مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه   ۱
چکیده   ۱
فشار روانی چیست؟   ۲
بیان مسئله   ۳
تعریف فشار روانی   ۴
عامل فشارزا   ۴
معایب فشار روانی   ۴
فواید کنترل فشار روانی   ۵
دیدگاه مدیران درمورد فشار روانی   ۶
کنترل فشار روانی توسط ورزش   ۷
. فعالیت شما چه می‌دانید؟   ۸
پرسش‌هایی برای بحث   ۹
تمرین انفرادی   ۹
آزمون کنترل فشار روانیاپستاین   ۱۰
نمره‌گذاری شخصی فرم کوتاه شده آزمون کنترل فشار روانی اپستاین   ۱۱
مراحل فشار روانی و تأثیر ورزش بر روی آن   ۱۳
عوارض و پیامدهای ناشی از فشار روانی   ۱۵
سردرد‌های دانش‌آموزان بر اثر فشار روانی   ۱۵
قدرت زمان (Hour Power)   ۱۷
پرسش‌هایی برای بحث   ۱۸
فن لاک‌ پشتی   ۱۹
تمدد اعصاب بنیادی :   ۲۰
نتیجه‌گیری   ۲۳
منابع و مآخذ:   ۲۴

منابع و مآخذ:

۱-      فعالیتهای آرامش بخش ( بازیهایی برای رهایی از استرس ، رابرت اپستاین ، ترجمه حمیده جعفر یزدی ، زهره دهقانی ، تهران : جوانه رشد ۱۳۸۴

۲-           مدیریت فشار روانی ( استرس ) ، محمد صالحی ، قائمشهر : مهرالنبی ۱۳۸۵

۳-      ورزش ودرمان بیماری ها ، برایان سی لئوتولیز ، ویگنا سیوریپول ، ترجمه سید محمد مهدی هزاوه ئی – علی ترکمان ، همدان : فن آوران ۱۳۸۱

فشار روانی چیست؟

فشار روانی در دنیای امروز مسئله‌ای تقریباً همه‌گیر شده و به طور یقین افراد معدودی می‌توانند از آثار مخرب و زیان‌بار آن در امان باشند و یا اینکه اصولاً از برخورد و درگیر شدن با آن اجتناب و احتراز نمایند. دلایل غیر قابل انکار بیانگر این واقعیت است که فشار روانی بر سلامت جسمی و روانی و نحوه انجام کار، اثرات منفی و غیر قابل جبرانی می‌گذارد که برای فرد و یا سازمان بسیار پرهزینه می‌باشد.

استرس به معنی فشار، واژه‌ای است که از فیزیک به عاریت گرفته شده و امروزه برای بیان فشار روانی ـ تنی کاربرد عام یافته است.

لازم به تذکر است که:

۱٫ فشار روانی همان اضطراب نیست؛ اضطراب در قلمرو عاطفی و روان‌شناختی عمل می‌کند در صورتی که فشار روانی علاوه بر این قلمرو، در حوزه فیزیولوژیکی نیز عمل می‌کند. از این‌رو فشار روانی ممکن است با اضطراب همراه باشد ولی این‌ دو را نمی‌توان مساوی هم دانست. گاهی به دلیل عدم توجه به ماهیت فشار روانی و اضطراب به اشتباه آن را معادل هم می‌داند.

۲٫ فشار روانی معادل تنش عصبی نیست ؛ تنش عصبی نیز ممکن است مانند اضطراب معلول فشار روانی باشد، اما این ۲ مشابه نیستند.

در هر حال ورزش می‌تواند باعث کنترل فشار روانی شود ، به گونه‌ای که تعادل را در سیستم بدن فعال نماید و از افزایش فشار خون و سایر عوارض جلوگیری کند و حتی با ورزش و تحرک باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن در برابرفشار روانی   قوی شود و باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و بهبود حافظه و تفکر و افزایش بهره‌وری و بهبود خواب و … می‌شود.


