها و اشخاص نااشنا زود سازگار میشوند . در مجموع ۱۰ درصد نوزادان دشوار، ۱۵ درصد آنان کند و ۴۰ درصد دیگر آسان هستند . ۳۵ درصد بقیه ترکیبی از این ویژگیها را دارند و به آسانی در یک طبقه جای نمی گیرند (وندرزندن، ترجمه گنجی، ۱۳۸۵) .
ریو،(۲۰۰۰) کودکان را از لحاظ خصوصیات خلقی به دو دسته ی، بازداری شده و بازداری نشده تقسیم بندی میکند . هنگامی که کودکان را در موقعیتهای ناآشنایی قرار میدهند، برخی به طور طبیعی ساکت و خود دارند، در حالی که برخی به طور خود انگیخته و با خود داری کم عمل میکنند . کودکان ساکت و خود دار خلق و خوی بازداری شده دارند، در حالی که کودکان، خود انگیخته و ناخوددار خلق و خوی بازداری شده دارند .
معمولاً خلق و خو را با یکی از این سه روش ارزیابی میکنند، مصاحبه با والدین و دادن پرسشنامه به آنها، ارزیابیهای رفتاری توسط دکترها، پرستارها، یا مراقبت کنندگانی که کودک را خوب میشناسند ؛ یا از طریق مشاهده ی مستقیم به وسیله ی پژوهشگران علت اینکه بر گزارشهای والدین، تأکید میشود این است که آنها آگاهی عمیقی در مورد فرزند خود دارند . در عین حال از این گزارشها به خاطر سوء گیری و ذهنی بودنشان انتقاد شده است ولی با وجود این ارزیابیهای والدین تا اندازه ای با مشاهدات رفتار کودکان همبستگی داشته است (روت بارت و تبیس، ۱۹۹۸) به نقل از برگا، ۲۰۰).
الکساندر توماس و استلاچی ۱۹۷۷، به نقل از ماسن، ترجمهی یاسایی، ۱۳۸۰) نیز که اولین کسانی بودند که مطالعه درباره ی خلق و خوی کودک را آغاز کردند و از مطالعات موثر آنان به طور گسترده ای استفاده میشود آنان با نمونه ای از مادران هر سه ماه یکبار تا دو سالگی فرزندانشان مصاحبههای مفصلی ترتیب دادند و سپس تا هفت سالگی آنان مصاحبه را به دفعات کمتر ادامه دادند خصوصیاتی که از مصاحبهها بدست آمد، همانهایی بود که والدین از آن آگاهی داشتند مثل میزان فعالیت، بد اخلاقی، محدوده توجه، هوشمندی و …).
کلارک – استوارت، آلسون، فیتزیک و گلدبرگ (۲۰۰۰) معیار جدیدی برای ارزیابی خلق و خوی کودکان با عنوان ارزیابی تصویری خلق و خو (PAT) با استفاده از اطلاعاتی درباره کیفیات روان سنجی بر مبنای نتایج مطالعات انجام شده بر روی ۱۳۲ مادر و کودک تهیه کرده اند . زمانیکه کودکان به سن ۵ ماهگی و بار دیگر به سن ۳۰ ماهگی میرسیدند مادرانشان پرسشنامه ی ارزیابی رفتاری دارای ۱۰ آیتم شامل رویدادهای مختلف نظیر غذا خوردن، صورت شستن، لباس پوشیدن و … میباشد را پر میکنند . این پرسشنامه خلق و خوی کودک را در ۴ زمینه ی خلق و خوی منفی، کندی سازگاری با تغییرات، نزدیک شدن به غریبه و شدت ابراز احساسات میسنجید . علاوه بر این پرسشنامه لیست تطبیق رفتارهای اجتماعی (ASBI) نیز در ۲۴ و ۳۶ ماهگی کودک تکمیل میشود . این معیار همچنین برخی از خصوصیات والدین مانند سازگاری، برون گرایی و روان رنجور خویی را هم میسنجد . این محققان همبستگی بین چهار معیار خلق و خو و سایر رفتارهای کودک را محاسبه کردند و همچنین گزارشات والدین را که تا چه اندازه تحت تأثیر خصوصیات خود آنان میباشد را مورد بررسی قرار دادند نتایج پژوهش نشان داد که این تکنیک برای سنجش خلق و خوی کودکان بسیار مورد و نوید بخش است .
در خلق و خو و شخصیت دو دسته عوامل ژنتیکی و محیطی دخالت دارند :
محققان اعتقاد دارند که خلق و خو کیفیتی است که در میان افراد مختلف، متفاوت میباشد و بر اساس گذشت زمان تعدیل شده و به ثبات میرسد و تحت کنترل ژنتیکی میباشد و از همان اوایل زندگی خود را نشان میدهد ( کلارک، استورات، آلسون، فیتزیک و گلدبرگ ۲۰۰۰) .
نزدیک به نیم قرن رفتارگرایی و روان کاوی به جنبههای ارثی رفتار توجهی نکرده اند با این همه چهل سال پیش متخصصان و محققان بر اثر توارث بر تفاوتهای موجود در رفتار انسان توجه بیشتری داشته اند . این تجدید علاقه به توارث دو علت اصلی دارد : ۱) کشفهای تازه در میکرو بیولوژی و ژنتیک و ۲) اندازه گیریهای دقیق و معتبر از روابط علی بین تجربههای فرد و رفتار او و مسأله ناشی از آن برای علوم اجتماعی (وندرزندن، ترجمه گنجی، ۱۳۸۵).
بیشتر تئوریهای مربوط به خلق و خو یک زمینه ی زیستی را برای رفتار کردن پیشنهاد کرده اند و روشهای ژنتیک رفتاری که در مطالعات فرزند خواندگی استفاده شده است تفاوتهای فردی در خلق و خو را از همان دوران نوزادی و کودکی نشان میدهند ( سودنیو،[۱۵] ۲۰۰۵) .
پژوهشها نشان میدهد که دوقلوهای یک تخمکی از نظر صفات سرشتی و شخصیتی، بیشتر از دوقلوهای دو تخمکی شباهت دارند . (دیلالا، کاگان، ورزنیک ۱۹۹۴؛ امد و همکاران ۱۹۹۲؛ گلد اسمیت، باس و دلمری، ۱۹۷۷ به نقل از برک، ۲۰۰۱).
در تحقیقی (گامان و همکارانش به مدت ۸ سال، بازداری رفتار ۴۱ کودک را مطالعه کردند . آنها کشف کردند که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد این کودکان، ظاهراً آمادگی زیستی ذاتی برای ترس شدید از اشخاص، رویدادها و حتی اشیایی که با آنها آشنایی نداشتند (مثل اسباب بازیها ) برخوردار بودند . این کودکان در مقابل استرس، واکنشهای فیزیولوژیک شدیدی نشان میدادند مثل انبساط مردمک، افزایش تعداد ضربان قلب و مقدار کورتیزول . با این همه علایم نشان میداد که دستگاه عصبی به شدت فعال است همچنین در تحقیقهای دیگر کشف شده است که والدین زیستی کمرو معمولاً کودکان کمرو به وجود میآورند و این کمرویی، حتی اگر آنها از طرف والدین کاملاً اجتماعی به فرزند خواندگی پذیرفته شوند باقی میماند . (وندر زندن، ترجمه گنجی ۱۳۸۵) .
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر