مقاله خانواده از دیدگاه پیامبر اعظم(ص) و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله خانواده از دیدگاه پیامبر اعظم(ص) و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله خانواده از دیدگاه پیامبر اعظم(ص) و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه  ۴
چکیده  ۵
پیامبر و خانواده  ۶
دیدگاه پیامبر     ۷
دوره سیادت ۷
دوره اطاعت   ۸
دوره وزارت  ۸
شخصیت دادن به کودک۱۰
منابع و مأخذ ۱۵

فهرست منابع و مآخذ:

۱-   وزارت آموزش و پرورش، ماهنامه تربیت

۲-   مجله پیوند – نشریه ماهانه آموزشی ، تربیتی

۳-   کتاب سفینه البحار

۴-   شمیم معرفت- فصلنامه فرهنگی آموزشی

۵-   رشد معلم-ماهنامه فرهنگی آموزشی

۶-    روان شناسی کودک به زبان ساده

۷-   غرر الحکم، مکتب الاعلام الاسلامی

۸-   کاشانی، فیض، المحجه البیضاء

۹-   مجلسی، محمد باقر ، بحار الانوار

۱۰-کلینی، محمد، اصول کافی

مقدمه

از برجسته ترین ویژگی های فطری کودکان و نوجوانان در بعد شناختی، کنجکاوی و جستجوگری است و این کنجکاوی و رفتار جستجو گرانه و کاشفانه بستر خدا جویی و خمیر مایه خلاقیت و خودشکوفایی است.

با یک نگاه کلی به مبانی و دستورالعملهای مذهبی به سادگی در می یابیم که مجموعه آداب و ترتیب ها و بایدها و نبایدها دینی که پیامبران الهی به ویژه حضرت محمد(ص) برای ابلاغ آنها مبعوث شده اند همگی منطبق بر ویژگی های فطری حاکم بر نفسانیات و نیازهای اساسی انسان موجود بوده است و زمینه ساز رشد و تعالی انسان مطلوب می باشد.

نماد خانواده در شکل گیری شخصیت کودک نقش اساسی دارد. خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی دارای نظام ارزشی معینی است. ولی نباید نادیده گرفت که این نظام ارزشی از یک سو به وسیله والدین به گونه ای خاص تعبیر و تفسیر می شود و از دیگر سو فرزند خانواده برداشت مشخصی از نظام ارزشی حاکم بر خانواده دارد. ویژگی های خانواده در تأثیری که بر رشد شخصیت کودک می گذارد، بسیار حائز اهمیت است.

 چکیده

پیامبر اسلام(ص) ضمن توجه به توصیه ها و سفارش های تربیتی اسلام، با سخنان و سیره عملی خود راه رشد و تعالی را به پیروانش نشان داده است و با آموزشهای تربیتی و اخلاقی اش، امکان تربیت یکایک افراد و تأمین سلامت روحی و روانی جامعه را فراهم آورده است.

خداوند در قرآن خطاب به پیامبری می فرماید: تو دارای اخلاق عظیم هستی. و این نکته برای پیامبر بسیار مهم و قابل تأمل می باشد.

از نظر اسلام رشد انسان پس از تولد در چند مرحله صورت می گیرد: مرحله و دوره سیادت(هفته سال اول) دوره اطاعت(هفت سال دوم) و دوره وزارت(هفت سال سوم).

خانواده در آشنایی کودک با زندگی جمعی و فرهنگ جامعه نیز نقش مؤثری را اجرا می کند. خانه محلی است که کودک در آن امور مختلف را یاد می گیرد و از طریق این محیط کوچک با دنیای خارج آشنا می شود و طرز معاشرت با دیگران را می آموزد. کودک با مشاهده رفتار والدین آنها را می شناسد و راه و رسم زندگی را از آنها می آموزد. پرورش کودکان و احترام به شخصیت آنان در خانواده و اجتماع مورد توجه کامل است. پیامبر در این باره می فرماید: به بزرگترها احترام بگذارید و به کوچکترها محبت کنید.

وجود امنیت روانی در خانواده برای فرزندان، آنان را به خانواده بیشتر امیدوار می کند و در پرتو این احساس می توانند در جامعه منشأ اثر شوند. احساس ایمنی و ارضای عاطفی کودک فقط از طرف پدر و مادر تأمین می شود. نابسامانی های روانی و اختلالات روحی در یک نوجوان می تواند منشأ خدمات و اقدامات مهمی باشد، ممکن اسا از او فردی بسازد زبون و بیچاره که برای خانواده و مدرسه مشکلات زیادی به وجود می آورد که قابل جبران نیست و برای درمان آن باید به شخصیت کودکان توجه کرد.

پیامبر و خانواده

از پیامبر عزیز ما نقل شده است که نگاه محبت آمیز پدر به صورت فرزند، عبادت است و روش پیامبر در خانواده اش این بود که هر روز صبح دست محبت بر سر حسن و حسین می کشید.

پیامبر اسلام(ص) ضمن توجه به توصیه ها و سفرش های تربیتی اسلام، با سخنان و سیره عملی خود راه رشد و تعالی را به پیروانش نشان داده است و با آموزشهای تربیتی و اخلاقی اش، امکان تربیت یکایک افراد و تأمین سلامت روحی و روانی جامعه را فراهم آورده است. تحقیقات جدید روان شناسی بر بسیاری از توصیه های تربیتی و اخلاقی پیامبر اسلام(ص) صحه گذاشته و این امر، اهمیت آموزشهای تربیتی پیامبر عزیز ما را دوچندان می کند.

در شرایط کنونی، دو جریان خانواده یا مربی و اصول اساسی تربیتی مانند یک پروژه در حال وقوع هستند. خداوند تبارک و تعالی در آیه ۱۳ سوره حجرات می فرماید:

((یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلنا شعوباً و قبایل لتعارفوا….))

در این آیه مبارکه، تمایز در عالم انسانی از سطح تفاوت بین دو جنس تا تفاوتی که بین ملل گوناگون وجود دارد به منزله مقدمه ای برای شناخت انسان از خویشتن مطرح می شوند.

ما به اتکا به چنین مکتبی که توجه به واقعیت ها را به پیروان خو گوشزد می کند، می کوشیم نمادهای مهم اجتماعی را از جمله تعلیم و تربیت و خانواده را بازگوی و با حفظ اصول و ارزشهای اسلامی آنها را با حیوانات جهانی همراه کنیم.

دیدگاه پیامبر

15,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عوامل تربیت عاطفی فرزندان در خانواده؛ برگرفته از احادیث
  • مقاله ابعاد جهت‌گیری مذهبی و مرزهای ارتباطی خانواده یک همبستگی بنیادی
  • مقاله خانواده و آسیب های روانی موجود در آن
  • مقاله اهمیت خانواده
  • مقاله خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۳ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.