مقاله بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۱۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

چکیده
فصل اول:
مقدمه     ۱
بیان مسئله      ۲
اهمیت و ضرورت پژوهش     ۳
اهداف پژوهش  ۴
تعاریف نظری     ۴
تعاریف عملیاتی    ۵
سوالات پژوهش   ۶
فصل دوم:
نظام آموزش و پرورش          ۹
تاریخچه مدیریت  ۱۰
انواع مدیریت   ۱۱
ویژگیهای مدیریت آموزشی    ۱۲
بهداشت روانی    ۱۵
پیشگیری از بیماریهای روانی  ۱۶
اختلال روانی   ۱۸
توصیف و طبقه بندی اختلالات روانی      ۱۹
نوروز     ۲۰
روان پریشی (پسیکوز)        ۲۰
اختلال شخصیت  ۲۲
معلولیت روانی   ۲۳
اختلالات عاطفی  ۲۳
تعاریف نظری اختلالات روانی
پارانوئید       ۲۴
اسکیزوفرنی   ۲۵
افسردگی     ۲۶
هیپومانی     ۲۷
هیستری     ۲۸
هیپوکندری    ۲۸
پسیکوپات   ۲۹
پسیکاستنی    ۳۰
پیشینه تحقیق               ۳۱
تاریخچه آزمونها  ۳۴
آزمونهای روانی  ۳۵
پرسشنامه های شخصیتی   ۳۶
پرسشنامه شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا (MMPI)    ۳۷
استاندارد جدید MMPI     ۴۱
فرم کوتاه شده MMPI      ۴۱
فرم کوتاه شده MMPI در ایران         ۴۳
فصل سوم:
جامعه و نمونه آماری           ۴۴
روش نمونه گیری                ۴۴
ابزار اندازه گیری  ۴۴
اعتبار و روایی    ۴۷
روش گرد آوری داده ها      ۴۸
روش تجزیه و تحلیل داده ها                ۴۸
فصل چهارم:
داده های توصیفی               ۴۹
فصل پنجم:
نتیجه گیری    ۸۹
مقایسه داده های پژوهش حاضر با تحقیقات گذشته                ۹۰
پیشنهادات      ۹۱
محدودیتها      ۹۱
منابع۹۴
پیوست۹۷

فهرست منابع

۱-    ال، دیوید روزنهان و همکاران. آسیب شناسی روانی. سید محمدی، یحیی. انتشارات ارسباران.۱۳۸۰

۲-   آزاد، حسین. آسیب شناسی روانی جلد ۱٫ انتشارات دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۱

۳-  آزاد، حسین. آسیب شناسی روانی جلد ۲٫ انتشارات دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۲

۴-  اکبری، مهدی. بررسی میزان سلامت روان معلمان زن مقطع ابتدایی شهر تهران (با بیش از ۱۰ سال سابقه کار). دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۴

۵-   آناستازی، ا. روان آزمایی. براهنی، محمد تقی. انتشارات دانشگاه تهران. ۱۳۷۹

۶-   بهرامی، هادی. آزمون های روانی (مبانی نظری و فنون کاربردی). انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. ۱۳۷۷

۷-  تی بک، آرون. شناخت درمانی و مشکلات روانی. قراچه داغی، مهدی. انتشارات نشر و پخش وس. ۱۳۷۰

۸-  حسینی، ابوالقاسم. اصول بهداشت روانی در مکتب اسلام. انتشارات آستان قدس رضوی. ۱۳۷۴

۹-  حاج بابائی، مرتضوی. درخشان پور، فیروزه. نقابیان، محمد رضا و همکاران. شناخت بیماری ها و توصیه های پزشکی. انتشارات ما و شما. ۱۳۸۴

۱۰-  دادستان، پریرخ. روانشناسی مرضی تحولی (از کودکی تا بزرگسالی). انتشارات سمت. ۱۳۸۴

۱۱-  دیویسون، نیل. آسیب شناسی روانی. دهستانی، مهدی. انتشارات ویرایش. ۱۳۸۴

۱۲- راسل، دیرک. دیویس. درآمدی به آسیب شناسی روانی. پورافکاری، نصرت ا… . انتشارات سینا. ۱۳۷۰

۱۳- شاملو، سعید. آسیب شناسی روانی. انتشارات رشد، ۱۳۷۵

۱۴-  شریفی، پاشا. اصول روان سنجی و روان آزمایی. انتشارات رشد. ۱۳۸۱

۱۵-  شاه محمدی، داوود. ادغام بهداشت روانی در مراقبتهای بهداشتی اولیه روستاهای شهر کرد. ۱۳۷۹

۱۶-  صادقی، مجید. عظیمی کیا، عباس. رئیسی، فیروزه. درمان قدم به قدم اختلالات روان پزشکی. انتشارات برای فردا. ۱۳۷۸

۱۷- صافی، احمد. سازمان و مدیریت در آموزش و پرورش. انتشارات رشد. ۱۳۷۹

۱۸- صافی، احمد. سازمان و اداره امور مدارس. انتشارات رشد. ۱۳۸۰

۱۹- علیزاده، مصطفی. اضطراب، افسردگی، وسواس. انتشارات هیرمند. ۱۳۷۹

۲۰-  علاقه بند، علی. مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. انتشارات روان. ۱۳۷۸

۲۱-  علاقه بند، علی. مقدمات مدیریت آموزشی. اتتشارات روان. ۱۳۷۸

۲۲- فرجاد، محمد حسین. مشکلات و اختلالهای روانی. انتشارات بدر. ۱۳۷۷

۲۳- کردستانی، رهنما. چکیده اسکیزوفرنی. دانشگاه شاهد. ۱۳۷۳

۲۴-گنجی، حمزه. آزمونهای روانی. انتشارات بنیاد فرهنگی رضوی. ۱۳۷۰

۲۵- گنجی، حمزه. روانشناسی عمومی. انتشارات دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۱

۲۶- لطف آبادی، حسین. سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی و روانشناسی. انتشارات حکیم فردوسی. ۱۳۷۴

۲۷- لادون، لوین. سونی. چکیده اسکیزوفرنی. رهنما،اکبر. کردستانی، داوود. انتشارات دانشگاه شاهد. ۱۳۷۳

۲۸-محمدی رودسری، کتایون. مقایسه و بررسی ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان دختر تک فرزند و غیر تک فرزند دبیرستانهای شهر تهران. دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۱

۲۹- میلانی فر، بهروز. بهداشت روانی. انتشارات قومس. ۱۳۸۲

۳۰- ملیون، راجادیویس. اختلالات رواین در زندگی مدرن. مهرابی، مهناز. قربان زاده، محمد. حمزه لو، علی. انتشارات رشد. ۱۳۷۰

۳۱- مارنز، جودیت س. بان، آنتیاک. اصول اپیدمیولوژی. ملک افضلی، حسین. ناصری، کیومرث. ۱۳۶۳

۳۲- مرادی، شهرام. بررسی سلامت روانی معلمان و کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرتهران. وزارت آموزش و پرورش. ۱۳۸۴

۳۳- نیکخو، محمدرضا. آوادیس یانس، هامایاک. متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیص و آماری اختلالهای روانی. انتشارات سخن. ۱۳۸۱

تاریخچه مدیریت

  مدیریت به معنی و مفهوم اعم آن که اداره کردن یک گروه، یک سازمان، یک قوم و … است فکری جدید نیست و از زمان های بسیار قدیم و از زمانی که آدمی زندگی اجتماعی خود را آغاز کرده است مطرح و مورد توجه بوده است.

      اهمیت مدیریت در سیر تاریخ مدون بشری به گونه ای است که اکثر صاحب نظران عقیده دارند که اجتماع بدون رهبری و مدیریت نمی تواند وجود خارجی داشته باشد و بشر در طول تاریخ، جهت ادامه زندگی خود و بهتر زیستن به نحوی از انحاء از مدیریت استمداد جسته است.

