مقاله فرانک لوید رایت (موزه گوگنهایم)


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله فرانک لوید رایت (موزه گوگنهایم) مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله فرانک لوید رایت (موزه گوگنهایم) نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه    ۳
دیوار در طرحهای رایت   ۷
فضای داخلی   ۸
استفاده از مصالح و عوامل ساختمانی متنوع   ۸
رایت و نقاشی جدید   ۹
علاقه شدید رات    ۱۰
تأثیر کارهای رایت    ۱۱
آخرین دوره کارهای فرانک لید رایت   ۱۲
معرفی مختصری از کارهای رایت   ۱۴
سبک
معماری ارگانیک   ۳۴

منابع

منابع و مأخذ:

 ۱- تاریخ معماری مدرن

۲- مجموعه آثارمعماری ۳ ( فرانک لوید رایت )

۳- کتاب هلن گاردن

۴- فضا –زمان – معماری ( منوچهر مزینی )

مقدمه

فرانک لوید رایت ( Frank Loiyd Wright)

به احتمال زیاد فرانک لوید رایت یکی از آخرین آمریکاییهای حقیقی به شمار می آید. از این نظر که او آخرین چهره درخشان آمریکایی است و زمانی در چشمان مردم دنیا قرار داشت که آمریکا بیشتر از یک قاره محسوب می گردید. او مظهر آزادی کامل و بدون قید و شرط افراد اجتماع و یک دولت خلاصه شده. برای درک موقعیت رایت در تاریخ آمریکا باید یادآوری نماییم که « امرسون»(EMERSON )، « لانگ فلو» (Lang Fellow )، « مل ویل» و « وایت من » (Whitman) در زمان تولد او هنوز در قید حیات بودند.

فرانک لوید رایت پسر یک تعمید دهنده کلیسا در « ریشلند سنتر» در « ویسکانسین » به دنیا آمد و تازمانی که زنده بود به آن وفادار بود.

درمیان عجایب زیادی که در مورد رایت وجود دارد تاریخ تولدش نیز در پرده ای از ابهام فرو رفته است در دهه های آخر او همیشه تاریخ هشتم ژوئن ۱۸۶۹ را بیان می کرد.

رایت در تمام طول زندگانیش آکتوری موفق بود و با این دروغ شیرین در مورد صورت ظاهر خود جوانی اش را حفظ نمود در دهه سال آخر زندگانیش نسبت به عکسهایی که از او به چاپ می رسید حساس بود. در نظر دنیای خارج مغرور و جاه طلب می نمود اما در طول زندگانی اش یک روستایی باقی ماند روستا زاده ای که از تپه های ویسکانسین آمده بود و در تمام عمری از چیزهای ساده روستایی در مقابل مظاهر شهرهای مصنوعی دفاع نمود.

در هنگام تولدش آمریکا تنها سی و هشت نفر جمعیت داشت و در زمان مرگش تقریبا یکصد و هشتاد میلیون نفر.

والدین او زیاد تغییر مکان می دادند پدرش که به احتمال قوی متولد انگلستان بود چندی بعد با فوت همسرش و در سن پنجاه سالگی با آن آنالوید جونز که بیست سال از او کوچکتر بود در ویسکانسین با او برخورد کرده و با او ازدواج نمود. صاحب سه فرزند شد که فرانک بزرگترین آنها به شمار می آمد.

به عقیده رایت مادرش از بدو تولد او اطمینان داشت که معمار بزرگی خواهد شد لذا از همان سالهای اول زندگی اش او را تحت نظر خود گرفت و زحمتهای زیادی برای ورود به دانشگاه ویسکانسین در رشته معماری ساختمان کشید.

در چنین دنیای اصیلی رایت رشد نمود در زیر تسلط مادری قدرتمند که او را دوست داشت و تحسین می کرد و همه کار برای شخص او انجام داد.

او در کنار سنتهای رمانتیک وحشی که شعار آنها حقیقت بر علیه دنیا بود و منطق را بر علیه تعصب تشکیل می داد و نیز در کنار زمین هایی که اجدادان مادرش بر روی آنها کار کرده بودند در آنجا زندگی می کرد،‌ کار کرد و مرد. در کنار ( صخره تنها‌ ) ( Lone Rock  )، زمین سیاه (Black Earth ) و بهار سبز (Spring Green‌) و جایی که عمویش کارخانه داشت. این نامها قسمتی از تاریخ زندگی رمانتیک رایت را تشکیل می دهند.

تقدیر چنین خواست که رایت سالها بعد و در زیر تأثیرات تزئینی تأتر شیکاگو حقیقت بزرگ معماری را دریابد اصلی که بعدها آن را « معماری ارگانیک » نامید.

بی تردید «‌ فرانک لوید رایت» از میان تمام معماران معاصری که کارشان از قرن نوزدهم آغاز شد دور اندیش تر بود. وی نابغه ای بود که چشمه فیاض قریحه اش هرگز به خشکی نگرایید و استعدادش به وصف نمی آید. کار وی از اعصار مختلف به خصوص از معماری دیری خاور دور متأثر بود، اما نه به شیوه دیگر معماران قرن نوزدهم که تقلید را بهانه عدم ابتکار کرده بودند بلکه مانند « ماتیس‌» نقاش فرانسوی که از هنر ایرانی و زنگی الهام گرفت و این الهام با درک و تأثری عمیق همراه بود.

با این همه کار رایت بیشتر از هر معمار آمریکایی دیگر روحیه ی سرزمین خود را داشت. فهمیدن کارهای رایت محتاج مطالعه ای دقیق و عمیق است و درک شخصیت قوی وی که در هر نکته ای از کارهایش تجلی داشت به آسانی ممکن نیست.

رایت تصویری نو در معماری را آفرید. فرانک لوید رایت خانه « چارنلی »، خیابان « استر». یکی از نخستین خانه هایی که رایت ساخته است رایت هنوز در دفتر سالیوان و آدلر کار می کرد.

خانه هایی که رایت ساخت حتی آنها که پس از ترک دفتر آدلر و سالیوان خود مستقلا ساخت در اساس با کارهای انگلیسی چندان تفاوتی نداشت اما دیری نپایید که درکار رایت تغییری صورت گرفت و یا به طور کلی اروپا در جستجوی راه های تازه دچار تردید شد.

رایت موجب شد که نقشه های وی بدون قید طرح شوند نکته ای که به سنت واقعی آمریکا از آغاز وابسته بود درنتیجه کارهای بعدی رایت در جهت افقی نظم یافته اند طرح چنین نقشه هایی شاید بزرگترین خدمت رایت به عالم معماری باشد. وی به وجود مفید و معماری زندگی حرکت و آزادی بخشید.

رایت مانند شاعری که احساس خود را از جمال طبیعی درخت، کوه، رودخانه و دریای موطن خود بیان می کند و ما را از این زیبایی می آگاهاند زیبایی نهفته مصالح ساختمانی را شناخت و با استفاده هنرمندانه از این مصالح دیدگان ما را به زیبایی آنها گشود.

در ساختن خانه به عنوان مجموعه ای پیوسته در فضا، رایت از این عوامل هر جا که میسر بود استفاده کرد و کوشید هر خانه را به اقتضای زمان و موقعیت آن بسازد.

دیوار در طرحهای « رایت » :

در خانه « چارتلی » ( ۱۸۹۲ : تصویر ۲۴۰ ) دیوارها به سنت دیرین معماری آمریکایی سطوحی صاف اند و نما کمپوزیسیون ساده ای دارد ، اما در کارهای بعد « رایت » جرأت یافت و به ایجاد ترکیبهای هنرمندانه ای در نما موفق آمد . اگر بامهای پیش آمده این خانه ها را عوامل افقی بنامیم ،‌سطوح دیوارها عوامل قائم آن هستند که کمپوزیسیون نما را کامل می کنند . این نکته بخصوص در خانه هایی از « رایت » که نمایی کشیده دارند بخوبی مشهود است : از جمله در خانه‌« . مارتین » در « بوفالو » و خانه « ربی » در شیکاگو که این دومی شاید بیشتر از هر کار وی معماران دیگر را تحت تأثیر قرار داده باشد .

فضای داخلی :

از آغاز ، « رایت » دیوارهای داخلی خانه ها را مانند دیوارهای خارجی آن چون سطوحی مسطح می ساخت. در هیچیک از طرحهای وی مشاهده
نمی شود که او مانند معماران این زمان در اروپا ( حدود سال ۱۸۹۶ ) خطوط مارپیچی « هنر نو » را جانشین تزئینات زمان « رکوکو » کرده باشد . در فضای داخلی خانه های وی نیز همواره پژوهشی برای ایجاد رابطه بین عوامل مختلف ـ دیوارها ، سقف ، پنجره ها و درها ، وجود دارد . برخی اوقات ارتفاع سقف در یک اطاق تغییر می کند ، درست نظیر همین نکته را می توان در نمای خانه های « رایت » دید : ایوانهای برجسته از سطح نما ،‌بامهای پیش آمده و دیوارهایی که با تغییر پستی و بلندی زمین به ارتفاعات مختلف ساخته شده اند .

استفاده از مصالح و عوامل ساختمانی متنوع :

همراه با استفاده از سطوح مسطح که به نماهای ساختمانهای « رایت » تأثیری مجرد ( آبستره )‌می دهد ،وی مصالح و عوامل ساختمانی متنوع در بناهای خود بکار برد . دیوارهای پهن بخاریهای آجری و دیوارها و تیغه های جوبی با رنگهایی روشن اغلب در کارهای وی با یکدیگر ترکیب شده اند .
« رایت » از آغاز کار دیوارهای روستایی خشن را به عوامل ساختمانی خانه افزود و آنها را به شیوه‌ ساختمانهای دوره های اولیه ،‌ یکسره و پیوسته از خارج به داخل بنا ادامه دارد .به دنبال همین شناخت کیفیت وزیبایی مصالح ساختمانی و در پژوهش یافتن ماده ای تازه که مانند شیشه نور را از درون خود عبور می دهد . نشانی از این کمال را می توان در ساختمان کمپانی واکس سازی « جانسن » در شهر « راسین » ایالت « ویسکانسین » مشاهده کرد .

دیده ایم که « رایت » در کمپوزیسیونهای معماری خود هم از سطوح مسطح استفاده می کرد و هم مصالح ساختمانی را بصورت طبیعی و با صراحت بکار می برد.

 

« رایت » و نقاشی جدید :

همزمان « رایت » در آمریکا نه نقاش و نه مجسمه سازی بود که با وی در یک طراز باشد . از راستی وی یکی از معماران نادری است که در درک تصور فضایی بر نقاشان معاصر خود پیشی داشت .   اما چنانکه گذشت « رایت » تنها بود و تمام امور ساختمان را از طرح شیشه های الوان گرفته تا نقوش تزئینی خود به عهده گرفت . از جمله طرح سر ستونهای ساختمان
« لارکین » از خود اوست .این سر ستونها ـ چنانکه مجله‌ معماری « رکورد » به سال ۱۹۰۸ نوشته است : « جنبه تزئینی دارند و مرکب اند از مکعب هایی با سطوح صاف و زوایای قائم که مستقیماً در زیر سقف شیشه ای قرار می گیرند … ترکیب احجام بدین فرم کاملاً تازه و بی سابقه است .

عامل ا صلی در کمپوزیسیون های معماری « رایت » سطوح مسطح است که استفاده از آنها ، چنانکه دیده ایم ، در معماری آمریکا معمول بود . اما وی این سطوح مسطح را به نوارهای افقی تجزیه می کند و آنها را با احجام قائم دیوارها می آمیزد .

« رایت » دیوارهای مسطح را به اجزایی کوچکتر تجزیه می کرد و این اجزاء‌ را با ابتکاری بی نظیر دوباره در کنار هم می نهاد .

قدرت خلاقه « رایت » نابخودآگاه از همان سرچشمه ای مایه
می گرفت که در حدود ده سال بعد مظاهر آن در اروپا به منصه بروز رسید. با این تفاوت که در اروپا هنرمندان و معماران می کوشیدند فضای داخل و خارج ساختمان ها را با یکدیگر ترکیب کنند و در کارهای « رایت » حجم خانه ها به بیرون راه نمی یافت و در خود ترکیب فضایی مستقلی بود .

« رایت » از آغاز کار خانه هایش را با طبیعت می آمیخت . این تمایل « رایت » در ترکیب معماری و طبیعت چندان است که اغلب مشکل می توان تشخیص داد کجا ساختمان های وی آ‎غاز می شوند و کجا طبیعت پایان
می یابد .

علاقه شدید « رایت » به « معماری آلی »:

 

30,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت معماری ارگانیک
  • مقاله معماری ارگانیک
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.