مقاله قانون کپی رایت


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله قانون کپی رایت مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله قانون کپی رایت نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه   ۱
کپی رایت چیست؟   ۳
تاریخچهٔ قانون حق تکثیر (کپی رایت)   ۳
چه زمانی کپی رایت یک اثر به پایان می رسد؟   ۳
کپی رایت در اینترنت:   ۴
گرافیک ها و تصاویر لینکی رایگان   ۴
قانون کپی رایت ( حق تالیف ) نرم افزار در ایران   ۵
آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای   ۵
ثبت نرم افزار   ۵
الف) بخش اول: تعاریف مربوط به ثبت نرم افزار   ۵
ب) بخش دوم: حقوق پدیدآورنده   ۶
ج) بخش سوم: اختراع نرم افزار   ۷
قانون کپی رایت از چه زمانی آغاز میشود و چه شرایطی دارد؟   ۹
قانون کپی رایت از چه زمانی آغاز میشود و چه شرایطی دارد؟   ۱۰
چه زمانی کپی رایت یک اثر به پایان میرسد؟   ۱۰
قانون کپی رایت چه می‌‌گوید؟   ۱۱
کپی رایت در اینترنت   ۱۱
گرافیک‌ها و تصاویر لینکی رایگان   ۱۱
مواردی که در قانون کپی رایت آمریکا ذکر گردیده و شامل حق کپی برداری است:   ۱۱
ایران و کپی رایت   ۱۲
عقیده های کلی در ایران درباره رعایت و یا عدم رعایت حقوق پدیدآورندگان   ۱۲
چه زمانی کپی رایت یک اثر به پایان میرسد؟   ۱۴
قانون کپی رایت چه می‌‌گوید؟   ۱۵
کپی رایت در اینترنت:   ۱۵
آقای ریچارد استالمن درباره کپی رایت میگه:   ۱۵
درست و خوب،در آن زمان.   ۱۶
حقوق مالکیت ادبی و هنری چیست؟   ۱۹
این پیش نویس چه ویژگیهایی دارد؟   ۲۰
نتیجه‌گیری   ۲۴

مقدمه

قانون کپی رایت از زمانی که اثری در شکلی ملموس به وجود بیاید، شامل آن اثر می‌شود. برای مثال، یک ترانه‌سرا، اشعار خود را نوشته، نام خود را امضا کرده و با گذاشتن نشانه Copyright © در کنار آن تاکید می‌کند که نویسنده اشعار است. سپس نوشته‌هایش را در پاکتی گذاشته و به آدرس خودش پست می‌کند و این پاکت را در بسته نگه می‌دارد.

در واقع شاهد او تاریخ مهر پست بر پاکت است. حالا او با در دست داشتن این نامه، اثر خود را در دفتر کپی رایت کشورش به ثبت می‌رساند تا از هرگونه سوء استفاده حمایت شود. حتی اگر شخصی قبل از ثبت رسمی اثر از آن استفاده کند، او با در دست داشتن پاکت می‌تواند مالکیت خود را به اثبات برساند. تاریخ انقضای کپی‌رایت، بر اساس پیمان برن، حداقل شامل طول حیات خالق آن و ۵۰ سال پس از مرگ او است. حق تکثیر پس از مرگ صاحب اثر به بازماندگان او منتقل می‌شود. کپی‌رایت در اینترنت یک نوع شایع از رعایت نکردن حقوق مالکیت فکری مربوط به اینترنت است.

این بدان معنا است که هیچ فردی حق ندارد آن سی دی، فیلم یا کتاب را بدون مجوز ناشر یا پدیدآورنده آن، در جایی تکثیر کند. در صورت عدم رعایت حقوق مولف، فرد خاطی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و ممکن است مشکلات حقوقی بسیاری برای او ایجاد شود.

کپی غیر مجاز اصطلاحی برای پخش غیر مجاز رسانه‌های محافظت شده پدید آورندگان دیگر است و شامل کتاب‌ها، قطعات موسیقی، فیلم، عکس، متون علمی و ادبی، نقشه‌ها، بانک‌های اطلاعاتی و … می‌باشد.

کپی رایت (حق تکثیر) برگرفته از پیمان برن برای حمایت از دارایی علمی، ادبی و هنری است. پیمان برن تاکنون بارها مورد تجدید نظر قرار گرفته و از سال ۱۹۶۷ مدیریت آن بر عهده سازمان جهانی حمایت از حقوق مایملک معنوی (WIPO) قرار گرفته است.

پیشرفت فناوری امکان کپی غیر‌مجاز را با کیفیت عالی و در زمان اندک برای افراد خاطی فراهم می‌آورد. قبل از آن رونویسی از کتاب یا خواندن ترانه یک خواننده توسط مردم یا خواننده‌های دیگر مرسوم بود.

هنگام گشت زنی در اینترنت، کپی کردن مطالب وب‌سایت‌ها با چند کلیک با انتخاب، کپی و ذخیره‌سازی انجام‌پذیر است. کپی‌برداری از این مطالب و قرار دادن آن در وبلاگ‌ها به صورت مقاله یا هر فرمت دیگر بدون اجازه و اطلاع مولف آن ممنوع است.

اگر قرار باشد مطلبی روی اینترنت نیز قرار گیرد، بایستی بی کم و کاست، تغییر، تحریف و سانسور با کسب اجازه از صاحب اثر باشد و حقوق مادی اثر باید به صاحب آن پرداخت شود. در ضمن نام نویسنده و آدرس اینترنتی او باید به صورت لینکی فعال قرار گیرد. برخی از وبلاگ‌ها نیز با امکان دانلود فیلم‌ها و موسیقی‌های جدید که تازه به بازار عرضه شده‌اند، زیان‌های جبران‌ناپذیری به پدیدآورنده آنها وارد می‌کنند.

کپی رایت در نرم‌افزارها نوشتن و تولید یک نرم‌افزار با یک تیم چند نفره، چند ماه و گاهی چند سال زمان و هزینه می‌برد. برخی افراد با کپی این نرم‌افزارها به حقوق پدیدآوردندگان آن لطمه می‌زنند. آنها قفل CDها را می‌شکنند و آن را در تیراژ زیاد در جامعه توزیع می‌کنند. در حالی‌که گرفتن یک کپی از نرم‌افزار خریداری شده برای استفاده شخصی خریدار آن مجاز است، تکثیر غیر مجاز رسانه‌ها در اغلب کشورهای دنیا جرم محسوب شده و قابل پیگرد قانونی است، البته در برخی کشورهای دنیا مانند روسیه، کشورهای آسیای جنوب شرقی و آفریقا قانون کپی رایت هنوز فعال نشده است.

مطلب زیر که اطلـاعات کلی درباره قانون کپی رایت (حق تکثیر) به شما میدهد، برگرفته از پیمان برن (Berne Convention) برای حمایت از دارایی ادبی و هنری است و در آن به قانون خاص هیچ کشوری اشاره نشده است. پیمان برن که در سال ۱۸۸۶ در شهر برن، بین کشورهای پادشاهی، منعقد شد قبل از آن حقوق قانونی یک اثر متعلق به نویسنده آن بود اما نویسنده در خارج از مملکت مورد نظر، فاقد حقوق قانونی بود و مثلـا در فرانسه، کتاب یک نویسنده انگلیسی بدون اجازه او چاپ میشد و نویسنده حق اعتراض نداشت. پیمان برن داشتن حق قانونی بر مالکیت یک اثر را در تمامـ کشورها قابل اجرا دانست.

پیمان برن تا کنون بارها مورد تجدید نظر قرار گرفته و از سال ۱۹۶۷ مدیریت آن بر عهده سازمان جهانی حمایت از حقوق مایملک معنوی Word Intellectual Property Organization یا WIPO قرار گرفته است.

کپی رایت نوعی حفاظت قانونی از آثار چاپ شده و چاپ نشده ادبی، علمی و هنری است.این آثار به هر صورت که عرضه شده باشند، در حالی که دارای ماهیتی قابل درک باشند- یعنی دیده،شنیده یا لمس شوند، شامل این حمایت خواهند بود. اگر این اثر یک مقاله، نمایشنامه، ترانه، یک حرکت جدید در رقص، کد HTML یا گرافیک کامپیوتری باشد که قابل ثبت بر کاغذ، نوار کاست، CD یا‌هـارد درایو کامپیوتر باشد هم، شامل قانون کپی رایت میشود. قانون کپی رایت به خالق اثر اجازه میدهد تا از حقوق انحصاری تکثیر، اقتباس در شیوه بیان نو (مانند به فیلمـ تبدیل کردن یک رمان)، پخش و نمایش عمومی اثر استفاده کند. انحصاری به این معنا است که تنها خالق اثر، نه کسی که به نحوی به اثر دسترسی دارد، میتواند از این حقوق استفاده کند.

کپی رایت چیست؟

کپی رایت نوعی حفاظت قانونی از آثار چاپ شده و چاپ نشده ادبی، علمی و هنری است. این آثار به هر صورت که عرضه شده باشند، در حالی که دارای ماهیتی قابل درک باشند – یعنی دیده، شنیده یا لمس شوند – شامل این حمایت خواهند بود. اگر این اثر یک مقاله، نمایشنامه، ترانه، یک حرکت جدید در رقص، کد HTML یا گرافیک کامپیوتری باشد که قابل ثبت بر کاغذ، نوار کاست، CD یا‌ هارد درایو کامپیوتر باشد هم، شامل قانون کپی رایت میشود. قانون کپی رایت به خالق اثر اجازه میدهد تا از حقوق انحصاری تکثیر، اقتباس در شیوه بیان نو (مانند به فیلم تبدیل کردن یک رمان)، پخش و نمایش عمومی اثر استفاده کند. انحصاری به این معنا است که تنها خالق اثر، نه کسی که به نحوی به اثر دسترسی دارد، میتواند از این حقوق استفاده کند.

 تاریخچهٔ قانون حق تکثیر (کپی رایت)

تا قبل از کنفرانس برن که در شهر برن در سال ۱۸۸۶ بین کشورهای پادشاهی منعقد شد, حقوق قانونی صاحب اثر فقط در کشور خودش رعایت می شد ,اما پیمان برن داشتن این حق را در تمام کشورها برای صاحب اثر قابل اجرا دانست. این پیمان تا کنون بارها مورد تجدید نظر قرار گرفته است.

● قانون کپی رایت چه می گوید؟

کپی رایت نوعی حفاظت قانونی از آثار به وجود آمده است که این آثار می توانند علمی و ادبی و هنری باشند. این قانون شامل هر نوع عرضه ای از اثر می باشد و به صاحب اثر اجازه می دهد که از حقوق انحصاری ( به این معنی که فقط شامل صاحب اثر است و نه افرادی که به نحوی به اثر دسترسی دارند ) که شامل تکثیر و اقتباس در شیوهٔ بیان نو است استفاده کند.

قانون کپی رایت از چه زمانی آغاز می شود؟ قانون کپی رایت از زمانی که اثری به وجود می آید ( به طوری که در شکلی ملموس باشد ) شامل آن اثر می شود.

چه زمانی کپی رایت یک اثر به پایان می رسد؟

بر اساس پیمان برن تاریخ انقضای کپی رایت حداقل شامل طول حیات خالق و۵۰ سال بعد از مرگ اوست. این مدت زمان شامل تمام کشورهای عضو در پیمان برن می شود و هر کشور می تواند زمان بیشتری را نیز قا ئل شود. گاهی در طی یک وصیت رسمی حقوق یک اثر به بازماندگان صاحب اثر تعلق می گیرد که البته باید به تا ئید رسمی رسیده باشد.

کپی رایت در اینترنت:

بر خلاف یک طرز فکر عمومی که همه می پندارند اینترنت یک فضای عمومی است پس برداشت مطالب آن آزاد است , آنچه در اینترنت می بینیم تنها در صورتی قابل کپی کردن می باشد که یا دولتی بوده مانند سفارت خانه ها و دانشگاهها و… یا تاریخ کپی رایت گذشته باشد و یا صاحب وبگاه حقوق خود را لغو و یا واگذار کرده باشد. مطالب زیر ازسیمرغ کپی شده است:

گرافیک ها و تصاویر لینکی رایگان

تصاویر گرافیکی که در سایتها با عنوان Free یا رایگان عرضه میشوند، جزو اموال عمومی نیستند، شما می توانید از این تصاویر به طور رایگان استفاده نمایید اما “صاحب” آن به شمار نخواهید آمد. درواقع شما در صورتی می توانید از آنها استفاده کنید که با شرایط صاحب آن موافقت کنید. برای مثال اگر صاحب اثر خواسته باشد که “در تصویر دخل و تصرف نکنید” یا “فقط در homepage شخصی خود از آن استفاده کنید” حتما این کار را انجام دهید. همین مساله در مورد تصاویر لینکی و نشانه ها هم صدق می کند.”

 مواردی که در قانون کپی رایت آمریکا ذکر گردیده و شامل حق کپی برداری می باشد:

۱) کارهای ادیبانه (ادبیاتی)

۲) کارهای موزیکال (موسیقی)، به همراه لغات ضمیمه

۳) کارهای نمایشی (نمایشنامه)، به همراه موسیقی متن.

۴) نمایش بدون صذا (پانتومیم) و طرح رقص (نوع رقصیدن)

۵) کارهای مصور، گرافیکی و تندیس.

۶) تصاویر متحرک(انیمیشن) و کارهای سمعی بصری.

۷) صداهای ضبط شده.

۸) کارهای معماری

قانون کپی رایت ( حق تالیف ) نرم افزار در ایران

الف) بخش اول: تعاریف مربوط به ثبت نرم افزار

ماده ۱ در این آیین نامه منظور از کلمه “قانون”، قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای (مصوب ۴/۱۰/۱۳۷۹) می باشد.

ـ ماده ۲ نرم افزار عبارتست از مجموعه برنامه های رایانه ای، رویه ها، دستورالعملها و مستندات مربوط به آنها و نیز اطلاعات مربوط به عملیات یک سیستم رایانه ای که دارای کاربری مشخص بوده و بر روی یکی از حاملهای رایانه ای ضبط شده باشد.

ـ تبصره ۱ آثار و محصولات نرم افزاری نوشتاری، صوتی و تصویری که با کمک نرم افزار پردازش شده و به صورت یک پدیده مستقل تهیه و ارائه شود نیز مشمول قانون و این آیین نامه خواهد بود. تبصره ۲ خلق عملیات نرم افزاری در ذهن یا بیان مخلوق ذهنی بدون اینکه برنامه های رایانه ای و مستندات و دستورالعملهای آن تدوین شده باشد، نرم افزار محسوب نمیشود و برای خالق آن حقوقی ایجاد نمینماید.

ـ ماده ۳ پدیدآورنده نرم افزار شخص یا اشخاصی هستند که براساس دانش و ابتکار خود کلیه مراحل مربوط اعم از تحلیل، طراحی، ساخت و پیاده سازی نرم افزار را انجام داده و کلیه نظامهای نرم افزاری را در ایجاد و توسعه آن لحاظ کنند.

– ماده ۴ حقوق معنوی موضوع قانون بدون اینکه منحصر به این تعبیر باشد عبارت است از حق انتساب نرم افزار به پدیدآورنده آن و محدود به زمان و مکان نیست و غیرقابل انتقال است.

ـ ماده ۵ حقوق مادی موضوع قانون بدون اینکه منحصر به مصادیق زیر باشد عبارت از حق استفاده شخصی، حق نشر، حق عرضه، حق اجراء، حق تکثیر و هرگونه بهرهبرداری اقتصادی است و قابل نقل و انتقال می باشد.

ـ ماده ۶ نشر عبارت است از قراردادن نرم افزار در معرض استفاده عموم اعم از اینکه بر روی یکی از حاملهای رایانه ای، تکثیر شده یا به منظور فوق در محیطهای رایانه ای قابل استفاده برای دیگران قرار داده شود.

ـ ماده ۷ عرضه عبارت است از ارائه نرم افزار برای استفاده شخص یا اشخاص معین دیگر در زمان یا مکان محدود و برای بهره برداری مشخص

ـ ماده ۸ اجراء عبارت است از استفاده عملی و کاربردی از نرم افزار در محیطهای رایانه ای

ب) بخش دوم: حقوق پدیدآورنده

ـ ماده ۹ حقوق مادی و معنوی نرم افزار به پدیدآورنده تعلق دارد. پدیدآورنده نرم افزار می تواند استفاده از تمام یا قسمتی از حقوق مادی موضوع قانون را برای مدت ۳۰ سال یا کمتر با قید شرط یا بدون شرط به اشخاص دیگر منتقل کند. اشخاصی که به ترتیب فوق اجازه نشر یا عرضه نرم افزاری را که دیگری پدید آورده است به دست آورده اند مکلفند نام پدیدآورنده را نیز در نسخ عرضه شده ذکر نمایند مگر اینکه با پدیدآورنده به گونه ای دیگر توافق شده باشد.

