مقاله فرم سازمان های چابک


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله فرم سازمان های چابک مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۶  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله فرم سازمان های چابک نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه:   ۱
تحولات تئوری های تولید:   ۲
تعریف چابکی:   ۳
نکات اصلی در تعاریف تولید چابک :   ۴
قواعد کلی تولید چابک:   ۵
مدل‌های مفهومی چابکی:   ۵
محرک های چابکی (agility drivers)   ۵
قابلیت های چابکی (agility capabilities)   ۷
شایستگی (competency)   ۷
انعطاف پذیری (flexibility)   ۸
سرعت (quickness):   ۸
فراهم کننده های چابکیagility enablers)):   ۸
سازمان مجازی   ۹
تجارت الکترونیکی   ۱۰
ساخت سریع نمونه اولیه   ۱۰
توانمندسازی   ۱۱
بهبود مستمر   ۱۱
افراد منعطف و چندمهارته   ۱۲
مهندسی همزمان   ۱۲
مدیریت تغییر و ریسک   ۱۲
منابع:   ۱۳

مقدمه:

سازمانهای امروز با مسائلی چون تغییرات سریع و غیر قابل پیش بینی، سفارشات خاص و سلیقه ای مشتریان، کیفیت کامل، انتظار دریافت سطح خیلی بالایی از خدمت و … روبرو هستند.

از این رو سازمان ها برای بقاء و حفظ موقعیت خود، شکل های متفاوتی به خود گیرند. یکی ازجدیدترین شکل های سازمانی، فرم سازمان های چابک می باشد. سازمان های چابک فراتر از انطباق با تغییرات می اندیشند و متمایل به استفاده از فرصت های بالقوه در یک محیط متلاطم و کسب یک موقعیت ثابت بخاطر نوآوری ها و شایستگی های خود می باشند.

تولید چابک در محیط رقابتی امروز نوعی توانایی در شرکت ایجاد می کند تا بتواند به تغییرات سریع بازار پاسخگو باشد.

ادامه:

در چنین محیطی، بنگاه باید توان تولید همزمان محصولات متفاوت و با طول عمر کوتاه، طراحی مجدد محصولات، تغییر رویه‌های تولید محصولات و پاسخگویی کارا به تغییرات را داشته باشد. در صورت داشتن چنین توانمندی‌هایی بنگاه تولیدی چابک خواهد بود

سازمانهای تولیدی چابک محصولاتی با کیفیت بالا، بدون اشکال، با زمان انتظار کوتاه، همراه با ارتقا و قابلیت شکل دهی مجدد تولید می کنند.

 تحولات تئوری های تولید:

صنعت تولید همواره در معرض تغییر بوده است. این تغییرات از صنعت دستی به تولید انبوه، سپس به تولید ناب و در عصر حاضر به تولید چابک (AMS) در حال گذار بوده است.

 در طول تاریخ سه تغییرعمده درعرصه  تولید وجود داشته است، این تغییرات به شرح زیر است :

 دوره اول: در این برهه از زمان، تولیدبصورت دستی بوده است. از ویژگی های این دوره سطح تولید بسیار پایین، نظام استاد و شاگردی، کیفیت پایین محصولات، وجود کارگران ماهر، وجود ماشین های چند منظوره، تولد سیستم کارگاهی، وجود سازماندهی غیر متمرکز و قیمت بالای محصول است.
دوره دوم: دوره تولید انبوه «هنری فورد» بود که می توان راه اندازی خط مونتاژ متحرک، قابلیت تعویض کامل و اتصال قطعات مختلف به یکدیگر، کاهش زمان چرخه کاری، تعویض پذیری کارگران، خلق افراد جدیدی مانند تعمیرکاران و مهندسان صنایع و کاهش زمان راه اندازی ماشین آلات را به عنوان ویژگی های اساسی این دوره نام برد.

دوره سوم: این دوره، دوره فلسفه تولید ناب بود که که منشاء آن ژاپن و شرکت تویوتا موتور بوده است. فلسفه تولید ناب، بر مبنای حذف هر نوع فعالیت بدون ارزش افزوده استوار است. تولید ناب اصولی دارد که این اصول عبارتند از: حذف ضایعات، عیوب صفر، تیم های چند منظوره. کاهش لایه های سازمانی. رهبری تیمی، سیستم های اطلاعاتی عمودی، بهبود مستمر و سیستم کششی.
دوره چهارم: در این دوره نرخ افزایش تغییر در محیط تجاری از توانایی‌های سازمان‌های تولیدی سنتی جهت تطیبق با آن سریعتر بوده است. این سازمان‌ها در استفاده از مزایای فرصت‌هایی که برای آنها ارائه می‌شد ناتوان بودند  تولید چابک (AMS) با هدف تسلط بر تغییرات و عدم اطمینان و افزایش رقابت پذیری از طریق همکاری به روی کار می آید.

تعریف چابکی:

با توجه به جدید بودن بحث چابکی، تعریفی که مورد تائید همگان باشد وجود ندارد. تعاریف متعددی در این زمینه  ارائه گردیده است که در زیر تعدادی از آنها آورده می شود

تواناییهای تولیدکننده برای واکنش سریع به تغییرات ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی.
پاسخ پیش کنشی به تغییرات.
قابلیت سازگاری و شکل دهی مجدد سریع.
بهره گیری از تغییرات به عنوان فرصتهای ذاتی نهفته در محیطهای آشفته.
ایجاد سازمان مجازی و استفاده از دانش بازار.
§    شناسایی موفق مبانی رقابت (سرعت، انعطاف پذیری، نوآوری، کیفیت و سودآوری)، انسجام منابع، و اقدامات مناسب در محیط دانش و دارای تغییرات سریع بوسیله فراهم کردن محصولات و خدمات مشتری پسند.
چابکی در اصطلاح عملیاتی عبارت است از ترکیبی از چند شرکت، که هر کدام دارای مهارت ها و شایستگی های خاص خود بوده، و با هم همکاری مشترک عملیاتی دارند. این امر موسسات همکار (دارای حرفه مشترک) را قادر به انطباق و پاسخگویی به تغییرات مطابق نیازهای مشتری می نماید

نکات اصلی در تعاریف تولید چابک :

کیفیت بالا با توان قبول سفارشات متنوع محصول
ارائه کالا و خدمات با اطلاعات و ارزش افزوده زیاد
بسیج قابلیت های اساسی سازمان
پاسخگویی به موضوعات محیطی و اجتماعی
ترکیب تکنولوژی های متنوع
واکنش به تغییرات و عدم اطمینان
انسجام درون سازمانی و بین سازمانی
هر چیز، خیلی سریع تغییر می کند و غیر قابل پیش بینی است.
بازار نیازمند حجم پائین، کیفیت بالا، محصولات سفارشی و خاص می باشد.
چرخه زندگی این محصولات بسیار کوتاه است، سریع توسعه می یابند و زمان تاخیر آنها نیز کوتاه است.
کیفیت جامع و سطوح خیلی بالایی از خدمات مورد انتطار می باشد.
محصولات و خدمات از لحاظ اطلاعاتی غنی می باشند.

قواعد کلی تولید چابک:

مدل‌های مفهومی چابکی:

یکی از  مدل های بسیار جامع برای رسیدن به چابکی مدل ژانگ می‌باشد.این مدل  شامل سه قسمت اصلی میباشد:

محرک های چابکی
توانایی های چابکی
فراهم کننده های چابکی

محرک های چابکی (agility drivers)

محرک های چابکی درواقع همان تغییراتی هستند که در محیط کسب و کارموسسه رخ میدهند.

۱٫تغییر در بازار که اجزای ان عبا رتند از:

    الف)رشد گروههای مختلف و متنوع مشتریان

    ب)تغییرات سیاسی ملی و بین المللی

    ج)نرخ فزاینده تغییر در مدلهای محصول

    د)کوتاه شدن چرخه عمر محصولات

۲٫تغییر در معیارهای رقابتی شامل:

    الف)بازار به شدت متغیر

    ب)افزایش فشار برای کاهش هزینه ها

    ج)افزایش فشار رقابت بازار جهانی

    د)کاهش زمان ارایه محصولات جدید به بازار

    ه)پاسخگو بودن رقباء به تغییرات

۳٫تغییر در نیازمندیهای مصرف کنندگان شامل:

     الف)نیاز به محصولات و خدمات انفرادی

     ب)زمان تحویل کوتاهتر و به هنگام بودن نسبت به بازار

     ج)افزایش انتظارات نسبت به کیفیت

     د)تغییرات ناگهانی در مقدار و مشخصات سفارشات

۴٫تغییر در تکنولو ژی شامل:

     الف)معرفی تجهیزات تولیدی بسیار کارا سریع و مقرون به صرفه

     ب)معرفی تکنولوژی های جدید نرم(نرم افزار و روشها )

     ج)ورود تکنولوژی اطلاعات در تکنولوژیهای جدید

قابلیت های چابکی (agility capabilities)

15,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.