مقاله سیستم های اطلاعاتی مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۱ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله سیستم های اطلاعاتی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
مقدمه : ۱
انواع معمول سیستمهای اطلاعات سازمانی عبارتند از: ۲
فصل اول : ۲
آشنایی با سیستم های اطلاعاتی ۲
کارایی سیستم های اطلاعات ۴
چرا از سیستمهای اطلاعات استفاده میشود؟ ۵
مزایای استفاده از سیستمهای اطلاعات ۶
انواع سیستمهای اطلاعات ۷
عناصر تأثیرگذار بر سیستمهای اطلاعات ۸
سیستم های اطلاعاتی حسابداری ۹
امنیت در سیستمهای اطلاعاتی حسابداری ۱۰
تکنیکهای سوء استفاده و تقلب رایانه ای: ۱۲
طبقه بندی تقلب رایانه ای: ۱۵
تشریح امنیت: ۲۱
نقش یک «اساسنامه امنیتی» در سازمان: ۲۴
هدف اساسنامه امنیتی: ۲۵
نتیجه گیری: ۲۷
منابع : ۲۸
سیستم اطلاعات مدیریت: رویکرد راهبردی اصغر صرافی زاده ناشر: ترمه – ۱۳۸۷
سیستم اطلاعات مدیریت (مدل سازی اطلاعات) علی رضاییان ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) – ۱۳۸۷
سیستم های اطلاعات مدیریت – پیشرفته هوشنگ مومنی ناشر: ستاره سپهر -۱۳۸۵
ذخیره و بازیابی اطلاعات: (سیستم و ساختار فایل ها) عین الله جعفرنژادقمی ناشر: علوم رایانه ۱۳۸۷
سیستم های اطلاعاتی حسابداری محمود همت فر، عباس کولیوند ناشر: فرهنگ زبان ۱۳۸۶
سیستم های اطلاعاتی حسابداری پدیدآورنده: مارشال رامنی، حسین سجادی (مترجم)، ناشر: دانشگاه شهید چمران (اهواز) – ۱۶ اسفند، ۱۳۸۵
– Mentzas, G. 1995. A functional taxonomy of computer based information systems. International Journal of Information Management 14(6) 397-410.
– Young, H. ed. 1983. The ALA Glossary of Library and Information Science. Chicago: American Library Association.
سیستم اطلاعات عبارت است از یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمعآوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه.
سیستم اطلاعات سازمانی یک سیستم اطلاعات برای کار بر روی اطلاعاتی است که به خود سازمان مربوط میشوند. اگر سازمانی کار تولید، جمعآوری و اشاعه اطلاعات آماری جمعیت کشور را به عهده دارد و برای این وظیفه از یک سیستم اطلاعات استفاده میکند این سیستم اطلاعات، یک سیستم اطلاعات سازمانی نیست اما سیستم اطلاعات نیروی انسانی یا سیستم حسابداری این سازمان از جمله سیستمهای اطلاعات سازمانی آن محسوب میشوند.
سیستمهای اطلاعات سازمانی برای سه مورد انجام عملیات، کنترل عملیات، و تصمیمگیری در سازمانها استفاده میشوند. سیستمهای اطلاعات سازمانی میتوانند به صورت دستی یا کامپیوتری یا ترکیبی از دستی و کامپیوتری اجرا شوند.
سیستم پردازش مبادلات: سیستمهای اطلاعات سازمانی که از طریق تعریف فرایندها و رویهها و پردازش اطلاعات، انجام و کنترل عملیات سازمان را به عهده میگیرند. سیستمهای انبارداری، کارگزینی، حسابداری، تدارکات، مدیریت قراردادها، فروش، کنترل موجودی، اموال، پشنهادات داخلی، مدیریت نظرات مشتریان، آموزش و . . . سیستمهای پردازش عملیات هستند.
سیستم اطلاعات مدیریت : گونهای از سیستمهای اطلاعات سازمانی کامپیوتری که اطلاعات داخلی سازمان را از سیستمهای پردازش عملیات میگیرند و آنها را در قالبهای بامعنی و مفید به عنوان گزارشهای مدیریت خلاصه میکنند تا در انجام وظایف مدیریتی مانند کنترل و تصمیمگیری استفاده شوند.
سیستم پشتیبان تصمیمگیری: گونهای از سیستمهای اطلاعات سازمانی کامپیوتری که در تصمیمگیریهای نیازمند مدلسازی، فرمولبندی، محاسبه، مقایسه، انتخاب بهترین گزینه یا پیشبینی سناریوهای محتمل به مدیریت کمک میکنند. تحلیل و طراحی سیستمهای اطلاعات، تخصصی است که با استفاده از آن یک سیستم اطلاعات سازمانی تعریف، تحلیل، طراحی و اجرا میشود.
تعاریف متعددی از سیستم اطلاعات در رشتههایی مانند مدیریت، علوم کامپیوتر، مهندسی نرمافزار، و علوم کتابداری و اطلاع رسانی ارائه شده است. تعریف آمده در واژهنامه انجمن کتابداری آمریکا (یانگ۱ ۱۹۸۳) تعریفی جامع از سیستمهای اطلاعات است که در اینجا با اندکی تغییر در جملهبندی ارائه می شود:
«یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمعآوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه».
بر خلاف موضوع این سایت که مدیریت و مهندسی صنایع است این تعریف از حوزه علوم کتابداری و اطلاعرسانی گرفته شده است زیرا جامعیت و کلنگری این تعریف ویژگیهایی برای سیستمهای اطلاعات برمیشمرد که تعاریف دیگر آنها را حذف میکنند. این ویژگیها عبارتند از:
سیستم اطلاعات یک سیستم کامل است برای هدف در نظر گرفته شده. این تعریف سیستم اطلاعات را محدود یا ملزم به داشتن اجزایی مانند انسان، ماشین و یا غیره نمیکند چرا که یک سیستم اطلاعات ممکن است بتواند بدون داشتن هر یک از این اجزاء نقش خود را به صورت کامل ایفا کند.
سیستم اطلاعات طراحی شده است. اگر روش یا فرایندی وجود دارد که به صورت غیررسمی، تعریفنشده یا خود به خود شکل گرفته و اطلاعاتی را برای فرد، واحد یا سازمان ارائه میکند نمیتوان به آن سیستم اطلاعات گفت. البته در برخی منابع علمی، به چنین روشها یا فرایندهایی سیستم اطلاعات غیررسمی گفته میشود و در دستهبندی سیستمهای اطلاعات، سیستمهای اطلاعات غیررسمی در مقابل رسمی مطرح میشوند. اگر به تعریف سیستم توجه کنیم آنگاه نمیتوان به چنین روشها یا فرایندهایی نام سیستم نهاد. در ایجا ما قصد بحث نظری در این خصوص را نداریم اما در ادامه سیستمهای اطلاعات طراحی شده را مدنظر قرار میدهیم.
سیستم اطلاعات شامل فرایندهای تولید، جمعآوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات است. اگر یک سیستمی همه این فرایندها را انجام نمیدهد نمیتوان به آن یک سیستم اطلاعات گفت. آن سیستم یا فرایند ممکن است یک زیر سیستم از یک سیستم اطلاعات باشد.
سیستم اطلاعات میتواند برای یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزه تعریفشده دیگر از جامعه مطرح شود. اگر چه سیستمهای اطلاعات در ابتدا برای استفاده در سازمان مطرح شده و شکل گرفتهاند اما برای حوزههایی فراتر از سازمان (به عنوان مثال جامعه پژوهشگران، شهروندان و . . .) نیز قابل کاربرد است. به عنوان مثال سیستم اطلاعات شهری سیستمی است که کاربران نهایی آن شهروندان هستند. صحبت راجع به چنین سیستمهای اطلاعات نیازمند جایگاه دیگری است. در این مقاله سیستمهای اطلاعات سازمانی را مد نظر قرار میدهیم.
در این تعریف از واژه «داده» استفاده نشده است. خیلی از منابع دو واژه داده و اطلاعات را متفاوت تعریف میکنند و اطلاعات را دادههای پردازش شده میدانند. مرز تفاوت بین داده و اطلاعات نسبی است چرا که ممکن است اطلاعاتی دوباره پردازش شوند و اطلاعات جدیدی تولید کنند. بنابراین در این شرایط نمیتوان گفت اطلاعات قبل از پردازش داده بودهاند. با این توضیح ما تنها از واژه اطلاعات استفاده میکنیم.
یک سیستم اطلاعات سه فعالیت عمده انجام میدهد (شکل ۱). ابتدا اطلاعاتی را از منابع درون سازمانی یا برون سازمانی به عنوان ورودی دریافت میکند. سپس بر روی اطلاعات دریافت شده کارهایی انجام میدهد تا اطلاعات مورد نظر سیستم را تولید کند. در نهایت، اطلاعات تولید شده را در اختیار کاربر در نظر گرفته شده مثلاً یک مدیر یا یک کارمند قرار میدهد.
به عنوان مثال در یک سیستم اطلاعات رایانهای که در بانک کار مربوط به حسابهای پسانداز را انجام میدهد، اطلاعات توسط کارمند بانک وارد میشود و پس از پردازش و ذخیره، رسیدی چاپ شده و به مشتری تحویل داده میشود. همچنین مشتری میتواند گزارش از کارکرد حساب خود را دریافت نماید.
معمولاً دو رویکرد در استفاده از سیستمهای اطلاعات وجود دارد. این دو رویکرد هر دو از ارزش بکارگیری رایانه و فناوری ارتباطات در انجام فعالیتهای سازمان سرچشمه میگیرند. طرفداران این رویکردها به دنبال راههای بهرهبرداری از سیستمهای اطلاعات با استفاده از رایانه و فناوری ارتباطات هستند.
رویکرد اول: این رویکرد منحصراً به قابلیتهای ذاتی رایانه و فناوری ارتباطات و اینکه چگونه میتوانند در بهبود کارایی استفاده شوند معطوف میگردد. بنابراین تأکید بر میزان بهبود عملکرد سیستمها از طریق کارایی پردازش و قابلیت اطمینان عملکرد است نه بر استفاده خاص از قابلیتهای رایانه و فناوری ارتباطات.
رویکرد دوم: این رویکرد بر نقاط قوت و فرصتهای پیش روی سازمان و سنجش چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات در استفاده از شرایط موجود تمرکز میکند. این رویکرد قدرت توانمندسازی فناوری اطلاعات را در نظر میگیرد. به عبارت دیگر به جای داشتن یک رویکرد فناوری محور، به دنبال توسعه سازمان از طریق فناوری سیستمهای اطلاعات است. این رویکرد بهتر است زیرا رایانه و فناوری ارتباطات مهم نیست بلکه اینکه رایانه چگونه میتواند به سازمان کمک کند مهم است.
سیستمهای اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛ (۱) بهبود بهرهوری، (۲) بهبود اثربخشی و (۳) مزیت رقابتی.
بهبود بهرهوری: بهبود بهرهوری وقتی رخ میدهد که با همان منبع یا کمتر بتوان کار بیشتری انجام داد. در سازمانها، بهبود بهرهوری در بهبود فرایندهای کاری اتفاق میافتد. به عنوان مثال وقتی یک کارمند با استفاده از روشهای جدید میتواند به جای پردازش ۲۵ سفارش خرید، ۵۰ سفارش را پردازش کند آنگاه بهرهوری کار وی ۲ برابر شده است. سیستمهای اطلاعات میتوانند در سریعتر، آسانتر و دقیقتر انجام دادن کارها مؤثر باشند که از این طریق بهره وری را بهبود میدهند.
بهبود اثربخشی: اثربخشی به توانایی یک فرد یا یک سازمان در انجام دادن چیزهایی است که باید انجام شوند. مدیری که شرایطی را که ممکن است مسئلهساز شوند پیشبینی میکند و علل را پیش از اینکه مشکل پدید آید بررسی میکند اثربخشتر از مدیری است که پیوسته مسائلی را باید حل کند که میشد از آنها جلوگیری کرد. سیستمهای اطلاعات، اطلاعاتی ارائه میکنند که به مدیران در بررسی شرایط و انتخاب گزینههای بهتر کمک میکنند و از این طریق اثربخشی را بهبود میدهند.
مزیت رقابتی: سازمانی که با استفاده از سیستم های اطلاعات بهرهوری و اثربخشی خود را بهبود داده است دارای این پتانسیل خواهد بود که بتواند روش رقابت سازمانی را تغییر دهد.
سیستمهای اطلاعات دارای انواع و اقسام مختلفی هستند و از وجوه متفاوت میتوان آنها را دستهبندی کرد. مقاله «نوعشناسی سیستمهای اطلاعات» یک دستهبندی از سیستمهای اطلاعات ارائه می کند. سیستمهای اطلاعات سازمانی عبارتند از:
سیستمهای پردازش مبادلات۴
سیستمهای اطلاعات مدیریت ۵
سیستمهای اطلاعات اجرایی ۶
سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری ۷
سیستمهای پشتیبان اجرایی ۸
سیستمهای خبره ۹
سیستمهای اتوماسیون اداری ۱۰
سیستمهای دانشورزی ۱۱
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر