مقاله زیبایی‌شناسی و بازتاب آن در فرش دستبافت ایرانی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله زیبایی‌شناسی و بازتاب آن در فرش دستبافت ایرانی مربوطه  به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد و داری ۱۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله زیبایی‌شناسی و بازتاب آن در فرش دستبافت ایرانی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

 چکیده : ۱

تعاریف زیبایی.. ۲

زیبایی از دیدگاه صاحب نظران غربی.. ۸

زیبایی رنگ۱۱

زیبایی ابعاد. ۱۱

نتیجه گیری.. ۱۲

منابع. ۱۵

چکیده :

هنرها در حیطه فرهنگ و محیط اجتماعی زاییده اندیشه‌اند که در این میان هنر صناعی فرش نیز به همین سان از تمایلات فکری و فرهنگی تأثیر می‌پذیرد.

برخی هنرها مانند هنر فرش با پیشینه‌ای دراز، اعصار و قرون متمادی را پشت سر نهاده، همچنان در عرصه‌های زندگی نقش آفرینی می‌کنند. گفتنی است این هنرها از انواع رویکردها و اندیشه‌های مختلف در هر زمان بهره گرفته، یا بر اثر غالب با آیین یا فرهنگی خاص هماهنگ‌اند.

زیبایی فرش ایرانی یکی از عواملی است که باعث ماندگاری آن در جهان هنر شده است. شناخت بنیان چنین زیبایی‌هایی، ارزیابی از فرش را هموار کرده و برای این ارزیابی، معیارهای مناسبی به دست می‌دهد. همچنین شناخت و به کارگیری عوامل تأصیرگذار بر مرغوبیت و زیبایی فرش ایرانی، به جاودانگی آن کمک خواهد کرد. از این رو لازم است مجموعه عنصر و عواملی را که باعث زیبایی فرش ایران می‌شود، شناخت و برحسب اولویت، طبقه‌بندی، تعریف و معرفی کرد.

همان‌گونه که همه هنرها از اندیشه هنرمندان، فرهنگ و فلسفه دوران خود تأثیر می‌پذیرد، هنر فرش نیز از فضای فکری هنرمندش و از تمایلات و رویکردهای فرهنگی و زیباشناسانه محیطش متأثر می‌گردد. این هنر صناعی به دلیل قدمتی که دارد، عرصه‌های گوناگونی را پشت سر نهاده و با افکار و اندیشه‌های متعددی رو به رو بوده است. زیباشناسی فرش ایران را عمدتاً «نمادگرایی» تحت تأثیر قرار داده است، اما «طبیعت گرایی» در زیباشناسی و طراحی برخی فرش‌ها تأمل برانگیز است .

 متن اصلی

ذهن انسان امروزی کشش علمی دقیقی دارد و از این نظر، با ذهن انسان جوامع بدوی که کاملاً حسی بود. کاملاً متفاوت است. به همین دلیل باورهای اسطوره‌ای و نمادین در ذهن انسان بدوی قوی بود. نگرش به زیبایی در آن با توجه به ساختار مشترک انسان و طبیعت – که از راه ریاضیات سنجیدنی است معنا می‌شود طبیعت خاستگاه اولیه الهام هنرمند و عامل خیال‌پردازی ذهن و نقش کردن اوست. کافی است در این ارتباط ، هنرمندان زبان برقراری و ایجاد ارتباط را بداند. در آن صورت با درک اشکال طبیعت، نقوش تصویر شده در هستی خود را رقم می‌زند و در این طریقه نقش کردن است که نسبت در نظر گرفته می‌شود و با توجه به آن، آهنگ کار ساخته شده و نقش به وجود می‌آید که نقش چینش اشکال، در راستای فرهنگ تصویری اجتماع است .

زیبایی یکی از منازلی است که هنر باید از آن بگذرد و به مرحله متعالی‌تر برسد. در این دیدگاه عقل، زیبایی را ادراک کرده و حس بامعنا بخشی این دریافت، زیبایی را لمس می‌کند.

در تفکر اسلامی اصل و اساس زیبایی و زیبایی‌شناسی به خداوند باز می‌گردد. روح و اندیشه هنرمند ایرانی، اسلامی، مذهبی است و چنین باوری در اثر هنری او تجلی می‌یابد. پس باید در نظر داشت که علم و معرفت به هنر و زیبایی در تفکر اسلامی با معنای رایج آن در غرب که از قرن هجده آغاز شد، تفاوت دارد. مبادی هنر و زیبایی در اسلام کاملاً عرفانی و تابع نگرش معنوی مسلمین به حقیقت و هستی و آدمی و عالم است. در این نگرش انسان زیبا آفرین، حقیقت زیبایی خداوند را به تصویر می‌کشد.

تعاریف زیبایی

مطابق تعریف فرهنگ فارسی عمید ، «زیبا به معنی زیبنده، نیکو، خوب، خوبرو، خلاف زشت، زیبایی: زیبا بودن، خوبی. زیبایی شناسی : شناختن زیبایی، شناسائی انواع زیبایی‌ها، علمی که درباره زیبایی و احساساتی که از مشاهده زیبایی در انسان پیدا می‌شود، بحث می‌کند و علم الجمال می‌باشد.»

افلاطون زیبا و برداشت انسان را از زیبایی در کیفیت اعمال انسانی یا وجه کاربردی زندگی می‌داند. «هر کاری که به وجه زیبایی انجام داده شود زیباست و اگر به طرز زشتی انجام شود زشت است.»

او ایجاد هماهنگی در بین عناصر را در القا حس زیبایی به آدمی موثر می‌داند : دو چیز که با هم متضاد هستند تا زمانی که این تضاد در بین آنها باقی است نمی‌توانند با هم جور باشند، باید به نوعی متحد شوند تا هماهنگی بوجود آید.»

ایجاد این حس در وجود ما به شناسایی تمایلاتمان کمک می‌کند.

او زیبایی را این گونه تعریف می‌کند : «زیبایی همیشه هست نه از بین می‌رود، نه بزرگ‌تر و کوچک‌تر می‌شود. طبیعت آن چنین نیست که از یک لحاظ زیبا باشد و از لحاظ دیگر زشت، یا اکنون زیبا باشد و وقت دیگر زیبا نباشد یا در مقایسه با یک چیز زیبا باشد و در مقایسه با دیگری زشت باشد یا در یک مکان زیبا باشد و در مکانی دیگر زشت. یا به نظر یک عده زیبا و به نظر عده دیگر زشت. زیبایی چیزی اشت که با خود و برای خود، ابدی و مطلق وجود دارد. هر امر زیبا به نحوی از زیبایی بهره‌ای دارد.

به راستی هنرمند زیبایی‌شناس ایرانی، عاشق است میل به خوبی دارد و این عشق و خوبی او را به وادی نامحدود هنر آفرینی زیبایی‌ها رهنمون می‌سازد.

————-

زیبایی شناسی را می‌توان دانش قوانین عمومی هنر و علم ماهیت آفرینش هنری دانست و هنر می‌تواند کامل‌ترین صورت انعکاس یافته زیبایی از واقعیت باشد .

————-

درک زیباشناسانه یک موضوع مرکب است یعنی هم عوامل عاطفی و هم عوامل عقلی در آن دخالت دارند. کانت در کتاب نقد داوری درباره‌ی داوری زیباشناختی بین داوری نقل و داوری موضوعات مطبوع تفاوت می‌گذارد. داوری‌های ذوقی فارغ از تعلقات منفعت طلبانه و داوری مطبوع به بهره‌مندی حواس ظاهری ما مربوط می‌باشند.

————-

سخن در این مطلب نهفته است که ما بایستی برای ادراک زیبایی و ملاک‌های تشخیص اثر زیبایی، ویژگی‌های اساسی و مشترکی را در اثر بررسی کرده و بدان قائل باشیم.

————-

برای دریافت معیارهای زیباشناختی باید درباره جامعه و زمانه‌ای که اثر هنری در آن آفریده شده است، آگاهی کسب کنیم.

دانش زیبایی هنری از نظر گاه متفکرین شرقی و بالاخص اندیشمندان ایرانی و اسلامی با آنچه راجع به زیبایی شناسی موضوعات هنری در غرب وجود دارد، تمایز دارد. در این دیدگاه «هنر مقام ظهور بطون است که در آن حس و زیبایی متحقق می‌شود.»

————–

زیبایی آفرینی زاده‌ی شناخت عمیق معنوی است که هرچند از پایین‌ترین مراتب عشق انسانی در عالم خاکی شروع می‌شود، ولی به عالی‌ترین درجه جذبه‌ی روحانی می‌انجامد و تجلی این شناخت و احوال طریقت، به انکشاف حقیقت در بستر زیبایی ختم می‌شود یعنی اثری هنری که خیره کننده‌ی دیده‌ی آدمیان است.

————–

جهان موجود در اثر هنری، جهانی جدا شده از خود آدمی نیست، این جهان با جهان خود او مجاور است و حتی وقتی آدمی به مهم آن می‌رسد ، بر معرفت وجودش نورافکنده می‌شود.

————–

زیبایی حقیقت است، حقیقت هستی که خودش را در هنر بر ما نمایان می‌کند و محتوای هستی شناختن هنر یعنی اثری که ارزش حقیقت در آن روشن گردد .

