مقاله مسجد جامع اردستان مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۰ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله مسجد جامع اردستان نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
چکیده : ۲
مقدمه : ۳
۱- رویکرد تاریخی: ۴
۲- رویکرد فضاگرایانه: ۶
۱-۲- فضای حیاط: ۸
۲-۲- فضای گنبدخانه: ۹
۳- جامع اردستان ۱۱
۱-۳- مطالعه جامع اردستان با رویکرد تاریخی و باستانشناسی: ۱۱
۲-۳- مطالعه جامع اردستان با رویکرد فضاگرایانه: ۱۴
نتیجه گیری: ۱۸
منابع و مأخذ: ۲۰
۱٫ آیت الله زاده شیرازی، باقر ـ مسجد جامع اردستان ـ مجله اثر شماره یک ـ انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور.
۲٫ اصطخری، ابواسحق ابراهیم ـ مسالک و ممالک ـ به اهتمام ایرج افشارـ شرکت انتشارات علمی و فرهنگی ـ چاپ سوم ۱۳۶۸٫
۳٫ سیرو، ماکسیمـ تطور مساجد روستائی در اصفهانـ ترجمه کرامتالله افسرـ مجله اثر شماره یک ـ انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور.
۴٫ مقدسی، ابوعبدالله محمدبن احمد ـ احسن التقاسم فی معرفه الاقالیم ـ ترجمه دکتر علینقی منزویـ شرکت مولفان و مترجمان ایران ـ چاپ اول ۱۳۶۱ـ دوجلدی.
۵٫ میرمیران، سیدهادی ـ سیری از ماده به روح ـ فصلنامه معماری و شهرسازی شماره ۴۳و۴۲ـ خرداد ۱۳۷۷٫
۶٫ میرمیران، سیدهادی-مدرسه شهید مطهری ( سپهسالار )- فصلنامه معمار – شماره ۸ –
بهار ۱۳۷۹٫
۷٫ معماریان، غلامحسین – سیری در مبانی نظری معماری – نشر سروش دانش- ۱۳۸۴
۸٫ نصر، سیدحسین ـ هنر و معنویت اسلامی ـ ترجمه رحیم قاسمیان ـ نشردفتر مطالعات دینی هنرـ چاپ اول ۱۳۷۵٫
مقاله، ابتدا اشاره ای کوتاه به سیر تحول فضا در معماری ایران خواهد داشت – از دوران باستان تا مسجد جامع اردستان- سپس با معرفی مختصر رویکرد تاریخی و رویکرد فضاگرایانه ، مسجد جامع اردستان با رویکرد تاریخی- از دیدگاه باقر آیتاللهزاده شیرازی- و رویکرد فضاگرایانه- از دیدگاه هادی میرمیران-تجزیه و تحلیل خواهد شد.
در نتیجه گیری با ذکر مهمترین ویژگی های فضایی مسجد جامع اردستان، بحث به پایان خواهد رسید.
معماری ایران در دورهی پیش از اسلام، دارای دو ساختار فضایی بسیار بااهمیت بوده است. ساختار تالار ستوندار با حیاط مقابل آن و ساختار چهار ایوانی، که در هر دو ساختار، مهمترین مسئله، فضای خالی است و فضا است که در مرکز توجه قرار دارد. ساختار تالار ستوندار با حیاط مقابل آن در کاخ کوروش در شوش ، کاخهای صدستون و آپادانا در تختجمشید و ساختار چهارایوانی در کاخ های ” نسا، آشور، نیشابور، طیسفون و سروستان “ ( سیرو، ۵۵ ) قابل مشاهده است.
ماکسیم سیرو، پژوهشگر ارزندهی معماری ایران، در این مورد گفته است:
” هنگامی که مسلمانان بداخل ایران نفوذ کردند، هیچ نوع فرمول معماری که زائیدهی نبوغ آنها یا منطبق با مذهب آنان باشد در این سرزمین بکار نبردند. برحسب این پدیده، اماکن عمومی بسیاری- که ویژه اجرای مراسم آئین ملی بود- مستقیماً توسط نومسلمانان ایران مجدداً مورد استفاده یا تقلید قرار گرفت.“ ( سیرو، ۵۳ )
بنابراین، ساختار فضایی مسجد در ابتدای دوره اسلامی(شبستان) تحت تاثیر ساختار فضایی تالارهای ستوندار بوده است. ساختار فضا در جامع فهرج و تاریخانه دامغان براین اساس استوار است. با این زمینه به جامع اردستان میرسیم. در اینجاست که ساختار طرح چهار ایوانی به تدریج برساختار شبستانی الحاق می شود و الگوی فضایی این مسجد شکل میگیرد.
« اگر بناهایی از صدر تاریخ معماری ایران را با توجه به تسلسل تاریخی آنها بر روی یک خط قرار دهیم. تعداد زیادی بنا با عملکردهای مختلف را دربرمیگیرد. هر فردی چه به عنوان یک محقق معمار، مورخ تاریخ هنر و دانشجو میتواند به نوعی با این بناها ارتباط برقرار نماید. این ارتباط مسلماً برای درک و فهم آنها صورت میگیرد. برای این منظور افزون بر خود بنا به اطلاعات مختلفی نیاز است که به وسیله مدارک مختلف مانند کتیبهها، نوشتههای تاریخی و دیگر اسناد قابل مطالعه است. هر چه از زمان خود به گذشتههای دورتر میرویم ممکن است اطلاعات کمتری درباره بنا بدست آوریم.
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر