مقاله مسجد جامع کبیر


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله مسجد جامع کبیر مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۹  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله مسجد جامع کبیر نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۵
مسجد جامع کبیر (مسجد جمعه)    ۷
مسجد جامع عتیق (قدیم)    ۷
مسجد جامع نو    ۸
مسجد جامع فهرج    ۹
مجموعه امیر چقماق (میدان امیر چخماق)    ۹
مسجد میر چقماق    ۱۰
مسجد ملا اسماعیل (محل برگزارى نماز جمعه)    ۱۰
مسجد ریگ    ۱۱
مسجد فُرط    ۱۲
مسجد حظیره (حظیره ملا)    ۱۳
مسجد اهرستان    ۱۳
مسجد جامع بفروییه    ۱۳
مسجد جامع عقدا    ۱۴
مسجد حاج محمد سعیدا    ۱۴
مسجد زردک    ۱۵
مسجد جامع اردکان    ۱۶
مسجد جامع مهریز    ۱۶
مسجد امیرالمومنین (سرده)    ۱۶
مسجد جامع عزآباد صدوق    ۱۷
نتیجه گیری    ۱۸
منابع    ۱۹

منابع

۱-  رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص۳۸

۲-  قرآن، ۱۷:۷

۳- هیلن براند، ر. (١٣٨٣) معماری اسلامی، ترجمه باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، تهران، انتشارات روزنه

۴-  رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص۲۲

۵-  رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص ۱۲۸

۶-  پیرنیا، کریم، معماری اسلامی ایران، چاپ دوم خرداد، تهران۱۳۷۲، انتشارات دانشگاه علم و صنعت

۷- فروغ حسین‌پور، امین رفیعی گله پردسری، «هنر سنتی و بررسی آن در معماری اسلامی

۸-  میرمران، سید هادی. سیری از ماده به روح. ۱۳۷۷.

۹- ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ پیرنیا، م(١٣٨٣) سبک شناسی معماری ایرانی، تهران، نشر معمار، ١٣٨٣

۱۰- ذکرگو، ا. ح.(١٣٨٠) سیر هنر در تاریخ (١)، تهران، سازمان پژوهش فرهنگی.

۱۱-  ابوذری، م. (١٣٨٠) آشنایی با میراث فرهنگی هنری ایران، تهران، سازمان پژوهش فرهنگی.

۱۲- پیرنیا، محمد کریم. آشنایی با معماری اسلامی ایران. سروش دانش، ۱۳۹۲٫

۱۳- رضا شاطریان، تحلیل معماری مساجد ایران، ص ۴

۱۴-  رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص۵

۱۵- کریم پیرنیا-معماری ایران دوره اسلامی-مجموعه مقالات-ص ۶-۷

۱۶-  رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص ۳۵

۱۷-اعتراض مولوی عبد الحمید به جلوگیری از برگزاری نماز عید اهل سنت، بی‌بی‌سی فارسی

۱۸-  جنجال بر سر فتوای مفتی سعودی درباره دعوت به تخریب کلیساها، رادیو فردا

۱۹- سوئیسی‌ها به ممنوعیت ساختن مناره رای دادند، بی‌بی‌سی فارسی

مقدمه

پس از فروافتادن ساسانیان، ساخت مساجد در ایران آغاز شد. در سه قرن نخستین حکومت اسلامی در ایران، مساجد به شیوه‌ای بسیار ساده و به پیروی از معماری ساسانی ساخته می‌شد. زادگاه اولین نمونه‌های معماری اسلامی ایران را در خراسان دانسته‌اند، لذا طریق ساخت بناهای این دوران (شامل امویان، عباسیان، طاهریان) به شیوه خراسانی معروف است. در این شیوه که نقشه عمومی بناهای آن از مساجد صدر اسلام اقتباس شده، مساجد بصورت «شبستانی» یا «چهل ستونی» ساخته شده‌اند (ذکرگو، ۴۶:۱۳۸۰)( هیلن براند، ر. (١٣٨٣) معماری اسلامی، ترجمه باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، تهران، انتشارات روزنه )با پدیدار شدن اسلام و پذیرش آن از سوی ایرانیانی که زیر بیدادگری و ستم بودند دگرگونی‌هایی در ساختمان سازی رخ داد:

پس از اسلام، با الگو گرفتن از باورهای اسلامی ساختمانها «مردم وار» تر شدند. گرچه در شیوه پارتی نیز مردم واری و پرهیز از بیهودگی نمایان بود ولی پس از اسلام این ارزش‌ها بیشتر نمودار شدند.در شیوه‌های پیشین بنابر شرایط، ساختمان سازی کیفیت ویژه‌ای یافت. برای نمونه در شیوه پارتی در روزگار اشکانیان، ساختمان‌ها با سبک پاکتراش و با ریزه کاری بیشتری ساخته می‌شدند، اما در دوره دوم زمان ساسانیان چون به ساختمانهای بیشتری نیاز داشتند ساختمان را با سنگ لاشه می‌ساختند، بدین گونه کیفیت: ساختمان سازی نیز افت می‌کرد (پیرنیا، ۱۳۴:۱۳۸۳)( رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص۲۲)این امر به روی نحوه ساخت مساجد در دوره‌های مختلف تاثیر گذاشت. بطور مثال ”در دوره سلجوقی آجر کاری و در دوره ایلخانی گچ بری و در دوره تیموری و صفویه کاشیکاری رایج بوده است. نقشه ساختمانی مساجد نیز تفاوت‌های آشکاری در هر دوره دارد. در ایران اسلامی با مساجد شبستانی، یک ایوانی، دو ایوانی، چهار ایوانی و ترکیب گنبد خانه با ایوان اصلی روبرو هستیم“(ابوذری ۱۳۸۰: ۱۱۷)( رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص ۱۲۸)


مسجد جامع کبیر (مسجد جمعه)

درخشان‏ترین بناى شهر یزد مسجد جامع آن است. درخشندگى کاشى‏ها، بلندى منارها، زیبایى گچ‏کارى، گشادگى صحن، خوابیدگى گنبد و بالاخره شبستان زمستانى وسیع هر یک عنصرى و عاملى از بزرگى، زیبایى و هنرمندى این یادگار ارجمند و دست پرورده هزار ساله یزد است.

تحقیق در باب مسجد جامع یزد از دو قسمت تشکیل مى‏شود. یکى اطلاعات تاریخى و منقولات مربوط به مسجد جامع قدیم که فعلاً اثرى از آن باقى نیست. دیگر آنچه مربوط مى‏شود به مسجد جامع کنونى که از عصر مظفرى است و آن را برجاى مسجد جامع قدیم ساخته‏اند. این اثر به شماره ۲۰۶ در تاریخ ۳۱/۴/۱۳۱۳ ثبت آثار تاریخى مى‏باشد.( پیرنیا، کریم، معماری اسلامی ایران، چاپ دوم خرداد، تهران۱۳۷۲، انتشارات دانشگاه علم و صنعت)

مسجد جامع عتیق (قدیم)

بناى مسجد زمانى که بنیاد نخستین آن توسط علاء الدوله کرشاسب گذاشته شد در میان «شهرستان» یعنى داخل حصار قدیم قرار داشت. بانى مسجد قدیم کرشاسب بن على بن فرامرز بن علاء الدوله کالنجار از دودمان آل بویه است و مسجد را بر جاى آتشگاه عصر ساسانى ساخت. این اثر به شماره ۲۲۹۴ ثبت آثار ملى ایران مى‏باشد.( فروغ حسین‌پور، امین رفیعی گله پردسری، «هنر سنتی و بررسی آن در معماری اسلامی)

20,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله معماری مساجد
  • تحقیق تأثیر اقتصادی مسجد جامع بر شهر یزد
  • مقاله مسجد جامع یزد
  • مقاله مسجد جامع اصفهان
  • مقاله بررسی تزئینات ونقوش مسجد جامع یزد
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.