1,313 بازدید
مقاله بررسی مقایسه میزان افسردگی دختران داشجو و پسران دانشجو مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۲۱ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله بررسی مقایسه میزان افسردگی دختران داشجو و پسران دانشجو نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
چکیده ۷
مقدمه ۹
سئوال پژوهش ۱۴
فرضیه پژوهش ۱۴
متغیرها ۱۴
تعریف مفهومی افسردگی ۱۴
تعریف عملیاتی افسردگی ۱۶
تاریخچه افسردگی ۱۸
تعاریف افسردگی ۱۹
طبقه بندی افسردگی ۲۲
افسردگی اولیه ۲۳
افسردگی ثانویه ۲۳
۱-نشانه های هیجانی ۲۴
۲-نشانه های شناختی ۲۶
۳-نشانههای انگیزشی ۲۷
۴-نشانه های بدنی ۲۸
ب- افسردگی دو قطبی (مانیک- دپرسیو) ۲۹
نشانه های مانی ۳۰
۱-نشانه های خلقی یا عاطفی ۳۰
۲-نشانه های فکری و شناختی ۳۱
۳-نشانه های انگیزشی ۳۲
۴-نشانه های جسمی یا تنی ۳۲
ج – افسردگی دورهای ۳۳
د- افسردگی مزمن ۳۳
۱-افسردگی پنهان ۳۳
۲-افسردگی اتکالی ۳۴
۳-افسردگی رجعتی با افسردگی دوره یائسگی ۳۴
۴-افسردگی بعد از زایمان ۳۵
انواع افسردگی ۳۵
افسردگی خفیف ۳۵
افسردگی شدید ۳۶
بیماریهای افسردگی ۳۸
الف- بیماری افسردگی واکنشی(نوروز افسردگی) ۳۸
ب- بیماری افسردگی روانی(پسیکوز افسردگی) ۳۸
انواع واکنشهای افسردگی ۳۹
۱- افسردگی ساده ۳۹
۲- افسردگی حاد ۴۰
۳- افسردگی بهت زده ۴۱
۴-واکنش جنون افسردگی ۴۱
۵-افسردگی پیری ۴۱
۶-نوروز افسردگی ۴۲
نظریه های مختلف افسردگی ۴۲
نظریه یادگیری افسردگی ۴۲
نظریه روان پویشی افسردگی ۴۳
هشت نکته فروید عبارتند از ۴۶
۵ نکته آبراهام عبارتند از ۴۶
نظریه زیست شناختی افسردگی ۴۸
نظریه زیستی- شیمیایی افسردگی ۴۹
نظریه روانی – عاطفی افسردگی ۵۱
سبب شناسی افسردگی ۵۱
الف- تأثیر وراثت ۵۱
ب- تأثیر صفات روحی و اخلاقی ۵۲
ج- تأثیر عوامل جسمانی و فیزیولوژیکی ۵۲
شکل گیری افسردگی در جریان تحول ۵۳
الف- افسردگی های دوره اول کودکی ۵۳
۱-بی حالتی خلقی ۵۴
۲-سکون حرکتی ۵۴
۳-فقر تعاملی = کناره گیری ۵۴
ب- افسردگی های دوره دوم وسوم کودکی ۵۵
شیوع افسردگی ۵۸
علائم بالینی افسردگی ۶۳
علائم روانی افسردگی ۶۳
علائم جسمی (بدنی) افسردگی ۶۴
علل افسردگی ۶۵
الف- علل جسمی ۶۵
ب – علل روانی ۶۶
ج- علل اجتماعی ۶۶
سن و افسردگی ۶۶
تفاوت های جنسی در افسردگی ۶۸
خودکشی ۷۱
افسردگی و خودکشی ۷۲
طول دوران افسردگی ۷۳
درمان افسردگی ۷۵
الف- دارو درمانی ۷۵
ب- روان درمانی ۷۶
ج- رفتار درمانی ۷۸
د- شناخت در مانی ۷۹
ه- در مان شوک در مانی(الکترو شوک) ۸۰
پیشینه پژوهش در ایران ۸۲
پیشینه پژوهش در خارج از کشور ۸۳
روش پژوهش ۸۷
جامعه ۸۷
نمونه ۸۷
ابزار اندازهگیری ۸۸
در جات تشخیص افسردگی ۹۱
روش آماری ۹۱
تجزیه وتحلیل آماری ۹۹
بحث وبررسی پژوهش ۱۰۲
دلایل تأیید فرض صفر و رد فرض پژوهش ۱۰۴
نتیجه گیری نهایی ۱۰۵
محدودیت های پژوهش ۱۰۵
پیشنهادات ۱۰۷
ضمیمه ۱۰۸
آزمون افسردگی بک ۱۱۲
منابع ۱۱۸
۱٫ آزاد، حسین(۱۳۷۸) . آسیب شناسی روانی، تهران ، انتشارات پاژنگ.
