مقاله حجاب و عفاف


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله حجاب و عفاف مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۱  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله حجاب و عفاف نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

آرایش معنوی.. ۳

مقدمه. ۴

گل  عفاف.. ۶

واژه حجاب.. ۸

تاریخچه ی حجاب.. ۹

فلسفه ی حجاب.. ۱۰

حدود پوشش… ۱۳

روایات مرتبط با حجاب.. ۱۵

حجاب از  نظر قران. ۱۹

بدحجابی.. ۲۹

به نام او ۳۰

آثار فردی و اجتماعی حجاب.. ۳۰

راههای مبارزه با بی حجابی و بد حجابی.. ۳۵

نتیجه سخن.. ۳۷

منابع و مآخذ. ۳۸

منابع و مآخذ

قرآن کریم
تنبیه الخواطر ، ۳۲۳
وسائل ، ج ۳ ، ص ۳۳۹
حجاب بیانگر شخصیت زن ، ص ، ۲۴
پوشش کاربرد و منافع دیگری نظیر حفظ بدن در برابر سرما و گرما و تعیین جنسیت و هویت صنفی نیز دارد که به موضوع بحث ارتباطی ندارد
الکافی ، ج ۵ ، ص ۲۲۲
شهید مطهری در کتاب مسأله حجاب عوامل فوق را بررسی و نقد قرار داده است .
فروع کافی ، ج۵ ، ص ۳۲۴
محدث نوری ، مستدرک الوسایل ،ج۱۴ ، ص ۲۵۵ ، باب ۷۰ .

 گل  عفاف

هیچ باغبانی  را سرزنش  نمی کنند که چرا دور باغ  خود حصار و پرچین  کشیده است ، چون باغ بی دیوار ، از آسیب مصون نیست و میوه  و محصولی برای  باغبان  نمی ماند .

 هیچ کس هم با نام  آزادی دیوار  خانه خود را بر نمی دارد و شبها  در حیاطش را باز نمی گذارد ، چون خطر  رخنه دزد ، جدی است .

 هرچیزی که قیمتی  باشد ، مطمئناً  در صد مراقبت از آن بالا تر می رود ، که نفیس تر  باشد ، بیم ربودن  و غارت بیشتر است  و مواظبت ، لازمتر .

 اگر در شیشه عطر  را باز بگذاری  عطرش  می پرد  . اگر رشته  مرواریدت  را در گنجینه  و صندوق نگذاری  و در آن  را نبندی گم می شود . اگر  در  مقابل  پنجره  خانه ات ، توری نزنی از  نیش پشه ها و مزاحمت  مگسها در  امان  نخواهی  بود .

 وقتی  راه ورود  پشه ها  را می بندی ، خود را « مصون » ساخته ای نه « محدود» و زندانی  . وقتی  در  خانه  را ی بندی ، یا پشت پنجره  اتاقت  پرده  می آویزی خانه خود را از ورود بیگانه  و نگاههای مزاحم  در  چناه  قرار داده ای ، نه  که خود را در قید ئ بند ئ حصار افکنده  باشی .

 اگر برای ایمنی  از  خطر ها و آسودگی از  مزاحمان  ، خود را بپوشانی ، نه کسی ایراد می گیرد ، و اگر هم  ایراد بگیرد  اعتنا  نمیکنی ، چرا  که سنخنش  را بی منطق  و ناآگاهانه  می دانی و می بینی  .

 اینکه دل  باید  پاک  باشد  بهانه ای برای گریز جاهلانه  از  همین  مصونیت  است  و آویختن  به شاخه «لاقیدی » و گرنه  از  دل پاک  هم نباید  جز نگاه  و رفتار پاک  برخیزد  . ظاهراً « آینه  باطن است و … از  کوزه  همان  برون  تراود که در اوست »

زن به خاطر  ارزش و کرامتی که دارد باید محفوظ بماند و خود را حراج نگذارد  و در بازار سوداگران  شهوت ، خود رابه بهای  چند نامه و نگاه و لبخند  نفروشد . زن به خاطر لطافتی که دارد ، نباید در دستهای خشن کامجویان  دیو ست ، که نقاب مهربانی و عشق  به جهره دارند ، پژمرده  شود و پس از آنکه  گل عصمتش  را چیدیند ، او را دور اندازند  یا زیر پایشان  له کنند .

زن به خاطر  عصمتی که دارد  و میراث دار پاکی  مریم است ، نباید بازیچه هوس و آلوده   به ویروس گناه گردد . گوهر عفاف و پاکی  ، کم ارزشتر از طلاو پول و محصول  باغ و وسایل خانه نیست .

« دزدان  ایمان  و غارتگران  شرف نیز  فراوان  هستند .» سادگی و خامی است که کسی خود را در معرض دید و تماشا نگاهای مسموم و چشمانی  ناپاک قرار دهد و به دلیر یجلو ه گری  بپردازد و خیال  کند  بیمار دلان و رهزنان  عفاف  را به وسوسه نمی اندازند و از زهر نگاهها و نیش په ها شهوت  در اکمام می ماند .

بعضی از  « نگاه ها » ، ویروس « گناه» منتشر میکند ، و بعضی  از  چهره ها حشره  مزاحمت جمع می کنند ، خراب کردن  همه دیوار ها و برداشتن  همه پرده ها و با گذاشتن  همه پنجره ها  ، نشانه  ی تیره  اندیشی  است ، نه روشنفکری  علامت  جاهلیت  است نه  تمدن ! .

 می گویی نه ؟ به طومار کسانی نگاه کن که پس از  رسوایی  و بی آبرویی ، با دو دست پشیمانی  بر سر غفلت  خویش  می زنند  و بر جهالت  خود اعنت  می فرستند  . کسانی که از « جماعت رسوا » نگریزند  « رسوای  جماعت » می شوند !

آنکه  ایمان را به لقمه ای  نان می فروشد ، آنکه یوسف زیبایی را با جند سکه ی بی ارزش عوض کند ، آنکه « کودک عفاف »را جلوی صدها گرگ گرسنه می برد و به تماشا می گذارد ، روزی هم « پشت دیوار  ندامت » اشک حسرت  بر دامن  پشیمانی  خواهد ریخت  ، در آخرت  هم در آتش بی پروایی  خود خواهد ساخت . از اول  باید مراقب بود این کاسه ی چینی نشکند و این جام بلورین  ترک بر ندارد .

 واژه حجاب

 واژه «حجاب» کلمه ای  عربی  است و در  لغت به معنای  پوشش ، آنچه بدن خود را می پوشانند ، حائل ، منع کردن ، پرده  ، ستر ، نقابی که زنان چهره خود را بدان پوشانند ، منتهای  زمین ، بلندی کوه ، نور و روشنایی  آفتاب یا کناره  آن و … آمده است .

کلمه « حجاب » هم به معنی پوشیدن است و در  لغت  پرده و حجاب و یا حاجب  ، بیشتر  استعمال  آن به معنی  پرده است . این کلمه  از ان جهت به این مفهوم  می  باشد که پرده وسیله پوشش است و شاید بتوان گفت که به حسب اصل  لغت  ، هر پوششی حجاب نیست ، آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده  واقع شدن صورت می گیرد . استعمال  کلمه حجاب  در  مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتاٌ جدید است . در  قدیم مخصوصاً در  اصطلاح فقها چه در کتاب ااصلوه و چه در  کتاب النکاح که متعرض  این مطلب شدهاند ، کلمه  « ستر » را به کار برده اند نه کلمه  حجاب را .

وظیفه  پوشش که اسلام برای  زنان  مقرر کرده است بدین معنی نیست که از خانه  بیرون نروند ، پوشش زن در اسلام  این است که زن معاشرت خود با مردان  بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خود نمایی نپردازند . آیاتی که در این باره  هست  ، چه در سوره مبارکه  نور و چه در سوره مبارکه  احزاب ، حدود پوشش و تماس های  زن و مرد را ذکر کرده است  بدون  آنکه  حجاب را به کار برده باشد  . تنها آیه ای که کلمه حجاب در آن بکار رفته  مربوط  به زنان  پیغمبر  اسلام r است .

 می دانیم  که در  قرآن کریم  درباره  زنان  پیغمبر r دستورهایی  وارد شده است . اسلام  عنایتی  داشته که زنان  پامبر  چه در  زمان  حیات آن حضرت  و چه بعد از وفات ایشان در  خانه های خود بمانند  و دلیل  آن بیشتر در  جهت منظور های اجتماعی و سیاسی  بوده است . اسلام  می خواسته که « امهات المومنین » که خواه  نا خواه  احترام زیادی در  میان مسلمانان  داشتند ،  از احترام  خود سوء استفاده نکنند و احیاناً ابزار خود خواه  و ماجرا جو در  مسایل سیاسی  و اجتماعی  واقع  نشوند .

تاریخچه ی حجاب

تاریخ پوشش انسان و حجاب زنان  با آفرینش  اولین انسانها یعنی  آدم و حوا  آغاز می گردد  . قرآن کریم  در این باره می فرماید  :

و آنگاه  که آدم  و حوا از  درخت ممنوعه  چشیدند  پوشش آند از  میان رفت و بسرعت  با برگ  درختان خویش را پوشاندند .

 ابن عباس  می گوید : بهد از ذبح قوچ بهشتی  به امر خداوند  متعال حوا از پوست آم جامه بلند « جنه» برای  حضرت آدم  و یک پیراهن  و ورسری بای خویش تههی کرد که با آن  بدنشان  پوشیده شد و از  شرمندگی  نجات  یافتند .

 ولی بی حجابی تاریخچه ی قابل طرحی ندارد  ، گرچه در میان اقوام  بدوی  و غیر متمدن  به ندرت  عدم پوشش و بی حجابی وجود داشته است ، ولی  به مقتشای  « النار کالمعدوم » کمیاب  به شمار نمی آید نمی توان  آن موارد کمیاب  را مبدأ تاریخ  بی حجابی قلمداد  نمود  . بی حجابی به شکل اخیر پس از پیدایش انقلاب سنعتی در  غرب آغاز شده است .

فلسفه ی حجاب

فلسفه ی حجاب پوشش اسلامی  چند چیز است ، بعضی از آنها جنبه ی روانی  دارد و برخی جنبه ی خانوادگی و بعضی جنبه ی اجتماعی و بعضی ازیک نوع تدبیر غریزی زن برای بالابردن مقام خود ناشی می شود . حجاب در  اسلام از یک مسئله  کلی  تر و اساسی تری ریشه  می گیرد  و آن این است که اسلام  می خواهد انواع التذاذهای جنسی چه بصری و لمسی و جه نوع دیگر ، در محیط  خانوادگی و در کادر  ازدواج قانونی  اختصاص یابد و اجتماع  منحصراً برای کار و فعالیت باشد .

پوشش زنان و مردان  قبل از هر چیز خواسته های  فطرت پاک و ساختار وجودی – ذاتی  آنهاست  ، زیرا از  همان آغاز  خلقت بشر هر یک از زن و مرد کوشیده اند تا به  هر نحوه ممکن  خود را بپوشانند بی آنکه  قبلاً این آموزش  راببینند . این موضوع بیانگر آن است که د رنگ های نهاد  انسان عامل باز دارنده و هدایت کننده ای  به نان  « حیا» وجود دارد که می خواهد انسان را از خطرها و انحرافات حفظ کند و او را به راه صحیح ، هدایت نماید  بر همین  اسا در قرآن آمده  هنگامی  که آدم و حوا  پس از چشیدن میوه ی آن درخت بهشتی  که از آن نهی شده بودند  از  بهشت خارج شدند ، خود را برهنه یافتند  و شروع کردند  به قرر دادن برگ های بهشتی بر یکدیگر تا همدیگر را بپوشانند . آدم و حوا قبل از این ماجرا  برهنه  نبودند  بلکه دارای نوعی پوشش بهشتی بودند ولی بر اثر خطا آن کرامت و پوشش از  تن آنها فرو ریخت و پس از هبوط به زمین  سعی کردند همدیگر را بپوشانند .این ماجرای قرآنی بیانگر فطری  بودن  موضوع  پوشش است و اینکه  این دستور از خواستگاه  ساختاری  انسان  سرچشمه می گیرد .

 از  سوی دیگر  زن د رآفرینش الهی  نسبت  به مرد  دارای  ظرافت  بیشتری است  ، اگر در  محیطی  بی قانون  قرار بگیرد  و یا در محیطی  که حاکمیت  عقل  و منطق  در آن ضعیف است وارد شود ، از ناحیه مردان  که قدرت  و خشونت  جسمانی  شان بیشتر است مورد ستم قرار می گیرد . حجاب و پوشش برای زن و مرد یک سنگر نیرومند برای  جلوگیری  از  ظلم و تجاوز  به حقوق  همدیگر است . غریزه  خود آرایی  زن ، اگر مهار  نشود  اورا به پوشیدن  لباس های  پر زرقو برق  و استفاده از  زیور آلات  مختلف و بزک های گوناگون وا می دارد  . در این  صورت  حس چشم چرانی مردان  بی بند و بار آنچنان  زن و مرد را به سوی پوچی  و مصرفی زیستن  سوق می دهد که سرانجامش جز گمراهی  و تباهی ، دوری از  علم و معرفت و اخلاق نخواهد بود ، بر همین اساس قرآن پس از  بیان  حفظ عغت چشم  می فرماید : این دستور  برای آنها بهتر و پاکیزه تر است .

زن از  نظر حقوق  و شخصیت انسانی ،  با مرد یکسان است و حرمت و کرامت او تا آنجاست که باید به عنوان یک انسان شرفتمند به او نگریسته شود نه به عنوان  یک وسیله جنسی و عاطفی برای جلب صیادان و … آن بانویی که برهنه  یا بد حجاب از خانه بیرون  می آید ، تا  به خانه برگردد ده ها و صدها  سبکسر او را با چشم  شهوت می نگرد  . چنین  بانویی  در  حقیقت  هویت  خود را فراموش کرده  و به چنگال  هوسبازان  افتاده است  ، آیا چنین  زنی  می تواند در راه صحیح سعادت گام  بردارد ؟

 بنابراین حجاب و پوشش از  جهت حفظ حرمت و کرامت  زن مورد نیاز ضروری  است تاآنجا که امیر مومنان (ع) فرمودند :

کسی که کرام  و شخصیت انسانی  ی ، او را استوار نسخت .

اهانت و پوجی زندگی اورا ادب خواهد کرد  .

 یکی از مهم حشا ، منکرات  و جرایم ویرانگر در جهان غر برهنگی و بی حجابی است . مطابق آمارهای  قطعی  و مستند ، روز له روز  و لحظه به لحظه  بر تعداد  به هم  پاشیدگی خانواده ها ، طلاق ، فرزندان  نامشروع و انحرافات  جنسی  افزوده  می شود  که هر کدام  عاملی  برای انحرافات  گوناگون  خواهد شد .

 یکی از  علل  مهم آن این است که بازار برهنگی  و دوری از  حریم عفاف و حجاب و آزادی در  رابط ، زنان را به صورت  کالی مشترک در اورده ، به طوری که دوهمسر تعق به خود ندارند و در  نتیجه قداست پیمان  زناشویی  مفهوم ندارد و به دنبال این ، خانواده ها همچون تار وپود به سرعت متلاشی می شوند و کودکان  بی رپرست  می مانند . همین  وضه اساس اعتیاد ، بزه کاری ، انحرافت  شدید و قتل  و جنایت  را پی ریزی می نماید  و جامعه  را به صورت  افسار  گسیخته  در می آرورد   تا آنجا که آمار طلاق  به بالاترین  در صد رسیده است .

 هرگاه پوششی برای زن نباشد و آنها با عشوه گری و جلوه گری آشکار گردند  ، به طور طبیعی  مردان  و به خصوص  جوانان  در  یک حالت تحریک  دائم  قرار  می گیرند و همین موجب  هیجان  عصبی و اضطراب  اعصاب  خواهد شد  .

  روشن است که برهنگی و بد حجابی عامل مهمی است که چشم  و گوش  را ناپاک  نموده  و روابط  را نا سالم  می سازد . به عبارت دیگر  ، پوشش غریزه ی جنسی  مردان و زنان  را تعدیل می کند  و آنها را از هواپرسی و پیروی  از  هوای  نفس  ، کنترل می ماید  . ولی  به عکس  اگجر سنگر پوشش شکسته شود و نفس  اماره  میدا  داده  خواهد شد  ، در این هنگام  است  که نفس  اماره  همچون اژدهایی  بی رحم  صاحبش را می بلعد و زندگی  او و جامعه  را متزلزل و نا آرام می سازد  ووضع  روحی  بیمار گونه ای را در انسانها  پدید می آورد .

 حدود پوشش

حدود پوشش از  دید  مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری فرمود :  هیچ بحثی  در باره پوشش  زن نباید متاثر از  هجوم تبلیغات غرب  باشد ، دالبته حجاب  زن به چادر منحصر  نمی شود  اما چادر  بهترین  نوع حجاب و نشانه ملی  ماست  و هیچ منافاتی با فعالیت های زنان مسلمان در  مسائل سیاسی ، اجتماعی  و فرهنگی  ندارد .

حدود پوشش از دید شهید مطهری

40,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله حجاب
  • مقاله حجاب در اسلام
  • مقاله بررسی مبانی حجاب و عفاف در قرآن
  • تجربیات مدون حجاب و نهادینه سازی آن در مدارس
  • تحقیق حجاب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.