مقاله تغییرات در نوجوانی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله تغییرات در نوجوانی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله تغییرات در نوجوانی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

چکیده   ۱
مقدمه   ۲
روانشناسی نوجوان   ۳
تغییراتی که در نوجوانی رخ می‌دهد   ۳
بلوغ در نوجوانان   ۴
هویت و بحران هویت درنوجوان   ۶
((حل بحران هویت))   ۶
ویژگی‌های دوران نوجوانی   ۷
مناسبات و روابط نوجوان با والدین   ۸
مناسبت و ارتباط نوجوان با دوستان   ۸
اختلال عاطفی و رفتاری در نوجوانان و جوانان   ۹
درمان اختلال عاطفی و روانی:   ۱۰
گذراندن اوقات فراغت در نوجوانان و جوانان   ۱۱
انحرافات جنسی در نوجوانان   ۱۲
اعتیاد نوجوانان   ۱۳
مسائل مذهبی جوانان   ۱۴
بزهکاری نوجوانان   ۱۵
انتخاب شغل و آمادگی برای اشتغال در نوجوانان   ۱۶
مشکلات برنامه ریزی شغل   ۱۷
تأثیر عوامل اجتماعی برآرزوهای شغلی نوجوان   ۱۷
عوامل شخصیتی مؤثر بر آرزوهای شغلی   ۱۸
هوش، استعداد و علاقه   ۱۸
نیاز به افزایش آگاهی نوجوانان از اطلاعات شغلی   ۱۸
منابع   ۲۰

منابع

۱٫ احمدی، احمد(۱۳۱۰) ، روانشناسی نوجوانان و جوانان، انتشارات مثنعل ، چاپ دهم، ۱۳۸۲

۲٫ اکبری، ابوالقاسم (۱۳۳۱)، مشکلات نوجوانی و جوانی، تهران، انتشارات: نشر ساوالان، چاپ: اول پاییز ۱۳۸۱

۳٫ بیانگرد، اسماعیل (۱۳۷۶)، روانشناسی نوجوانان، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

۴٫ تقی‌زاده، احسان (۱۳۴۸)، باد بی‌آرام نوجوانی/ اصفهان، یکتا ۱۳۷۹

۵٫ فونشل، دن (۱۳۵۷)، کلید رفتار با نوجوانان، مسعود حاجی‌زاده، تهران، انتشارات صابرین، چاپ ۱۳۸۸

۶٫ علی، صدیقه (۱۳۴۲)، اختلالات رفتاری نوجوانان، انتشارات آفتاب، چاپ کیهان

روانشناسی نوجوان

رفتار تحقیرآمیز و تمسخرآمیز بزرگان نه تنها دوری نوجوانان را به وجود می‌آورد، بلکه سبب گوشه‌گیری آن‌ها نیز می‌شود.

چنین رفتاری گاهی ضربه روحی جدی به نوجوان وارد می‌سازد که نوجوانان بی‌تجربه و ضعیف و دل آزرده و دیگر نمی‌تواند زندگی کند. تحمل زیاد و ادب و نزاکت فراوان و خودداری فوق‌العاده لازم است. اگر کودک خود را دوست بدارید، پس عاقلانه دوست داشته باشید.

باید توجه کرد چه تغییراتی در تکامل روانی نوجوان روی می‌دهد؟ نوجوانان برخلاف کودکان خردسال، دیگر مواد درسی را سرسری نمی‌گیرند، بلکه به صورتی منظم درون خود را تجزیه تحلیل می‌کنند و حافظه‌ی آن‌ها به وسیله‌ی مفاهیم جدید غنی‌تر می‌شود و معنایی به خود می‌گیرد.

به ‌هرصورت تغییر وضع نوجوانان قابل توجه است. از خصوصیات آن‌هاست که خود را قهرمان فضانورد یا مرزبان تصورکنند. مسلماً می‌توان فهمید که اندیشه‌ی دورو درازی دارد ولی در هر حال به آرزو نزدیک است. زیرا که این آرزو زندگی اورا زینت بخشیده و در برابرش مسائل زیادی برای رسیدن به آینده مطرح می‌کند. وظیفه‌ی بزرگ‌ترهاست که به نوجوانان کمک کنند تا به تنبلی، غرور و تکبر و خودخواهی و خشونت و… غلبه کنند. فراموش نکنیم که نوجوانان به طغیان احساسات ممتازند.

بنابراین لازم است از آن‌ها مواظبت جدی به عمل آید. توجه به تربیت جنسی نوجوانان مسئله‌ی پراهمیتی است. زیرا‌ دنیای روحی جوان امروز همراه با رشد علمی و اقتصادی و موقعیت‌های فرهنگی دنیای امروز غنی‌تر می‌شود(۶)

تغییراتی که در نوجوانی رخ می‌دهد

۱- تغییراتی در ترشح غدد درون‌ریز: ترشح این غدد در رفتار انسان آثاری را در پی دارد. غدد درون‌ریز وظیفه تأمین هورمونهای لازم سوخت و ساز بدن انسان را بر عهده دارند که نتیجه آن رشد فیزیکی بدن خواهد بود.

۲- تغیر در الگوی ارتباطی والدین و نوجوان: نوع ارتباط والدین با  نوجوان حالت افقی پیدا می‌کند در حالیکه این ارتباط در دوره کودکی عمودی و بر اساس سلسله مراتب است. اغلب نوجوانان به دفع الگوی عمودی می‌پردازند و پذیرای الگوی افقی مانند پیدا کردن رابطه دوستان صمیمی، و همدم شدن می‌شود.

۳- تغییر در کمیت و کیفیت دروس، انتقال از دوره کودکی و ابتدایی به دوره نوجوانی و راهنمایی به مفهوم مواجه شدن فرد با افزایش کمی و کیفی دورس، افزایش حجم آن‌ها، تعدد دبیران و از همه مهمتر تنوع و پیچیدگی مطالب درسی در مسیر تخصصی‌تر شدن دروس است که رشد ناموزونی را برخود می‌گیرد به همین دلیل در این دوره انتظار داشتن افت تحصیلی هر چند بادرصدی متفاوت افراد مختلف قابل پیش‌بینی است. بیان چنین مطالبی برای آگاهی دادن نوجوانان که افت آنها مسئله‌ای طبیعی و منطقی است. سبب بالا رفتن اعتماد بنفس آنها خواهد شد

۴- تغییر در موقعیت و جایگاه فرزند: هم‌زمان با ورود فرد به دوره نوجوانی منزلت فرد در خانواده نیز ارتقا می‌یابد. لذا، دیگر چنین فردی خصایص و رفتارهای دوره کودکی را کمتر دارند.

ارتقای فرد به چنین مرحله‌ای موقعیت جدیدی را برای وی وجود می‌آورد که مطلوبیت آن از یک سو نگرش اطرافیان را نسبت به نوجوان دگرگون می‌سازد و از سوی دیگر احساس مسئولیت و مشارکت نوجوان را در کارهای زندگی در قسمتهای مختلف افزایش می‌دهد.

۵- تغییر در نگرش به زمان؟ تفکر جدیدی که در دوره نوجوانی و جوانی به وجود می‌آید، توجه فرد به گذشته و آینده است که چنین تفکراتی در دوره‌ی قبلی وجود نداشت. در این هنگام فرد درصدد است تا ارتباطی منطقی میان گذشته و حال برقرار کند. ضروری است حس گذشته‌گرایی تعدیل شود.

۶- تغییر در نگرش به ارزشها: نگرش و توجه نوجوان در این شرایط از منزلت بالایی برخوردار است. ارزشها نوجوان را به شدت مجذوب نمود، و وی را به لرزه می‌اندازد. لذا وظیفه اولیای خانه و مدرسه است ارزشهای اخلاقی و دینی را با الگو، روش و قالبی زیبا و جذاب همراه با استدلال منطقی به وی ارایه دهند تا بر قدرت انتخاب و تشخیص و تصمیم‌گیری نوجوان در امور مختلف زندگی و تحصیلی بیفزاییم.

همه تغییراتی که در ابعاد گوناگون برای دوره نوجوانی ذکر شد، زمینه‌ی به وجود آمدن مشکلات خاصی می‌شود. چنانچه این امر با درایت و آگاهی کامل و با یک دید فلسفی جامع مورد توجه قرار نگیرد. زیانهایی به دنبال خواهد داشت، لذا اکثر خانواده‌ها به سبب آن که آگاهیشان فقط کارساز دوره‌ی کودکی است برای مراحل نوجوانی و جوانی احساس کمبود آگاهی برای نحوه‌ی برخورد می‌کنند . در مورد فرزندان نگرانیهایی دارند(۲)

بلوغ در نوجوانان

بلوغ به عنوان دوره‌ای است که در ان اندام‌های تولید مثل رشد و شروع به کار می‌کنند. بلوغ معمولاً سن ویژه‌ای است که در آن رشد جنسی اتفاق می‌افتد در حالی که نوجوانی به معنای دوره یا سال‌های بین بلوغ و بزرگسالی است. از انواع بلوغ جسمی که دوره‌ی نوجوانی و بلوغ را یک نوع جهش تغییر نموده‌اند این جهش ممکن است زودتر از سن معین خود صورت گیرد که به آن بلوغ زودرس و چنانچه دیرتر از سن معین خود صورت گیرد به آن بلوغ دیررس گویند که در این دوره فرد از لحاظ جسمی نیز رشد قابل توجهی می‌کند. از انوع دیگر آن، بلوغ جنسی است که فرد قادر به تولید مثل شده که تحولات آن دارای خصایص اولیه و ثانویه است. در خصایص اولیه جنسی، بیداری جنسی در افراد صورت می‌گیرد که با علائمی خاص و متفاوت در هر دو جنس دختر و پسر بروز می‌کند. برای خصایص ثانویه جنسی نیز علائم خاصی وجود دارد که نمود آن در نوجوانان دختر و پسر قالب رؤیت است. بلوغ روانی نپخته شدن از نظر روانی مطرح است که انسان قدرت تشخیص مسائل وتمیز مصلحت زندگی پیدا می‌کند و یک نگرش خاص به اینکه فکر به بزرگ شدن و کامل شدن پیدا می‌کنند و به این علت روحیه حساسی پیدا می‌کند از جمله این که خیلی کمتر حرف وتجربه دیگران را قبول می‌کند.

از مهم‌ترین تحولات بلوغ روانی نگرانی‌های ناشی از تغییرات علائم بلوغ، توجه به هویت خود یا بحران شناسایی خود، تردید و دودلی‌ها بی‌ثباتی دوران شتاب دوگانگی، برتری‌جویی و جلب توجه دیگران تصورات و تخیلات در نوجوانان ، زودرنجی، احساساتی بودن، کمرویی و گوشه‌گیری داشتن اعمال منفی و مخالف‌جوی، فرافکنی، بیماری روان‌تنی، استعدادها و تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی نوع دیگر بلوغ، بلوغ اجتماعی اقتصادی که فرد از تأمین مخارج زندگی مستقل برآید. بلوغ شرعی که فقه شیعه و سنی در نظر گرفته‌اند برای پسران ۱۵ سال قمری و برای دختران ۹ سال قمری تغیراتی که در دوره‌ی نوجوانی رخ می‌دهد هم برای نوجوان و والدین نگرانی‌هایی ایجاد می کند که باید به روش صحیحی و مطلوب با این تغییرات برخود کرد(۲)

در روانشناسی دو جریان فکری در زمینه تحول بلوغ وجود داشته است

جریان اول: رشد را پدیده‌ای مداوم و پیوسته می‌دانند.

جریان دوم: رشد و تحول یک پدیده‌ای وداوم نمی‌داند و آنرا متشکل از مراحل و دوره‌های مختلف می‌داند بلوغ نوعی بحران است و با ظهور آن، مرحله نوجوانی آغاز می‌شود.

حالت هیجانی در دوره بلوغ غنی‌تر شده و گاهی بصورت حساسیت و زود رنجسی در می‌آید توجه و دقت نوجوان نسبت به بدن خود زیاد می‌‌شود. حجب و حیا در او ظاهر می‌گردد و دوستانه این است که تماس با دیگران برای نوجوان دشوار است. تغییر و تنوع علائق و عقاید و میل به بحث در نوجوان زیاد می‌شود و آن مقدمه ای برای پختگی عقلی است. مخالفت با نزدیکان مخصوصاً با اعضای خانواده بصورتهای مختلف بروز می‌کند. این مخالفت با والدین نشانه‌ای از میل به تشخیص‌طلبی است و نوجوان به این وسیله خود را نشان می‌دهد و از دیگران جدا را وظیفه والدین کمک به نوجوان نشان در روشن نمودن فرایند بلو غ و راهنمای آنان درجهتی است که به رشد مطلوب و همه جانبه آن ها بیانجامد(۱)


هویت و بحران هویت درنوجوان

 هویت از کلمه‌ی لاتین((Idem)) به معنای یکسان گرفته شده است . شامل فردیت مستمر و مطابقت و یکسانی او در طول زمان و شرایط گوناگون می‌باشد . پس هویت دارای سطوح مختلفی از ثبات و دوام می‌باشد هویت اشاره ضمنی به خودبودن، متمایز بودن، جدا بودن آگانه از دیگران می‌کند.

بلوغ پنجمین مرحله تکامل اریکسون زمانی حیاتی برای تکامل هویت است. جوانی و بلوغ زمانی است که تغییراتی جسمی، فشار گروه همتایان، آمادگی های لازم جهت استقلال آینده به وقوع می‌پیوندد.

چنانچه فرد نتواند انتظارات اجتماعی را برآورده سازد و خود را بشناسد دچار گیجی نقش که ناشی از نامشخص بودن نقش‌هاست می گردد. هویت حالتی پویا و سنجیده است و شامل آگاه بودن از حس فردیت و تلاش در جهت ثبات خصوصیات شخص و حفظ وحدت با ایده‌ال‌های گروه اجتماعی که فرد خود را درآن می‌بیند می باشد. قدرت تشکیل هویت بستگی به تکامل شناختی دارد، زیرا فرد برچسبی به خود زده و دیگران اورا با آن برچسب بشناسد. فرد با داشتن حس هویت احساس کامل بودن می‌کند.

جیمز مارسیا(۱۹۶۶) به دقت آنچه اریکسون درباره‌ی هویت نوجوان (۱۳ تا ۱۹ سالگی) بیان کرده بود تحلیل کرد و نتیجه گرفت درهر زمانی نوجوانان و جوانان می‌توانند دریکی از چهار وضعیت هویتی طبقه‌بندی شوند: ۱٫ابهامات ۲٫ منع هویت ۳٫ موراتوریوم ۴٫ کسب هویت(۴)

((حل بحران هویت))

اریکسون بحرانی که نوجوانان با آن روبه رو هستند را هویت در مقابل سرگردانی از نظر نقش اجتماعی نامیده است. حل این بحران دارای طیفی است که در  یک طرف آن سبک هویت در طرف دیگر آن سرگردانی است.

به نظر مارسیا این پندار غلط است که حتماً نوجوان باید در دوره نوجوان کسب هویت کنند زیرا چنانجه تکالیف مرتبط با رشد آنها درمسیر کسب هویت دوره‌ی نوجوان بوجود داشته باشد و به موفقیت نیز رسیده باشد. ایفای نقش بزرگسالان آسان‌تر خواهد شد کسانیکه دوره نوجوانی را سپری نموده‌اند.بازهم می‌توانند تجاربی را انتخاب کنند که رشد آنها از زمینه‌هایی که احتیاج بیشتری دارند آماده سازد. پس می‌توان به این نتیجه رسید که همیشه امکان توانایی بالقوه جهت رشد وجود دارد، لیکن ممکن است بعضی وقتها مشکلات فراوانی وجود داشته باشد و اجازه ندهد نوجوان به موفقیتهایی درباره هویت دست یابد.(۲)

 

ویژگی‌های دوران نوجوانی

۱٫ آهنگ رشد جسمی سریعتر می‌‌شود و کودک پر جنب و جوش دوره‌ی قبل را به جوانی خستگی‌ناپذیر مبدل می‌سازد.

۲٫ ازلحاظ عقلی، کودک مرحله‌ی فکر انضمامی را پشت سر گذاشته و در آستانه فکر انتزاعی قرار می‌گیرد.

۳٫ از نظر رشد شخصیت، ثبات سنی دوره‌ی قبل دست‌خوش تحول ناگهانی شده با حمله‌ی جدید و نهایی تشخیص طلبی سازگاری اجتماعی فرد از نو دچار آشفتگی می‌گردد.

۴٫ علائم جسمی، روانی بلوغ جنسی ظاهر شده نوجوان را که معمولاً طبق سنت‌ها و آداب و رسوم در بی‌خبری کامل مانده، غافلگیر و مضطرب می‌کند.

۵٫ عواطف کودک تاکنون بیشتر به خانواده و خصوصاً مادر متوجه بود، پیش از آن که در دوره‌ی بعدی روی جنس مخالف متمرکز شود دچار نوعی سرگردانی می‌شود.

۶٫ تنوع خوی و خصلت با وضوح هر چه تمام‌تر آشکار می‌شود.

۷٫ قواعد اخلاق خارجی و اجتماعی دانش‌آموزان دبستان جای خود را به تقلید از نمونه‌ها و سرمشق‌های زندگی می‌دهد و شخصیت ناپایدار نوجوان بیشتر از اشخاص نمایشی بهره‌مند می‌شود.

۸٫ نوجوان تقریباً از همه کسانی که در زندگی او مقامی داشتند سلب اعتماد می‌کند. بی‌حوصلگی و یاغی می‌شود.

۹٫ علایق از فضای بیشتر برخوردار شده بادبزن رغبت‌ها گسترش می‌یابد.

۱۰٫ رقابت با خود رقابت با دیگران را تکمیل می‌کند. نوجوانان به ترقیات خود علاقه‌مند می‌شود. متوجه آینده می‌شود و با کمبودهای خویش به مقابله برمی‌خیزد.

۱۱٫ نوجوان که در شرایط جسمی و روانی خاص خویش از مواجهه با واقعیات بیمناک و از کفایت خود نگران در خود فرو می‌رود و به عالم تخیلات پناه می‌برد.

۱۲٫ استعدادهای خاص به تدریج بروز می‌کند و تفاوت‌های فرد آشکار می‌شود.

۱۳٫ برای نوجوان سؤالات متعدد مطرح می‌شود و در همان حال جواب‌های دیگران کمتر او را قانع می‌سازد.

۱۴٫ دوره‌ی وابستگی به سرآمده نوجوان می‌خواهد که مستقل زندگی خود را پایه‌ریزی کند.(۴)

 مناسبات و روابط نوجوان با والدین

25,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ویژگی های دوره نوجوانی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.