۲٫ آزاد، حسین.(۱۳۸۰) . روانشناسی مرضی کودک، تهران ،انتشارات رشد.
۳٫ اخوت، ولی الله .(۱۳۸۲) . افسردگی ، تهران، انتشارات دهخدا.
۴٫ امانت، ابراهیم .(۱۳۷۶) . افسردگی و خودکشی ، تهران انتشارات دانشگاه.
۵٫ برنز ، دیوید.(۱۳۷۵). روانپزشکی افسردگی(ترجمه مهدی قراچه داغی)، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی
۶٫ پرتو، داریوش (۱۳۸۰) تحقیق آزمایشی در پراکندگی افسردگی، مجله روانشناسی دانشگاه تربیت معلم ،شماره ۱۳
۷٫ پلاجمی، کلایتون وجیمز باریت.(۱۳۷۹)، در مان افسردگی (ترجمه حسن سلطانیفر) ، تهران ، انتشارات رشد.
۸٫ پورات،سیف، فیض .(۱۳۷۵) . رفتار درمانی کاربردو بازده ،تهران انتشارات فردوس.
۹٫ پورافکاری ، نصرت الله ، (۱۳۷۸). نشانه شناسی بیماریهای روانی، تبریز ، انتشارات تبریز.
۱۰٫ دوپالو، جی ریموند وابلاو، کیت راسل.(۱۳۸۱) در مان افسردگی .(ترجمه مهدی قراچه داغی)، تهران . نشر البرز
۱۱٫ دادستان، پریرخ.(۱۳۷۸). روانشناسی مرضی تحول از کودکی تا بزرگسالی ، تهران ،انتشارات رشد.
۱۲٫ راسل، میچل.(۱۳۸۰) . افسردگی .(ترجمه غلامرضا خواجه پور).تهران انتشارات سینا.
۱۳٫ رواندوست، وحید.(۱۳۷۸) افسردگی ، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
۱۴٫ روزنهان، دیویدال وسلیگمن، مارتین.ای . پی .(۱۳۸۰) آسیب شناسی روانی (ترجمه یحیی سید محمدی)،تهران، نشر ساوالان.
۱۵٫ شاملو، سعید، (۱۳۸۰).آسیب شناسی روانی، تهران، انتشارات دانشگاه.
۱۶٫ شاملو، سعید.(۱۳۷۴) . بهداشت روانی ،تهران، انتشارات رشد.
۱۷٫ شرفی، محمدرضا،(۱۳۷۸) . مراحل رشد و تحول انسان .تهران انتشارات فرهنگ و ارشاد
۱۸٫ شعاری نژاد، علی اکبر ، (۱۳۷۰) فرهنگ وعلوم رفتاری .تهران .انتشارات امیر کبیر .
۱۹٫ صنعتی. علی (۱۳۷۸) خلاصه مقالات سمپوزیوم استرس .تهران. انتشارات البرز .
۲۰٫ صبائیان.زهرا (۱۳۸۴) .بررسی افسردگی بین دانشجویان متأهل و مجرد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز دانشکده روانشناسی .
۲۱٫ فدایی .فربد.(۱۳۸۰) نشریه روانشناسی مرکز روانپزشکی رازی. شمار ه ۱۲
۲۲٫ قراچه داغی .مهدی (۱۳۷۹) روانشناسی افسردگی. تهران. انتشارات خاتون.
۲۳٫ قراچه داغی . مهدی (۱۳۸۰) شناخت در مانی. تهران. انتشارات ۲۰۰۰
۲۴٫ قهرمانی ، ابراهیم جعفر (۱۳۷۴) نشانه شناسی بیماری های روانی تهران انتشارات چهر.
۲۵٫ معانی . ایرج (۱۳۷۸) افسردگی های روانی. تهران . انتشارات چابخش.
۲۶٫ وهاب¬زاده، جواد (۱۳۷۶) مباحث عمده در روانپزشکی تهران چاپخانه ۱۷ شهریور.
۲۷٫ هاشمیان. کیانوش (۱۳۷۹) زمینه روانشناسی تهران انتشارات رشد.
پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسه میزان افسردگی دختران داشجو وپسران دانشجو صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کیله دانشجویان دختر وپسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز میباشد.
