مقاله شیر مادر


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله شیر مادر مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۰  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله شیر مادر نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه :   ۱
مزایای شیر مادر   ۳
نگاهی‌ به‌ مزایای‌ مصرف‌ شیر مادر شگفتی‌های‌ یک‌ غذای‌ کامل‌   ۴
تغذیه با شیر مادر: راهی آسان برای نجات زندگی   ۱۰
تاثیر استرس بر شیر مادر   ۱۴
تأثیر استرس بر تولید شیر   ۱۴
تأثیر تولید شیر بر استرس   ۱۴
واکنش خروج شیر   ۱۵
چه علامتی در کودک نشان دهنده ی استرس مادر است؟   ۱۶
مزایای تغذیه از پستان مادر در شرایط استرس   ۱۷
خاطرات یک مادر سوگوار   ۱۷
مراقبت از مادر و کودک تحت تنش   ۱۸
مراجع اجتماعی   ۱۸
خلاصه   ۱۹
تغذیه با شیر مادر در دوقلوها   ۱۹
رویه صحیح شیردهی روزانه به کودک   ۲۰
مادر شیرده، مایه افتخار جامعه   ۲۶
منابع :   ۲۷

مقدمه :

از ۱۵ سال قبل تاکنون هرسال موضوعی در رابطه با یکی از ابعاد تغذیه با شیرمادر به عنوان موضوع بحث سال در هفته جهانی شیرمادر انتخاب و طی هفته مزبور مقامات ارشد بهداشتی کشورها از طریق بحث و بررسی بیشتر در زمینه موضوع مورد اشاره سعی می کنند تا مشکلات احتمالی را برطرف نموده و زمینه ترویج هر چه بیشتر تغذیه با شیرمادر رافراهم کنند . موضوع امسال قوانین مربوط به بازاریابی جانشین شونده های شیرمادر است . سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۸۱ در سی و چهارمین اجلاس خود قوانین مربوط به تبلیغات و بازاریابی جانشین شونده های شیرمادر را تصویب کرد . این اقدام بسیار مهم سازمان بهداشت جهانی به تدریج قدرتمند و همه گیر شد به طوری که قوانین مربوطه در مجالس قانون گذاری اکثر کشورهای دنیا تصویب شد.

قوانین و کد بین المللی چیست ؟

حداقل مقرراتی است که صاحبان صنایع غذایی کودکان در امور روزمره و تبلیغات خود موظف به رعایت آن هستند که اهم آن ها به شرح زیر است : ممنوعیت برای : ۱)تبلیغات شیرخشک ، شیشه و پستانک ۲)دادن هدیه به مادران و کارکنان بهداشتی از طرف کمپانی ها ۳)استفاده از عکس کودکان شاداب و زیبا بر روی قوطی های شیرمصنوعی ۴)و بالاخره اطلاعات مربوط به مواد غذایی کودکان روی قوطی ها باید واقعی و صحیح باشد . متاسفانه علیرغم تصویب قانون مترقی ترویج تغذیه با شیرمادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی که در تاریخ ۲۲/۹/۱۳۷۴ از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشته است ، موارد عدیده نقض قانون مذکور در کشور ما جاری و ساری است که امید است در شرایطی که مسئولین محترم خدمات بهداشتی صمیمانه و با جان و دل برای سلامت مردم تلاش می کنند به رفع مشکلات مزبور بپردازند . در حقیقت می توان گفت موضوع امسال به یکی از بهترین ابعاد حمایت ترویج تغذیه با شیرمادر اختصاص یافته و اگر مسئولین محترم بهداشتی کشور از این فرصت های گرانبها برای شناساندن این قانون و آثار مفید آن بر سلامت کودکان درست استفاده کنند ، دین خود را برای حفظ سلامتی عمومی و کودکان ادا کرده اند . شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه شده است. بسیاری از روایات وارده در دین اسلام و در میان متون فقهی، مدت آن را حدود دو سال مشخص کرده اند. پزشکان نیز می گویند کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می کنند،  از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزادانی که از دیگر منابع غذایی تغذیه می کنند، بر خوردارند. همه ساله اول آگوست که بنام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته میشود. هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.