      حکومت های گذشته، برای اداره امور جامعه به تدریج تشکیلات خاصی را بنیاد نهاده و برای اداره قلمرو خود، از سازمان های متعددی برای امور مذهبی، اداری، نظامی، قضایی، مالی و مالیاتی و به تناسب زمان و موقعیت هر دوره استفاده کرده اند کتیبه های موجود از تمدن سومری ها در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد گواه بر این است که آنان بران اداره معابر گسترده سومری و اداره امور داد و ستد و معاملات خود نظمی خاص برقرار کرده بودند. (منبع۱۸، ص۳۰)

     آثار ناشی از تمدن مصر، چین، هند، یونان و ایران باستان نشانگر توجه به هنر مدیریت و استفاده از تجارب مدیران در این مناطق بوده است. قدیمی ترین کتب و منابعی که از گذشته به یادگار مانده است نظیر نوشته های افلاطون در یونان، کلیله و دمنه در ایران و… اهمیت دادن به مدیریت را تایید می کند. آثار گران بهای متعدد اسلامی مانند نهج البلاغه حضرت علی (ع) که حاوی خطابه ها، فرمان ها و نا مه ها و کلمات قصار آن حضرت است بهترین، کامل ترین و بلیغ ترین پیام ها را در مورد مدیریت، خصایص مدیران و ارتباط مدیران با مردم در برداشته و نشانگر توجه مکتب اسلام به امر مهم رهبری و مدیریت است.

     در متون نظم و نثر فارسی و آثار به جا مانده از علمای مسلمان ایرانی در صده های بعد ازگسترش اسلام در ایران، جلوه های متعددی از اهمیت دادن به مدیریت و خصایص مدیران را می یابیم.

     در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به دلایل متعدد، نظیر گسترش دانش بشری، توسعه صنایع و تکنولوژی، تغییر روش تولید، گسترش ارتباطات جهانی، و… سازمان های متعددی به وجود آمد و مدیریت به عنوان یک علم با شیوه های علمی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

     هم اکنون توجه به مدیریت و هنر اداره کردن گروههای کوچک و بزرگ انسانی تا آن حد مورد توجه قرار گرفته است که به صورت یکی از خصایص عمده تمدن معاصر تلقی شده و در پنجاه سال اخیر در ردیف یکی از مهمترین رشته های تخصصی علوم انسانی در آمده است و موسسات آموزشی زیادی برای تربیت مدیران مختلف در درجات گوناگون تحصیلی تأسیس و گسترش یافته است. (همان منبع، ص۳۰ )

انواع مدیریت

امروزه مدیریت را به شاخه های زیر تقسیم می کنند.

     الف- مدیریت دولتی: مدیریت دولتی بیشتر مورد استفاده مدیران سازمان ها و دستگاههای اجرایی است.

     ب- مدیریت صنعتی: این مدیریت بیشتر در جستجوی حل مشکلات و تنگناهای کارگاههای تولیدی و کارخانجات است.

     ج- مدیریت بازرگانی: این نوع مدیریت، اطلاعات و مهارت های مختلف نظیر روش های خرید و سفارش اجناس، نظام دادن به امور مالی و ارزی، هدایت کارکنان واحدهای بازرگانی را مدنظر دارد.

     د- مدیریت آموزشی: این رشته از مدیریت که بیشتر در جستجوی حل مشکلات و تنگناهای سازمان های آموزشی و استفاده از اصول و تکنیکهای مدیریت در اداره واحدهای آموزشی است که امروزه به صورت رشته ای تخصصی مورد توجه قرار گرفته است. ( همان منبع، ص۳۲)

مدیریت آموزشی

منظور از مدیریت، فعالیت و عملی است که در موقعیتی سازمان یافته، برای هماهنگی و هدایت امور در جهات هدفهای معینی صورت میگیرد، مدیریت عملی است که بردانش و یافته های علمی، توانای هنری، مهارت فنی و اخلاق اجتماعی مبتنی است. به عبارت دیگر، کسی را مدیر می دانیم که بتواند در محیط کار خود به اقتضای موقعیت، اصول و یافته های علمی و مهارتهای فنی را هنرمندانه و با رعایت موازین اخلاقی به کار بندد، مشکلات را حل کند، و هدفی را تحقق بخشد. لازمه چنین مدیریتی در محیط آموزشی آن است که شخص مدیر از هدفها و فراگردهای آموزشی و پرورشی مطلع باشد، سازمان آموزشی و روابط رسمی و غیر رسمی آن را به درستی بشناسد، جو سازمانی مساعدی برای انجام وظایف و فعالیتهای کارکنان به وجود آورد، از نیروهای انسانی و مادی موجود به طور مقتضی استفاده کند، وحدت و هماهنگی لازم را میان اجزاء و عناصر سازمان ایجاد نماید، همکاران و زیردستان خود را به کار و فعالیت مؤثر برانگیزد، عملکرد سازمان خود را ارزشیابی و انتقاد کند، و بالاخره، همکاری و مشکارکت خود و زیردستان را در انجام دادن امور، اساس مدیریت و رهبری قرار دهد.