بیان مسئله

آیا ورزش می‌تواند فشار روانی دانش‌آموزان را کاهش دهد؟ چرا؟

فشار روانی می‌تواند بسیار تأثیرگذار بر مسائل روزمره دانش‌آموزان باشد و این فشار روانی باعث آسیب‌هایی به بدن و هیجان‌های بیش از حد کودکان نمایان می‌شود که در چند دهه اخیر موضوع فشار روانی یا اضطراب یکی از مسائل اساسی می‌باشد که این اضطراب حتی علاوه بر بی‌تعادل شدن سیستم بدن تأثیر بسیاری بر روی یادگیری گذاشته و فشار روانی وضعیت پویایی است که فرد در آن وضعیت با یک فرصت، محدودیت یا نیازی مواجه می‌شود که مرتبط با آن چیزی است که وی به آن تمایل دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که با ورزش می‌توان اضطراب، افسردگی، فشار روانی و … را کاهش داد و فشار روانی بر روی کل سیستم بدن از لحاظ فشار خون، قلب، کبد می‌شود.

تعریف فشار روانی[۱]

 حالت فیزیولوژیک نامتعادل در بدن که عناصر هیجانی و شناختی ناخوشایندی در خود دارد.

عامل فشارزا

 چیزی که امنیت شما را تهدید می‌کند.

معایب فشار روانی

ـ ضعیف شدن سیستم ایمنی

ـ افزایش خطر بیماری‌های مختلف

ـ افزایش فشار خون

ـ افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

ـ افزایش میزان آسیب‌پذیری نسبت به سرطان

ـ تنگ شدن خلق

ـ کند شدن بهبودی

ـ آسیب‌دیدگی دائمی یا دراز مدت مغز

ـ آسیب‌دیدگی حافظه و تفکر

ـ مشکلاتی در قاعدگی

ـ مشکلاتی در خواب

ـ مشکلاتی در روابط

ـ اختلال در عملکرد جنسی

ـ غیبت از کار

ـ کاهش بهره‌وری

ـ افزایش هزینه بیمه درمانی

ـ افزایش تقاضاهای پرداخت غرامت

فواید کنترل فشار روانی

ـ قوی شدن سیستم ایمنی

ـ کاهش خطر بیماری‌های مختلف

ـ کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

ـ بهبود خلق

ـ بهبود حافظه و تفکر

ـ افزایش بهره‌وری

ـ بهبود خواب

ـ بهبود روابط

ـ بهبود عملکرد جنسی

ـ کاهش غیبت از کار

ـ کمتر شدن هزینه‌های بیمه

ـ کاهش تقاضاهای پرداخت غرامت

ـ بهبود روحیه

ـ بهبود محیط کار

ـ افزایش وفاداری به محل اشتغال

درجه متابولیک کودکان برای راه رفتن و دویدن زیرحد ماکزیمم زیاد است. بنابراین کودکان وقتی که ورزش می‌کنند حرارت زیادی تولید می‌کنند. با توجه به سیستم قلبی عروقی نارس و جریان خون پائین  پوست ظرفیت تعریق در کودکان ناکافی است. از طرف دیگر به علت بالا بودن نسبت سطح بدن به حجم بدن در کودکان و عوامل بالا کودکان ورزش در هوای گرم را تحمل نمی‌کنند و در برابر استرس گرما حساس و آسیب‌پذیر هستند. البته بالا بودن نسبت سطح حجم در کودکان باعث می‌شود که در هوای سرد، حرارت بدن را زودتر از دست بدهند و دچار هیپوترمی شوند. در کودکان ۱۴ ـ ۱۰ روز طول می‌کشد تا با هوای گرم عادت کنند و در این مدت باید لباس‌های نازک و قابل تهویه بپوشند تا تبخیر به راحتی صورت گیرد.

در هوای گرم و مرطوب طول مدت ورزش نباید بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد و هر ۳۰ ـ ۱۵ دقیقه بایدcc 150 ـ ۱۰۰ مایع دریافت کنند. چه آنها تشنه باشند چه نباشند آب باید خنک باشد و بیش از ۲۵ گرم در لیتر شکر نداشته باشد. از ورزش‌های سنگین در کودکان باید پرهیز کرد، زیرا کودکان آمادگی بیشتری برای سندرم تمرین بیش از حد دارند.

عوامل زیر این آمادگی را بیشتر می‌کند:

ـ افزایش ناگهانی در شدت، مدت و تعداد جلسات بیش از ۱۰% در طول هفته

ـ عدم تعادل بین قدرت عضلات و خاصیت انعطاف‌پذیری سیستم اسکلتی

ـ اشکالات آناتومیک در اندام تحتانی

ـ سطح ناصاف زمین ورزشی و کفش نامناسب

دیدگاه مدیران درمورد فشار روانی[۲]

فشار روانی، برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. اختلاف نظر در مورد فشار روانیدر پاسخ‌هایی که مدیران به یک سؤال مشابه تحت عنوان منظور از اصطلاح فشار روانییا استرس چیست؟ این موضوع را تأیید می‌نماید.

در این رابطه متداول‌ترین جواب‌هایی که به این پرسش داده شده عبارت بودند از:

ـ کار بسیار زیاد و زمان بسیار کم برای انجام آن

ـ احساس اضطراب و دلهره

ـ فشار روحی و جسمی بسیار زیاد

ـ احساس خستگی، حساسیت و تحریک‌پذیری

ـ فشارهای عاطفی، احساسی و هیجانی

۲ نکته جالب و قابل توجه پس از انجام این بررسی حاصل گردید. نخست آنکه ۲ نوع پاسخ ارائه گردیده است. پاسخ‌هایی که مرتبط با علت فشار روانیو پاسخ‌هایی که مرتبط با اثرات فشار روانیمی‌باشند. دوم اینکه به نظر می‌رسد اغلب مدیران دارای یک دیدگاه منفی نسبت به فشار روانیهستند و آن را به عنوان پدیده ویرانگر به حساب می‌آورند. اینکه آیا فشار روانییک پدیده نامناسب می‌باشد یا نه را باید مورد بحث قرار دهیم.

کنترل فشار روانی توسط ورزش[۳]

هرگاه کلمه Desserts به معنای دسر را برعکس هجی کنیم می‌شود Stressed به معنی تحت فشار.

نکته اساسی این است که وقتی فشار روانی وارد می‌شود به نظر پژوهشگری به نام هانس سلیه که می‌گوید: ‹‹اگرفشار روانی وارد شد رهایش کن و به کارش نگیر››.سلیه با تحقیق بر روی موش‌ها متوجه شد که بدن به انواع متفاوتی از موقعیت‌های فشارآور تقریباً به یک صورت واکنش نشان نمی‌دهد.

با بالا رفتن فشار خون، تنش عضلانی، گشاد شدن مردمک چشم، افزایش فعالیت‌های هورمونی و مانند اینها در واقع بدن آماده پاسخ‌گوئی به تقاضایی جدید می‌شود.

به عنوان مثال برای حمله یا فرار از یک حیوان درنده متأسفانه اگر بدن به مدتی طولانی در این حالت تنش شدید نگه داشته شود هم سیستم ایمنی و هم اندامهای حیاتی هر دو شروع به فرسوده شدن می‌کند.

سلیه بین فشار روانیکه حالتی که در بدن است و فشارزاها که مطالباتی خارجی هستند تفاوت قائل شد.

در زمینه ارتباط میان فشار روانیو فشارزاها نکته عجیبی وجود دارد و آن اینکه شما می‌توانید در نبود عوامل فشارزا احساس فشار روانیکنید و یک عامل فشارزا ممکن است باعث فشار روانی نشود. به سخنی دیگر فشار روانیو فشارزاها لزوماً همراه یکدیگر نیستند و این کلید فشار روانیاست.

اگر معتقد باشید که دنیا مسطح است ممکن است وقتی قایقی را می‌بینید که در افق در حرکت است با تصور اینکه افراد داخل قایق در حال غرق شدن هستند نگران می‌شوید و به عبارتی دیگر حتی تهدیدهای ذهنی نیز می‌توانند فشارزا باشند. در این مورد  اینکه یک موقعیت را تا چه حد بحرانی تفسیر یا درک می‌کنید نکته‌ای اساسی است.

