مقاله عوامل و موانع تحصیلی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله عوامل و موانع تحصیلی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۹  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله عوامل و موانع تحصیلی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه   ۱
چکیده   ۲
فضیلت دانش   ۳
فضائل دانشمند   ۴
عوامل و موانع تحصیل   ۵
شرط اول   ۵
شرط دوم   ۱۰
حقیقت تقوا   ۱۱
ضرورت تقوا   ۱۱
جایگاه تقوا   ۱۲
مراتب تقوا   ۱۳
تقوای منفی و مثبت   ۱۳
اهمیت تقوا   ۱۴
شرط سوم: اخلاق نیکو   ۱۶
شرط چهارم   ۱۸
شرط پنجم: اراده قوی و صبر و استقامت   ۱۹
اقسام صبر   ۱۹
شرط ششم: چشم‌پوشی از آنچه خداوند حرام کرده   ۲۰
شرط هفتم: احترام به پدرومادر   ۲۱
شرط هشتم: احترام به استاد   ۲۳

فضیلت دانش

خدواند سبحان علم را غرض آفرینش جهان دانسته است و برترین شرافت و نیز نخستین منت بر فرزند آدم پس از نعمت آفریده شدن قرار داده آن هم در نخستین سوره‌ای که بر پیامبر حضرت محمد(ص) نازل کرد: (اِقرَا بِاسمِ رَبِّکَ الذی خَلَقَ۱ خَلَقَ الانسان مِن عَلَق۲ اِقرَا وَ رَبَکَ الاکرَمُ ۳ الذی عَلَّم َ بالقَلَمِ۴ عَلَّمَ الانسان ما لم یَعلَم۵ [۱]: بخوان به نام پروردگارت که آفرید، انسان را از خون لخته آفرید، بخوان و پروردگار تو کریم‌ترین است، کسی که بوسیله‌ی قلم آموخت، آنچه را که نمی‌دانست آموخت. در بیان وجه مناسب میان آیه‌های آغاز این سوره گفته‌اند که خداوند متعال در این آیات از آغازین حالت آنان یعنی علقه بودن که پست‌ترین چیز است و از واپسین حالت او یعنی دانا بودن که والاتین مرتبه است سخن گفته است.

وجه دیگر آن است که این فرموده خداوند متعال : ( و رَبُّکَ الاکرَم الذی عَلَّمَ بِالقَلَمِ عَلَّمُ الانسان ما لم یَعلَم)[۲] گواه آن است که اگر چیزی برتر و گرانبهاتر از علم وجود داشت حتماً نام بردن از آن در کنار اکرمیت: کریم‌تر بودن) که با صیغه أفعَل: مفید تفضیل و برتری رسانده شده است سزاوارتر بود.

خدواند سبحان پذیرش حق و پایبندی به آن را بر پندپذیری و پندپذیری را بر خداترسی مبتنی ساخت و خداترسی را در اهل علم منحصر دانست و فرمود: سَیَذَکَرُ مَن یخشی: به زوی آن که می‌ترسد پند می‌پذیرد[۳]  اِنَّما یخشی اللهَ مِن عباده العُلماءُ: از میان بندگان خدا تنها عالمان پروای او را دارند.[۴]

 

فضائل دانشمند

خدواند سبحان در سوره مبارکه زمر آیه ۹ می‌فرماید:  هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ : ایا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند برابرند؟ تنها صاحبان خرد پندپذیرند.

و در سوره آل‌عمران آیه ۱۸ می‌فرماید: شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَهُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ: خداوند گواهی داد و فرشتگان و صاحبان دانش نیز شهادت دادند که معبودی جز او نیست و خداوند متعال در آیه‌ی اول دانایان را بر دیگران برتری می‌دهد و در آیه‌ی بعد از نام دانشمندان در کنار نام خود و فرشتگان یاد می‌کند و در آیاتی دیگر آنان را دو چندان گرامی می‌دارد. مثلاً و ما یَعلَمُ تأویلُهُ اِلا لله و راسخون فی العِلم: و تأویل آن را جز خدا و کسانی که در علم استوارند نمی‌دانند[۵] و در جای دیگر می‌فرماید: خداوند کسانی از شما را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که به ایشان دانایی داده شده چندین درجه بالا برد.[۶]

نتیجه: خداوند سبحان در کتابش چند فضیلت را ویژه دانشمندان شمرده است:

۱-ایمان: کسانی که در علم استوارند می‌گویند به خدا ایمان آوردیم. [۷]

۲-توحید: خداوند، فرشتگان و صاحبان علم گواه آنند که جز او معبودی نیست.[۸]

۳- گریه و اندوه: کسانی که پیش از نزول قرآن به آنان دانایی داده شده… و گریه‌کنان با پیشانی بر زمین می‌افتند.[۹]

۴- خشوع و افتاده حالی: و با صورت بر زمین می‌افتند در حالی که گریانند و بر افتادگی آنان می‌افزاید.

