مقاله بررسی تاثیر رسانه های خارج از کشور بر علاقه جوانان ۲۰ الی ۳۰ سال به پان ترکیسم


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله بررسی تاثیر رسانه های خارج از کشور بر علاقه جوانان ۲۰ الی ۳۰ سال به پان ترکیسم مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۹  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله بررسی تاثیر رسانه های خارج از کشور بر علاقه جوانان ۲۰ الی ۳۰ سال به پان ترکیسم نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

عنوان                                                                                                      صفحه

فصل اول: مقدمه و کلیات                                                                               ۱

مقدمه                                                                                                                           ۲

بیان مسئله                                                                                                                      ۳

اهداف ویژه تحقیق                                                                                                         ۵

سؤالات تحقیق                                                                                                               ۶

فرضیات تحقیق                                                                                                              ۷

فصل دوم : پیشینه موضوع و چارچوب نظری آن                                             ۸

نگاهی به سابقه تاریخی پان ترکیسم در آذربایجان                                                             ۹

بحث های نظری درباره مسئله قومیت و ناسیونالیسم قومی                                                  ۱۱

مفهموم بندی قومیت و گروههای قومی                                                                           ۱۲

ظهور و گرایشهای سیاسی در آذربایجان                                                                          ۱۶

نقش نخبگان سیاسی و فکری در شکل دادن به هویت قومی                                              ۱۶

قوم گرایی و سیاست بین الملل                                                                                        ۱۸

شکل گیری هویت قومی در جریان مبارزه نخبگان برای کسب قدرت                                ۱۹

تاریخچه رادیو و تلویزیون جمهوری آذربایجان                                                                ۲۱

مهمترین شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان                                                          ۲۱

شبکه تلویزیونی ANS                                                                                                  ۲۱

شبکه تلویزیونی Space                                                                                                ۲۲

شبکه تلویزیونی Lider                                                                                                             ۲۳

شبکه تلویزیونی اجتماعی جمهوری آذربایجان                                                                 ۲۳

شبکه تلویزیونی AZ TV                                                                                              ۲۴

تلویزیون آزادلیق                                                                                                            ۲۵

شبکه های تلویزیونی که توسط عناصر قوم گرا پان ترکیسم راه اندازی شده است               ۲۶

 تلویزیون ندای آذربایجان                                                                                               ۲۶

تلویزیون اودلاریوردو                                                                                                     ۲۶

تلویزیون آنا یورد                                                                                                           ۲۷

تلویزیون گونی آذربایجان(گوناز تی وی)                                                                       ۲۷

شواهد تحقیق                                                                                                                 ۲۹

فصل سوم : روش اجرای تحقیق                                                             ۳۰

نوع و روش تحقیق                                                                                                         ۳۱

ابزار و روش گرد آوری اطلاعات                                                                                   ۳۱

روش گرد آوری اطلاعات                                                                                             ۳۱

جامعه آماری و نمونه                                                                                                     ۳۲

نمونه گیری                                                                                                                   ۳۲

اعتبار و روایی پرسشنامه                                                                                                  ۳۲

پایایی پرسشنامه                                                                                                                         ۳۳

روش تجزیه و تحلیل                                                                                                      ۳۳

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها                                                      ۳۴

جمعیت کلی استان به تفکیک شهرستانها                                                                          ۳۵

جدول مربوط به مبانی نظری                                                                                           ۳۶

جدول توزیع درصد فراوانی                                                                                            ۳۷

تحلیل و شرح جدول توزیع درصد فراوانی و رسم نمودار مربوطه                                       ۳۹

فصل پنجم:  نتیجه گیری و پیشنهادات                                                                   ۵۵

اهم نتایج تحقیق                                                                                                             ۵۶

پیشنهادات                                                                                                                     ۵۷

محدودیتهای تحقیق                                                                                                       ۵۸

منابع                                                                                                                             ۵۹

منابع و مأخذ

 ۱-    دکتر احمدی حمید ۱۳۷۹ قومیت و قوم گرایی در ایران، افسانه و واقعیات ، تهران نشر نی

۲-    دکتر حافظ نیا – محمد رضا -۱۳۸۰ مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی – تهران سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه (سمت)

۳-    دایره المعارف دانش بشری

۴-    مرکز اسناد پلیس امنیت و اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اردبیل

۵-    پروژه تحقیق پایگاه اطلاعاتی ۸۵۶ در سال ۱۳۸۳

۶-    آرشیو و منابع موجود در استانداری

۷-    آرشیو و منابع سازمان ملی جوانان

۸-    آرشیو و منابع صدا و سیمای مرکز اردبیل

۹- آرشیو و منابع اداره کل اطلاعات استان

نگاهی به سابقه تاریخی پان ترکیسم در ایران

معنای اصطلاح پان ترکیسم :

پان در لفظ یونانی به معنای خدای چوپانان و در لاتین پیشوندی است که معنی و عموم را می دهد.