————-

تعمق زیباشناسی، متضمن نوعی معنوی‌سازی است. یعنی هنرمند ذهن مخاطبش را به فعالیت وادار می‌کند، فرهنگ توأمان با نگرش زیباشناختی و هنری، تجربیات غنی‌تری از شناخت به انسان عرضه کرده و خاصیت اعتلابخشی دارد.

از جمله مباحث مهمی که متفکران دوره‌ی جدید در حوزه‌ی مطالعات زیباشناسی،تاریخ و فلسفه هنر مطرح کرده و بدان دامن زده‌اند، مقوله‌های زیباشناسی- اعم از جمال، جلال، ظرافت، تراژیک، کمیک و زشتی و ماهیت آنها و مناسبت میان آنها بوده است.

—————

مفهوم زیباشناسی به رغم اعتبار خاصی که به لحاظ نظری در دوره‌ی جدید به کف آورده،مصون از آسیب و تحریف نبوده است. آسیب‌شناسی مفهومی و تحریف زدایی از آن هرچند در طرح مباحث نظری درباره‌ی تاریخ و فلسفه هنر و فهم ما از ذایقه‌ی زیباشناختی دوره‌ها و فرهنگهای مختلف بسیار مهم است.

—————

عالم هنر عالم صورتهاست : البته نه هر صورتی، بلکه صورتهای نمادین و تمثیلی زنده و غنی از بار استحسانی، صورتها و شکلها و مضمونهایی که فرآورده‌ی کنش آزاد و خلاقانه‌ی هستی آدمی و قابلیتهای وجودی اویند. به تعبیرآنری فولسیون، فرمهایی که «زندگی» خاص خود را دارند – البته زندگی نه به مفهوم فیزیکی یا زیست شناختی آن، بلکه به معنای عمیقاً وجودی، معنوی، روحانی و جاودانه. مراد ما نیز از صورتها، شکلها، مضمونها، تمثیلها و تصویرهای زنده در عرصه‌ی هنر و آثار هنری و کنش هنرمندانه‌ی آدمی چیزی بیش از جابه‌جایی و آورد شد و زندگی و زیست‌نامه‌ی صورتها و شکلها، طرحها و نقشها و مضمونهای هنری و زیباشناختی است. صورتهای هنری از آن جهت که رمزی، تمثیلی، طرحی، تصویری‌اند و نقش و نشانی از ادبیت و مراتب متعالی‌تر وجودند، خود نیز بهره‌ای از جاودانگی را هر چند به رمز و تمثیل و اشاره و استعاره بر چهره دارند.

این صورتها و شکل‌ها و مضمونها هم فرآورده‌ی کنش و فعل آزاد و خلاقانه‌ی قابلیتهای وجودی آدمی‌اند، و هم محمل انگیزش و منبع الهام و مایه‌ی تحرک و تحولات روحی عمیق در مخاطب. انگیزش ، الهام و هیجاناتی که همیشه بار استحسانی آن بر دیگر جنبه‌ها غلبه دارد.

هر دوره‌ای نیز متضمن ذوق هری و ذایقه زیباشناختی خاص خود است. از همین صورتها و شکلها مضامین زنده نمادین و تمثیلی و استحسانی است که معلوم می‌شود آدمی در آن دوره اساساً جهان را چگونه احساس کرده و در آن زیسته و اندیشیده است. این صورتهای زنده به رغم تنوع، تلون، یا رنگارنگی و تفاوت سبکها و سنتها و شیوه‌های بیان، همانند تجربه تاریخی یا اصولاً تاریخ آدمی، از وحدت پیکروار درونی و بنیادین برخوردارند و به تاریخ طبیعی تحول‌پذیر نیستند. به همین علت نیز در هر دوره‌ای که پدیدار و آشکار و بیان شده و در هر یک از «مقوله‌های زیباشناختی» ظهور و تجلی کرده‌اند. فارغ از کهنگی و فرسودگی زمان توانسته‌اند بر احساس، اندیشه، کنشهای ذهنی، حیات معنوی، تمایلات روحی، و عواطف ما اثری جدی و گاه عمیقاً تعیین کننده و تحول‌آفرین بگذارند.

 

20,000 ریال – خرید

 تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه شناخت بازارهای فرش
  • مقاله شناخت سلایق و نیازهای بازار جهانی فرش
  • تحقیق بررسی موانع و مشکلات تولید و صادرات فرش دستباف
  • تحقیق تاریخچه نقش فرش
  • مقاله مفهوم صادرات غیر نفتی و نقش بازاریابی در آن با تأکید بر محصول فرش
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۲۰ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.