ایجاد قابلیت‌های لازم برای کنترل فشار روانی بر روی دانش‌آموزان[۴]

چهار نوع مهارت یا قابلیت متفاوت وجود دارد که یک فرد می‌تواند برای کنترل فشار روانیآنها را در خود به وجود بیاورد.

۱٫ کنترل منبع: فرد، منابع فشار روانیرا کاهش می‌دهد یا حذف می‌کند.

۲٫ آرامش‌یابی: فرد، فنون آرامش‌یابی (ریلکسیشن)[۵] را به طور منظم تمرین می‌کند.

۳٫ کنترل افکار: فرد در جهت کاهش فشار روانی، افکار خود را کنترل می‌کند.

۴٫ طرح‌ریزی و تحلیل: فرد برای آینده طرح می‌ریزد، از روشهای مخرب کنترل فشار روانیپرهیز می‌کند و روشهای مؤثر در کنترل فشار روانیرا به کار می‌برد.

. فعالیت شما چه می‌دانید؟[۶]

شرکت‌کنندگان، یک آزمون کوتاه درباره کنترل فشار روانیو آرامش‌یابی را انجام می‌دهند و سپس به کمک راهنما، نمره خودشان را حساب می‌کنند و درباره نتایج، به بحث می‌پردازند.

زمان لازم: ۳۰ دقیقه.

وسایل مورد نیاز: لازم است نسخه‌ای از دو صفحه ۱۲٫۱۳ این فعالیت، بین شرکت‌کنندگان توزیع شود.

روش انجام کار: نسخه‌ای از فرم اول صفحه‌های ۱۲٫۱۳را بین افراد توزیع کنید. به سؤال‌هایی که ممکن است آنها درباره آزمون داشته پاسخ دهید. از افراد  بخواهید به این آزمون پاسخ دهند. پاسخ دادن به سؤال‌ها بین پنج تا ده دقیقه طول می‌کشد. سپس نسخه‌های فرم دوم صفحه‌ ۱۴ را توزیع کنید و از افراد بخواهید تا به خودشان نمره بدهند. مطالب  این صفحه به افراد کمک می‌کند تا نمره کلی‌شان و به همین ترتیب نمره‌های فرعی‌شان را در چهار طبقه فعالیت به دست آورند. این چهار طبقه عبارتند از:

۱٫ کنترل یا کاهش منابع فشار روانی

۲٫ فنون آرامش‌یابی

۳٫ کنترل افکار خود

۴٫ برنامه‌ریزی و تجزیه و تحلیل کردن برای به حداقل رساندن فشار روانی

درباره معنا و مفهوم هر یک از طبقه‌ها، و اینکه شرکت‌کنندگان با چه آموزش‌های اضافی، می‌توانند مهارت‌هایشان را بهبود ببخشند، بحث مختصری ترتیب دهید.

پرسش‌هایی برای بحث


[۱] فعالیت های آرامش بخش ، رابرت اسپستاین ، مترجم : حمیده جعفری یزدی ، صص ۲۸-۲۶

[۲] مدیریت فشار روانی ( استرس) ، محمد صالحی ، صص ۱۷-۱۶

[۳] فعالیت های آرامش بخش ، ص ۱۷

[۴] فعالیت های آرامش بخش صص ۲۵ – ۲۴

[۵] relaxation

[6] فعالیت های آرامش بخش صص ۱۸۸-۱۸۳

 

25,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مقایسه اثربخشی گروه درمانی یک‌پارچه توحیدی و ‌شناختی رفتاری در کاهش فشار روانی همسران جانبازان اختلال استرس پس از ضربه
  • تحقیق رابطه بین فشار روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه
  • مقاله بحران های روانی جهان معاصر و نقش دین در مقابله با آن
  • مقاله بررسی انواع و میزان اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان دختر و پسر
  • مقاله امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۹ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.