مقاله تعلیم و تربیت کودکان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله تعلیم و تربیت کودکان مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۵ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله تعلیم و تربیت کودکان نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

تعلیم وتربیت   ۱
تعلیم و تربیت کودکان   ۵
قابلیت تربیت پذیری   ۶
مکاتبات یادگیری   ۷
اصل :   ۸
۱-اصول نسبی هستند ، نه مطلق :   ۹
۲-اصول موضوعه هستند ، نه متعارفه :   ۹
۳-اصول کشف کردنی هستند ، نه وضع کردنی :   ۱۰
هدف از تعلیم و تربیت   ۱۲
راهنمایی در مدارس‌   ۱۴
آنان که نظر مخالف دارند   ۱۹
نتیجه گیری   ۲۱
منابع و ماخذ   ۲۲

تعلیم وتربیت

یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش در هر جامعه ایجاد سازگاری بین فرد و جامعه بوده و لازمه تحقق این هدف دستیابی به شناختی کامل از انسان و آگاهی از چگونگی شکل گیری شخصیت و عوامل تاثیرگذار بر آن می‌باشد. نیل به اهداف فوق مستلزم وجود تشکیلاتی است که بتواند با مطالعه مستمر عوامل تاثیرگذار برفرآیند آموزش به شناسایی نقاط ضعف پرداخته و راه کارهای عملی ومنطقی ارائه نماید. باتوجه به اهمیت و نقش تحقیقات در ارتقاء سطح کیفی فعالیت ها، کشورهای دیگر از مدت های مدید به این مهم پی برده و اقدامات مفید و ارزنده‌ای را به منظور تقویت این بخش انجام داده‌اند به طوری که امروز ما شاهد به ثمر رسیدن آن اقدامات در زمینه های مختلف می‌باشیم. خوشبختانه مسؤولین آموزش و پرورش کشور نیز از یک دهه قبل به ضرورت وجود چنین تشکیلاتی در نظام تعلیم و تربیت پی برده که در پی حمایت های وزیر وقت، پژوهشکده تعلیم وتربیت وزارت و به دنبال آن شورای تحقیقات استان‌ها شکل گرفت.

با توسعه وتقویت امرتحقیق و تشکیل شورای تحقیقات استانها تا کنون قریب به ۲۰۰۰ تحقیق در سطح کشور به مرحله اجرا درآمده به گونه‌ای که می‌توان گفت بسیاری از تصمیم گیری های کلان درعرصه آموزش و پرورش براساس تحقیقات و پژوهش‌ها اتخاذ گردیده است.

با تاسیس استان گلستان و تفکیک آن از استان مازندران بخش تحقیقات نیز همانند سایر بخش‌ها و کارشناسی‌ها دراستان تشکیل و فعالیت خود را با یک نیرو به عنوان کارشناس مسؤول تحقیقات آغاز نمود به طوری که پس ازگذشت چهارسال بیش از۶۰ عنوان تحقیق در سطح استان و کشور (طرح های ملی) را به مرحله اجرا درآورد. با عنایت به فعالیت های انجام شده و تثبیت جایگاه تحقیقات در نزد کارشناسان استان و بواسطه حمایت های بی دریغ رییس محترم سازمان و مساعدت دیگر عزیزان پست کارشناس مسؤولی تحقیقات به گروه تحقیقات و پژوهش ارتقاء یافته و به دنبال آن ساختمان جدید پژوهشکده تعلیم و تربیت استان احداث و در دوم اسفند ماه هشتاد با حضور جناب آقای اسماعیلی رییس اسبق پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت افتتاح و در اختیارعلاقه مندان به امرتحقیق و پژوهش قرارگرفت.

هم اکنون این مرکزباداشتن کتابخانه ای به مساحت ۱۰۰مترمربع وباحدود۶۰۰۰جلدکتاب و ۱۵۰۰ طرح پژوهشی و پایان نامه کارشناسی ارشد درزمینه های مختلف،سایت اینترنتی و شبکه رشد ، بانک سی دی ، کارگاه رایانه ،کلاس های آموزشی،اتاق تکثیرو تدوین فیلم های آموزشی و پژوهشی وسالن اجتماعات واتاق های اداری آماده ارائه خدمت به فرهنگیان ودانش آموزان وعلاقه مندان به فعالیت های تحقیقاتی می باشد.

سخن آخراینکه پژوهشکده تعلیم و تربیت سازمان آموزش و پرورش استان گلستان باتوجه به امکانات وفضای مناسب مطالعاتی و کاری واقع در گرگان-خیابان پنجم آذر-انتهای آذرچهارم آماده ارائه خدمات به تمامی علاقه مندانی که دل درگرو تعلیم و تربیت و سربلندی استان فرهنگ پرورگلستان دارند بوده و از پیشنهادها و انتقادهایی که منجر به ارتقاء سطح کمی وکیفی فعالیت های این مرکزشود استقبال می‌نماید.

تعلیم و تعلّم. این مهم است. تعلیم و تعلّم از هر کسى. مابایدیادبگیریم. دیروز اسلام به ماگفت:«حتى‏اگرمى‏توانید براى فراگیرى دانش به چین بروید.» چین آن روز، با آن فاصله! امروز ما هیچ نقطه‏اى از دنیا راپیدا نمى‏کنیم که اگربخواهیم طولانى بودن راه را نشان بدهیم، این‏طور مثال بزنیم که این معنارابرساند. پیغمبر اکرم، آن روز مردم را این گونه به فراگیرى دانش تحریض مى‏فرمود. ما نیز امروز عقیده‏مان همین است. ما باید از همه، معلومات بیاموزیم. منتها علم رابیاموزیم. علم را از آنها بگیریم، نه فساداخلاق را؛ نه آلودگیهارا؛ نه اعتیادهاى مضر را؛ نه بیماریهاى خطرناک را؛ نه این «طاعون امریکایى» که اسمش را «اِیدز» گذاشته‏اند و نه بقیه فسادهاى اخلاقى وغیره‏را. اینها را از آنها یاد نگیرید، اما علمشان را چرا. ؟

محیط جامعه، بایدمحیط آموزش، یادگرفتن‏ویاددادن باشد. البته‏درکنار آموزش، پرورش و تربیت و تهذیب اخلاقى و تزکیه است. اگرماآموزش رادرست انجام دهیم، تزکیه هم در خلال آن هست. این‏جاست که معلّمین باید بفهمند نقششان چیست. در جامعه‏اى که بر محور آموزش مى‏چرخد، معلّم کجاست؟ مرکزآن دایره و محور آن حرکت. در هر کلاسى که هستید، در هر محیطى که هستید اگر در دانشگاه هستید و طرف حساب شما دانشجویان دوره‏هاى عالى هستند، یا در دبیرستان، یا حتّى در دبستان هستید، یا در کودکستان؛ اگر درحوزه هستید، درمحیط تعلیم وتربیت جدید هستید؛ هر جا هستید معلّم محور حرکت جامعه است؛ معلّم معیار کار درست درجامعه است و بایدیاد بدهد. این مهم است. این مهم است که یک نفر چنین نقش برجسته و بارزى را در اداره کشورش و پیشرفت دنیاى محیط خود ایفا کند. در گذشته نگذاشتند این نقش‏درست ایفا شود.

مترتّب براین، حرمت معلم در محیط درسى، رابطه دانش‏آموز با معلّم و حرمت معلّم در محیط اجتماعى و تکریم مردم نسبت به معلّم است. وقتى در جایى عدّه‏اى حضور دارند و کسى مى‏گوید: «فلان شخص معلّم است»، آن گروه باید به آن معلّم احترام کنند و نسبت به شأنش احساس تعظیم وتجلیل داشته باشند. امروز تکلیف مهم مردم، این است که به محیط تعلیم و تعلّم کمک‏کنند؛ هر کس به هر نحوى که مى‏تواند. کسى نمى‏تواند بگوید «امروز کشورما از لحاظ تعلیم و تربیت هیچ نقصى‏ندارد» نه. انصافاً نقصهاى زیادى هست. ما از اوّلِ انقلاب تا کنون، از دستگاههاى مسؤول، مرتّب آمار مدرسه سازى دریافت مى‏کنیم. درست هم هست. اما باز هم وقتى نگاه مى‏کنیم، مدرسه‏هاى ما، در بعضى از نقاط، دوشیفتى و سه شیفتى است؛ آن هم با مشکلات زیاد و امکانات کم! این، یک نقیصه بزرگ است. چه‏کسى باید این نقیصه را برطرف کند؟ من عرض مى‏کنم: مردم. پولدارها و متمکّنین باید در رفع این نقیصه بکوشند. متمکّنین جامعه مانمى‏توانند معلّم درست کنند. دولت باید مقدّماتش رافراهم کند تا معلّم درست شود. البته‏باب تربیت مدرس و تربیت معلّمینِ حرفه‏اى و فنّى، براى خودش باب جداگانه‏اى است که واقعاً تلاش زیادى لازم دارد. اما متمکّنین، فضاى آموزشى‏که مى‏توانندبه‏وجود آورند؛ مدرسه که مى‏توانند بسازند. من عرض مى‏کنم: امروز این امر براى کسانى‏که مى‏توانند به آموزش و پرورش کمک کنند، یک وظیفه است. باید درشهرهاى مختلف کشور و نقاط دور و نزدیک، مدرسه ایجاد کنند و بسازند. امروز در خودِ تهران، مدرسه کم داریم. البته در چند سال اخیر، افراد خیّر از این کارها، کم‏وبیش کرده‏اند. دولت هم تلاش زیادى کرده‏است؛ امّا این روند باید ادامه پیداکند. در هر محله و شهرک جدیدالاحداث، دو باب، سه باب، پنج باب، گاهى ده باب و شاید هم بیشتر، مدرسه لازم است. این تکلیف را باید خودِ مردم متعهّد شوند و انجام دهند. البته مردمِ متوسّط و مردم طبقات پایین‏تر ما، غالباً براى این امور خیر، دست و دل بازترند. خطاب من به متمکّنین است؛ به‏کسانى است که پول دارند و به کسانى است که درآمدهاى نسبتاً خوبى دارند. اینها باید این کارها را بکنند و به کمک آموزش و پرورش بشتابند، تا محیط، محیط تعلیم وتربیت شود.

تعلیم و تربیت کودکان

در این مباحث ، تعریفی از آموزش و پرورش و یادگیری ارائه داده و عوامل موثر بر یادگیری را توضیح می دهیم .
آموزش ، انتقال اطلاعات ، معلومات ، مهارتها و تجارب به افراد است . منظور از پرورش ، به فعل در آمدن استعدادها و قابلیتهای ذهنی و فطری افراد است .
آموزش، باید وسیله ای برای پرورش باشد. به عبارت دیگر ، ما با انتقال اطلاعات و معلومات ، پرورش فرد و شکوفایی استعدادهای بالقوه ، زمینه های پرورش تفکر و رشد وی را تسهیل می کنیم .
در حقیقت، پرورش به معنای هدایت جریان رشد کودک به سمت مطلوب و کمال می باشد. بنابراین ، چنانچه آموزش به درستی صورت بگیرد ، تفاوتی با پرورش ندارد. آموزش صحیح ، همان پرورش است . در سیستم آموزشی، ذهن دانش آموزان نباید انباشته از اطلاعات باشد ، بلکه باید از طریق ارائه اطلاعات ، موجبات پرورش فکری و شخصیتی آنها فراهم شود. به قول یکی از دانشمندان : دانش آموز را ذهن پرورده باید ، نه مغز انباشته!
پرورش ، موجب تسهیل جریان رشد می گردد، رشد بیشتری را در فرد به وجود می آورد، فرد از طریق آن به کمال مطلوب می رسد ، حرکت از نقصان به سوی کمال است.
عده ای معتقدند که آموزش وسیله ای برای پرورش است ، یعنی از طریق انتقال معلومات و مهارتها، می توان پرورش شخصیت و جنبه های رشدی فرد را محقق ساخت.
دیدگاههایی نیز وجود دارند که بین آموزش و پرورش تفاوتی قائل نیستند. این دیدگاه ها معتقدند که چنانچه آموزش به درستی صورت پذیرد ، همان پرورش است.

  آموزش بر پرورش مقدم است ، اما پرورش، هدف اصلی آموزش است .

یکی از ارکان بسیار مهم آموزش و پرورش، یادگیری است. یادگیری، تغییرات کم و بیش دائمی در رفتار بالقوه فرد، در اثر تجربه می باشد. بنابراین، تغییرات یادگیری نسبتاً پایدار بوده و ناگهانی نیستند. تغییر در رفتار، بالقوه است ، یعنی احتمال دارد که فرد چیزی یا مطلبی را یاد گرفته ، اما نشان ندهد . این تغییرات ، در اثر تجربه رخ می دهد ، به این معنا که دانش آموز باید با محیط خود در تعامل باشد ( تأثیر بپذیرد و تأثیر بگذارد ) تا مطلبی را یاد بگیرد.
دانش آموز را ذهن پرورده باید ، نه مغز انباشته . طریق ارائه اطلاعات موجبات پرورش فکری و شخصیتی وی فراهم در امر یادگیری ، اولویت با تغییر رفتار است . بنابراین ، در مقاطع مختلف باید با اعمال یافته های رشدی و روانشناسی یادگیری ، از طرق مختلف به تغییر رفتار دست یافت .
نکته مورد توجه ، این است که در یادگیری ، آمادگی دانش آموز ، مدنظر قرار گیرد . آمادگی ذهنی و عاطفی ، باید با استفاده از اطلاعات و معلومات ایجاد شود .
عوامل موثر بر یادگیری عبارتند از : فضاهای آموزشی که باید شاد و پرنشاط باشند تا دانش آموز در آنها احساس امنیت عاطفی نماید ، انگیزه ، علاقه ، رغبت ، نگرش مثبت ، پشتکار ، تشویق ، هدف ، روشهای تدریس متناسب با طرز تفکر و سطح تواناییهای فرد و … .

  قابلیت تربیت پذیری

انسان ذاتاً تربیت پذیر است و اگر این ویژگی وجود نداشت ، تعلیم و تربیت برای او قابل تصور نبود .
موجودات عالم از نظر تعلیم و تربیت ، دو دسته اند : موجوداتی که مثل حیوانات ، وجود و کمال متقارنی دارند و موجوداتی که مثل انسان وجودشان بر کمال تقدم دارد و در اثر تعلیم و تربیت به کمال می رسند . هدف تربیت ، کمال است .

  در این مورد با دو موضوع بسیار مهم سر و کار داریم :

۱-تربیت : در اینجا ، باید دید که چه کسی تربیت می شود ؟ و با ماهیت انسان ، طبیعت ، انگیزه ها ، نیازها ، علائق و استعدادها سر و کار داریم . انسان تربیت پذیر است .
۲-استعداد : استعدادهای بالقوه انسان به استعدادهای بالفعل تبدیل می شوند و این ، همان پرورش است . این امر از طریق ایجاد شرایط لازم، فرصتهای یادگیری ، محیطهای آموزشی مناسب و تداوم این عوامل ، امکان پذیر می باشد .

  مکاتبات یادگیری

25,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پرسشنامه یادگیری درس علوم
  • پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی
  • پاورپوینت اصول آموزش و یادگیری
  • تحقیق بررسی رابطه اضطراب امتحان در دانش آموزان حساب نارسا و عادی پایه
  • تحقیق بررسی تاثیر اضطراب در یادگیری دانش آموزان تیزهوش و عادی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.