مقاله رابطه‌ی رضایت شغلی با خلاقیت شغلی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله رابطه‌ی رضایت شغلی با خلاقیت شغلی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله رابطه‌ی رضایت شغلی با خلاقیت شغلی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه ۱
فصل اول ۳
بیان مساله ۴
رضایت شغلی چیست ؟ ۴
خلاقیت چیست ؟ ۵
نوع تحقیق ۶
اهداف تحقیق ۶
ضرورت و اهمیت تحقیق ۷
فرضیه‌های تحقیق ۸
فصل دوم ۹
اهمیت خلاقیت ۱۰
اثر کوشش در خلاقیت ۱۱
تمرکز به عنوان کلید خلاقیت ۱۲
خطور مفهوم خلاقیت در بستر زمان ۱۳
عواملی که مانع خلاقیت می‌شوند ۱۴
تمرکز آگاهی را تشدید می‌کند ۱۵
رهبران موفق خلاقیت را تشویق می‌کنند ۱۵
تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمانی ۱۶
اجزاء متشکله خلاقیت ۱۷
۱) اولین جزء ترکیب‌کننده : ۱۷
۲) دومین جزء ترکیب‌کننده : تفکر خلاق و مهارت‌های کاری ۱۸
۳) سومین جزء ترکیب‌کننده : انگیزه درونی ۱۹
انگیزه برای خلاقیت ۱۹
انواع خلاقیت ۱۹
بخش منابع انسانی ۲۰
مؤلفه‌های مهم خلاقیت ۲۱
فرصت‌های خلاقیت ۲۱
آموزش خلاقیت ۲۲
پیشینه‌ی نظری خلاقیت ۲۲
پژوهش‌های خارجی انجام شده در رابطه با خلاقیت ۲۴
فصل سوم ۲۵
اهمیت رضایت شغلی ۲۶
عوامل اولیه که بر رضایت شغلی تأثیر دارند ۲۶
علل عدم رضایت شغلی ۲۷
منابع رضایت ۲۷
روشهای ارزیابی رضایت شغلی ۳۰
کارمندان چه وقت رضایت شغلی دارند ؟ ۳۲
کیفیت کار ۳۳
رضایت درونی و رضایت بیرونی ۳۳
نظریه‌های مختلف در زمینه رضایت شغلی (پیشینه‌ی نظری) ۳۴
پیشینهی عملی رضایت شغلی ۳۸
پژوهشهای خارجی در زمینه‌ی رضایت‌مندی شغلی ۳۹
فصل چهارم ۴۱
چرا رضایت شغلی بالا به خلاقیت منجر می‌شود ؟ ۴۲
ابراز خلاقیت ۴۲
منابع و مآخذ ۴۳

 

منابع و مآخذ

۱- منتظری، شهناز. (۱۳۸۷، مترجم)، آیا از شغل خود لذت می‌برید، انتشارات کریسپ، چاپ اول.
۲- پیر خائفی، علیرضا. (۱۳۸۷)، پرورش خلاقیت، انتشارات هزاره ققنوس، چاپ دوم.
۳- قاسم‌زاده، حسن. (۱۳۸۸، مترجم)، شکوفایی خلاقیت (ترزاآمابلی)، انتشارات دنیای نو، چاپ پنجم.
۴- قاسمی نیک‌منش، ملک‌دخت. (۱۳۸۶، مترجم)، خلاقیت کارآمد، انتشارات اختران، چاپ اول.
۵- قاسم‌زاده، حسن. (۱۳۷۱، مترجم)، پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت، (الکس اس. اسبورن)، انتشارات نیلوفر، چاپ اول.
۶- یزدچی، صفورا. (۱۳۷۹)، عوامل مؤثر در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان دوره متوسطه، اصفهان.
۷- فلاحتی، سکینه. (۱۳۸۵)، در بررسی رابطه شیوه‌های فرزند‌پروری و خلاقیت دختران مقطع سوم راهنمایی شهرستان خاتم در سال تحصیلی (۸۴-۱۳۸۳).
۸- تورنس، ئی . پال. (۱۳۷۲)، استعدادها و مهارت‌های خلاقیت و راه‌های آزمون و پرورش آنها (ترجمه حسن قاسم‌زاده)، تهران : نشر دنیای نو.
۹- حسنی، افضل‌السادات. (۱۳۷۸)، ماهیت خلاقیت و شیوه‌های پرورش آن، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول.
۱۰- بخشایش، علیرضا. (۱۳۷۹)، روان‌شناسی عمومی، چاپ اول، یزد : مؤسسه‌ی انتشارات یزد.

 

مقدمه

اکنون تعداد انگشت‌شماری از مردم به نیاز مطلق و اجتناب‌ناپذیر به خلاقیت آدمی آگاه‌اند زیرا ادراک انسان همانند یک سیستم اطلاعاتی خود‌سامان عمل می‌کند، چنین سیستم‌هایی نیازمند خلاقیت و نیز انگیزه هستند. در حال حاضر اهمیت و ارزش خلاقیت حمایت لفظی زیاد می‌شود اما این حمایت‌های لفظی با تلاش‌ جدی در به کارگیری خلاقیت توأم نیست، متأسفانه تاکنون تعداد بسیار معدودی از دولت‌ها در گوشه و کنار جهان متوجه شده‌اند که تغییرات خلاق به همان اندازه که در کسب و کار اهمیت دارد برای آنان هم اهمیت دارد. در حال حاضر نیاز بسیاری به داشتن روش‌های بهتر انجام امور و نیز مفاهیم جدید در خدمات دولتی احساس می‌شود چنین تصور می‌شود که خلاقیت به دنیای هنر تعلق دارد و استعداد هنرمند را می‌طلبد اما چنین دیدگاهی چنان کهنه و قدیمی است که گویی به قرون وسطی تعلق دارد. هستند کسانی که به اهمیت و صحت خلاقیت اعتماد دارند، چنین افرادی معتقدند که خلاقیت استعدادی است تا حد عرفانی که برخی از آن بهره‌مند و برخی بی‌بهره‌اند.

خلاقیت هنوز نتوانسته است جایگاه اصلی و شایسته خود را بیابد. نهضت پرورش استعداد و خلاقیت و ابداع در کشورهای مختلف خاصه کشورهای صنعتی به سرعت در حال رشد بوده و مورد پذیرش قرار گرفته است. خلاقیت یکی از مفاهیم بحث‌انگیز در حوزه‌ی روان‌شناسی می‌باشد و یکی از تکنینک‌های مهم دستیابی به اکتشافات، اختراعات و پیشرفت‌های علمی، فنی و هنری تلقی می‌شود.

خلاقیت تنها در حوزه افراد تیزهوش و با استعداد نیست، خلاقیت می‌تواند و باید جزئی از زندگی همه‌ی افراد باشد و مهم‌ترین عامل در خلاقیت، انگیزه و برای انجام کار خلاق است که در این بحث ما رضایت شغلی است و فردی که رضایت داشته باشد علاقه‌ بیشتری نشان می‌دهد و در پی تغییرات مثبت و نتیجه‌ی بهتری باشد و تغییرات مثبت تنها از تفکر خلاق حاصل می‌شود.

رضایت شغلی چیست ؟

رضایت شغلی رضایت و خشنودی است که از کار فرد سرچشمه می‌گیرد و نه از پول، مزایا، تعطیلات و احساسات خوبی است که از کار فرد دریافت می‌شود. هر کاری می‌تواند سطحی از رضایت را ایجاد کند.

سرپرستی که هر روز نقشش را به مثابه‌ی رهبر گروه با موفقیت انجام می‌دهد تا حدودی پس از پایان کار با حس رضایت به خانه بر می‌گردد.

تکنیکی که کارش کشف و تعمیر قطعاتی است که تولیدشان متوقف شده‌ است پس از دستیابی به آن احساس غرور می‌کند.

رضایت به معنای احساس خوب از عملکرد بالا، کیفیت کار، یادگیری مهرات‌های جدید و کار گروهی است. فعالیت به مثابه‌ی عضوی از گروه، کمک به همکاران و رشد شخصی دریافت می‌شود. رضایت شغلی روزانه با جستجوی افراد رضایت‌مند هر جا که هستند به دست می‌آید. بسیاری از مردم از ساعت کارشان بهترین زمان‌ها می‌سازند. بیشترین رضایت تنها از تلاش خود فرد بدست می‌‌آید. کارکنان باید بپذیرند که مدیریت نمی‌تواند گواهی رضایت شغلی را نیز مانند فیش حقوق به آنها تحویل دهد.

رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات، نگرش‌های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند. وقتی یک شخصی می‌گوید دارای رضایت شغلی بالایی است این بدان مفهوم است که او واقعاً شغلش را دوست دارد، احساسات خوبی درباره کارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قایل است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کارکنان با رضایت شغلی بالاتر از نظر فیزیک بدنی و توان ذهنی در وضعیت خوبی قرار دارند. بنابراین رضایت شغلی یک حالت احساس مثبت یا مطبوع است که پیامد ارزیابی شغلی یا تجرد فرد است. این حالت احساس مثبت کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد می‌کند.

ـ رضایت شغلی در فرهنگ فارسی خشنودی و خوشرویی معنا شده است.

ـ رضایت شغلی به این معنا که رضایت‌مندی شغلی وسیله‌ای است برای کارایی بیشتر سازمان یعنی ابتدا رضایت شغلی و بعد انتظار حداکثر کارایی.

خلاقیت چیست ؟

کاری که یک فرد (شاغل) انجام داده است که با تمام کارهایی که قبلاً انجام داده، تفاوت داشته باشد نه فقط تفاوت داشته باشد بلکه باید صحیح بوده و در جهت رسیدن به یک هدف نیز باشد. به طریقی که جذاب و معنی‌دار باشد.

خلاقیت به معنی رفتار تازه و مناسب و دارای ارزش باشد. رفتارهای مخرب، غیرقانونی و غیر‌اخلاقی نیز می‌تواند به اندازه رفتارهای سازنده و مثبت خلاق باشد. در عرف معمول در کلمه‌ی خلاق مفهوم مثبت مستتر است اما از خلاق تلقی کردن رفتارهایی که حتی زشت و ضداجتماعی‌اند در صورتی که در رسیدن به یک هدف دارای تازگی و مناسبت باشند خیلی می‌توان آموخت، فرآیند تفکر خلاق، فرآیند دست یافتن به چیزی خلاق صرف‌نظر از نتایج آن هنگامی که شخصی با موفقیت به راه‌های جدیدی برای انجام کارها، راه‌های جدید تفکر درباره چیزها، راه‌های جدیدی بر ساختن چیزها دست می‌یابد بدان معنی است که آنها فکر و عمل می‌کنند.

برخی از صاحبنظران معتقدند خلاقیت گاهی پدید آوردن چیزی که قبلاً نبوده و گاهی بوجود آوردن چیزی از طریق چیزهای دیگر است، ابداع در این معنا یعنی بوجود آوردن، چیزی یگانه بی‌آنکه آن چیز از پیش موجود بوده باشد و خلق به معنای پدید آوردن چیزی از راه ترکیب و دستکاری چیزهای دیگر است.

خلاقیت به دوباره‌سازی چیزها می‌پردازد و سعی می‌کند که در این دوباره‌سازی شکل جدیدی از آنچه قبلاً بوده ارائه دهد. اصل تناسب یا مفید بودن با کارایی اجتماعی و عمومی ارتباط دارد که این اصل نیز در خلاقیت حائز اهمیت است.

نوع تحقیق

این تحقیق یک تحقیق از نوع کتابخانه‌ای می‌باشد زیرا سعی بر این بوده که به مطلب برسیم که آیا راضی بودن از شغل باعث تفکر در شغل و بوجود آوردن تغییرات مثبت می‌شود و خلاقیت را به دنبال دارد.

اهداف تحقیق

۱- یکی از اهداف تحقیق این است که در مشاغلی که افراد دائماً نوآوری دارند و با علاقه کار خود را دنبال می‌کنند آیا از شغل خود رضایت داشته‌اند.

۲- در ادارات و سازمان‌هایی که کارها بصورت تکراری انجام می‌شود یک نوع عادت بوجود آمده شاید یکی از دلایل آن راضی نبودن افراد است که حتی انجام کار برای رفع تکلیف می‌باشد.

۳- افزایش مزایا، پاداش و یا هر چیزی که باعث رضایت شغلی می‌شود افراد به دنبال آن رضایت شغلی، تفکر و عمل را بیشتر می‌کنند.

ضرورت و اهمیت تحقیق

این حقیقت که تصور، قدرت اساسی مغز بشر است مدت‌هاست به وسیله‌ی بزرگترین متفکرین شناخته شده است و نتیجه‌گیری شکسپیر را که گفته است این جرقه مقدس انسان را اشرف مخلوقات نموده تأیید کرده‌اند می‌توان گفت در صورتی که کوشش خلاق بشر به کار نمی‌رفت انسان عرفاً موجودی بود که از مغز هسته‌ها و میوه‌ها و ریشه‌های گیاهان و گوشت خام تغذیه می‌نمود. یک مؤسسه‌ی صنعتی قدرت تصور خلاق را به عنوان نیروی هدایت‌کننده‌ای که جاده‌های فرد را روشن کرده امروز را برای رهنمودهای فردا کاوش نموده و راههای بهتری را برای زندگی و سعادت بشر جستجو می‌کند. با مقایسه‌ی کشورهای توسعه‌یافته با کشورهای در حال توسعه می‌توان پی برد که هر توسعه‌ای در کنار خلاقیت و نوآوری بوجود می‌آید پس جوامع در حال توسعه باید بر آن باشند که روحیه تفکر و خلاق در کارکنان و کارمندان ایجاد نمایند و سرچشمه‌ی این خلاقیت یا عاملی که باعث خلاقیت می‌شود را بیابند که در اینجا ما رضایت را عامل خلاقیت می‌خوانیم پس در هر ارگان و سازمانی مدیریت باید بر آن باشد که با هر وسیله‌ای از جمله پاداش، مزایا و رضایت زیردستان را به دنبال داشته باشد.

دیران به رضایت شغلی افراد و اعضای سازمان به دلایلی اهمیت می‌دهند. مدارک زیادی وجود دارد که افراد ناراضی سازمان را ترک می‌کنند و بیشتر غیبت می کنند و نیز بیشتر استعفا می‌دهند و نیز کارکنان راضی، از سلامت جسمی و روانی بهتری برخوردارند و بیشتر عمومی کنند.

50,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق افزایش خلاقیت و نو آوری دانش آموزان در مراکز آموزشی
  • تجربیات مدون بررسی خلاقیت و ایده پردازی در دانش آموزان ( ویژه ارتقاء شغلی )
  • تجربیات مدون آموزشی نقش معلمان و مدرسه در پرورش خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان
  • مقاله پرورش خلاقیت در کودکان
  • مقاله بررسی نقش مدیر در ایجاد و رشد خلاقیت و نوآوری در مدرسه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۳ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.