۵- خداترسی: در میان بندگان خدا تتها عالمان پروای او را دارند.[۱۰]

عوامل و موانع تحصیل

در اینجا به برخی از شروط و عوامل و موانع تحصیلی اشاره داشته امید است مقبول درگاه حضرت احدیت امام عصر ارواحنا فداه واقع شود:

شرط اول

مبنای سنجش رفتار و کردار آدمی نیت اوست و همین امر گاه عمل را بی‌ارزش و گاه آن را چونان گوهری می‌کند که به خاطر منزلت والایش بهایی دست نیافتنی می‌یابد و گاه آن را با اینکه در قالب واجبات شرعی است به وزرو، وبالی برای فرد تبدیل می‌کند که در دفتر گناهان ثبت می‌شود. طلاب باید در رفتارهای خود: کسب خشنودی خدا، انجام فرمان او. اصلاح خویشتن و رهنمون شدن بنده‌های خدا به نشانه‌های دین را در نظر داشته باشند و هرگز انگیزه‌شان خواسته‌های دنیایی نباشد خواسته‌های چون ثروت یا مقام یا شهرت یا برتری بر رقیبان یا فخرفروشی یا برتری‌جویی نسبت به دوستان و انگیزه‌های نادرست دیگری که خواری و خشم الهی را بار آورده و ثواب همیشگی را از دست آدمی بیرون می‌سازد و او را از کسانی قرار می‌دهد که این چنین هستند: زیانکارترینند- کسانی که کوشش آنها در زندگی دنیا راه به جایی نبرده است در عین حال در این پندارند که کار نیک انجام می‌دهند[۱۱]  پیامبراکرم(ص) فرموده: ارزش کارهای آدمی تنها در گرو نیست او است نصیب هر کسی از کارهایش تنها نیت اوست هرکس به سوی خدا و پیامبرش روان شود به خشنودی آنها دست می‌یابد و هرکس راهی دنیا شود تا بدان نائل آید یا در پی زنی باشد تا او را به همسری درآورد دستاوردی جز اینها نخواهد داشت.[۱۲]

یا درجایی دیگر فرموده انگیزه مومن از کار او برتر است.[۱۳]

اینکه طلبه باید در هر مرتبه نیتش را برای خدا خالص کند یعنی از آموختن این علم مقام و منسبی را در نظر نگیرد که مخل و مضر بر آن باشد.

به همین جهت است قول خدواند آنجا که می‌فرماید: و ما اُمروا اِلا لِیَعبدوا الله مخلصین له الدین حنفاء[۱۴]  و امر نشدند مگر بر اینکه خدا را به اخلاص کامل در دین پرستش کنند و بر همین معنا قول پیامبر(ص) که فرمود: مَن تَعَلَّمَ عِلمَاً لِغَیرِاللهِ و ارادَ به غیرَ اللهِ فَلیَتَبَوّأ مَقعَدُهُ مِن النارِ هر کسی دانشی را برای غیرخدا بیاموزد و بر آن جز خدا را بخواهد باید در آتش جهنم جای گیرد.[۱۵]

بزرگترین چیزی که برای طالبان علم واجب است خالص گردانیدن نیت برای خداوند متعال است زیرا فقط اوست که بنده را توفیق می‌دهد و وسایل طاعت خویش را فراهم می‌کند و راه راست را در قلوب بندگان الهام می‌نماید.

در مذمت تحصیل علم و دانش اگر برای خدا نباشد روایات فراوانی از معصومین برای ما رسیده است.