نمونه پژوهش شامل ۶۰ نفر بوده که ۳۰ نفر از دختران و ۳۰ نفر از پسران دانشجو بوده که این پژوهش به روش نمونهگیری پس رویدادی از نوع (علی- مقایسهای ) انجام گرفته است و با استفاده از آزمون افسردگی «بک» پژوهش انجام گرفت.
سپس با استفاده از ابزار آماری و با بررسی میانگین دو گروه مقدار t محاسبه شده از t جدول کوچکتر بوده بنابراین نتیجه گرفته میشود که فرضیه پژوهش رد شده و فرضیه صفر تأیید شده است. یعنی بین میزان افسردگی دختران و پسران دانشجو تفاوت ناچیزی وجود دارد که این تفاوت معنادار نمیباشد.
درطول قرن بیستم انسان بیش از تمام تاریخ دستخوش دگرگونی از نظر شیوههای زندگی روابط اجتماعی ومسائل بهداشتی و پزشکی شده است. امروزه زندگی پیچیده ماشینی ایجاب میکند که با ظرافت خاص علمی به قضایا و پدیدههای محیط زندگی نگریسته شود. این ظرافت زمانی به اوج اهمیت میرسد که پدیدههای مورد بررسی درارتباط مستقیم با انسان باشد.
و در نتیجه جستجو برای شناخت واقعی خویشتن بیش از هر زمان دیگری برای انسان اجتناب ناپذیر است تا در این رهگذر بتوانند به گونهای مطلوب و سازنده با دنیای بیرون و درون خود رابطه منطقی برقرار کند وبر اساس یک شناخت درست و سنجیده با مسائل و مشکلات و پیچیدگی های زندگی خود رو به رو شودو از افتادن در دام نگرانیها و تشویشهای فکری و نگرشهای غلط خود را محفوظ نگه دارد.
گذشته نشان داده است که بسیاری از بیماریهای شایع غیر فراگیر بیماریهای روانی در کشورهای پیشرفته و صنعتی زائیده عواملی هستند که خود انسان آنها را خلق کرده و گرفتار آن شده است.لذا چنین عواملی قابل پیشگیری هستند(میلانی فر، ۱۳۷۹).
مشاهدات معمولی نشان میدهند که موفقیت شخص در سازش با مسائل زندگی به دلایل گوناگون تغییر میکند مثلاً در مواردی از قبیل شکست در عشق ، از دست دادن پول، بیماری، حادثه، مرگ فرد مورد علاقه ، ممکن است چنان انسان ازلحظه تولد تا هنگام مرگ به دیگران وابسته و نیازمند باشد و برای زنده ماندن از لحاظ جسمانی ، روانی ، اجتماعی به پرستاری و مراقبت دیگران نیاز دارد. انسان به تنهایی نمیتواند بار مشکلات خویش را به دوش کشد.
بارزترین علامت اختلالات عاطفی، تغییرات و نوسات اخلاقی کم دست که به شدت با اخلاق افراد سالم فرق دارد و به صورت افسردگی و یا خوشحالی زیاده از حد تظاهر میکند.(شاملو، ۱۳۸۰).
این باور که همه ما در برخورد با دشواری های زندگی واکنش شادی نشان میدهیم اغلب با تبلیغات روانشناسی و روانپزشکی از رنج و اندوه همخوانی ندارد. نتیجه فریبنده این نظریه به تأیید نرسیده است.
جستجو واکنشی برای سبب یابی سالم هر بیمار بد حالی است که از در وارد میشود و این در حالی است که جواب ساده و طبیعی و خیر خواهانه وجود دارد که میتوان آن را در قالب نسخهای نوشت.(دوپالو، ۱۳۸۱).
افسردگی از قدیمی ترین بیماری های شناخته شده و متداولترین انواع اختلالات روانی در همه زمانها و مکان هاست وتقریباً همه ما در طول زندگی گاهی احساس غم و افسردگی کردهایم.
مردم درموقعیتهای خاص همچون مشاجره با یک دوست و همکار، شکست شغلی، تحصیلی، بیماری پیری یا از دست دادن عزیزان احساس غمگینی میکنند افسردگی واکنش طبیعی انسان به فشارهای محیطی است.(راسل، ۱۳۷۴)
طبق تحقیقات انجام شده افسردگی در بین زنان آشکارا تأیید شده است. در جامعه ما جنس مونث بیشتر از جنس مذکر به ابزار نشانه های افسردگی تمایل داشته است در حالی که مردان برای خشم و بی تفاوتی بیشتر تقویت میشوند(روزنهان، ۱۳۸۰).
رابطه افسردگی با جنس زن میتواند به دلیل فعالیتهای آنزیم های شیمیایی ، استعداد ژنتیکی و دوره ماهیانه افسردگی پیش از قاعدگی دانست که به دلیل تغییرات خلق آنان است که بر آسیب پذیری زنان تأثیر میگذارد همچنین امکان دارد ناقلان زنانه ژن افسردگی ، افسرده شوند در حال که ناقلان مردانه این ژن الکلی میشوند. و اینکه زنان تصور ذهنی از بدن و تعقیب لاغری از طریق رژیم غذایی مربوط میشود. رژیم غذایی یک چرخه ناکامی و درماندگی را تشکیل میدهد.(روزنهان ، ۱۳۸۰)
میتوان به تحقیقاتی اشاره کرد که در سال ۱۹۷۸ توسط آریتی انجام شد ونشان داد که حدود ۷۵ درصد بیماران افسردگی حاد دارند. تحقیق دیگری که در استرالیا توسط جیمز درسال ۱۹۷۸ انجام شد و نتایج آن حاکی از آن بود که تعداد خودکشی بین بیماران روانی ۴ برابر بیشتر در مردها و ۹ برابر درزنها.
هدف پژوهش و بیان ضرورت آن:
چون جوانان دانشجو ومتخصص فعالترین و بهترین بخش جامعه هستند که در آینده اداره بخشهایی از جامعه را به دست میآورند به همین علت باید بیشتر مورد توجه باشند تا اگر دچار مشکلات شدند بتوانیم هر چه سریعتر آن مشکل راشناسایی و رفع کنیم. چون در حال حاضر افسردگی شایعترین اختلال روانی دربین جوانان است و بیماران افسرده حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران روانی را تشکیل میدهند باید به آن توجه بیشتری کرد تا با شناخت علائم آن برای پیشگیری و درمان راه حلهای مناسب پیدا کرد افسردگی یک انحراف عاطفی است به عبارت دیگر افکار منحرف و فریب آلود مجموعهای از احساسات غم و اندوه عدم اعتماد به نفس بی تفاوتی و بی حوصلگی خستگی و ضعف ، ناامیدی و یاس و … راتحت عنوان افسردگی به دنبال خود میکشد و قربانی خود را به طرف خودکشی سوق میدهد. بنابراین باید گفت افکار غیر منطقی و غیر واقعی و فریب آلود میکروب و علت افسردگی هستند و چنانچه این افکار تصحیح و اصلاح شوند افسردگی درمان خواهد یافت.
آیا بین افسردگی دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا دار وجود دارد؟
افسردگی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است.
مستقل: جنسیت در این تحقیق متغیر مستقل است.
وابسته: میزان افسردگی متغیر وابسته است.
درسطح معمول بالینی افسردگی نشانگانی است که تحت خلق افسرده است وبراساس بیان لفظی یا غیر منطقی عواطف غمگین و اضطرابی و یا حالت های بر انگیختگی نشان داده میشود.
افت گذرا یا دوام دار تنود عصبی – روانی که به صورت یک مولفه بدنی (سردردها خستگی پذیری بی اشتهایی بی خوابی یبوست کاهش فشار خون و جز آن) ویک مولفه روانی احساس به پایان رسیدن نیرو کمتری توانمندی غمگینی و جز آن )نمایان میشود.
سقوط غیر قابل توجه تنود حیاتی در این حالت در قلمرو بدنی با خستگی دائم آشکار میشود. درقلمرو شناختی به صورت پراکندگی دقت ومشکل کوشش فکری و در قلمرو عاطفی وروانی به شکل حالتی مالیخولیایی که با هشیاری فرد نسبت به ناتوانمندی واکنش همراه است متجلی میشود.
حالت روانی ناخوشی که با دلزدگی یأس و خستگی پذیری مشخص میشود و در بیشتر مواقع با اضطرابی کم وبیش شدید همراه است.
دریک جمع بندی کلی توجه میشویم که مفهوم افسردگی به گونه متفاوت به کار رفته:
به منظور مشخص کردن احساس های غمگینی،یأس ، ناامیدی، و جز آن و بروز آنها به عنوان نشانه یک اختلال .
به منظور توصیف اختصاری یک نشانگان که شامل نشانه های عاطفی شناختی ، حرکتی، فیزیولوژیکی وغدد مترشحه است.(دادستان، ۱۳۷۸).
جنسیت: یعنی زن (xx) و مرد (xy) . انسانها از نظر جنسیت به ۲ دسته زن ومرد تقسیم میشوند جنسیت تفاوتهای ظاهری را به همراه دارد.
داشتن نمرهای در حد نمره افسردگی آزمون بک در این پژوهش مورد نظر است و افرادی که دارای نمرهای در حد افسردگی آزمون بک بودند به عنوان افراد افسرده مشخص شدهاند.
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر