مقاله بررسی ، مقایسه و نقد روانشناسی شخصیت از دیدگاه فروید و اسلام


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله بررسی ، مقایسه و نقد روانشناسی شخصیت از دیدگاه فروید و اسلام مربوطه  به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد و داری ۵۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله بررسی ، مقایسه و نقد روانشناسی شخصیت از دیدگاه فروید و اسلام نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست

چکیده : ۱

بخش اول. ۳

کلیات تحقیق.. ۳

مقدمه و بیان مسئله : ۴

اهداف و ضرورت تحقیق : ۵

فرضیات تحقیق.. ۶

تعاریف عملیاتی واژه ها ۶

روش تحقیق.. ۷

دیدگاه فروید در مورد انسان و مقایسه و نقد آن با دیدگاه اسلام. ۸

نقدی بر دیدگاه فروید یا نگاه اسلام درباره انسان : ۱۰

ساختار ابعاد شخصیت از دیدگاه فروید در مقایسه با اسلام. ۱۱

نقدی بر ابعاد شخصیت از دیدگاه فروید و اسلام : ۱۴

مراحل رشد و تعالی شخصیت از دیدگاه فروید در مقایسه با اسلام. ۱۶

مرحلة دهانی.. ۱۶

مرحلة مقعدی.. ۱۷

مرحلة آلتی.. ۱۸

دورة نهفتگی.. ۱۹

مرحلة تناسلی.. ۱۹

مرحله پختگی.. ۲۰

مراحل رشد و تعالی شخصیت از دیدگاه اسلام. ۲۰

نقد و بررسی مراحل رشد شخصیت از دیدگاه فروید و اسلام. ۲۵

مفهوم رفتار در دیدگاه فروید در مقایسه با اسلام. ۲۶

نقدی بر رفتار از دید فروید و اسلام. ۳۳

مشکلات رفتار ناهنجار در دیدگاه فروید با اسلام. ۳۴

نقدی بر مشکلات رفتاری از دید فروید و اسلام. ۳۷

روان درمانی و اصلاح رفتار در دیدگاه فروید و مقایسة آن با اسلام. ۳۹

روش درمانی رفتار در دیدگاه فروید. ۳۹

اصلاح رفتار از دیدگاه اسلام. ۴۱

توأم ساختن ایمان و عمل.. ۴۲

توبه. ۴۲

پند و اندرز. ۴۳

اصلاح اخلاق نفس از نگاه (رازی) : ۴۴

لزوم حاکمیت عقل بر هوا ۴۴

مغلوب ساختن هوا و شهوات.. ۴۵

نقد و بررسی درمان بیماران و اصلاح رفتار از دیدگاه فروید و مقایسه آن با اسلام. ۴۵

ارزیابی و نتیجه گیری.. ۴۶

ارزیابی نظریة فروید. ۴۶

خلاصه و نتیجه گیری.. ۴۷

منابع. ۴۹

 چکیده :

نظریه روان کاوی فروید یک دیدگاه جامع و فراگیر است که تمام جنبه های مختلف شخصیت را از زمان پیدایش تا درمان اختلالات شخصیت شامل می شود. این نظریه رشد کودک را طی گذر از مراحلی که هر کدام از آنها روی یکی از اندامهای مختلف بدن تکیه دارد ، تفسیر می کند. در طی دوره ای که در آن کودک با والدین همجنس خود رقابت دارد قسمت اعظم شخصیتش شکل می گیرد. شخصیت از سه سطح آگاهی تشکیل شده است و به سه قسمت تقسیم می شود : نهاد ، خود و فراخود ، که هر کدام از این قسمتها وظایف متفاوتی دارند. خود وظیفه مدیریت سیستم را برعهده دارد یعنی بدین ترتیب که به وسیله مکانیزم های متعددی می تواند در برابر اضطراب که نشانگر تهدیدهای نامتعادل و ناهماهنگی بین این سه جزء شخصیت و دنیای خارج است دفاع کند . اختلالات روانی زمانی ظاهر می شوند که خود نتواند به مسئولیت هایش عمل کند ، به عبارت دیگر ، نتواند بین سه جزء شخصیت تعادلی ایجاد کند. فروید این اختلالات روانی را با روان کاوی درمان می کرد. روان کاوی یعنی صحبت آزادانه بیمار درباره هر چیزی که به ذهنش خطور می کند و از این طریق درمانگر می تواند با فراخواندن تعارضهای مزاحم از سطح ناهوشیار به سطح آگاهی و هوشیاری به بیمار کمک کند.

اما روان شناسی اسلامی به معنی باز شدن افق جدیدی در قلمرو روان شناسی جهانی است. روان شناسی یکی از شاخه های علوم انسانی است و رابطه ای تنگاتنگ با دین و فرهنگ دارد. دین را می توان به عنوان یک حقیقت برتر معرفی کرد که گمشدة انسان را به او باز می نماید. اسلام کامل ترین دید را نسبت به انسان دارد.

روان شناسی در قبال دین موضع های متفاوتی اتخاذ کرده اند ، برخی مانند فروید دین را مانع رشد و تعالی انسان دانسته است. اما به نظر امام خمینی اسلام جامع تمام جهات مادی و معنوی و غیبی و ظاهری است و به همه ابعاد وجودی انسان توجه دارد . هم انسان را از نظر عقل می سازد و هم از نظر اخلاق و هم از نظر ظاهر و آداب ظاهری و در مجموع در همة اموری که انسان به آن نیاز دارد اسلام توجه دارد. از دیدگاه ایشان اسلام مکتب تهذیب و آدم سازی است. اسلام انسان را می سازد.

 بخش اول

کلیات تحقیق

 مقدمه و بیان مسئله :

اولین نظریه ای که در شخصیت بررسی می شود نظریه روان کاوی فروید است .

نظریه روان کاوی فروید از آن رو مطالعه می شود که در فرهنگ آمریکا مقبولیت عام یافته و در تاریخ روان شناسی جایگاه خاصی پیدا کرده و به عنوان الگویی از یک نظریه روان پویشی شخصیت اهمیت پیدا کرده است. فروید متفکر خلاقی بود ، و احتمالاً بیشتر از این که افراد بیمار را درمان کند، به نظریه پردازی پرداخت.او بیشتر وقت خود را که صرف درمان می کرد فقط برای کمک کردن به بیماران نبود، بلکه می خواست از شخصیت انسان آگاه شود و این آگاهی را برای توضیح دادن نظریه روان کاوی به کار برد. نظریه روان کاوی بازتابی است از ارزشهای در حال تغییر جامعه غرب که خود نیز در تغییر آن ارزشها مؤثر بوده است. نظریه وان کاوی از مطالعه گسترده افراد به دست آمد و به نوبه خود در مورد آنها به کار گرفته شد. اگرچه این نظریه شامل فرضیه هایی مناسب برای همه افراد است ، توجه خاصی نیز به مطالعه تفاوتهای فردی و کلیت رفتار افراد دارد.

اسلام که دین کامل و جامع است دارای نظریه بسیار شگرف در تبیین شخصیت آدمی است . دین مقدس اسلام با محوریت قرآن و سنت و سیرة معصومین ابعاد رفتار در شخصیت را به درستی تبیین نمود ولی مکاتب مادی در قالب نظریه های علمی هر کدام یک بعد از ابعاد انسانی را مورد توجه قرار داده اند و نتوانسته اند جامع و کامل در بعضی از موارد حتی با نقض به انسان و رفتار انسان توجه نمایند .

عرضه روان شناسی کلاسیک در زیر سایه هجوم فرهنگی غرب یکی از میراثهای حکومت شاهنشاهی است و باید تلاشی صورت گیرد تا این فرهنگ زدوده و فرهنگ اصیل اسلامی جایگزین آن شود . این جایگزینی در زمینه روان شناسی ، تبدیل روان شناسی کلاسیک به روان شناسی اسلامی است.

این پژوهش در راستای نقدی بر دیدگاه فروید در شخصیت با نگاه اسلام است.

اهداف و ضرورت تحقیق :

نظریه اهمیت مطالعه شخصیت و نقش آن در شناخت رفتار ، طبیع است که تصور کنیم در سراسر تاریخ روان شناسی جایگاه ویژه ای به شخصیت داده باشد . امروزه ، شخصیت تنها موضوع اصلی روان شناسی نیست و تقریباً به اندازة نیم بیشتری از تاریخچة روان شناسی به عنوان علم ، روان شناسان توجه نسبتاً اندکی را به مطالعه شخصیت مبذول داشته اند. ارزش مطالعه نظریه های شخصیت در این است که عدم توافق در بین نظریه ها به معنی ناکارایی آنها نیست. هر یک از نظریه های شخصیت که براساس سالها تحقیق و بررسی در زمینه بالینی و یا مشاهده رفتارها در شرایط آزمایشگاهی به دست آمده اند ، بینش و فهم شگفت انگیزی را درباره ماهیت انسان به دست می دهند . نظریه های شخصیت با اینکه همسوی یکدیگر نیستند، اما هر یک چیزهای اساسی و مهمی برای گفتن دارند. هر دیدگاه نظری تنها بخشی از حقایق مربوط به شخصیت انسان را آشکار می کند و شاید پاسخ نهایی درباره بخشی از حقایق مربوط به شخصیت انسان را آشکار می کند و شاید پاسخ نهایی درباره ماهیت انسان در گرو کنار هم نهادن حقایقی باشد که از نظریه های گوناگون به دست آمده اند و یا می آیند .

ما در این تحقیق از نظریه فروید بهره می گیریم زیرا که نظریه فروید اثر آشکاری بر روان شناسی و روان پزشکی، تصور ما از ماهیت انسان و درک ما از شخصیت داشته است. همچنین روان شناسی از دیدگاه را مورد بررسی قرار می دهیم چون که هر چند در متون اسلامی، یعنی قرآن کریم و کلام معصومان علیهم السلام، مقوله ای ب نام روان شناسی اسلامی وجود ندارد، اما نکته ها و آموزه هایی فراوان برای الهام گرفتن و پی بردن دانشی به نام روان شناسی اسلامی عرضه شده است و از سوی دیگر سرو کار اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی با تمام ابعاد دو شئون وجودی انسان است. اسلام نه تنها سازنده و جهت دهنده به کشش ها و گرایش هاست که بینش ساز و کنش ساز نیز هست.

در کل هدف این تحقیق بررسی شخصیت انسان هم از دید اسلام و هم از دید دانشمندان غربی همچون فروید است و مقایسه کردن این دو دیدگاه در رابطه با انسان و رفتارهای او می باشد و همچنین مشخص شدن کامل ترین دیدگاه ها .

فرضیات تحقیق

۱-    دیدگاه اسلام در مقایسه با دیدگاه فروید نگرش کامل تری نسبت به انسان دارد.

۲-    ساختار ابعاد شخصیت در دیدگاه اسلام در مقایسه با فروید دقیق تر و کامل تر است .

۳-    مراحل رشد و تعالی شخصیت در دیدگاه اسلام در مقایسه با فروید جامع تر و گسترده تر است .

۴-    مفهوم رفتار در دیدگاه اسلام در مقایسه با فروید واضح تر و دقیق تر است .

۵-    مفهوم رفتار ناهنجار در دیدگاه اسلام با فروید متفاوت تر و اسلام تبیین راحت تری از مفهوم رفتار ناهنجار دارد.

۶-     اسلام پیرامون شناخت ، پیشگیری و درمان رفتار دیدگاه کامل تری نسبت به فروید دارد .

تعاریف عملیاتی واژه ها

۱٫شخصیت : واژه شخصیت از کلمه لاتین پرسونا مشتق شده است که به ماسک نمایشی اشاره دارد که هنرپیشه های رومی در تئاترهای یونانی بر چهره می زدند. جس فیست و گریگوری جی فیست :۱۳۸۶، ۱۲٫

از نظر اصطلاحی شخصیت را می توان به عنوان مجموعه ای از ویژگی های نسبتاً پایدار و بی همتا تعریف کرد که ممکن است در موقعیتهای مختلف تغییر کنند .دوان شولتز:۱۳۸۳، ۴۱٫

۲٫روان شناسی : روان شناسی به مفهوم علمی و امروزیی خود ، رشته ای است جوان و کم سابقه ، متکی به روش های علمی، که موضوع آن مطالعه و بررسی رفتار انسان است، یا همه نمودها جلوه های بارز و نهان آن .

علیرضا محمدی، اکرم صادقی و ارمغان و ماوندیان:۱۳۹۰ ، ۶۴٫

۳٫دین : آن روش مخصوصی است در زندگی که صلاح دنیا را به طوری که موافق کمال اخروی و حیات دایمی حقیقی باشد تأمین می نماید. دکتر عبدالله نصری : ۱۳۸۴، ۱۲۹٫

۴٫دین اسلام : دین اسلام بر توحید مبتنی است، یک شیوه تامّ و تمام زندگی را در نظر دارد که هیچ چیز از دایره اش بیرون نمی ماند. اسلام آخرین دین و پیامبر اسلام (ص) آخرین پیامبر است که هیچ وحی یا پیامبر دیگری که برگزیده ی عالم بالا باشد پس از او نخواهد آمد . نصر : ۱۳۸۲ ،۳۷-۴۵ .

روش تحقیق

این تحقیق پیرامون بررسی ، مقایسه و نقد نظریه های روان شناسی شخصیت از نظر فروید و اسلام می باشد و نظرات اسلام در مورد شخصیت انسان در این پروژه تا حدودی بیان شده است . همچنین دیدگاه فروید و نظراتی که این روان شناس در مورد شخصیت بیان داشته و انتقاداتی که از مکتب روان کاوی او شده است . لذا از آنجا که اطلاعات از منابع علمی و دینی به صورت کتابخانه ای جمع آوری شده روش این پژوهش نوع روش کتابخانه ای می باشد .

 دیدگاه فروید در مورد انسان و مقایسه و نقد آن با دیدگاه اسلام

55,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی فقهی جرم سیاسی بغی و نقش توبه در تخفیف مجازات آن
  • مقاله بررسی ورود اسلام به ایران
  • مقاله اسلام و برابری انسانها
  • مقاله توبه
  • مقاله اوضاع سیاسى و مذهبى ایران در آستانه ظهور اسلام
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۹ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.