در اینجا مناسب است داستانی از شیخ عباس‌ قمی نقل شود که مرحوم شیخ عباس صاحب کتاب مفاتیح‌الجنان برای فرزند بزرگش چنین نقل می‌کند که وقتی کتاب منازل الآخره را تألیف کردم و به چاپ رسید در قم شخصی بود به نام عبدالرزاق که مسئله‌گو بود و همیشه قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه (س) مسئله می‌گفت و مرحوم پدرم

کربلایی محمدرضا از علاقه‌مندان شیخ عبدالرزاق بود که هر روز در مجلس او حاضر می‌شد و شیخ هم پس از گفتن مسأله، کتاب منازل الآخره من را باز می‌کرد و از روایات و احادیث آن برای مستعمین می‌خواند روزی پدرم به خانه آمد و مرا صدا کرد و فرمود شیخ عباس کاش مثل این عبدالرزاق مسئل‌گو می‌شدی و می‌توانستی منبر بروی و از این کتاب که برای ما می‌خواند تو هم می‌خواندی چندبار خواستم بگویم ای پدر این کتاب را من نوشته‌ام اما هربار خودداری کردم و چیزی نگفتم و فقط عرض کردم دعا بفرمائید خداوند توفیقی مرحمت نماید[۱۶] .

پیامبراکرم(ص) به نقل از جبرئیل به نقل از خداوند متعال: الاخلاص سِرُّ مِن أسراری اِستَودَعتُهُ مِن اَجبَبتُ مِن عبادی: اخلاص یکی از رازهای من است که در دل هر کدام از بندگانم که دوستش داشته باشم به ودیعه می‌گذارم[۱۷].

پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: نخستین کسانی که در روز قیامت بر آن ها حکم رانده می‌شود یکی شهیدی است که او را می‌آورند پس خدواند نعمت‌هایش را به او می‌نمایاند و او هم آنها را باز می‌شناسد خدواند به او می فرماید با این نعمت‌ها چه کردی؟ او می‌گوید در راه تو جنگیدم تا شهید شدم. خدا می‌فرماید: دروغ گفتی بلکه تو جنگیدی تا بگویند مرد شجاع و جسوری هستی و مردم نیز چنین گفتند پس فرمان می‌رسد او را با صورت روی زمین می‌کشند تا در آتش درافتد. دیگری مردی است که دانش می‌آموخته و آن را به دیگران یاد می‌داده و قرآن می‌خوانده است او را می‌آورند پس خدا نعمت‌هایش را به او می‌نمایاند او آنها را باز می‌شناسد خداوند به او می‌فرماید : با این نعمت‌ها چه کردی: او می‌گوید دانش آموختم و ان را به دیگران یاد دادم و در راه تو قرآن می‌خواندم خدا می‌فرماید دروغ گفتی: بلکه تو آموختی تا بگویند مرد عالمی هستی و قرآن را خواندی تا بگویند قاری قرآن هستی و مردم نیز چنین گفتند پس فرمان می‌رسد او را با صورت به روی زمین می‌کشند تا در آتش درمی‌افتد.[۱۸]

اینک باید دانست مرتبه اخلاص بسیار ارجمند و پرمخاطره است اگر آدمی در خویشتن خویش تأمل کند و درباره حقیقت کرده‌هایش به جستجو بپردازد حتماً اخلاص را در آن‌ها اندک و شائبه‌های فاسد را در آنها انبوه خواهد یافت بویژه فرد دانشمند یا دانش‌پژوه و بویژه در آغاز دانش‌پژوهی انگیزه غالب وی کسب وجاهت، ثروت، شهرت، لذت ناشی از غلبه یافتن، شادی ناشی از پیرو داشتن و ستایش شدن است.

بود و نبود این انگیره‌ها زمانی نمایان می‌شود که یکی برتر از او ظهور نماید و توجه مردم بسوی او جلب شود. در این صورت او باید ببیند که آیا رفتارش در قبال کسی که او را بزرگ می‌شمارد و به فضل او باور دارد بهتر است یا نسبت به کسی که به فرد دیگری گرایش دارد آیا بزرگ‌ شمارنده خویش را حرمت می‌نهد که در این صورت او در دیانتش فریب خورده است و چه بسا که او به جایی می‌رسد که مانند زنان غیرتی برآشفته می‌شود و رفت و آمد برخی از شاگردانش به محضر دانشمند دیگر برایش دشوار می‌شود این رفتار زننده ناشی از خصلت‌هایی هلاکت آفرینی است که در نهان خانه دل جای گرفته و عالم می‌پندارد که از آن رهایی یافته او درواقع در این امر فریب خورده است و تنها از این نشانه‌ها می‌تواند وضع حال خود را تشخیص دهد اما اگر درواقع انگیزه آنان در روآوردن به دانش، الهی باشد درصورت ظهور فرد دیگر که به تنهایی یا برای یاری دادن او به امر تعلیم رو کرده حتماً باید خدا را سپاس گوید که بوسیله‌ی دیگری او را کفایت یا مساعدت کرده و ستون‌های زمین و راهنمایان و دین‌آموزان مردم و زنده‌نگاه‌دارندگان سنت‌های پیامبر(ص) را فزونی بخشیده.

اما گاهی برخی از اهل علم فریب شیطان را می‌خورند و با خود چنین حدیث نفس می‌کنند که اگر کسی شایسته‌تر از آنان یافت شود حتماً شادمان خواهند شد چنین چیزی پیش از روبرو شدن با ازمون و امتحان فریبی بیش نیست زیرا نفس آدمی به اسانی وعده می‌دهد اما چون به مصیبت گرفتار آید عقب‌نشینی کرده و به وعده‌اش عمل نمی‌کند مگر در مورد کسانی که مصونیت الهی داشته باشند این حقیقت را تنها کسانی می‌فهمند که حیله‌گری نفس را شناخته و با آزمون‌های آن برای مدت طولانی دست و پنجه نرم کرده باشند.

هرکه وجود این صفات کشنده را در خود احساس کند باید در پی شناخت راه علاج انها از بزرگان استفاده کند اگر به انان دست نیافت باید به تألیفات آنان رو آورد درصورت عدم دسترسی به این دو از خداوند یاری بطلبد و اگر به هر دلیل نتوانست خود را علاج کند باید خلوت و انزوا و گمنامی و مقاومت را در برابر درخواست‌ها پیشه کند.

و چه بسا در این جا شیطان از راه دیگری وارده شده بگوید اگر این روش (کناره‌گیری) رایج شود دانش‌ها زوال می‌یابند و دین از میان مردم رخت برمی‌بندد زیرا کم هستند کسانی که آراسته به اخلاص باشند حال آنکه ابادانی دین از بزرگترین طاعت‌هاست و در برابر چنین گفته‌ای باید گفت: تا زمانی که شیطان ریاست را در نظر مردم دوست‌داشتنی جلوه کند دین اسلام از این جهت زوال نخواهد یافت. و چون شیطان تا روز قیامت در کار خود سستی را نخواهد داد پس همواره برای گسترش دانش کسانی که هیچ نصیبی در آخرت ندارند تلاش خواهند کرد چنان که پیامبر فرموده: خدواند دین را بوسیله‌ی مردمانی که هیچ نصیبی در آخرت ندارند یاری می‌کند[۱۹].

خلاصه انکه شناخت حقیقت اخلاص و پایبندی به آن دریای ژرفی است که همگان در آن غرق می‌شوند مگر افراد اندکی که در این فرموده الهی استثنا شده‌اند: اِلّا عِبادَکَ مِنهُمُ المخلصینَ: همگان را گمراه خواهم ساخت مگر بندگان مخلصت را- پس انسان باید زیاد مواظب باشد و اگرنه بدون آنکه خود بداند به پیروان شطان می‌پیوندد.

شرط دوم



[۱] سوره علق آیات ۱ تا ۵

[۲] علق ۳ تا ۵

[۳] اعلی ۱۰

[۴] فاطر ۲۸

[۵] آل‌عمران ۱۸

[۶] مجادله:۱۱

[۷] آل عمران:۷

[۸] آل عمران:۱۸

[۹] اسراء: ۱۰۷- ۱۰۹

[۱۰] فاطر۲۸

[۱۱] کهف۱۰۳ – ۱۰۴

[۱۲] صحیح بخاری ج۱ ص۱۷

[۱۳] کافی ج۲ ص ۸۴

[۱۴] بینه آیه ۵

[۱۵] الکافی ج۱ ص۴۷

[۱۶] (آداب‌الطلاب ص ۲۱۶)

[۱۷] احیاء علوم الدین ج۴ ص ۳۲۲

[۱۸] شرح المهذّب ج۱ ص۳۹

[۱۹] کافی ج۵ ص۱۹

30,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تقوا
  • مقاله تقوا در نهج البلاغه
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.