مقاله رجعت


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله رجعت مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله رجعت نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه :   ۱
معناى لغوى   ۲
معانى اصطلاحى   ۲
رابطه رجعت‏ با بعضى از امور اعتقادى   ۵
شرح تعریف   ۶
جایگاه رجعت در اعتقادات شیعه   ۷
منابع :   ۱۴

منابع :

در علم صرف بیان شده که مصدر داراى انواعى است. یک نوع آن “مره‏” است که براى وقوع فعل یکبار به کار مى‏رود.
لسان العرب، ج ۸ ، ص ۱۱۴، ابن منظور چاپ نشر ادب الحوزه‏۱۳۶۳ شمسى ۱۴۰۵ قمرى)
اقرب الموارد ج‏۱ ، ص ۲ – ۳۹۱ (سعید الخورى الشرتونى . چاپ مؤسسه النصر)
لغتنامه دهخدا حرف راء ص ۲۹۴ و ۲۹۵ (على اکبر دهخدا – چاپ دانشگاه تهران – ۱۳۴۲ تهران)
“جامعه و تاریخ‏” استاد مصباح یزدى ، چاپ سازمان تبلیغات اسلامى ، ص ۱۴ رجوع شود.
الایقاظ من المجعه بالبرهان على الرجعه ، چاپ دارالکتب العلمیه ، اسماعیلیان – قم ص ۱۴۰ و ۱۴۱
اوائل المقالات ص‏۸۹، شیخ مفید، ناشر مکتبه الداورى قم
المجلسى،مولى محمد باقر، همان، ج‏۵۳ ، ص‏۵۶٫
بحارالانوار ، ج‏۵۳ ، ص‏۶۳ ، چاپ مؤسسه الوفاء ، بیروت – لبنان و معانى الاخبار ص‏۳۶۶ ، چاپ جامعه مدرسین قم .

۱۰٫ تفسیر المیزان ج ۱۲ ، ص ۱۸-۱۹ . مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، – بیروت – علامه سیدمحمد حسین طباطبایى

۱۱٫ بحارالانوار، ج‏۵۳ ، ص ۹۲ و ۱۲۱

۱۲٫ حق‏الیقین ، ج ۲، ص ۳۵ ، چاپ منشورات اعلمى ، عبدالله شبر

۱۳٫ الشیعه والرجعه ج ۲ ، ص‏۱۰۷ . محمدرضا طبسى نجفى – چاپ اول ، مطبعه الحیدریه – النجف الاشرف ۱۳۷۵ ه ق

مقدمه :

یکى از آرزوهاى دیرینه بشر گسترش عدالت‏به معناى واقعى در سرتاسر گیتى است; و این امید و آرزو به شکل نوعى اعتقاد در ادیان الهى تجلى نموده است. در طول تاریخ کسانى که مدعى تحقق این ایده شدند، طرحها ریختند و چاره‏ها اندیشیدند، ولى، نتوانستند بشر خسته دل را امیدى بخشند. آرى اندیشه ظهور مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) تنها چراغ فروزانى است که مى‏تواند تاریکیها و غبار خستگى را از انسان دور کند. روزى که او مى‏آید و حکومت واحد جهانى تشکیل مى‏دهد، انحراف و بى‏عدالتیها را محو مى‏سازد و ابرهاى خود خواهى و نفاق را کنار مى‏زند تا بشر لذت و زیبایى زندگى واقعى را در سایه حکومت اهل بیت(ع) و پیاده شدن همه احکام الهى با تمام وجود احساس کند.

در آستانه این ظهور نورانى، حوادث شگفت‏انگیزى اتفاق مى‏افتد که یکى از آنها بازگشت گروهى از مؤمنان واقعى براى درک و تماشاى عظمت و شوکت جهانى اسلام خواهد بود. البته عده‏اى از کافران بدطینت نیز در این میان پیش از آخرت به دنیا بر مى‏گردند تا به سزاى پاره‏اى از اعمال ننگین خویش برسند. بازگشت گروهى از مؤمنان خالص و کافران ستمگر به این جهان پیش از قیامت رجعت نامیده مى‏شود.

اعتقاد به رجعت‏یکى از اعتقادات مسلم “شیعه‏” است و سایر مذاهب اسلامى به چنین امرى اعتقاد ندارند. از این روى پیوسته رجعت‏یکى از موضوعات کلامى مورد اختلاف شیعه و سنى بوده است.اندیشمندان اسلامى کتب و مقالاتى گرانمایه در این موضوع نگاشته‏اند، که هر یک از سبکى ویژه برخوردار است. برخى به سبک روایى محض ، برخى دیگر در پاسخ به شبهات و دلائل مخالفان و …

معناى لغوى

الفاظ مختلفى‏براى بیان این اصل‏اعتقادى در قرآن مجید و روایات اسلامى‏به کار رفته است، مانند: رجعت، ایاب، کره، رد، حشر ، که همه در معناى بازگشت مشترکند ولى در میان همه این الفاظ ، لفظ رجعت مشهورتر است. رجعت مصدر “مره است‏”[۱] و بیانگر “یکبار بازگشت‏” است، چنانچه در “لسان العرب‏”[۲]  آمده است:

رجعت مصدر مره از ماده رجوع است.”

در “اقرب الموارد”[۳] در توضیح واژه رجعت ذکر شده: “رجع الرجل رجوعا و مرجعا ، و معه انصرف … هو یومن بالرجعه‏اى بالرجوع الى الدنیا بعدالموت‏” . یعنى رجوع به معناى بازگشت است و فلانى به رجعت ایمان دارد یعنى او به رجوع به دنیا پس از مرگ اعتقاد دارد، پس واژه رجعت در لغت‏به معناى “یکبار بازگشت‏” است.

معانى اصطلاحى

رجعت همانند بسیارى از واژه‏ها علاوه بر معناى لغوى، در علوم مختلف در معانى گوناگونى به کار رفته، و با توجه به این معانى است که مى‏توانیم تصویر و شناخت صحیحى از معناى مورد بحث داشته باشیم. لغتنامه دهخدا معانى اصطلاحى مختلفى براى رجعت‏بر شمرده است، که به اختصار آنها را نقل مى‏کنیم:

۱- اصطلاح فقهى: بازگردیدن مرد به سوى زن مطلقه خود در مدت قانونى و شرعى .

۲- اصطلاح نجومى: رجعت نزد منجمان و اهل هیات عبارتست از حرکتى غیر از حرکت کوکب متحیره به سوى خلاف توالى بروج و آن را رجوع و عکس نیز مى‏نامند.

۳- اصطلاح عرفانى: نزد اهل دعوت عبارتست از رجوع و کال و نکال و ملال صاحب اعمال به سبب صدور فعل زشت از افعال ، یا متکلم گفتارى سخیف از اقوال [۴].

۴- اصطلاح جامعه‏شناسى: برخى جامعه‏شناسان به هنگام بحث از قانونمندى جامعه و تاریخ ،معتقدند که قوانین تطورات تاریخى در همه جوامع مشترک است و تاریخ سه مرحله ربانى و قهرمانى و انسانى را طى مى‏کند و همیشه این ادوار تکرار مى‏شوند و آنان این حرکت تاریخ را “ادوار و اکوار” و “رجعت‏” گویند[۵].

روشن است که هیچکدام از معانى چهارگانه مذکور مورد بحث ما نیست و آنچه در این تحقیق مورد توجه است اصطلاح کلامى است.

۵ – اصطلاح کلامى: شیخ حر عاملى در بیان تعریف اصطلاحى رجعت مى‏فرماید:

“بدان که رجعت در اینجا [کلام] همان حیات و زندگى بعد از مرگ و قبل از قیامت است، و این معنا از لفظ رجعت‏به ذهن سبقت مى‏جوید، و همین معناست که مورد تصریح علما بوده که از موارد به کارگیرى آن و نیز از احادیث استفاده مى‏شود”[۶].

این تعریف بیانگر معناى کامل اصطلاحى رجعت نیست ، زیرا مجرد زنده شدن بعد از مرگ ، قبل از قیامت ، نمایانگر معناى اصطلاحى رجعت نیست ، زیرا (همانطور که خواهد آمد) قرآن ماجراى عده‏اى را بیان مى‏کند که پس از مرگ زنده شدند. مثل جریان زنده شدن عده‏اى از یاران حضرت موسى که مى‏خواستند خدا را ببینندو … روشن است که رجعت در اصطلاح کلام شیعه چنین رجوعى نخواهد بود (زنده شدن عده‏اى از مؤمنان خالص و کافران فاجر در زمان ظهور امام عصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) افزون بر اینکه معناى لغوى رجعت در این تعریف لحاظ نشده است، چرا که رجعت‏به معناى بازگشت‏به دنیا پس از مرگ است نه زنده شدن ، به هر حال این تعریف گویاى معناى اصطلاحى رجعت نیست.

تعریف دیگر تعریف شیخ مفید است. که گویاى معناى واقعى رجعت‏بوده و داراى نواقص تعریف نخست نیست. ایشان در تبیین معناى اصطلاحى (کلامى) رجعت چنین مى‏نویسد:

“ان الله یرد قوما من الاموات الى الدنیا فى صورهم التى کانواعلیها فیعز فریقا و یذل فریقا و المحقین من المبطلین و المظلومین منهم من الظالمین و ذلک عند قیام مهدى آل محمد علیهم السلام‏”[۷]

“خداوند گروهى از اموات را به همان صورتى که در گذشته بودند، به دنیا بر مى‏گرداند، و گروهى را عزیز و گروهى دیگر را ذلیل مى‏کند و اهل حق را بر اهل باطل غلبه و نصرت داده ، و مظلومین را بر ظالمین و ستمگران غلبه مى‏دهد، این واقعه هنگام ظهور ولى عصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) رخ خواهد داد”.

رابطه رجعت‏ با بعضى از امور اعتقادى


[۱] – در علم صرف بیان شده که مصدر داراى انواعى است. یک نوع آن “مره‏” است که براى وقوع فعل یکبار به کار مى‏رود.

[۲] – لسان العرب، ج ۸ ، ص ۱۱۴، ابن منظور چاپ نشر ادب الحوزه‏۱۳۶۳ شمسى ۱۴۰۵ قمرى)

[۳] – اقرب الموارد ج‏۱ ، ص ۲ – ۳۹۱ (سعید الخورى الشرتونى . چاپ مؤسسه النصر)

[۴] – لغتنامه دهخدا حرف راء ص ۲۹۴ و ۲۹۵ (على اکبر دهخدا – چاپ دانشگاه تهران – ۱۳۴۲ تهران)

[۵] – براى مطالعه بیشتر به “جامعه و تاریخ‏” استاد مصباح یزدى ، چاپ سازمان تبلیغات اسلامى ، ص ۱۴ رجوع شود.

[۶] – الایقاظ من المجعه بالبرهان على الرجعه ، چاپ دارالکتب العلمیه ، اسماعیلیان – قم ص ۱۴۰ و ۱۴۱

[۷] – اوائل المقالات ص‏۸۹، شیخ مفید، ناشر مکتبه الداورى قم

 

15,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.