از اواخر قرن هیجدهم میلادی با پیدایش نهضتهای ناسیونایستی و دین بعضی ها آن را به ابتدای قوم، نژاد و دین خود اضافه کردند که هدف آنان وحدت سیاسی، نژادی، دین و غیره بود مانند پان عربیسم ، پان ژرمانیسم ، پان اسلامیسم ، پان ترکیسم و… این موارد در قرن بیستم رنگ بیشتری به خود گرفت (۱) (دایره المعارف دانش بشری)

سابقه تاریخی پان ترکیسم در ایران

نفوذ مکتب ناسیونالیست غیر مذهبی اروپایی در جهان اسلام در اواخر قرن نوزدهم از یک طرف زمینه را برای ظهور پان ترکیسم و در امپراطوری عثمانی و خارج از آن فراهم ساخت به طوری که برخی از نخبگان ترک زبان قفقاز و آذربایجان ایران که تحت تاثیر این اندیشه ها قرار گرفته بودند پیرو ایدئولوژی پان ترکیسم شدند و تلاش کردند مسئله قومیت را در آذربایجان مطرح کنند از طراف دیگر پیروزی انقلاب اکتبر در روسیه و مقبولیت اندیشه مارکسیت – لنینسیتی خود گردانی در میان آذری های ایران و نخبگان ترک زبان قفقاز در باکو اندیشه خود مختاری محلی را در آذربایجان ایران پروراند.

گروهی از روشنفکران عثمانی در قرن نوزدهم به احتمال قوی نخست کسانی بودند که تحت تاثیر گفتمان ناسیونالیست غیر مذهبی غربی قرار گرفتند این گروه که «عثمانی های جوان» نام داشتند اولین محفل ناسیونالیستی را در امپراتوری عثمانی تشکیل دادند .

و مشوق اصلاحات به شیوه کشورهای اروپایی شدند و در نتیجه این اصلاحات فرهنگ سنتی مسلط در امپراتوری عثمانی جای خود را به فرهنگ غرب دادو گروهی جدیدی از روشنفکران عثمانی تحصیلکرده اروپا در اواخر قرن نوزدهم راه عثمانی های جوان را دنبال کردندو این گروه که به «ترکهای جوان» معروف شدند گام در اندیشه های ارنست رنان گذاشتند که می گفت «عامل اساسی ملیت اول در زبان، دوم در مذهب اخلاقیات و رسوم و سوم در تاریخ مشترک، سرزمین پدری و سرنوشت نهفته است» اگر چه ترکهای جوان سعی کردند که به منظور بسیج مسلمانان در حمایت از خلیفه عثمانی در آستانه جنگ جهانی اول برای مدت کوتاهی آن هم به طور نا موفق به اندیشه های پان اسلامی متوسل شوند اما بطور کلی فرهنگ اسلامی را بیشتر محصول سنت های عربی و ایرانی می دانستند تا نتیجه استبداد ترکها و پان ترکها از پیشینه ترکی مغولی بیشتر الهام می گرفتند تا از تمدن اسلامی .

در چنین فضایی بود که برخی از روشنفکران آذری از جمله آقا اوغلی، محمد امین رسول زاده، علی حسین زاده، نصیب یوسف بای علی، محمد هادی و آقایف از روسیه و ایران به قسطنطنیه (استانبول) آمدند تحت تاثیر ایدئولوژی پان ترکی قرار گرفتند و این نخبگان تعلقات و هویت های اسلامی خود را رها کردند و به پان ترکیسم گرایش یافتند آنان پس از بازگشت به باکو اندیشه های پان ترکی را تبلیغ کردند.

رسول زاده پس از بازگشت از استانبول حزب «مساوات» را در باکو بنیان گذاشت و همه تلاش خود را برای استقلال مناطق ترک زبان قفقاز بکار برد.