ـ ماده ۱۰ نرم افزار ممکن است به سفارش شخصی حقیقی یا حقوقی پدید آمده باشد. حقوق مادی نرم افزارهایی که مطابق ماده (۶) قانون پدید میآید به مدت مقرر در ماده (۱) قانون (۳۰ سال) متعلق به سفارشدهنده است، مگر اینکه برای مدت کمتر یا ترتیب محدودتری توافق شده باشد ولی حقوق معنوی نرم افزارهای موضوع این ماده متعلق به پدیدآورنده است.

ـ ماده ۱۱ هرگاه اشخاص متعدد در پدید آوردن نرم افزار مشارکت داشته باشند، چنانچه سهم مشارکت هر یک در پدید آوردن نرم افزار مشخص باشد، حقوق مادی حاصل از آن به نسبت مشارکت به هر یک متعلق میگیرد، در صورتی که کار یکایک آنان جدا و متمایز نباشد اثر مشترک نامیده می شود و حقوق ناشی از آن حق مشاع پدیدآورندگان است. تبصره هر یک از شرکا به تنهایی یا همه آنها به اتفاق می توانند در مورد نقض حقوق موضوع قانون به محکمه مراجعه نمایند.

ـ ماده ۱۲ استفاده از نرم افزارهای دیگر برای ایجاد نرم افزارهای سازگار و مکمل که قابلیتها و ظرفیتها یا کاربری جدید ایجاد کند بلامانع است و نقض حقوق پدیدآورنده نرم افزارهای دیگر محسوب نمیشود مشروط بر اینکه پدیدآورنده نرم افزار سازگار و مکمل با رضایت کتبی پدیدآورندگان نرم افزارهایی که برای نخستین بار در ایران تولید و توزیع شده است را گرفته باشد.

ـ ماده ۱۳ حقوق مادی و معنوی نرم افزارهای جدید که به واسطه نرم افزارهای دیگر پدید میآید متعلق به پدیدآورنده نرم افزار جدید است.

ـ ماده ۱۴ جوائزی که در مسابقات به نرم افزار مورد حمایت قانون داده می شود متعلق به پدیدآورنده آن است.

ـ ماده ۱۵ اشخاصی که نرم افزاری را با تغییراتی که عرفاً نتوان آن را یک نرم افزار جدید به حساب آورد، به نام خود ثبت، تکثیر، منتشر، عرضه و یا بهره برداری نمایند، حقوق پدیدآورنده نرم افزار یاد شده را نقض کرده اند.

ـ ماده ۱۶ اشخاصی که از نام، عنوان و نشان ویژهای که معرف نرم افزار خاصی است برای نام، عنوان و نشان نرم افزار خود بدون اخذ مجوز دارنده و یا نماینده حقوق مادی و معنوی نرم افزار سابق استفاده نمایند، ناقض حقوق پدیدآورنده محسوب میشوند.

(توضیح: ماده ۱۷ متن ابلاغیه حذف و مقرر شد از سوی آقای دکتر سپهری راد و وزارت ارشاد و سازمان مدیریت موضوع بررسی و متن جدید جایگزین گردد که علاوه بر عدم مغایرت قانونی حقوق پدیدآورنده نیز حفظ شود)

ـ ماده ۱۷ اشخاصی که با علم و اطلاع از عدم رعایت حقوق پدیدآورنده، نرم افزاری را که بدون اجازه پدیدآورنده منتشر یا عرضه شده است تهیه و مورد بهره برداری قرار دهند، ناقض حقوق پدیدآورنده محسوب می گردند.

ـ ماده ۱۸ حق تکثیر تمام یا بخشی از نرم افزار بر روی حاملهای رایانه ای متعلق به پدیدآورنده است و سایر اشخاص حتی اگر قصد نشر یا عرضه یا بهره برداری نداشته باشند مجاز به تکثیر نیستند.

ـ ماده ۱۹ خرید و بکارگیری نرم افزارهای کپی غیرمجاز توسط دستگاههای دولتی و دیگر دستگاهها و واحدها و سازمانهای تابعه آنها که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است ممنوع می باشد. ذیحسابان دستگاههای یاد شده مجاز به پرداخت هزینه خرید نرم افزارهای کپی غیرمجاز نیستند.

ج) بخش سوم: اختراع نرم افزار

30,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کپی رایت
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.