مقاله دوست یابی و اثرهای آن


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله دوست یابی و اثرهای آن مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۶۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله دوست یابی و اثرهای آن نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه   ۱
۱- عفت در نگاه   ۲
عفت در معاشرت.   ۴
انواع دوستی   ۵
راننده مخصوص نوشته غلامعلی قاضی شهرضا   ۶
دوست یابی و اثرهای آن   ۶
«آزاری زن»   ۸
براشت صحیح و طبیعت زن   ۸
ارتباط حجاب و عفاف   ۱۰
حجاب و استحکام پیونده خانواده   ۱۰
مفهوم آسیب شناسی اجتماعی   ۱۳
دیدگاه فلسفی امام خمینی در مورد زنان   ۱۳
نقش زن در تبیت فرزندان   ۱۵
نقش اقتصادی زنان   ۱۵
یک راه علمی بر تقویت رشد اجتماعی زنان و ساختار خانواده   ۱۶
بی حجابی   ۱۷
تعریف فرار   ۱۸
انواع فرار   ۱۹
الف)- از نظر جنس و تأهل   ۱۹
ب)- از نظر اطلاع خانواده   ۲۰
ج)- از نظر تعداد همراهان   ۲۰
د)- از نظر مدت زمان   ۲۰
هـ)- از نظر مبدأ و مقصد   ۲۱
و)- از نظر تکرار   ۲۱
انگیزه های فرار   ۲۱
تبیین عوامل مؤثر در فرار دختران   ۲۲
عوامل فردی   ۲۲
الف) – شخصیتهای ضد اجتماعی   ۲۲
ب)- شخصیتهای خود شیفته   ۲۳
ج) – شخصیت برونگرا   ۲۴
د)- شخصیت هیستریونیک (نمایشی)   ۲۴
عوامل خانوادگی   ۲۵
نوع خانواده   ۲۵
الف)- خانواده بی کفایت   ۲۵
ب)- خانواده ضد اجتماعی   ۲۵
ج)- خانواده آشفته   ۲۶
د)- خانواده از هم گسیخته   ۲۶
روابط در خانواده   ۲۷
الف)- خشونت در خانواده   ۲۷
ب)- تبعیض در خانه   ۲۸
ج)- محدودیت مطلق   ۲۸
د)- آزادی مطلق (فرزند سالاری)   ۲۹
عوامل اجتماعی   ۳۰
شبکه روابط اجتماعی   ۳۰
وسایل ارتباط جمعی   ۳۱
شهرنشینی   ۳۲
‌تغییر ارزشها   ۳۳
مشکلات اقتصادی   ۳۳
ضعف نظارت اجتماعی   ۳۵
پیامدهای فرار دختران   ۳۶
پیامدهای فردی   ۳۶
پیامدهای خانوادگی   ۳۸
پیامدهای اجتماعی   ۳۹
الف)- افزایش نرخ مفاسد اجتماعی   ۳۹
ب)- تهدید بهداشت اخلاقی و روانی جامعه   ۳۹
ج) تحمیل هزینه های اجتماعی   ۴۰
نقد برخی عملکردها   ۴۰
۵-پیشنهادات   ۴۲
الف- نهاد خانواده   ۴۳
ب- آموزش و پرورش   ۴۴
– تقویت مراکز مشاوره ای مفید و کارآمد در مدارس یا تمام مناطق آموزش و پرورش استانها و شهرستانها؛   ۴۴
ج- نهادهای اجتماعی و بازدارنده   ۴۵
بحث فرار در کدام کشورها مطرح است؟   ۴۸
به نظر شما مشکل ما در کجاست؟   ۴۸
فرار دختران بیشتر است یا پسران؟   ۵۰
منابع :   ۶۰

منابع :

      خوشرفتاری با زنان . نوشته : زهرا آیت اللهی .

      اشتغال زنان در ایران . نوشته : شهلا باقری .

      موازنه حقوق و اخلاق در خانواده . نوشته : مریم احمدیه .

      زنان و حقوق برابر . نوشته : فریبا علاسوند .

      حقوق زنان ( بررسی اسناد بین المللی ۳ ) . نوشته : معصومه طاهری .

      حقوق جهانی خانواده کنوانسیون رفع انواع تبعیض علیه زنان . نوشته : عبدالرسول هاجری .

