مقاله بررسی فرشهای ترکیه از قرن ۱۳ تا قرون معاصر و جایگاه آن در بخش تولید و صادرات


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله بررسی فرشهای ترکیه از قرن ۱۳ تا قرون معاصر و جایگاه آن در بخش تولید و صادرات مربوطه  به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد و داری ۱۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله بررسی فرشهای ترکیه از قرن ۱۳ تا قرون معاصر و جایگاه آن در بخش تولید و صادرات نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

چکیده. ۳

مقدمه. ۴

قالیهای قرن سیزده میلادی یا قالیهای سلجوقی.. ۶

فرشهای قرون چهارده و پانزده میلادی یا فرشهای حیوان و پرنده‌دار. ۶

فرشهای قرون پانزده و شانزده و هفده میلادی.. ۷

جایگاه ترکیه در تولید و صادرات فرش… ۸

 اتحادیه اروپا همچنان بزرگترین خریدار فرش ترکیه. ۱۰

صادرات رو به رشد فرش ترکیه به آمریکا ‏ ۱۱

نتیجه گیری: ۱۲

منابع: ۱۳

هدف :

آشنایی با فرش های کهن  ترکیه وجایگاه آن در زمینه صادرات فرش

چکیده

قدیمی ترین فرشی که احتمال داده می شود بافت ترکیه باشد چهار قطعه فرش مربوط به زمان سلطان علاءالدین است با گره ی قیوردس (ترکی)وبا رنگهای آبی قرمز زرد . بعد از آن به نقاشی هایی بر می خوریم که در آن فرشهایی با نقوش حیوانات و پرندگان با خطوط هندسی تصویر شده که از این فرشها فقط سه نمونه باقی مانده که ههمگی دارای گره ترکی اند.

مهمترین مناطق قالی بافی ترکیه بویژه در سه قرن اخیر شامل فرشهای بافت اوشاک ،لاریک ،قیوردس،میلاس ،برگامو و کولا می باشد . ترکیه در بحث صادرات : ترکیه از سال ۱۹۹۰ صادرات فرش خود را آغاز کردند و تا امروز در این زمینه به رشد خود ادامه داد ه به طوری که از لحاظ آماری میزان صادرات آن رقم ۳۱ درصد رشد را نشان می دهد.

 مقدمه

ترکیه امروز در منتهی الیه غرب آسیا و شرق اروپا قرار دارد. سه درصد خاک ترکیه در قاره اروپا و بقیه در قاره آسیا قرار دارد، و به همین دلیل از گذشته‌های دور به این منطقه آسیای صغیر گفته‌اند. براساس بررسی‌های تاریخی هیتی‌ها اولین گروه از ساکنین این منطقه بوده‌اند که حکومت پادشاهی هیتی ها را تشکیل دادند. هیتی ها دارای تمدن درخشانی بودند و سنگ نبشه‌های زیادی از آنها باقی مانده است . اقوام لیدی نیز در این منطقه سکونت داشته اند. لیدی ها قومی صنعتگر بودند که بویژه در رنگرزی شهرت بسیار داشتند. کوروش پادشاه ایران آخرین پادشاه لیدی را شکست داد و این سرزمین مدتها ضمیمه امپراتوری ایران گردید. اقوام متعدد هند و دیگر اقوام همچون یونانی ها، ترکمن ها، تاتارها ، ارمنی ها، کردها، عرب ها و خلاصه بسیاری از اقوام مختلف با فرهنگ ها و صنایع بومی خود کوهستان‌های آناتولی را مورد تعرض قرار داده، یا به این منطقه مهاجرت کرده اند و برای مدتی حتی کوتاه بر ساختار سیاسی، اقتصادی و هنری آن سرزمین تأثیر گذاشته اند. بسیاری از این اقوام دارای تمدنهای بسیار درخشان‌تری نسبت به ساکنین اولیهء آن بوده اند که اغلب دارای هنر و صنعت پیشرفتهء قالیبافی نیز بوده اند. بنابراین بسیاری از نقوش و طرحهای موجود در فرشهای ترکی از تداخل نگاره ها و نقوش هنرهای مختلف اقوام مهاجم یا مهاجر بوجود آمده که بدون شک گذشت زمان و برخی تغییرات سلیقه‌ای توسط بافندگان ترک، بر روی آنها تأثیر گذاشته است. البته هیچگاه نمی توان شیوه‌های موجود در هنرهای ترکی را کاملاً فراموش نمود . یقیناً برخی از نقوش امروزی فرشهای ترکیه در هنرهای خاص این قوم دارد. از طرفی نمی توان در یادگیری و انتقال هنر قالیبافی از ایرانیان (ترکیه) تردید کرد.

همچنین تکرار برخی جریانات تاریخی و وقایع که بعدها در سرنوشت اقوام ایرانی و ترک مؤثر بود، در فراگیری بهتر و بیشتر فنون قالیبافی ترکها از ایرانیان تأثیر زیادی داشته است. از جمله پس از شروع حملات خانمانسوز مغولان در سال ۶۱۶ هجری قمری به خراسان و دیگر بلاد ایران و عثمانی، بتدریج بسیاری از ترکان مجبور به مهاجرت به طرف سرزمین‌های غرب شدند. به این ترتیب تعداد زیادی از صنعتگران و هنرمندان ایرانی نیز برای رهایی از آسیب حمله مغولان با حرکت اقوام ترک همراه شدند. اینان مهارت و هنرهایشان را نیز با خود به سرزمینهای جدید بردند و ترکان به خوبی آنان را به خدمت گرفتند و از مهارتهایشان استفاده کردند. همچنین سلطان سلیم اول (سلطان ترک) در سال ۱۵۱۴ میلادی تبریز را فتح کرد. این واقعه بیست سال بعد توسط جانشین وی سلطان سلیمان اول تکرار شد و نیروهای فاتح صنعتگران و هنرمندان را از تبریز به آسیای صغیر کوچ دادند. به این ترتیب تأثیر ادواری هنرمندان ایرانی در قالیبافی ترکیه امری است اجتناب ناپذیر که بدون شک از نتایج روشن و بدیهی آن تقلید و استفاده از نقوش و حتی شیوه‌های بافت است.

 اما در کنار ایرانیان نمی‌توان از هنرهای سنتی سایر ملل و اقوامی که در آسیای صغیر سکنی گزیده‌اند به آسانی گذشت؛ لذا می‌توان گفت طرحهای فرش ترکیه نتیجه اختلاط و امتزاج بسیاری از نقوش دیگر به انضمام ذخالت و تغییرات اجتناب ناپذیر شیوه‌های هنر ترک در آنها است. آنچه در این میان، راه را برای طبقه بندی این طرحها تا حدودی مشکل می‌سازد، استفاده از نقوش هندسی می‌باشد. به اعتقاد برخی شاید این امر نیز متأثر از اعتقادات و مذهب ترکان باشد. چرا که اغلب ترکها سنی مذهب هستند و بر اساس اعتقادات مذهبی خود مجاز به نمایش تصویر انسان و حیوانات و سایر اشکال طبیعی و زنده در فرش نبوده‌اند. اما ایرانیان شیعه مذهب در این امر محدودیتی نداشتند و به همین دلیل برخی از فرشهای نفیس بافته شده در اثر مراودات و سکونت‌های یکجا میان ایرانیان و ترکان، برگرفته از هنر ایرانی و به تبع آن آزادی عمل در خلق نقوش می‌باشد که طرح‌های گردان و ملهم از طبیعت از نشانه‌های آن می‌باشد.

در یک تقسیم بندی کلی براساس قدیمی‌ترین نمونه‌های باقی مانده از فرشهای ترکیه می‌توان قدیمی‌ترین فرشهای این کشور از قرن سیزده تا هفده میلادی را به سه گروه تقسیم نمود.

قالیهای قرن سیزده میلادی یا قالیهای سلجوقی

قدیمیترین نمونه‌های شناخته شدهء فرش ترکیه شامل چهار فرش و دو منطقه فرش است. احتمال داده می‌شود که این فرشها در زمان حکومت سلطان علاءالدین برای مسجد قونیه بافته شده‌اند. قدر مسلم این قالیها مربوط به زمان سلاجقهء روم است که حکومت آنان در قونیه، در قرن پانزدهم میلادی توسط ترکان عثمانی ساقط شد. نقوش این فرشها کاملاً هندسی است و در حاشیهء دو قطعه از آنها نوشته‌هایی شبیه به خطوط کوفی وجود دارد.رنگهای استفاده شده در این فرشها نیز عمدتاً آبی، قرمز و زرد می‌باشد. این قالیهای قونیه شهرت یافته‌اند، قدیمی‌ترین قالیهایی هستند که احتمال داده می‌شود بافت ترکیه باشند چرا که گره قیودرس یا همان گرهء ترکی در آنها به کار رفته است. این فرشها در موزهء اوقاف استانبول نگهداری می‌شوند.

فرشهای قرون چهارده و پانزده میلادی یا فرشهای حیوان و پرنده‌دار

در نقاشیهای ایتالیایی قرن چهاردهم و پازندهم، تصویر فرشهایی دیده می‌شود که روی آنها تصاویر حیوانات و پرندگان با خطوط هندسی در مناطق مستطیلی شکل یا هشت ضلعی کشیده شده است. این فرشها در ایتالیا مورد توجه بوده و از طریق شهرهای ونیز و جنوا از آسیای صغیر وارد ایتالیا می‌شدند. گفته می‌شود از این فرشها تنها سه نمونه باقی مانده است، که همگی دارای گره ترکی هستند.

فرشهای قرون پانزده و شانزده و هفده میلادی

 

15,000 ریال – خرید

 تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت بررسی فرشهای ترکیه از قرن ۱۳ تا قرون معاصر و جایگاه آن در بخش تولید و صادرات
  • پاورپوینت فرش اطراف تهران ورامین
  • پایان نامه شناخت بازارهای فرش
  • مقاله شناخت سلایق و نیازهای بازار جهانی فرش
  • تحقیق بررسی موانع و مشکلات تولید و صادرات فرش دستباف
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.