پس از سقوط روسیه تزاری و امپراتوری عثمانی در پایان جنگ جهانی اول پان ترکهای قفقاز به وعهده های ویلسون رئیس جمهوری آمریکا درباره خود گردانی گروهها امید بستند و سقوط دو امپراطوری روسیه و عثمانی به طور کلی انتظارات این گروه را برای برخورداری از حق تعیین سرنوشت و خود گردانی بالا برد در اوج جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۶ کمیته ای از نخبگان ترک در باکو تلگرافهایی برای ویلسون و سایر رهبران غرب فرستادند و خواستار اعطای حق خود گردانی به مسلمانان روسیه شدند، پس از فرو پاشی امپراتوری عثمانی با آنکه آمال نخبگان پان ترک برای وارد ساختن قفقاز و آذربایجان ایران در یک امپراتوری ترک تحقق نیافت آنها فعالیتهای سیاسی خود را ادامه دادند. نخبگان آذربایجان ایران و نخبگان ترک زبان قفقاز از انقلاب ۱۹۰۵ روسیه به بعد در معرض اندیشه های مارکیستی قرار گرفتند و باکو به دلیل اهمیت صنعتی به یکی از مراکز عمده فعالیت های انقلابی در روسیه تبدیل شد برخی فعالان برجسته مارکیست از جمله استالین بخش عمده ای از دوران جوانی خود را درآنجا گذرانده بود و از آنجا که کارگران آذری ایرانی صنعت نفت باکو در بدترین شرایط اقتصادی به سر می بردند بیش از سایرین  تحت تاثیر اندیشه های سوسیالیستی قرار گرفتند .

احزاب سیاسی مانند اجتماعیون عامیون و همت اولین احزاب سوسیالیستی ایران را ایرانیان آذری در باکو تشکیل دادند . همت در آستانه انقلاب اکتبر به حزب کمونیست ایران تغییر نام داد جعفر جواد زاده (جعفر پیشه وری) یکی از بنیانگذاران همت بود. جوادزاده بعنوان نماینده حزب کمونیست ایران در کنگره مردم شرق در سال ۱۹۲۰ شرکت کرد .

در دومین کنگره حزب کمونیست ایران، ایران رسما سرزمینی توصیف شد که در آن ملتهای بسیار زندگی می کنند بنابراین وظیفه حزب کمونیست ایران آن بود که برای آزادی کامل این ملتها مبارزه کند حتی اگر به جدایی آنها از دولت مرکزی منجر شود. [۱]

آن عده از نخبگان آذری که اندیشه مارکیستی خود گردانی و ملیت را پذیرفته بودند اعتقاد داشتند که آذری ها طبق تعریف ملیت استالین ملتی جداگانه اند و بنابراین حق دارند در قالب یک موجودیت سیاسی خود مختار از حقوق ملی برخوردار باشند و حزب توده (حزب غیر رسمی کمونیست در ایران) که بسیاری از آذری ها عضو آن بودند، تحت تاثیر این اندیشه مارکسیستی قرار داشت و خواستار خود مختاری مبنی بر انجمن های ایالتی برای همه استانهای ایران از جمله آذربایجان و کردستان شد.[۲]

بحث های نظری درباره مسئله قومیت و ناسیونالیسم قومی

در مورد ناسیونالیسم قومی و قومیت دو قلمرو اساسی نظری وجود دارد در یک قلمرو ، مکاتب گوناگون فکری درباره ماهیت قومی و ناسیونالیسم به چشم می خورد و قلمرو دیگر به بحث های نظری در خصوص علل سیاسی شدن مسئله قومیت اختصاص دارد .

بیشتر مباحث مربوط به ماهیت قومی و ناسیونالیسم را می توان در دو مکتب کهن گرایی و ابزار گرای یافت .

محققان در مورد ماهیت قومیت و ناسیونالیسم اختلاف نظر دارند در حالیکه کهن گرایان بر این امر تاکید دارند که قومیت و ناسیونالیسم پدیده های کهن هستند ابزار گرایان معتقدند که این پدیده ها محصول دوران مدرن و به ویژه چند قرن اخیرند . از مفهوم کهن گرایی بیشتر برای توصیف ریشه ها و استحکام وابستگی های قومی استفاده شده است طرفداران مکتب کهن گرایی دو ادعای اساسی دارند اول اینکه ملتها و ناسیونالیسم پدیده های کهن هستند و دوم اینکه طبیعی بنابراین جهان شمول اند . اصطلاح کهن گرایی را نخستین بار ادوارد شیلز به کاربرد و کلیفورد گیرتیز در دهه ۱۹۵۰ میلادی آنرا رواج داد .

کسانی که برجنبه های کهن قومیت تاکید می ورزند به وجود نوعی ارتباط میان قومیت و خویشاوندی و نیز روابط قومی – عاطفی میان مردمی که اجداد مشترک گاه سرنوشت مشترک این جهانی برای خود تصور می کنند اعتقاد دارند (دکتر احمدی حمید ۱۳۷۸ قومیت و قوم گرایی در ایران افسانه و واقعیت تهران نشرنی) .

مفهوم بندی قومیت و گروههای قومی :

مشکل اصلی مفهوم بندی قومیت و گروههای قومی فقدان تعریف یا وجود معیارهای متفاوت در تعریف است لی کدوری می نویسد که در یکی از چاپ های فرهنگ اقلیمی آکسفورد که حدودا در پایان قرن گذشته تدوین شده است فرهنگ نگاران واژه قومیت را کفر یا موهومات کفر آمیز» تعریف کرده اند در حالی که این تعریف حاضر هیچ گونه کاربردی ندارد

واژه «قومی» در فرهنگ بین المللی زبان انگلیسی و بستر دو معنی دارد

۱-    غیر مسیحیان و غیر کلیمیان، کسانی که به مسیحیت نگرویده اند مثل کفار و بت پرستان که مخالف یهودیت و مسیحیت اند .

۲-  منسوب به ویژگیهای جسمی و ذهنی نژادها یا مربوط به تمیز دادن گروههای نژادی بشری بر اساس رسوم و ویژگیهای مشترک که

تعریف اول یعنی « ملل گرایش نیافته به مسیحیت » به نفع تعریف دوم یعنی «نژادهای بشری» کاربرد خود را از دست داده است

دانشمندان علوم اجتماعی از اواخر قرن بیستم به معیارهای دیگری از جمله معیارهای فرهنگی در تعریف قومیت یا گروههای قومی توجه کرده اند به گفته لوئین اشنایدر کاربرد مفهوم فرهنگی واژه «قومی» چنان زیاد شده که تدوین کنندگان سومین فرهنگ بین المللی و بسترWebster third internu Dictionary  دو تعریف جدید به تعریف قومیت افزوده است.

۱-    ریشه گرفته از علایق نژادی، زبانی و فرهنگی یک گروه خاص

۲-    ریشه گرفته از یک فرهنگ اولیه بیگانه

میلتون گوردون ، نژاد مذهب و ریشه ملی را در تعریف خود بکار گرفت تا ثابت کند که گروههای مذهبی و نژادی در جامعه آمریکا تشکیل جوامع فرعی میدهند.

اسکار هندلین فقط از معیار فرهنگ در تعریف خود استفاده کرد. زیرا هدفش تبیین بقای گروههای قومی طی نسل ها از طریق انتقال فرهنگ بود.

کثرت تعاریف و ویژگیهای قومیت یا فقدان تعریف در بسیاری از آثار باعث مخدوش شدن مفهوم عام قومیت و مفاهیم وابسته به آن شده است با توجه به این واقعیت بود که تالکوت پارسونیز جامعه شناس برجسته در پی تلاش برای تعریف این واژه آن را «فوق العاده طفره آمیز » خواند .

واژه قومیمت در اصل برای مطالعه یک چهار چوب تاریخی خاص، یعنی ایالات متحده آمریکا به وجود آمد که در آن گروههای مختلف نژادی، زبانی و مذهبی دارای ملیتهای اولیه گوناگون زندگی می کردند عیسا جیو با بررسی ۲۷ تعریف برگرفته از آثار نظری مربوطه تاکید کرد که اکثر این تعاریف به گروههای قومی، مربوط به مطالعات موردی در آمریکا بوده است این آثار به دوره مقبولیت  نظریه «کوره مذاب» مربوط می شود که بر اساس آن گروههای قومی گوناگون در این جامعه سرانجام در فرهنگ و شیوه زندگی آمریکایی حل می شدند. نکته جالب اینجاست که کاربرد واژه «قومیت» زمانی رایج شد که ناتان گلیز رودانیل موینیهان حاصل مطالعه خود در باره گروههای قومی آمریکا را در ۱۹۷۵ منتشر کردند. پس از آن این واژه کاربرد جهانی یافت. اشنایدر می نویسد.

تااین زمان کلمه «قومیت» در هیچ یک از فرهنگهای عمومی زبان وجود نداشت و در هیچ دائره المعارف فرهنگ علوم اجتماعی نیز ذکری از آن به میان نیامده بود در واقع به واژه «قومی» «جوامع قومی» «گروههای قومی» «هدایت قومی» اشاراتی شده بود اما واژه «قومیت» خیر کلمه جدید به سرعت متداول به ویژه در مطالعات مربوط به ناسیونالیسم بارها و بارها ظاهر شد.

برابر دانستن مفهوم قومیت و نژاد سبب شده است که از کاربرد و اژه ناسیونالیسم قومی به عنوان یک واژه گمراه کننده مخدوش که غالبا به تئوری های بی اعتبار نژادی مربوط می شود انتقاد شود واقعیت این است که احساس تعلق به یک نژاد همانند احساس تعلق به یک گروه قومی نیست، همانگونه که آنتونی اسمیت اشاره کرده است تعریف قومیت و بنابراین ملت بر مبنای وحدت نژاد «گروههای قومی را واحد بیولوژیک » مورد توجه قرار میدهند این نگرش عامل به هم ریختگی و آشفتگی بسیار زیادی شده است به طوری که اشنایدر توصیه کرده است «بهترین شیوه ممکن برای دانشمندان علوم اجتماعی آن است که ار بکار بردن واژه «نژاد» در گذرند و آن را برای زیست شناسان بگذارند.

فرهاد کاظمی در مقاله ای بنام «قومیت و روستائیان ایران» به بررسی عامل قومیت در این قشر از جمعیت ایران می پردازد با این همه، روشن نیست که به منظور نویسنده از قومیت و مهم تر از آن قومیت در میان روستائیان چیست . کاظمی در آغاز مقاله خود اظهار میدارد که در تفاوتهای ناشی از معیارهای قومی، مذهبی یا زبانی یکی از ویژگیهای اساسی ثابت خاورمیانه ای است و ایران از این قاعده مستثنی نیست از این عبارت چنین استنباط میشود که قومی بودن با مذهبی و زبانی بودن تفاوت دارد.

حتی در آثار نظری مربوط به مسئله قومیت در ایران واژه قومیت تعریف نشده است. بهترین شاهد در این زمینه مقاله هوشنگ امیر احمدی در مورد ایران است امیر احمدی با پیروی از آثار اخیر مایکل هشتر و سنت نظری «انتخاب حسابگرانه» یک چهار چوب نظری برای تبیین «جنبش های قومی » در ایران ارائه داده است با این همه علیرغم غنای نظری مقاله فاقد مفهوم بندی و تعریفی صریح از گروههای قومی ، قومیت و ناسیونالیسم است.

امیر احمدی با وجود آگاهی از سیاست ها و جامعه ایران محتوا و چهارچوب تاریخی حوزه فعالیت این گروهها را در نظر گرفته است

تعاریف صریح از قومیت نیز گاه اشکالاتی ایجاد میکند که نمونه آن در اثر ایزمن و رابینوویج درباره قومیت در خاورمیانه به چشم می خورد آنها با استدلالات خود قومیت را اینگونه تعریف می کنند در هویت و همبستگی جمعی متکی عوامل انتسابی چون حد مشترک ، زبان، رسوم، سیستم عقاید و اعمال (مذهب) و در برخی موارد نژاد و رنگ»

این تعریف چنان گسترده است که جنبه های عینی و ذهنی قومیت رادر بر می گیرد.

ماحصل مباحث مطرح شده این است که مفاهیمی چون قومیت، گروههای قومی، قبیله و ناسیونالیسم قومی نا روشن است و در مورد تعریف ویژگیهای آنها توافق وجود ندارد در حالی که اصطلاحاتی چون قومیت و گروههای قومی برای توصیف تاریخی ملیت های بومی و غالبا مهاجر آمریکای شمالی پدید آمدند بعدها به مفاهیمی جهان شمول تبدیل و به دور از هرگونه دیدگاههای انتقادی برای تحلیل گروههای مذهبی زبانی متفاوت در خاورمیانه به کار گرفته شدند.

اما در ایران گروههای گوناگون زبانی یا مذهبی ملیتها مشخص نبوده اند که از مناطق دیگر جهان بر این منطقه مهاجرت کرده باشند بر عکس آنها بخش های جدا ناپذیر جامعه بزرگتری بوده اند که در آن گروههای مذهبی زبانی بسیاری طی صدها سال در کنار یکدیگر زندگی می کردند و در طول چنین مدت مدیدی تجربیات و میراث فرهنگی واحدی بدست آورده اند (دکتری احمدی حمید – قومیت و قوم گرایی در ایران افسانه و واقعیت تهران نشرنی ۱۳۷۸)


ظهور گرایشهای سیاسی محلی گرا در آذربایجان :

 

60,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله قومیت ها
  • مقاله نقش تلویزیون در دانش آموزان
  • مقاله تاریخچه رادیو و تلویزیون
  • تحقیق تأثیر تلویزیون بر مهارتهای گفتاری کودکان و نوجوانان
  • مقاله روزنامه و روزنامه نگاری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۶ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.