یهودیت جایگاه زن در اسلام و تالیف محمد رضا جلیلی

(حضرت آیه الله العظمی فاضل لنکرانی)

۱- عفت در نگاه

ارزش و اهمیت نگاه از این بابت است که چشم ما دروازه دل است آنچه از این دریچه وارد وجود شخص می شود گاهی او را به سر منزل سعادت و نگاه به ورطه مقسوط و ذلت می کشاند. دل ، آنچه را از طریق چشم می بیند حس می کند مورد تحلیل قرار داده و زمینه را برای انفعال در برابر شرایط موجود و در پی آن حرکت برای کسب و تصرف آن شرایط و اقناع آن فراهم می نماید. و این سخن درستش است که هر آنچه دیده بیند دل کن یاد. حال فرق نمی کند که آن نگاه به صواب بوده و مجاز و یا ناصواب بوده و یا غیر مجاز از آنجا که خداوند خالق انسان است و صلاخ و مصلحت انسان را بهتر از هر کسی می داند. و نسبت به صفات و اخلاقیات او آگاهی کامل دارد. لذا به عفت در نگاه توصیه فرموده و انسان را از نگاه های آلوده برحذر می دارد. توصیه خداوند در آیات و رویات ائمه به چشم می خورد که عفاف و لزوم پرهیز از چشم چرانی ها و یا خودنمایی زن به منظور پاکی جان و روان انسانها و تطهیر آنان از پلیدی، آلودگی نابسمانیهایی اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی است و این امری است که با سعادت مرد و زن و نسل انسایی مرتبط است. آری نگاه جرقه ای است که آتشش غزیزه را شعله ور می سازد.

عفت در نگاه

افراد چشم چرانی پیش از هر کس جان و روان خود را به تعب می اندازند و سپس از آن دچار اضطراب نگرانی و به جوش آمدن هیجانات خود می شوند و به دنبال آن صمعه هوس آلود باعث رسوائی برای خود و دیگران می گردند. از این روست که امامان ما به اندز و تبشیر پیروان خود پرداخته و احادیثی در مدح و تشویق کسانی که در نگاه خود عفت داشته و عقاب سخت و دردناک افرادی که خود را به ورطه چشم چرانی و نگاه آلوده انداخته اند بیان فرموده اند.

امام صادق در این باره می فرمایند وقتی انسان نگاهش به سیمای زن می افتد چشمش را ببندد و به آسمان متوجه گردد خدای متعال بلافاصله یکی از حوریه های بهشتی را به عقد او در می آورد . وسایل الشیعه ج ۷ ص ۱۳۸

و حضرت رسول (ص) می فرمایند: هر مسلمانی که یکبار به رنی بنگرد، آنگاه چشماز او باز دارد. خدای متعال او را با عبادتی انس دهد که لذت آن را در قلب خویش احساس کند.

در جایی دیگر امام صادق می فرمایند: هر کس چشم خود را از گناه پرکند روز قیامت خدا چشم او را از آتش پرخواهد ساخت، مگر توبه و بازگشت نماید.

عفت در معاشرت.

زنان برای کار در کردن در اجتماع باید یک سری آداب و رسوم دینی را رعایت کنند واضح است که فعالیتهای اجتماعی زنان و حضور آنان در عرصه های مختلف زمینه تعدل و ارتباط بین زن و مرد را بیشتر کرده است درپرتو حضور اجتماعی بسیاری از استعداها و قابلیتهای به فعلیت می رسد تعلیم و تعلم توسعه تکنولوژی و بالا رفتن فهم سیاسی و آگاهی از زمان محقق می شود. و همچنین در سایه فعالت اجتاماعی وظیفه امر به معروف و نهی از منکرعملی می گردد. از این رو یکی از انگیزه های دعوت و مشارکت اجتماعی زنان بار رفتن شخصیت علمی معنوی و اجتماعی آنان است که بدون این حضور انجام این مهم دست یافتنی است و یا با دشواری و مشقت همراه است و در زمان رسول خدا (ص) زنان پرسشها خود را از پیامبر(ص) می پرسیدند و هیچگاه رسول خدا آنها را منع نمی کردند. آنچه مسلم است و از قرآن و سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) دریافت می شود. این است که زنان با رسول اکرم و امامان بزرگوار معاشرت و گفتگو داشته و این یک امر طبیعی و عادی بوده است. از دیگاه اسلام، مشارکت اجتماعی زنان و تعا.ل و ارتباطاتی که در این زمینه پیش می آید تجویز شده اما این روابط همواره دارای آبا و شرایط می باشد که آن را باید آن را رعایت کرد تا خیلی از مشکلات خانوادگی بخاطر بدخوردی خانواده ها را از هم جدا نکنند و ………….نابسمانیهای دیگر جامعه.

۱- پرهیز از محادثه که : عبارت از گفتگوئی که مزل و لهو را به همراه داشت باشد و با نوعی فتنه انگیزی آمیخته باشد. پیامبر می فرمایند. هر کس با زن نامحرم شوخی کند برای هر کلمه ای که با او سخن گفته هزار سال زندانی می گردد

۲- پرهیز از حلوت. امام موسی بن جعفر (ع) به نقل از پیامبر (ص) می فرماید هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد هرگز در جائی که سخن زن نامحرم را می شنود توقف نکند. همچنین پیامبر (ص) می فرماید آگاه باشید هرگز مرد و زنی با هم خلوت نمی کنند مگر آنکه سومی آنان شیطان است.

انواع دوستی

ارسطو دوستان را به سه دسته تقسیم کرده است ۱- دسته ای که دوستی آنا به سبب نفعی است. «به دنبال سود و نفع خود هستند» ۲- دسته ای که خود دوست را می خواهند و کم یابند ۳- دسته ای که دوستی آنان برای تفریح و سرگرمی می خواهند.

ویژگیها و حقوق دوست خوب ۱- ظاهر و باطن او یکی است ۲- متواضع و فروتن باشد ۳- صاحب و علم و آگاهی باشد ۴- خوش برخورد و شیین زبان باشد ۵ در جلب دوستی کوتاست از حسادت و کینه به دور است اگر ما در زندگی چنیم باشیم بی شک دوستان این چنین خواهیم داشت که باید سعی کنیم آنان را حفظ کنیم

راننده مخصوص نوشته غلامعلی قاضی شهرضا

الهام جون ببینم نکته بابات تاجر ببینم        الهام ب لحنی معترض پرسید چطور مگه؟ آخه هر روز با یه مدل و یه تیپی می آی مدرسه راستی گفتی اون پسر خوشگله که با «ماکسیما» می آید دنبالت راننده باباته؟ آره مگه عیبی داره زری شانه ای بالا انداخت و گفت «نه عیب نداره ولی» و صدای برق ماکسیما الهام را به خود آورد. صورت دوستش را بوسید و گفت زری جون بای بای تا فردا

دوست یابی و اثرهای آن

یکی خوشبوی در حمام روزی                  رسید از دست محجوبی به دستم

به او گفتم که مُشکی با عبیدی                 که از بوی دلاویز تو مستم

بگفتا من گِلی ناچیز بودم                         ولیکن مدتی با گُل نشستم

کمال هم نشینی در من اثر کرد                   وگرنه من همان خاکم که هستم

«سعدی»

یکی از مهمترین مسائل جوانان مسئله دوست یابی و انتخاب دوست خوب و مناسب است به طوری که اگر دقت و احتیاط لازم نداشته باشند بقیه ی تلاش ها نیز بی ثمر خواهد بود معاشرت با دوستان یالم و با ایمان سبب می شود تا فرد در جامعه دارای شخصیت بالایی باشد رفتارهای خوب و مورد پسند جامعه در جوان تقویت می شود و از رفتارهای بد پرهیز می کند انتخاب دوست خوب می تواند بهترین بازوی موفقیت در آینده جوان باشد هم نشین خوب و با کمال ما را نیز همانند خود می کند و دوست بد ممکن است ما را به بدترین بیراهه ها بکشد دوست خوب علاوه بر پاک بودن باید مؤمن و اهل فکر و اندیشه باشد او باید در رفتارش با راستی و درستی برخورد کند حق بگوید، از چیزی نترسد از حسادت و خودخواهی دور باشد در زندگی یک برنامه منظم و حساب شده ای داشته باشد و وقت خود را بیهوده تلف نکند. با وجود این اسلام فقط در یک مورد به فرزندان اجازه داده است که از فرامین والدین سرپیچی کند و آن هم موردی است که مخالف اسلام باشد و در رابطهه به احترام والدین در ژقرژان می فرماید: پروردگارت امر کرد که جز او پرستش نکنید و به پدر و مادر نیکی کنید تا زنده هستند هر دو یا یکی از آن دو سالخورده شوند آنان را میازارید و به درستی خطاب نکنید و جز به احرتام با آنان سخن نگویید و همیشه از روی تواضع و احترام در برابرشان سرفرود آور و بگو ای پروردگار من همچنانکه ایشان از کودکی با مهربانی مرا بزرگ کرده اند تو نیز با مهربانی به ایشان رحمت بفرما سوره اسراء آیه ۲۳ و ۲۴ و در قرآن در جای دیگر می فرماید شکرگزار پرودگارت و پدرو مادرت باشد سوره لقمان آیه ۱۴

«آزاری زن»

زن که را موجودی فاقد فهم و درک کم همت فاقد تعقل اسرافکار پرحرف منبع شر و صفتهای دیگری که میراث جامعه استعما زده است معرفی می کند زن ناگزیر است که از این ویژگیهایی که شخصیت واقعی زن از او سلب شود این آزادی را کسی جز خوردن نمی تواند به وی اعطا کند یعنی آزاری روحی را کسی از خارج وجود زن نمی تواند ایجاد کند امام ره تاکید می کند که حق گرفتنی است و خود به خود داده نیم شود و زن باید خود را از صفات نادرست که به او نسبت داده شده رها کند که برای اینکار دور راه دارد ۱- برداشت صحیح از سرشت و طبیعت زن ۲- مسئولیت پذیری زن

براشت صحیح و طبیعت زن

برخی از مسلمانان هم عقیده دارند که زن طبیعت کج و ناصاف خلق شده است اما مکتب اهل بیت (ع) اذعان دارد که هر دو زن سرشتی یکسان دارند. «ای گروه مردمان ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را گروه گروه و قبیله قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید

امام خمینی در یک مصاحبه مطبوعاتی فرمودند: مرد و زن هر دویشان در اسلام اختیارات دارند اگر اختلافاتی هست برای مرد  هم هست و آن مربوط به طبیعت آنان است و امام نبابر گفته دختر ایشان : تاکید داشتند که زن باید در جایگاه رفیع انسانی باقی بماند زیرا خداوند او ر با کرامت خلق کرده است به راستی که فرزندان آدم را کرامت دادیم ۲- مسئولیت پذیری زن : اسلام نقش وظایف زن و مرد را بر حسب تفاوتها و تخصصهای هر کدام تقسیم کرده است در حوزه خانواده زن که عاطفه و حساس لازم برای سرپرستی و مراقبت از کودک را دارد این مسئولیت برعهده می گیرد و مرد که قوای بدنی مناسب را دارااست کارههای سخت بیرون از منزل را بر عهده می گیرد مکتب اهل بیت دیدگاه فلیفی کامل و مناسبی درباره حضور زن در جامعه دارد علما معتقدند که زن تنها به خانواده و صحبتهای زنانه محدود می شود انجام و اصابت شرعی مانند تولی و تبری و دفاع از اسلام و امر به معروف و نهی از منکر نباید از حدود این حوزه زنانه خارج شود

امام خمینی می فرماید امروزه زنان جمهوری اسلامی حدودش مردان در تلاش سازندگی خود و کشور هستند و همچنین می فرمایند ما مفتخریم که بانوان و زنان در صحنه های فرهنگی اقتصادی و نظامی همروش مردان فعالیت دارند و آنان که توان جنگ و دفاع از اسلام را دراند شرکت کنند .

ارتباط حجاب و عفاف

در واقع حجاب مربوط به پوشش بیرونی و عفت هم پوشش بیرونی و هم پوشش درونی است در اهمیت عفاف قرآن در اوصاف مومنین را تسنیم می فرماید «والدین هم بفروجهم حافظون» یعنی آنان کسانی هستند که خویشتن را از بی عفتی حفظ می کنند در مورد اهمیت عفاف قرآن به سوره نور و یوسف اشاره نمود حضرت علی روایت کرده اند عفت ریشه و اساس تمام خوبیهاست. حجاب احساس فطری و شرم و حیا می باشد در واقع شرم و حیا و اشتیاق به عفاف در فطرت و خلقت زن نهفته است که او را وادار می کند خود را از نامحرم بپوشاند

حجاب و استحکام پیونده خانواده

 

60,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله دوست یابی و اثرهای آن
  • مقاله آیین دوست یابی در اسلام
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.