مقاله ترانس های قدرت و ترانس های اندازه گیری


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله ترانس های قدرت و ترانس های اندازه گیری مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۹  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله ترانس های قدرت و ترانس های اندازه گیری نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه
ساختمان ترانسفورماتور
سیم پیچ ترانسفورماتور
قرقره ترانسفورماتور
نکات قابل توجه قبل ازحمل ترانس های قدرت
نکات قابل توجه ومهم در نصب وقبل ازراه اندازی
روغن ترانسفورماتور
آلودگی روغن ترانسفورماتورها
تست ولتاژشکست
آنالیزگرکروماتورگرافی
تکنولوژی ساخت
ویژگی های ترانسفورماتورهای خشک
(tmms)سیستم نمایش و مدیریت ترانسفور ماتور ها
گازهای موجوددرروغن ترانسفورماتورهمراه بائیدران
Kترانسفورماتورهاسازگارباهرمونیک ترانسفورماتورعامل
Hmtمزایای ترانسفورماتور
Ctترانسهای اندازه گیری
ترانس اندازه گیری جریان ۳
ساختمان ترانس های اندازه گیری جریان
انواع ترانس های جریان
ترانس اندازه گیری ولتاژ۹
دستگاه های اندازه گیری
تعریف چند دستگاه اندازه گیری۱۱
آمپرمتر

مقدمه

اهمیت ترانسفورماتورها در صنعت برق و شبکه‌های صنعتی، بر کسی پوشیده نیست. امروزه یکی از ملزومات اساسی در انتقال و توزیع الکتریکی در جهان ترانسفورماتورها، می ‌باشند. ترانسفورماتورها در اندازه‌ها و توان ‌های مختلفی جهت تغییر سطح ولتاژ الکتریکی به ‌منظور کاهش تلفات ولتاژ در فرآیند انتقال و توزیع انرژی الکتریکی به ‌کار می ‌روند. در صنعت سیمان، به ‌عنوان یکی از مصرف کننده ‌های بزرگ برق و استفاده از سطوح ولتاژ مختلف در آن، استفاده از ترانسفور ماتورها یکی از ارکان اجتناب ‌ناپذیر می‌باشد.

 در سیستمهای فشار قوی و صنعت اندازه گیری اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که هرچقدر سطوح ولتاژ و جریان بالاتر رودبا هرینه های بیشتری مواجه خواهیم بود و باید سعی کرد تا حد مممکن از هزینه ها کاست اما از طرفی کاهش نباید سبب ایجاد نقصان در سیستمهای قدرت شودزیرا با کوچکترین اشتباه خسارتهای سنگینی به بار می آید پس باید دنبال راهی بود تا اندازه گیری استاندارد،دقیق و  کم هزینه باشد.

اگر در حالت عادی بخواهیم وسیله های اندازه گیری فشار قوی بسازیم باید طوری عمل کنیم تا دستگاههای ما قدرت و تحمل ولتاژ و جریان بالا را داشته باشند; اما ساخت این دستگاهها بسیار سخت و پر هزینه میباشد و از طرفی دارای هزینه تعمیر و نگهداری بالایی میباشند.بنابراین باید کاری کرد که سطوح ولتاژ و جریان آنقدر کاهش یابند تا با دستگاههای اندازه گیری معمولی  قابل اندازه گیری شوند. برای کاهش ولتاژ و جریان و قابل اندازه گیری نمودن آن از دستگاههایی بنام ترانسفورماتورهای اندازه گیری استفاده میکنیم. برای اندازه گیری جریان از ترانسفورماتور جریان(CT)،و برای اندازه گیری ولتاژ از ترانسفورماتور ولتاژ (PT)استفاده    مینماییم.پس از کاهش مقادیر مورد نظر ثانویه این ترانسفورماتورها به آمپرمتر و ولتمتر معمولی متصل میشوند.در عمل‌با استفاده‌از یک‌مقاومت‌سری‌می‌توان‌محدوده‌اندازه‌گیری‌یک‌ولت‌متر راافزایش‌داد این‌روش‌معمولا در سیستمهایی‌که‌ولتاژبالایی‌ندارند استفاده‌می‌شود ولی‌اگرسیستمی‌ولتاژ بالا داشته‌باشداین‌روش‌ مشکلات‌فراوانی‌خواهد داشت‌.

 در سیستمهای‌ولتاژ بالا،ایزولاسیون‌مقاومتهای‌سری‌موجود در ولت‌مترها (برای‌اندازه‌گیری‌ولتاژسیستم‌) مقرون‌به‌صرفه‌نبوده‌و علی‌رغم‌ایزولاسیون‌مقاومتهای‌سری‌، با توجه‌به‌ولتاژبالای‌سیستم‌، وصل‌سیستم‌فشار قوی‌به‌دستگاه‌اندازه‌گیری‌بدون‌استفاده‌ازترانسفورماتور ولتاژ، کار خطرناکی‌است‌. با توجه‌به‌موارد فوق‌در سیستمهای‌قدرت‌برای ‌اندازه‌گیری‌ولتاژ، از ترانسفورماتورهای‌اندازه‌گیری‌استفاده‌می‌کنند.

ساختمان ترانسفور ماتور

ترانسفورماتورها را با توجه به کاربرد و خصوصیات آن ها می ‌توان به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ دسته‌بندی کرد. ساختمان ترانسفورماتورهای بزرگ و متوسط به‌دلیل مسائل فاظتی و عایق‌بندی و امکانات موجود، نسبت به انواع کوچک آن پیچیده‌تر است. اجزاء تشکیل دهنده یک ترانسفورماتور به شرح زیر است:

هسته‌ترانسفورماتور: هسته ترانسفورماتور متشکل از ورقه ‌های نازکی است که سطح آن ها با توجه به قدرت ترانسفورماتورها محاسبه می‌شود. برای کم کردن تلفات آهنی هسته‌ترانسفور ماتور را نمی ‌توان به ‌طور یکپارچه ساخت. بلکه معمولاً آن ها را از ورقه‌های نازک فلزی که نسبت به یکدیگر عایق هستند، می ‌سازند این ورقه ‌ها از آهن بدون پسماند با آلیاژی از سیلیسیم(حداکثر ۴.۵ درصد) که دارای قابلیت هدایت الکتریکی و قابلیت هدایت مغناطیسی زیادی است ساخته می‌شوند. زیاد بودن مقدار سیلیسیم، باعث شکننده شدن ورق ‌ها می‌شود. برای عایق کردن ورق‌های ترانسفورماتور، در گذشته از یک کاغذ نازک مخصوص که در یک سمت این ورقه چسبانده می ‌شد، استفاده می ‌کردند، اما امروز در هنگام ساختن و نورد این ورقه‌ەا یک لایه نازک اکسید فسفات یا سیلیکات به ضخامت ۲ تا ۲۰ میکرون به‌عنوان عایق بر روی آن ها مالیده می ‌شود، که باعث پوشاندن روی ورقه‌ها می ‌گردد. علاوه بر این، از لاک مخصوصی نیز برای عایق کردن یک طرف ورقه ‌ها استفاده می‌شود. تمامی ورقه‌های ترانسفور ماتور دارای یک لایه عایق هستند. در هنگام محاسبه سطح مقطع هسته باید سطح آهن خالص را منظور کرد. ورقه ‌های ترانسفورماتورها را به ضخامت ‌های ۰.۳۵ و ۰.۵ میلیمتر و در اندازه‌های استاندارد می ‌سازند. باید دقت کرد که سطح عایق شده ورقه ‌های ترانسفور ماتور همگی در یک جهت باشند(مثلاً همه به طرف بالا) علاوه بر این تا حد امکان نباید در داخل قرقره فضای خالی باقی بماند. لازم به ذکر است ورقه‌ها با فشار داخل قرقره جای بگیرند تا از ارتعاش و صدا کردن آن ها نیز جلوگیری شود.

سیم پیچ‌ترانسفور ماتور

معمولاً برای سیم‌پیچ اولیه و ثانویه ترانسفور ماتور از هادی ‌های مسی با عایق (روپوش) لاکی استفاده می‌کنند، که با سطح مقطع گرد و اندازه ‌های استاندارد وجود دارند و با قطر آن ها مشخص می ‌شوند. در ترانسفور ماتورهای پرقدرت از هادی‌های مسی که به ‌صورت تسمه هستند استفاده می ‌شوند و ابعاد این گونه هادی‌ها نیز استاندارد است. سیم پیچی ترانسفورماتور به این ترتیب است که سر سیم‌پیچ‌ها را به ‌وسیله روکش عایق ‌ها از سوراخ‌های قرقره خارج می ‌کنند، تا بدین ترتیب سیم‌ها، قطع(خصوصاً در سیم‌های نازک و لایه‌های اول) یا زخمی نشوند، علاوه بر این بهتر است رنگ روکش‌ها نیز متفاوت باشد تا در ترانسفور ماتورهای دارای چندین سیم پیچ، به‌راحتی بتوان سر هم سیم ‌پیچ را مشخص کرد. بعد از اتمام سیم‌پیچی یا تعمیر سیم‌پیچ‌ها ترانسفور ماتور باید آن ها را با ولتاژهای نامی خودشان برای کنترل و کسب اطمینان از سالم بودن عایق بدنه و سیم ‌پیچ ‌های اولیه و ثانویه آزمایش کرد.

قرقره‌ترانسفور ماتور

برای حفاظت و نگهداری از سیم پیچ ‌های ترانسفورماتور خصوصاً در ترانسفورماتورهای کوچک باید از قرقره استفاده نمود. جنس قرقره باید از مواد عایق باشد. قرقره معمولاً از کاغذ عایق سخت، فیبرهای استخوانی یا مواد ترموپلاستیک می ‌سازند. قره‌قره‌هایی که از جنس ترموپلاستیک هستند، معمولاً یک تکه ساخته می ‌شوند ولی برای ساختن قرقره ‌های دیگر آن ها را در چند قطعه تهیه و سپس بر روی همدیگر سوار می‌کنند. بر روی دیواره ‌های قرقره باید سوراخ یا شکافی ایجاد کرد تا سر سیم‌پیچ از آن ها خارج شود. اندازه قرقره باید با اندازه ورقه‌های ترانسفورماتور متناسب باشد و سیم‌پیچ نیز طوری بر روی آن پیچیده شود، که از لبه ‌های قرقره مقداری پائین‌تر قرار گیرد تا هنگام جا زدن ورقه ‌های ترانسفور ماتور، لایه رویی سیم پیچ صدمه نبیند. اندازه قرقره ‌های ترانسفور ماتورها نیز استاندارد هستند، اما در تمام موارد، با توجه به نیاز، قرقره مناسب را می ‌توان طراحی کرد.

نکات قابل توجه قبل از حمل ترانس ‌های قدرت پس از پایان مراحل ساخت و انجام موفقیت‌آمیز آزمایشات کارخانه‌ای، قبل از جابجایی ترانسفورماتور، از محلی به محل دیگر و قبل از بارگیری باید اقدامات زیر به روی ترانسفور ماتور انجام گیرد، به ‌منظور کاهش ابعاد و وزن ترانسفورماتور و نیز از نظر فنی و محدودیت ‌های ترافیکی، باید تجهیزات جنبی ترانسفورماتور ”کنسرواتور(منبع انبساط)، بوشینگ ‌ها و…“ باز و به‌طور جداگانه بسته‌بندی و آماده حمل گردند. اما خود ترانسفورماتور به طریق زیر حمل می‌گردد.

الف ـ حمل با روغن: ترانسفورماتورهای کوچک و ترانسفورماتورهایی که وزن و ابعاد آن ها مشکلاتی را از نظر حمل ایجاد نمی ‌نمایند، معمولاً با روغن حمل می‌گردند. در این حال سطح روغن باید حدوداً ۱۵ سانتیمتر پایین ‌تر از درپوش اصلی(سقف) ترانسفورماتور قرار داشته باشد. فاصله ۱۵ سانتیمتری فوق‌الذکر در مورد کلیه ترانسفورماتورها یکسان نبوده و توصیه می‌شود و به دستورالعمل کارخانه سازنده مراجعه شود. لازم به ذکر است که در هنگام حمل روغن، قسمت فعال(Active Part) ترانسفورماتور باید کاملاً در داخل روغن قرار گیرد. به ‌منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و هوا به داخل ترانسفورماتور، فضای بین روغن و سقف ترانسفورماتور را با هوای خشک و یا گاز نیتروژن با فشار حدود ۲/۰ بار در هوای ۲۰ درجه پر می‌کنند. لازم به ذکراست که گاز نیتروژن باید کاملاً خشک باشد، در این حالت با نصب یک محفظه سیلیکاژل بسته(آب‌بندی شده) بر روی ترانسفورماتور عمل جذب رطوبت انجام می‌شود. ضمناً جهت جلوگیری از پاشیدن روغن به داخل سیلیکاژل در طول حمل از یک وسیله حفاظتی استفاده می ‌شود.

حمل بدون روغن: ترانسفورماتورهای بزرگ بدون روغن حمل می ‌گردند. در این موارد پس از تخلیه روغن، ترانسفورماتور را با هوای خشک(دارای رطوبت کمتر از ppmv ۲۵ و نقطه میعان کمتر از ۶۰ ـ درجه سانتیگراد) یا با نیتروژن(با درجه خلوص ۹.۹۹%) پر می ‌کنند. لازم به ذکر است که در این حالت نیز در طول حمل باید فشار هوا یا نیتروژن به‌طور مرتب کنترل گردد.

نکات قابل توجه و مهم در نصب و قبل از راه ‌اندازی:

30,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه ترانس های جوش نقطه‌ای
  • مقاله مهندسی برق قدرت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۲۰ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.