مقاله رابطه دختر و پسر


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله رابطه دختر و پسر مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۹  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله رابطه دختر و پسر نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه ۴
تعریف ارتباط ۶
تعریف ارتباط دختر و پسر ۶
انواع ارتباط دختر و پسر ۷
ارتباط انسانی سالم چیست ۸
بیان موانع روابط سالم ۹
۱-غریزه ۹
میل جنسی ۱۰
۲-عشق و تبین آن ۱۰
ارتباط میان فردی ۱۰
اصول ارتباطات میان فردی ۱۰
ابعاد روانشناختی روابط دختر و پسر ۱۴
عوامل تاثیر گذار بر افزایش و کاهش روابط دختر و پسر ۱۵
ب) علل و دلایل روابط دختر و پسر ۱۵
۱) علل روابط دختر و پسر ۱۵
۲) دلایل روابط دختر و پسر ۱۶
رابطه قبل از ازدواج ۱۹
پیامدهای روابط دختر و پسر قبل از ازدواج ۲۱
آسیبهای برقراری روابط دختر و پسر ۲۲
روابط آسیب زا چه روابطی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟ ۲۲
به نظر شما آسیبهای جنسی چیست؟ ۲۳
الگویی از رفتار معقول دوجنس مخالف ۲۴
الف) مدخل بحث ۲۴
ب) طرح آیات مربوطه ۲۵
ج ) درسهایی از الگوی قرآنی در ارتباط دختر و پسر ۲۶
راهکارها و پیشنهادات ۲۸

 

 

مقدمه

دنیای مدرن کنونی ودر عصر ارتباطات، انکار وکنترل رابطه بین پسر و دختر امری محال و دور از واقع بینی است. چون ارتباط دختر و پسر یک نیاز عاطفی و روانی است که برای بسیاری از جوانان عدم این ارتباط و جلوگیری شدید از آن موجب بروز مشکلات بزرگ روانی می شود وتجربه ثابت کرده که در موضوعاتی به این شکل فشار و کنترل نتیجه معکوس عاید می کند. علاوه بر این مسائلی مثل رشد بی رویه جمعیت، زندگی ما شینی، بالا رفتن سن ازدواج ، وجود خلاء عاطفی ، مشکلات خانوادگی و عدم امکان ازدواج برای همه اقشار جامعه  به این نیاز دامن زده و انکار چنین ارتباطی را غیر ممکن ساخته است. البته بسیاری از جوانان  به خاطر مسائل مذهبی یا خانوادگی این نیاز را در خود سرکوب می کنند و برخی نیزدر این کار راه افراط  را پیش میگیرند یا توسط این ارتباط ها به بزه کاری دچار می شوند.

در جوامع مذهبی بدلیل عجین شدن فرهنگ وآداب ورسوم با مذهب یک نوع تناقضی بین باورها و نیازها ایجاد می شود واین مسائل بصورت لاینحل باقی می ماند در حالی که در سطح دنیا این نوع روابط جزء مسائل عادی اجتماع است و فرهنگ رابطه بین همه افراد جامعه حکمفرماست .اما در جوامعی که این روابط منع می شود ولع وحساسیت بیشتری بین دو جنس مخالف ایجاد شده به حدی که این نیاز سرکوب شده، در سنین بالا بیشتر نمودار می شود.

در جامعه ما بخاطرنوع اداره جامعه، بافت سنتی اجتماع ونوع فرهنگ حاکم بر جامعه جوانان ناچارند به شکل پنهانی و در خفا با هم رابطه ایجاد کنند. که در این نوع ارتباط،  استرس ها، سوء استفاده ها و مشکلات بزرگی بوجود می آید.اما ما به هر حال در این اجتماع زندگی می کنیم پس چاره اساسی این است که با آموزش، فرهنگ ارتباطی خود را بالا ببریم.که با بالارفتن فرهنگ اجتماعی، همه اقشار جامعه به رابطه به عنوان یک نیاز اجتماعی نگاه میکنند و به خاطر این روابط شخصیت افراد زیر سوال نمی رود وبسیاری از مشکلات که اکنون فرا روی روابط پنهان است حل می شود. امید اینکه با بالا رفتن فرهنگ اجتماعی هر دختر و پسر ایرانی بتواند در مورد نیازهای اساسی خود با والدین یا با مشاوران کارآمد صحبت کند، تا پنهان کاری و مشکلات مربوط به آن از بین برود.

قدم اول در ایجاد فرهنگ رابطه اجتماعی این است که باید نگاه جامعه به زن عوض شود وبه زن به عنوان موجود درجه دوم نگاه نشود و هر حقی که برای پسری رواست برای دختر هم روا بدانند وبسیاری قوانین زن ستیز که حقوق زنان را محدود میکند کنار گذاشته شود.

فدم بعدی آگاهی واطلاعات عمده ای است که باید در اختیار همگان قرار داده شود تا هم پسران و هم دختران  به نگاه یک انسان در هم بنگرند و ارزشهای انسانی را هر گز فدای خواسته های خود نکنند. وبدانند هر انسانی دارای حریم و حرمتی است که شکستن این حریم و حرمت مانند قتل آن انسان است.

موضوع دیگرگسترش مراکز مشاوره و حس اعتماد بخشی به جوانان برای مراجعه به این مراکز است.چون بسیاری از افراد نمی توانند در مورد مسائل خود با والدین خویش صحبت کنندپس باید حس اعتماد به جوانان داده شود تا به کارشناسان با تجربه این مراکز اعتماد کنند.

متاسفانه بسیاری از جوانان تصور میکنیم که با چند کلمه صحبت کردن با طرف مقابل وبرقراری یک عشق مجازی اجازه دارند تا مسئله ازدواج را مطرح کنند.درحالی که این پنداری غلط است چرا که هم این طرح این موضوع وسیله اغفال شده وهم اینکه شناخت در مورد ازدواج دارای ابعاد وسیعی است که باید همه آن ابعاد مورد برسی و تایید قرار بگیرد تا زندگی موفقی را بسازد.پس فرقی نمی کند ما از اینترنت یا از راههای دیگر با کسی آشنا شویم.بلکه مهم این است که اصول کلیدی زندگی موفق را در نظر بگیریم و برای تشکیل زندگی به عشقهای آتشین بسنده نکنیم.مسئله بعدی اینکه نباید تصور کنیم که همه رابطه ها منجر به ازدواج می شود.یا همه رابطه ها بخاطر ازدواج است. اصولادر روابطی هم که برای تشکیل زندگی مشترک پایه گذاری می شود، گاه موانع بزرگی بوجود می آید که رسیدن شخص را به فرد مورد علاقه اش غیر ممکن میکند پس لازم است که شخص در روابط خود با دیگران مانند یک فرد سرمایه دار همه سرمایه خود را به چوب حراج نزند ودر ثانی خود راآن چنان وابسته به این رابطه نکند که در پس از هم پاشیدگی رابطه، شکست روحی بزرگی بر او تحمیل شود.برای کسانی که صرف ازدواج در رابطه برای آنها مطرح است نباید رابطه خود را با کامروایی کامل از همدیگر بنا گذارند.چرا که نهایت هر عشق وکمال هر رابطه ای به کامروایی است و اگر افراد قبل از ازدواج اقدام به کامروایی کنند، مانند آبی است که بر روی آتش ریخته شود و قدم های عاشق را در رسیدن به معشوق سست و شکننده می کند.

در جامعه بسته کنونی و با وجود انواع مختلف مشکلات اجتماعی افراد زیادی هستند که در پی آنند تا نیاز جنسی خود را ارضا کنند و از راه دوستی پوششی بر مشکلات خویش بگذارند.به این مناسبت این افراد با شخصی طرح دوستی ریخته و چون ناچارند این فرد را رام خواسته های خود کنند به او پیشنهاد ازدواج می دهند.اما با گذشت زمان همه چیز را انکار می کنند.غافل از اینکه فرد مقابل تمام مدت خود را برای ازدواج مهیا میکرده و در این بین متحمل شکست سختی میشود. و متاسفانه در جامعه ما این موضوع باب شده و اینجاست که کلمه ارتباط را در اذهان عمومی زشت و منفور میکند. وزشت تر اینکه فرد به دوستی خود متعهد نباشد و همزمان چند فرد دیگر را هم اغفال کند.در پس چنین مشکلاتی است که خطر وجود جامعه بسته و ارتباط پنهانی مشخص می شود.که درمان آن آگاهی فردی و ایجاد فرهنگ ارتباط است تا هر کس در این روابط به هدف خویش برسد و کسی فدای خواسته دیگری نشود.

تعریف ارتباط

ارتباط فرایندی است که طی آن اطلاعات معانی و احساسات از طریق پیامهای کلامی و غیر کلامی با دیگران در میان گذارده می شود . از دیدگاه روانشناسی اجتماعی و دانشمندان علوم ارتباطات انسانی ارتباط میان فردی فرایندی است که طی آن اطلاعات و معانی و احساسات از طریق پیامهای کلامی و غیر کلامی با دیگران در میان گذارده می شود یعنی همان فرایند ارسال و دریافت پیام را ارتباط گویند. ارتباط میان فردی یک تعامل گزینشی نظامند منحصر به فرد و رو به پیشرفت است که سازنده شناخت طرفین از یکدیگر است و محصول این شناخت خلق معانی مشترک بین اعضا و طرفین ارتباط است . ارتباط چندین مولفه دارد که مهمترین آنها ۱- برقرار کنندگان ارتباط : در طی ارتباط برقرار کنندگان ارتباط دائم جایگاه خود را باهم عوض می کنند و در هر لحظه یکی از آنها دهنده و دیگری گیرنده است . ۲- پیام : به معنای محتوای ارتباط است که گویای منظور ارتباط برقرار کنندگان می باشد و برای آن ارتباط برقرار شده و رسیدن به آن را تعقیب می کند . ۳- رسانه : شیوه خاص انتقال پیام که نظامی از نمادها یا رمزهارا به کار می گیرد تا محتوا را به برقرار کنندگان ارتباط برساند . ۴- کانال : آنجه ارتباط برقرار کنندگان را به هم پیوند می دهد و رسانه را در جای خود قرار می دهد کانال گویند به عبارت دیگر پیام همان پل بین دهنده و گیرنده است . ارتباط کلامی ارتباطی است که محتوا و پیام به کمک کلمات بیان شده منتقل می شود . ارتباط غیر کلامی به فعالیتهایی گفته می شود که کارکرد ارتباطی دارند ولی کلمه نیستند و شامل حالتهای چهره ، ژست ، حرکات بدنی حتی آهنگ ادای کلمات بلندی صدا ، لهجه و غیره می شود . ارتباط غیر کلامی وابسته به فرهنگ هستند و از اندیشه ها ، ارزشها ، آداب و رسوم و پیشینه فرهنگی انسانها تغذیه می شوند .

تعریف ارتباط دختر و پسر

این ارتباط از نوع ارتباطات بین فردی است و از منظر عقل و از دیدگاه عرفی و همین طور بر مبنای نظرات جامعه شناختی و روان شناختی ارتباط و دوستی با جنس مخالف ارتباطی است که در آن دو جنس مخالف با برخورداری از تمایلات و کارکردهای جنسی در قالب کلامی و غیر کلامی ( حرکات بدنی و وضعیت جسمی و … ) به ارایه و دریافت پیامی می پردازند که محتوی آن را بیشتر محبت ، صمیمیت ، عاطفه ، عشق و … شامل می شود این نوع ارتباطات به سمت توسعه پیش می رود و کمتر حد و مرز مشخصی را دارا می باشند و کمتر در یک سطح متوقف می شوند .رو به گسترش و توسعه می باشند و باعث ایجاد وابستگی متقابل درافراد می شوند . بهداشت روانی نوجوانان ( به خصوص سلامت روانی ) و سازگاری فردی ، خانوادگی و اجتماعی آنان را تهدید می کنند .

 ارتباط دختر و پسر برای ازدواج، در صورتی که شرایط ازدواج فراهم نباشد، از سویی باعث هدر رفتن انرژی دو فرد و مانع تحقق آرمان های بلند یک جوان می شود و از سوی دیگر مساله ساز بوده و ممکن است پس از پاسخ منفی یک طرف برای ازدواج، طرف دیگر دچار بحران روحی و فکری شود.
مشکلات مالی و اقتصادی از دیگر علل بروز ناهنجاری در روابط دختر و پسر می باشد . با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ، تشکیل زندگی برای بسیاری از جوانان میسر نیست که این امر منجر به بروز ناهنجاری در جامعه شده است . در حالی که با توجه به وجود فرهنگ ریشه دار اسلامی در جامعه مهیا کردن شرایط ازدواج موجب رفع مشکلات می شود .باریشه کنی فقر فرهنگی و اقتصادی ایجاد فرهنگ آموزش در خانواده ها و مهیا شدن شرایط ازدواج برای جوانان هیچ مشکلی از حیث رابطه دختر و پسر در جامعه نخواهد بود .

انواع ارتباط دختر و پسر

میل و کشش به جنس مخالف امری طبیعی و فطری است و فرهنگهای مختلف این کشش و جاذبه دارای حد و مرز مشخص و تعریف شده ای است و

الف – رابطه معقول و معروف : این نوع ارتباط نوعی تعامل مثبت و سازنده اجتماعی بین دو جنس مخالف است که در عرصه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، علمی و … مشاهده می شود و گامی موثر در پذیرش مسئولیتها ، رشد شخصیت و اجتماعی شدن می باشد .

رابطه پنهانی : این نوع روابط به علت عدم اطلاع و کنترل صحیح والدین چشم و هم چشمی همکلاسان و دوستان و همرنگی با آنها به دلایل گوناگون بطور پنهانی از دادن شماره تلفن و نامه برای شروع و یا دیدارهای پنهانی هدیه دادن و هدیه گرفتن ادامه پیدا می کند و بیشترین هنجار شکنی ها و آسیب ها به علت کمی سن ، نا آگاهی ، اغفال و پنهانی بودن متوجه این نوع روابط است که اگر در مسیر سالم هدایت و کنترل نشود موجب ارتباط آزاد و بی قید و بندی خواهد شد . در ارتباط دختر و پسر تنها نباید متوجه ظاهر قضیه شد بلکه باید با نگرش اصولی و علمی به پشت صحنه و روان ناخودآگاه به نحوه این ارتباط توجه کرد . گسترش ارتباطات و فن آوریها و پیدایش دهکده جهانی هجوم به فرهنگها و ارزشها منجر به بلوغ زودرس و تجربه احساس دو گانه ای شده که مبتنی بر ارزشهای دینی و اخلاقی حاکم بر جامعه ما نیست .

امروزه آنچه در سطح جامعه ما به عنوان مشکل اساسی در سطح خانواده و محیطهای آموزشی رخ می نماید وجود روابط پنهانی بین دختران و پسران است . و حتی از جمله عوامل زمینه ساز در برقراری روابط پنهانی ، احساس رسالت برخی از دختران و پسران به منظور یافتن دوست برای یکدیگر است . در برقراری روابط پنهانی می باید به نقش عواملی که اولین پیوندها را ایجاد می کند و همین پیوندها موجبات استمرار روابط پنهانی را فراهم می آورند نیز به خوبی توجه کرد .

رابطه آزاد : روابط آزاد که به تقلید از فرهنگ غرب و ترئیج آن به بی بندوبارب و افسار گسیختگی جنسی منجر می شود سیستم روابط آزاد موجب می شود تا جائیکه ممکن است از ازدواج و تشکیل خانواده سرباز زنند . نبودن حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرتهای بی بند و بار ، هیجانها و التهابهای جنسی را فزونی بخشیده و تقاضای سکس را به صورت یک عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی و سیری ناپذیر در می آورد . بنیانهای خانواده و اجتماع را متلاشی می سازد و منجر به فروپاشی اخلاق و معنویات می گردد .

 

ارتباط انسانی سالم چیست

فدم بعدی آگاهی واطلاعات عمده ای است که باید در اختیار همگان قرار داده شود تا هم پسران و هم دختران  به نگاه یک انسان در هم بنگرند و ارزشهای انسانی را هر گز فدای خواسته های خود نکنند. وبدانند هر انسانی دارای حریم و حرمتی است که شکستن این حریم و حرمت مانند قتل آن انسان است.

موضوع دیگرگسترش مراکز مشاوره و حس اعتماد بخشی به جوانان برای مراجعه به این مراکز است.چون بسیاری از افراد نمی توانند در مورد مسائل خود با والدین خویش صحبت کنندپس باید حس اعتماد به جوانان داده شود تا به کارشناسان با تجربه این مراکز اعتماد کنند.

متاسفانه بسیاری از جوانان تصور میکنیم که با چند کلمه صحبت کردن با طرف مقابل وبرقراری یک عشق مجازی اجازه دارند تا مسئله ازدواج را مطرح کنند.درحالی که این پنداری غلط است چرا که هم این طرح این موضوع وسیله اغفال شده وهم اینکه شناخت در مورد ازدواج دارای ابعاد وسیعی است که باید همه آن ابعاد مورد برسی و تایید قرار بگیرد تا زندگی موفقی را بسازد.پس فرقی نمی کند ما از اینترنت یا از راههای دیگر با کسی آشنا شویم.بلکه مهم این است که اصول کلیدی زندگی موفق را در نظر بگیریم و برای تشکیل زندگی به عشقهای آتشین بسنده نکنیم.مسئله بعدی اینکه نباید تصور کنیم که همه رابطه ها منجر به ازدواج می شود.یا همه رابطه ها بخاطر ازدواج است. اصولادر روابطی هم که برای تشکیل زندگی مشترک پایه گذاری می شود، گاه موانع بزرگی بوجود می آید که رسیدن شخص را به فرد مورد علاقه اش غیر ممکن میکند پس لازم است که شخص در روابط خود با دیگران مانند یک فرد سرمایه دار همه سرمایه خود را به چوب حراج نزند ودر ثانی خود راآن چنان وابسته به این رابطه نکند که در پس از هم پاشیدگی رابطه، شکست روحی بزرگی بر او تحمیل شود.برای کسانی که صرف ازدواج در رابطه برای آنها مطرح است نباید رابطه خود را با کامروایی کامل از همدیگر بنا گذارند.چرا که نهایت هر عشق وکمال هر رابطه ای به کامروایی است و اگر افراد قبل از ازدواج اقدام به کامروایی کنند، مانند آبی است که بر روی آتش ریخته شود و قدم های عاشق را در رسیدن به معشوق سست و شکننده می کند.

30,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.