اهمیت تغذیه با شیر مادر

 اهمیت شیر مادر از دیرباز برای آدمی روشن بوده است. در قدیم چناچه مادری قادر به تغذیه فرزندش با شیر خود نبود از دایه برای تغذیه نوزاد استفاده می کردند. این امر بین طبقه ثروتمندان به وفور رایج بوده است. متخصصان بر این باورند که بعد از تولد، سریع ترین مرحله رشد، دوران شیرخواری است. ترکیب شیر مادر کاملاً منطبق با نیازهای شیرخوار است و بدین لحاظ مناسب ترین رشد را در کودک تامین می کند. ابن سینا در کتاب قانون در طب خود در اهمیت تغذیه با شیر مادر میگوید:

شیر مادر برای نوزاد از هر شیر دیگری بهتر است، زیرا بیشتر از هر غذای دیگری، به گوهر غذائی نوزاد که در زندگی جنینی به او می رسد شباهت دارد. حتی به تجربه، ثابت شده است که در دهان گرفتن نوک پستان، در دفع آزار شیرخواران، بسیار سودمند است.

پس از جنگ جهانی دوم استفاده از شیر خشک و غذاهای کودک بصورت گسترده جایگزین شیر مادر گردید؛ این امر در کشورهای توسعه یافته رشد بیشتری داشت که باعث نگرانی جوامع جهانی گردید. ترویج تغذیه با شیر مادر و افزایش آگاهی عموم از خواص منحصر بفرد این شیر در سلامتی کودک و حفظ و تداوم شیردهی مادران؛ نیازمند گامی بزرگ و اساسی بود. بر این اساس در اول اوت ۱۹۹۰ سازمان بهداشت جهانی با همکاری یونیسف طی اجلاسی در شهر فلورانس ایتالیا؛ بیانیه ای را در تداوم، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر به امضا رساند. در این بیانیه بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر در شش ماه اول زندگی و تاثیر آن برتندرستی کودک و مادر تاکید شده است. هفته اول ماه آگوست مصادف با ۱۷-۱۱ مرداد ماه هر سال بعنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نام گرفته است.

مزایای شیر مادر

مزایای شیر مادر را از چند جنبه می توان مورد بررسی قرار داد:
– شیر مادر حاوی مواد مفید و ارزنده ای است که به منزله اولین و مهمترین اقدام ایمن سازی برای حفاظت کودک بر ضد بیماری های عفونی است.
– تغذیه با شیر مادر رابطه عاطفی بین مادر و فرزند را افزایش می دهد و اثر مطلوبی بر رشد روانی و عاطفی شیرخوار دارد تا حدی که کودکان تغذیه شده با شیر مادر از امنیت روانی بیشتری برخوردارند.
– احتمال ابتلا به سرطان پستان و تخمدان،‌ شکستگی لگن،‌ پوکی استخوان، دیابت در زنانی که خود به فرزندانشان شیر می دهند کمتر است.
– تغذیه کودک با شیر مادر از هر شیوه دیگر تغذیه به مراتب ارزان تر است.
– به دلیل ترشح هورمون مخصوص در مادرانی که خود فرزندانشان را شیر می دهند اینگونه مادران، از امنیت خاطر و شادابی بیشتری برخوردار بوده و کمتر افسرده می شوند.
– شیرمادر به حفاظت از محیط زیست کمک می کند. برخلاف شیر مادر که نه هزینه بر بوده و نه آلودگی زیستی ایجاد می نماید، شیر خشک نیازمند بسته بندی (قوطی، کاغذ‌، کارتن) ‌و مصرف آن احتیاج تهیه آب سالم و مواد شوینده و همچنین بطری و پستانک است که این مواد علاوه بر تحمیل مالی به خانواده و جامعه، بعنوان مواد غیر قابل برگشت به طبیعت هم ایجاد مشکل می نمایند.

 نگاهی‌ به‌ مزایای‌ مصرف‌ شیر مادر شگفتی‌های‌ یک‌ غذای‌ کامل‌

شیر مادر منبع‌ غنی‌ و سرشاری‌ از مواد مغذی‌ است‌ و شاید نخستین‌ سودمندی‌ و فایده‌ تغذیه‌ نوزاد با شیر مادر، نصیب‌ خود مادر شود!
بر اساس‌ تحقیقی‌ که‌ در دانشگاه‌ اوهایو امریکا صورت‌ گرفته‌ است‌، شیر دادن‌ موش‌های‌ ماده‌ به‌ نوزادانشان‌، سبب‌ ترمیم‌ سریعتر زخم‌های‌ حاصل‌ از زایمان‌ در بدن‌ آنها می‌شود و نگرانی‌ و استرس‌ پس‌ از زایمان‌ را نیز کاهش‌ می‌دهد.
به‌ گفته‌ خانم‌ «تارا کرافت‌» از دانشگاه‌ اوهایو که‌ با همکاری‌ یک‌ گروه‌ از محققان‌ پژوهش‌ اخیر را در مورد موش‌های‌ ماده‌ به‌ انجام‌ رسانده‌، زایمان‌های‌ طبیعی‌ یا سزارین‌ می‌تواند زخم‌های‌ زیادی‌ را در بدن‌ مادران‌ به‌ وجود آورد. این‌ گروه‌ به‌ منظور آزمودن‌ تاثیر شیر دادن‌ مادران‌ بر روی‌ ترمیم‌ این‌ زخم‌ها، در بدن‌ گروهی‌ از موش‌های‌ ماده‌ پس‌ از انجام‌ زایمان‌، چند زخم‌ مصنوعی‌ به‌ وجود آوردند.
سپس‌ به‌ گروهی‌ از این‌ موش‌ها اجازه‌ داده‌ شد که‌ نوزادان‌ خود را بطور طبیعی‌ شیر بدهند و از شیر دادن‌ گروهی‌ دیگر به‌ نوزادان‌ آنها جلوگیری‌ به‌ عمل‌ آمد. پس‌ از گذشت‌ پنج‌ روز، میزان‌ ترمیم‌ زخم‌های‌ بدن‌ موش‌های‌ دسته‌ اول‌ تا ۳۰ درصد بیش‌ از میزان‌ ترمیم‌ زخم‌های‌ موش‌های‌ دسته‌ دوم‌ بود.
به‌ اعتقاد محققان‌، احتمالا برخی‌ از هورمون‌ها در این‌ زمینه‌ دخالت‌ دارند. معمولا پس‌ از تولد نوزاد، سطح‌ دو هورمون‌ «پرولاکتین‌» و «اکسیتوکسین‌» در بدن‌ مادران‌ افزایش‌ می‌یابد. هورمون‌ پرولاکتین‌ بر شمار سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بدن‌ می‌افزاید که‌ این‌ امر به‌ ترمیم‌ سریعتر زخم‌ها کمک‌ می‌کند و هورمون‌ اکسیتوکسین‌ نیز با ترشح‌ شیر، از میزان‌ تنش‌ و استرس‌ می‌کاهدأ اما شیر مادر نه‌ تنها برای‌ مادر مفید است‌، بلکه‌ به‌ کمک‌ نوزاد می‌شتابد.

شیر مادر و تناسب‌ اندام‌

یک‌ پژوهش‌ پزشکی‌ انجام‌ شده‌ در انگلستان‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ تغذیه‌ نوزادان‌ با شیر مادر، احتمال‌ ابتلا به‌ چاقی‌ مفرط‌ را در سنین‌ بالاتر کاهش‌ می‌دهد. نتایج‌ این‌ تحقیق‌ بیانگر آن‌ است‌ که‌ تغذیه‌ با شیر مادر، مانع‌ از افزایش‌ بی‌رویه‌ و فزاینده‌ فشار خون‌ و کلسترول‌ در بدن‌ افراد می‌شود. به‌ گفته‌ پزشکان‌، فشار خون‌ و کلسترول‌ زیاد از دلایل‌ مهم‌ ابتلا به‌ چاقی‌ مفرط‌ در انسان‌ می‌شود.
در این‌ پژوهش‌ که‌ توسط‌ «جان‌ ریلی‌» متخصص‌ تغذیه‌ کودکان‌ در دانشگاه‌ گلاسکو انجام‌ شده‌، به‌ اثبات‌ رسید که‌ کودکان‌ تغذیه‌ شده‌ با شیر مادر از تناسب‌ اندام‌ بیشتری‌ نسبت‌ به‌ کودکان‌ تغذیه‌ شده‌ با شیر خشک‌ برخوردارند. قند موجود در شیر مادر، سپر بلای‌ نوزاد است‌ و همانطور که‌ نتایج‌ یک‌ مطالعه‌ علمی‌ نشان‌ می‌دهد، قند موجود در شیر مادر می‌تواند تعداد میکروب‌های‌ مضر را در معده‌ نوزادان‌ کاهش‌ دهد.
آزمایش‌های‌ انجام‌ شده‌ بر روی‌ یک‌ شیر خشک‌ محتوی‌ مخلوطی‌ از این‌ نوع‌ ترکیبات‌، نشان‌ داده‌ است‌ که‌ این‌ نوع‌ قند می‌تواند باکتری‌هایی‌ مانند «غف‌کئ|» را بطور چشمگیری‌ کاهش‌ دهد. این‌ قندها با نام‌ «اولیگوساکاریدها»، تعداد باکتری‌های‌ مفید و سودمند را نیز افزایش‌ می‌دهند. به‌ گفته‌ کارشناسان‌، این‌ قندها موجب‌ اسیدی‌تر شدن‌ روده‌ نوزادان‌ شده‌ و در نتیجه‌، محیط‌ آن‌ را برای‌ باکتری‌های‌ مضر ناامن‌ می‌سازند.
دانشمندان‌ از مدتها پیش‌ می‌دانستند نوزادانی‌ که‌ شیر مادر می‌خورند، میزان‌ باکتری‌های‌ مفید در روده‌هایشان‌ بیشتر از نوزادانی‌ است‌ که‌ شیر خشک‌ می‌خورند. اما اکنون‌ علت‌ این‌ امر مشخص‌ و روشن‌ شده‌ است‌.
به‌ گفته‌ محققان‌، چنانچه‌ نوزادان‌ به‌ هنگام‌ تزریق‌ دارو یا خون‌ گرفتن‌ از آنها، مشغول‌ خوردن‌ شیر مادر باشند، درد کمتری‌ احساس‌ می‌کنند.
پزشکان‌ متوجه‌ شده‌اند نوزادانی‌ که‌ پستان‌ مادر را در دهان‌ دارند، در مقایسه‌ با نوزادانی‌ که‌ چنین‌ وضعیتی‌ ندارند، هنگامی‌ که‌ از آنها نمونه‌ خون‌ گرفته‌ می‌شود، کمتر گریه‌ و ناآرامی‌ می‌کنند و همچنین‌ ضربان‌ قلب‌ این‌ نوزادان‌ نیز در هنگام‌ خون‌ گرفتن‌، آرام‌تر و دارای‌ نوسان‌های‌ کمتری‌ است‌.
به‌ گفته‌ «لری‌ گری‌»، سرپرست‌ این‌ مطالعه‌، تعذیه‌ از شیر مادر می‌تواند یک‌ مسکن‌ و آرام‌بخش‌ موثر برای‌ نوزادان‌ در هنگام‌ خون‌ گرفتن‌ از آنان‌ باشد. محققان‌ عقیده‌ دارند که‌ تماس‌ فیزیکی‌ نوزاد با مادر نیز دارای‌ آثار مفیدی‌ در این‌ زمینه‌ است‌. چگونه‌ می‌شود برخی‌ آدم‌ها از ضریب‌ هوشی‌ بالاتری‌ برخوردار باشند؟ آیا شیر مادر در این‌ زمینه‌ نیز نقش‌ دارد؟

ضریب‌ هوش‌ و شیر مادر

پژوهشگران‌ دانمارکی‌ دریافته‌اند که‌ هر چه‌ یک‌ کودک‌ مدت‌ زمان‌ طولانی‌تری‌ با شیر مادر تغذیه‌ شود، در دوران‌ بزرگسالی‌ در آزمون‌های‌ هوش‌، نمرات‌ بالاتری‌ کسب‌ خواهد کرد. انجام‌ آزمونهای‌ بهره‌ هوشی‌ از بیش‌ از ۳ هزار داوطلب‌ که‌ طی‌ سال‌های‌ ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۱ )بیش‌ از ۴۰ سال‌ پیش‌( به‌ دنیا آمده‌ و تا ۹ ماه‌ با شیر مادر تغذیه‌ شده‌ بودند، نشان‌ دهنده‌ فواید بی‌ شمار شیر مادر است‌.
محققان‌ در این‌ مطالعه‌، فواید بیشتری‌ برای‌ نوزادانی‌ که‌ بیش‌ از ۹ ماه‌ با شیر مادر تغذیه‌ شدند، نیافتند. دکتر اریک‌ مورتنسن‌ از بیمارستان‌ دانشگاه‌کپنهاگ‌ می‌گوید: این‌ مطالعه‌ ارتباط‌ نیرومندی‌ را میان‌ مدت‌ زمان‌ شیردهی‌ با شیر مادر و سطح‌ هوش‌ در دوران‌ بزرگسالی‌ به‌ نمایش‌ می‌گذارد.
مواد غذایی‌ موجود در شیر مادر، عوامل‌ رفتاری‌ و عوامل‌ مرتبط‌ با انتخاب‌ روش‌ شیر دهی‌، همگی‌ در این‌ ارتباط‌ نقش‌ مثبت‌ دارند. تغذیه‌ با شیر مادر با فراهم‌ کردن‌ مواد مغزی‌ و پادتن‌های‌ گوناگون‌ که‌ در شیر خشک‌ یا شیر گاو یافت‌ نمی‌شود، نقش‌ مهمی‌ در رشد و نمو کودک‌ دارد. مطالعات‌ پیشین‌ بر روی‌ شیرخواران‌ نشان‌ دهنده‌ ارتباط‌ میان‌ شیردهی‌ و تکامل‌ ادراک‌ در اوایل‌ و اواسط‌ دوران‌ کودکی‌ بود.
در تازه‌ترین‌ تحقیق‌، کودکانی‌ که‌ کمتر از یک‌ ماه‌ شیر مادر خورده‌ بودند، در آزمون‌های‌ هوش‌، میانگین‌ نمره‌ ۴\۹۹ را کسب‌ کردند و هر چه‌ مدت‌ شیردهی‌ افزایش‌ می‌یافت‌، نمرات‌ هوش‌ نیز بطور تصاعدی‌ بالا می‌رفت‌. در این‌ آزمایش‌، کودکانی‌ که‌ ۷ تا ۹ ماه‌ شیر مادر خورده‌ بودند، میانگین‌ نمره‌ ۱۰۶ را کسب‌ کردند.

شیر مادر و اسیدهای‌ چرب‌

 

30,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.