     مدیران آموزشی علاوه بر دانش و معلومات در زمینه آموزش و پرورش و روان شناسی و تسلط بر روشها و مهارتهای عملی باید به اندازه کافی سابقه آموزشی داشته باشند تا بتوانند مأموریت اصلی و مسائل و مشکلات کار خود را به درستی درک کنند. به علاوه، از لحاظ شخصیتی مستعد و پایبند اصول و موازین اخلاقی باشند تا بتوانند از کجرویها و انحرافات در محیط آموزشی جلوگیری نمایند و با رفتار و کردار خود نمونه و سر مشق دانش آموزان قرار گیرند. (منبع۱۷، ص۱۲)

ویژگیهای مدیریت آموزشی

 صاحبنظران مدیریت و مدیریت آموزشی، برای توانایی های مدیران آموزشی ابعاد گوناگونی را مطرح کرده اند و مجموعه ای از خصایص مدیران را برای توفیق بیشتر، شرط می دانند نه یک خصیصه را. از جمله ویژگی ها، آگاهی ها و مهارت های مدیران مدارس را می توان موارد زیر دانست.

     ۱- سلامت جسمی: از آنجا که عقل سالم در بدن سالم است و بیماریهای مزمن مانع تلاشهای زیاد مدیران است داشتن این ویژگی را می توان از جمله خصائص لازم بشمار آورد و مسئولان رده بالاتر آموزش و پرورش باید از طرق مختلف از سلامتی مدیران خود در حین خدمت اطمینان حاصل کنند زیرا مدیریت آموزشی به انرژی و نیروی بیشتری نیاز دارد.

     ۲- سلامت روانی: توجه به این خصیصه در مدیریت آموزشی بسیار مهم است زیرا مدیری که می خواهد در سازمان آموزشی او اصول بهداشت روانی رعایت گردد، خود باید دچار اختلالات روانی نباشد. دلسردی و افسردگی، زود رنجی و اضطراب زیاد و رفتارهای تهاجمی داشتن می تواند نشانه هایی از نابسامانی روان مدیران باشد.

     یک مدیر نابهنجار می تواند رفتار افراد یک مدرسه اعم از معلمان، دانش آموزان، اولیاء و کارکنان را به رفتار نابهنجار تبدیل کند. مدیری که به علت عقده های روانی احساس حقارت یا حس خود بزرگ بینی، عدم اعتماد به دیگران و بدبینی نسبت به همه چیز، شخصیت افراد را تخریب و جلوی رشد آنها را می گیرد نمی تواند مدیر موفقی باشد.

      ۳- سلامت عاطفی: از آنجا که عاطفه اساس کار مدیریت است مدیران آموزشی باید به دمدمی بودن و تلون مزاج، ضعف اراده به ویژه عصبانیت و سریع به هیجان آمدن مبتلا نباشند و باور داشته باشند که (کسانی که زود به هیجان می آیند و به سرعت عصبانی می شوند و عنان تحمل خود را به سادگی از دست می دهند نمی توانند مدیران خوبی باشند) ولذا مدیران باید از تعادل و سلامت عاطفی از یک طرف و محبت و دلسوزی و خیرخواهی از جهت دیگر برخوردار باشند.

     ۴- سلامت عقل و قدرت ادراک و تفکر: یکی از وظایف مهم در مدیریت، تصمیم گیری در موارد متعدد است که این امر هم سلامت عاطفی می خواهد و هم سلامت عقل و تفکر. قبلاً گفته شد که اولین وظیفه مدیران، برنامه ریزی و پیش بینی آینده است. و این امر مهم به تفکر و تعقل نیاز دارد.

     ۵- ایمان و اعتقاد داشتن: داشتن ایمان به مبدأ هستی از ویژگیهای مهم مدیران است. زیرا اگر کسی با علم و آگاهی به ایمان دست یابد خود به خود یک نوع وقار، آرامش، عدالت خواهی، اراده قوی و مصمم می یابد.

     ۶- متقی و مدیر بر خود بودن: مدیر متقی خود نگهدار است و در همه جا و همه چیز آگاهانه و به دقت عمل می کند. از امکانات سازمان سوء استفاده نمی کند، پایبند به وعده های خود می باشد، خود را مسؤل دیگران می داند و می تواند برای همه دانش آموزان و معلمان و اولیاء آنها از نظر رفتاری الگو واسوه قرار گیرد.

     ۷- داشتن دانش عمومی و تخصصی: از آنجا که مدیران آموزشی باید مورد قبول کارکنان قرارگیرند ایجاب می کند که علاوه بر ویژگیهای عمومی گفته شده در بالا از دانش عمومی و تخصصصی به تناسب سطح مدیریت خود برخوردار باشند.

     ۸- تجربه: برای مدیران آموزشی، داشتن سوابق تجربی در امور آموزشی، پرورشی و اداری لازم است. تا فردی در متن کار قرار نگیرد و ذوق و استعداهای سرشار خود را به کمک علم در بوته عمل و تجربه قرار ندهد. مدیر موفقی نخواهد شد و ظرافت های مدیریت را احساس نخواهد کرد.

     ۹- اخلاق و رفتار و برخورد مناسب: از صفات مؤثر در ایجاد ارتباط انسانی در محیط آموزشی، حسن خلق است و این خصیصه گران بهاترین و ارزنده ترین سرمایه یک مدیر است.

    ۱۰- استعدادها و توانائیهای مدیریت و رهبری: خصایصی نظیر هوش، قدرت بیان، نکته سنجی، خلاقیت و ابتکار، قدرت تشخیص و حل مسایل و مشکلات در موفقیت مدیریت آموزشی تأثیر قابل ملاحظه ای دارد. (منبع ۱۸، ص۸۰)

بهداشت روانی

 بهداشت روانی، روانپزشکی پیشگیر، بهداشت روانی اجتماعی و یا روانپزشکی اجتماعی به کلیه روشها و تدابیری اطلاق می شود که برای جلوگیری از ابتلاء و درمان بیماریهای روانی و توان بخشی بیماران روانی موجود به کار می رود.

     روانپزشکان فردی را از نظر روانی سالم می دانند که تعادلی بین رفتارها و کنترل او در مواجهه با مشکلات اجتماعی وجود داشته باشد. پس از دید روان پزشکان سلامتی عبارت است از تعادل در فعالیتهای زیستی، روانی و اجتماعی افراد که انسان از این تعادل سیستماتیک و ساختارهای سالم خود برای سرکوب کردن و تحت کنترل در آوردن بیماری استفاده می کند.

     کارشناسان سازمان بهداشت جهانی سلامت فکر و روان را این طور تعریف کرده اند: سلامت فکر عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب. (منبع۲۹، ص۳)

     لوسینون و همکارانش در سال ۱۹۶۲ سلامتی روان را این طور تعریف کرده اند: سلامتی روان عبارت است از این که فرد چه احساسی نسبت به خود، دنیای اطراف محل زندگی و اطرافیان دارد. و مخصوصا با توجه به مسئولیتی که در مقابل دیگران دارد، چگونگی سازش وی با درآمد خود و شناخت موقعیت مکانی و زمانی خویشتن حائز اهمیت است.

     تعریف کنینزبرگ در مورد بهداشت روانی عبارت است از تسلط و مهارت صحیح با محیط بخصوص در سه فضای مهم زندگی، عشق، کار، تفریح، این شخص و همکارانش برای توضیح بیشتر می گوید: استعداد یافتن و ادامه کار، داشتن خانواده، ایجاد محیط خانوادگی دلپسند، فرار از مسائلی که با قانون درگیری دارد، لذت بردن از زندگی و استفاده صحیح از فرصتها، ملاک تعادل و سلامت روان است. (همان منبع، ص۳)

پیشگیری از بیماریهای روانی

  بهداشت روانی در یکی از تعاریف خود با مفهوم پیشگیری از بیماریهای روانی مورد استفاده قرار می گیرد. کاپلان١ روشهای پیشگیری از بیماریهای روانی را به طور کلی به سه دسته تقسیم می نماید.

     ۱- روشهای پیشگیری اولیه

     ۲- روشهای پیشگیری ثانویه

     ۳- روشهای پیشگیری نوع سوم

روشهای پیشگیری اولیه

منظرو از پیشگیری اولیه٢ طرح برنامه هایی است که با تأثیر بر عوامل به وجود آورنده بیماریهای روانی از بروز این بیماریها جلوگیری به عمل می آورند. این برنامه ها معمولا در مورد تمام افراد اجتماع و یا گروه کثیری از مردم یک طبقه مورد عمل قرار می گیرند در بعضی موارد برای گروههای آسیب پذیر اجتماع مانند آنها که در معرض بروز جرم، جنایت و یا بیماریهای روانی قرار دارند پیاده می شوند. آلبی٣ یکی از متخصصین بهداشت روانی، روش پیشگیری اولیه را به صورت زیر تعریف می نماید، هر چیز که هدفش بهتر کردن وضع زندگی بشر باشد و زندگی را کارآمدتر و با معنی تر نماید، ممکن است به عنوان بخشی از پیشگیری اولیه از اختلالات روانی و هیجانی تلقی شود

روشهای پیشگیری ثانویه

پیشگیری ثانویه١ به برنامه هایی اطلاق می گردد که به وسیله جلوگیری از ادامه و بدتر شدن اختلالات خفیف و متوسط روانی از میزان بیماریهای روانی می کاهند. این روش به صورت زود تشخیص دادن و درمان فوری این علائم به کار می رود. در این حال، بیماریها زود کشف می گردند و با روشهای آسانتر و کم خرجتر مداوا می شوند و پیش آگهی بهتری نیز دارند.  (منبع۸، ص۱۵)

روش پیشگیری ثالث٢

این نوع پیشگیری موقعی وارد عمل می شود که بیماری استقرار یافته و مدتی از آن گذشته و تا اندازه ای پیشرفت کرده است. پیشگیری به منظور جلوگیری از عوارض دیررس بیماریهای روانی مزمن و کم کردن میزان از کارافتادگی بیماران است. در این نوع پیشگیری سعی می شود که با ایجاد امکاناتی خاص طوری بیمار را درمان کنند که به جامعه بازگشته و بتواند فعالیتهای اجتماعی را به طور نسبی یا کامل از سر بگیرد. این نوع پیشگیری یک روش بسیار طولانی و شاید تا آخر عمر است. بر خلاف پیشگیری اولیه و ثانویه که در بیماران روانی چندان قابل اجرا نبودند و اطلاعات آماری هیچ گونه حمایتی از آثار اجرای آنها نمی کند، تجربه نشان می دهد که پیشگیری ثالث قابل اجرا و مفید بوده است. طی چند سال اخیر انواع و اقسام درمانهای بیمارستانی و سر پایی توانسته است که بیماران روانی شدید را به جامعه برگرداند. (منبع۲۹، ص۱۷)

اختلال روانی

طبق تعریف DSM Ш R اختلال روانی١ به سندرم رفتاری یا روان شناختی مهم بالینی که در شخص روی می دهد و با ناراحتی یا ناتوانی همراه بوده و فقط واکنش مورد انتظار درمقابل رویدادی خاص نباشد اطلاق می گردد.

     درDSM Ⅳ هر اختلال روانی به عنوان نشانگان یا الگوی رفتاری یا روانی قابل ملاحظه بالینی در نظر گرفته شده است که در یک فرد ظاهر می شود و با ناراحتی فعلی (برای مثال یک نشانه دردناک) یا ناتوانی (یعنی اختلال در یک یا بیش از یکی از زمینه های کارکردی) و یا با افزایش قابل ملاحظه خطر مرگ، درد، ناتوانی و یا از دست دادن آزادی رابطه دارد. بعلاوه، این نشانگان یا الگو نباید در واکنش به رویداد خاص باشد که از لحاظ فرهنگی موجه و مورد انتظار است، مانند مرگ یک فرد محبوب. علت اولیه اختلال هر چه باشد باید آن را در حال حاضر به عنوان جلوه کژکاری رفتاری، روانی یا زیستی در فرد تلقی کرد. رفتار انحرافی (به عنوان مثال، سیاسی، مذهبی یا جنسی) و تعارضهایی که به طور عمده میان فرد و جامعه بروز می کنند، در صورتی اختلال روانی تلقی می شوند که همانگونه که در بالا اشاره شد نشانه ای از یک کژکاری در فرد باشند. (منبع۳۳، ص۲۹)

توصیف و طبقه بندی اختلالات روانی

نکات کلی درباره توصیف و طبقه بندی بیماریهای روانی:

     روشن است که توصیف موضوع مسائل و اختلالهای روانی، توصیف خصیصه های فاعلی و عینی اختلالها، علایم و نشانه های آنها، خصیصه های مجزا و همچنین پیوستگیهایی که می توانند با خصیصه های دیگر داشته باشند نخستین گام در راه روانشناسی مرضی است. پس همانند دیگر شاخه های علوم عملی، روانشناسی مرضی می کوشد تا به پدیده های متعدد قلمرو خود، با طبقه بندی آنهای بر اساس تعدادی ضابطه نظم بخشد.

     تلاشهایی که در قلمرو پزشکی و روانشناسی به منظور طبقه بندی کردن اختلالهای روانی انجام شده از قدمت زیادی برخوردارند و بتدریج به تعداد کثیری طبقه بندیهای کم و بیش جالب منجر شده اند.

     هر طبقه بندی به پدیده های متعدد، با قرار دادن آنها در نظامی که به طبقات نظم می بخشد تقسیم شده است و در هر طبقه مجموعه عناصری که دارای خصوصیات مشترک هستند جای داده می شوند.

     هنگامی که از طبقه بندی در روانشناسی مرضی سخن به میان می آید در واقع دو مسأله مورد توجه است. نخست، نظم بخشیدن به پدیده های متعدد در روانشناسی یا نظامدار کردن آنها و دوم، ارجاع پدیده ها یا افراد به طبقات نظام یا تشخیص اختلالها. بنابر این یک طبقه بندی اختلالهای روانی نه تنها اطلاعاتی درباره ماهیت مبنا و چگونگی اختلالهای روانی به دست می دهد (اطلاعاتی که اساس شیوه های درمانگری قرار می گیرند) بلکه تبادل نظر بین متخصصان بالینی و پژوهشگران را میسر می گرداند.

     طبقه بندی اختلالهای روانی می تواند از یکسو بر اساس شیوه ای که عناصر نظام (مقوله، ریخت، بعد) دریافت می شوند و از سوی دیگر، بر مبنای ضابطه محتوایی طبقه ها (نشانه شناسی، علت شناسی، پیش آگهی و جز آن) انجام شود. شناخت این جنبه ها به منظور سنجش ارزش یک

طبقه بندی بسیار اهمیت دارد. (منبع۱۰، ص۳۸)

     اختلال روانی مجموعه ای از نابهنجاریها را در بر می گیرد که به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند: نوروز، روان پریشی (پسیکوز)، اختلالهای شخصیت، معلولیت روانی

