مقاله تحول بازار در طول تاریخ(از گدشته تا به امروز)


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله تحول بازار در طول تاریخ(از گدشته تا به امروز)  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله تحول بازار در طول تاریخ(از گدشته تا به امروز)  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
تحولات بازار در طول تاریخ( از گذشته تا به امروز)    ۲
عوامل موثر بیرونی    ۳
بازار قابل اعتماد    ۴
رفتارهای بازار    ۵
افزایش حجم کار دولت    ۶
افزایش پر تفوی سهام    ۷
حجم بازار     ۷
سرمایه  گذاری های دورن گروهی    ۷
اثرات تثبیت نرخ ارز    ۷
چاقی موضوعی    ۸
خطر شاخص گرایی    ۸
ضرورت تقویت سیستم نظارتی    ۹
چالشهای بازار و چشم انداز آینده    ۹
ضرورت ایجاد نهادهای مالی    ۱۰
بازار رو به رشد    ۱۰
قانونمندی    ۱۱
تضادهای آشکار    ۱۱
چالشهای چهارگانه    ۱۱
نتیجه گیری    ۱۳
منابع    ۱۴

مقدمه:

بازار امروزه دچار دگرگونی‌های اساسی شده است و این دگرگونی‌ها موجب گردیده که منطق بازار چنان شیوه گسترده‌ای برای‌اندیشیدن درباره نهادهای اجتماعی و به طور کلی‌تر درباره انسان، به دست دهد که در مورد مسائل متفاوتی چون زندگی شغلی افراد، دسترسی به خدمات عمومی و حتی فعالیت‌های خصوصی هم می‌توان از مفاهیمی چون رقابت، سرمایه‌گذاری، فایده‌مندی و انتخاب بهره جست. بازار تنها محل دادوستد و خرید و فروش نیست. تحول بازار؛ یعنی تحول در روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه‌ای است. بازار شرح وظایف بخش‌های خصوصی و دولتی را تعریف می‌کند. به قول «اسلیتروتونکیس»، (ایده بازار از حد مدل‌های مربوط به هماهنگ سازی امور اقتصادی فراتر می‌رود و با اصول گسترده‌تری در باب تنظیم اجتماعی و کنش اجتماعی ارتباط پیدا می‌کند)


تحولات بازار در طول تاریخ( از گذشته تا به امروز)

ایران طی چند سال اخیر شاهد تحولاتی مثبت و سازنده بوده است؛ به طوری که سرمایه گذاران از آن استقبال کرده، ارزش بازار، تعداد شرکتهای پذیرفته شده و سرعت گردش سهام افزایش یافته و درنهایت نقش بازار در اقتصاد ملی پررنگ تر شده است.

اگرچه بازار کشور ما همانند کشورهای درحال توسعه ماهیت درحال گذار دارد و نوسانهای مختلفی را تجربه می کند، ولی واقعیت این است که علاوه بر عوامل داخلی نظیر اقدامات و برنامه های جدید سازمان بازار، عوامل متعدد بیرونی مانند ثبات نرخ ارز، تزریق نقدینگی، بهبود وضعیت درآمدهای ارزی کشور، آزادسازی نسبی در حوزه خصوصی سازی، اصلاح قانون مالیاتها، بهبود رشد نسبی اقتصادی کشور، ورود سرمایه های خارجی به داخل، کاهش سودآوری در بخشهای دیگر اقتصادی، تسهیلات بانکها، تحولات جهانی و منطقه ای و… در رشد و تحول بازار نقش کلیدی و مؤثر داشته اند.

بدیهی است هر تحولی چالشهایی را به همراه خود دارد که بازار نیز از آنها در امان نیست. لذا برای کاهش چالشها و تنگناها به نظر می رسد اقدامــــــاتی نظیر تشویق بیشتر مردم و سرمایه گذاران به استفاده از مشاوره، ضرورت بهره مندی از تنوع ابزارهای مالی، جلوگیری از اعوجاج قیمتها، لزوم اطلاع رسانی شفاف و ارزیابی درست از ارزش شرکتها، تقویت سیستم نظارتی بازار، افشای سرمایه گذاری های درون گروهی، ضرورت تحلیل اطلاعات خام و پاسخگویی سریع به مردم از نکات عمده ای است که باید موردتوجه دست اندرکاران و مسئولان سازمان بورس قرار گیرد.

باتوجه به نقش کلیدی بازار در توسعه اقتصادی کشور و تحولات روبه رشد بازار در چند سال اخیر و نیز ضرورت بهره مندی خوانندگان تدبیر بویژه مدیران از چند و چون و ریشه های این تحولات، تدبیر برپایه رسالت خود ضمن دعوت از چندتن از صاحبنظران، مدیران و استادان دانشگاهها متناسب با وقت جلسه میزگرد به بررسی ابعاد مختلف موضوع پرداخته است.

مباحث میزگرد به علت گستردگی دامنه بحث در دو شماره تقدیم علاقه مندان می شود. عوامل موثر درونی وبیرونی رشد تحولات بازار و برخی تنگناهــا و چالشها در این شماره و نیز پاره ای مشکلات و موانع و چشم انداز آینده بازار ایران در شماره بعدی دراختیار دوستداران قرار می گیرد.

با سپاس فراوان از شرکت کنندگان در بحث، بخش نخست میزگرد را ازنظر می گذرانیم.

دکتر ایمانی راد: از اینکه میهمانان حاضر دعوت تدبیر را برای شرکت در این میزگرد پذیرفتند خیلی سپاسگزارم. من برای بازکردن بحث، یک سری عوامل اثرگذار بر بازار را در محیط بیرون به صورت خیلی کوتاه بررسی می کنم و بقیه بحث را برعهده دوستان می گذارم.

چون بحث امروز ما عمدتاً درمورد تحولات بازار است، دو دسته عوامل کلیدی روی این تحــــــولات اثر می گذارند. یک دسته عوامل درونی بازار مانند نهادهایی که در سازمان شکل گرفته است و کـــارایی و عدم کارایی این نهادها که به طور طبیعی در بازار اثرگذار است. یک سری عوامل هم در بیرون بازار قرار دارد که تاکید من بیشتر روی این عوامل بیرونی است.

در چند سال اخیر بازار با رقمهای ۲۶ درصد، ۳۵ درصد و ۱۲۵ درصد درحال رشد است و تقریباً جزو چند کشور اول در دنیاست که چنین رشدی را تجربه می کند. تجزیه وتحلیل علل این رشد، دارای اهمیت زیادی است. به نظر من بیشتر عوامل خارج از بازار این رشد را ایجاد کرده است، هرچند که عوامل درونی هم بدون اثر نبودند.


عوامل موثر بیرونی

یکی از عوامل خارجی رشد بازار این است که به طور مستمر در اقتصاد ایران نقدینگی درحال تزریق شدن بـــوده و هست. وقتـــــی نقدینگی تزریق می شود، ابزارهای کافی را دراختیار بازار قرار می دهد که معاملات سهام را انجام دهند. طبیعی است که وقتی نقدینگی بــه طور مستقیم قیمتها را بالا می برد، سهم هم یک کالاست و قیمت آن هم افزایش می یابد. مثلاً به عنوان نمونه در سال ۷۹، میزان نقدینگی ۲۵ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۸۲ این رقم به ۵۲ هـــــزار میلیارد تومان رسیده است. ضمناً پیش بینی بسیار قوی می شود که این رقم در دی ماه سال جاری به ۶۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. این امـــــر یکی از عوامل تقویت کننده بازار است، ولو یک تقویت واقعی نباشد.

نکته دیگر اینکه تقریباً سه، چهار سال است که اقتصاد ایران رشد بالایی را تجربه می کند. این رشد بالا از ۶ درصد شروع شده و برآوردها نشان می دهد که نرخ رشد تولید برای سال ۸۲، به ۷/۴ درصد رسیده و برآوردهای بین المللی هم نشان می دهد که این نرخ رشد، به بالای ۶ درصد در سال جاری می رسد.

نکته جالب توجه این است که بیشترین نرخ رشد در بخش صنعت اتفاق افتاده و پایه بازار ایران هم این بخش است. بنابراین ارتباط تنگاتنگی بین نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد بازار نیز به وجود آمده است و به همین خاطر بخش قابل توجهی از رشد بازار را شاید بتوان مستقیماً به نرخ رشد صنعت وابسته کرد. مثلاً شاخص تولید کارگاه بزرگ صنعتی در سال ۷۹، ۱۳ درصد در سال ۸۰ ، ۱۵ درصد و در سال ۸۱ ، ۱۸ درصد رشد داشته است.

15,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بازار و تحولات آن در عهد صفویه
  • مقاله بازار و بازاریابی
  • مقاله کار و پول و بازار
  • مقاله اصول رقابت در بازار جهت فروش و یا جذب منابع
  • مقاله تعریف واژه بازار در ایران و کارکرد آن
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.