نوروز

می توان گفت که در نوروز یادگیری غلط موجب پاسخهای بی اثر نسبت به مسائل زندگی روزانه شده است. شخص ممکن است بداند که رفتارش غیر عادی و نابهنجار است ولی احساس کند که قادر به تغییر آن نیست. گر چه رفتار نوروتیک غیر طبیعی است ولی شامل اختلال فاحش در واقعیت و بی نظمی آشکار در رفتار و افکار نمی شود. ماهیت و هسته اصلی نوروزها عبارت است از ارزشیابی غلط از واقعیت و تمایل به اجتناب کردن از مسائل به جای سازش حاصل کردن با آنها. به عبارت دیگر هسته اصلی نوروزها عبارت است از روش زندگی نابهنجار که به صورت اضطراب و اجتناب ظاهر می شود تمایل فرد به نگهداری این نوع زندگی به رغم ماهیت خود مغلوبی آن تناقض نوروتیک نامیده شده است. در نوروزها فرد در دفاع از خود در مقابل اضطراب ناتوان است و آن را مستقیماً و شدیداً به شکل ترس، فرار، و یا حتی وحشت تجربه می کند. مفهوم نوروز با نظریه تحلیل روانی فروید پیوندهای تاریخی دارد.

     فروید عقیده داشت که اختلالات نوروتیک نتیجه تعارضهای درونی و کوششهای افراطی برای دفاع یا اجتناب از آنهاست که منتهی به اضطراب شدید در فرد می شود. (منبع۲، ص۵۰)

روان پریشی (پسیکوز)

روان پریشی ، دسته ای ازاختلالهای روانی است که مردم عامی آن را دیوانگی می خوانند و شامل اختلالهایی است که فرد بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان روانی دارد. این نوع بیماری بر خلاف نوروز با اختلالهای شخصیتی همراه است و فرد در این حالت دچار عدم یکپارچگی روانی شده به دنیای درون خود فرو می رود در این حالت آگاهی نسبت به واقعیت از میان رفته و ارتباط بیمار با دنیای خارج دچار مشکل می شود.

        این بیماران عموماً دچار توهم و هذیان می شوند. توهم: عبارت از خطای احساسی است که در آن فرد چیزی را که وجود خارجی ندارد حس می کند. توهم ممکن است مربوط به یکی از حواس شنوایی، بینایی، بویایی، لامسه و چشایی باشد و یا آنکه چند حس با هم دچار خطای حسی و توهم شوند. مثلاً ممکن است بیمار صداهای تهدید آمیز بشنود و یا آنکه موجودی را که واقعیت خارجی ندارد ببیند.

     هذیان عقیده غلطی است که علی رغم مدارک و شواهد مخالف صریح و عینی با وجود این حقیقت که سایر اعضای آن فرهنگ چنین عقیده ای ندارند شدیداً از سوی بیمار بر آن اصرار می شود. مثلاً ممکن است فرد خود را شخصیتی بسیار مهم بداند و یا آنکه معتقد باشد دیگران برای قتل او دسیسه چینی می کنند. (منبع۲۲، ص۶۷)

پسیکوز به دو گروه اصلی تقسیم می شود

     روان پریشی عضوی (ارگانیک)

     روان  پریشی کنشی (فانکشتال)

روان پریشی عضوی:در این گروه علت اصلی اختلال وجود ضایعه ای در مغز است که این تغییرات ممکن است مزمن یا موقتی باشد. به طور مثال آن نوع مسمومیت مغزی که ناشی از مسمومیت مزمن با الکل است می تواند باعث بروز چنین بیماری شود. و یا هذیان ناشی از عفونتهای جسمی که بسیاری از انواع آن در طول چند روز یا چند ساعت در بیمارستان عمومی بهبود یافته و حتی نیازی برای ارجاع به بیمارستان روانی ندارند. زیرا اختلالات بر جای نمی ماند. در درصد کمی از انواع مسمومیت مزمن ممکن است تغییرات جسمی باقی بماند. و یا بیمار دچار اختلال روانی مزمن شود.

 روان پریشی کنشی: همچنان که از نام این دسته از بیماریها بر می آید. این بیماری اختلالی در کنش و کار مغز است نه در ساختمان مغز. این گروه شامل بیماریهای مختلفی از جمله: اسکیزوفرنی، افسردگی، پسیکوتیک و مانیک دپرسیو می شود. (همان منبع، ص۵۱)

اختلال شخصیت

 

110,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رابطه‌ جهت‌گیری مذهبی با اختلالات روانی و پیشرفت تحصیلی
  • مقاله تأثیر سوء مصرف مواد را بر اختلالات روانی در افراد معتاد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنجشنبه, ۱۸ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.