مقاله مقایسه عوامل موثر بر فشار روانی بر دانشجویان غیرشاهد و شاهد


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله مقایسه عوامل موثر بر فشار روانی بر دانشجویان غیرشاهد و شاهد مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۱۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله مقایسه عوامل موثر بر فشار روانی بر دانشجویان غیرشاهد و شاهد نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

فصل اول. ۱

گستره علمی موضوع. ۱

مقدمه : ۲

بیان مسئله : ۴

سؤالهای مشخص این تحقیق : ۶

اهمیت و ضرورت تحقیق : ۶

از اهداف کلی این تحقیق: ۷

اهداف جزئی: ۷

فرضیه های تحقیق: ۸

محدودیت های تحقیق : ۸

تعاریف عملیاتی : ۹

فصل دوم. ۱۲

بررسی موضع گیری های.. ۱۲

نظری و یافته های پژوهشی.. ۱۲

تاریخچه توجه به استرس یا فشار روانی: ۱۳

محیط اجتماعی : ۲۰

محیط شغلی : ۲۱

محیط طبیعی: ۲۲

سروصدا: ۲۲

عوارض استرس : ۲۳

مقابله با فشارروانی : ۲۶

(تدابیر و روشهای فایق آمدن مؤثر) ۲۷

تدابیر غیر مؤثر در مقابله با استرس.. ۲۸

رفتارهای مقابله ای: ۳۰

” بررسی نظرگاههای مختلف پیرامون استرس”. ۳۶

دیدگاه سنتی زیست شناختی : ۳۷

دیدگاه روانی – اجتماعی : ۳۹

نظریه واینر: ۴۱

نظریه یادگیری اجتماعی رانر: ۴۴

انتظار: ۴۶

تعمیم : ۴۷

ارزش تقویت : ۴۷

موقعیت روان شناختی : ۴۸

آزادی حرکت : ۵۰

درمان مشکلات مربوط به استرس.. ۵۳

تحقیقات انجام شده ۵۸

الف) پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور: ۵۸

ب ) پژوهشهای انجام شده در داخل کشور. ۶۹

فصل سوم. ۸۰

فرآیند روش شناختی.. ۸۰

مقدمه. ۸۱

روش تحقیق : ۸۱

جامعه آماری: ۸۱

نمونه آماری : ۸۱

روش نمونه گیری : ۸۲

ابزار اندازه گیری: ۸۲

نحوه جمع آوری اطلاعات : ۸۳

روش های آماری : ۸۳

فصل چهارم. ۸۴

یافته های مربوط به سؤال و  فرضیه های تحقیق. ۸۴

یافته های توصیفی : ۸۵

فصل پنجم. ۹۷

بحث و نتیجه گیری.. ۹۷

پیشنهادات.. ۱۰۰

منابع و مأخذ. ۱۰۱

منابع و مأخذ

۱- اتیکسون – ریچارد .س – اتیکسون- ارنست هیلگارد-زمینه روان شناسی جلد دوم گروهی از مترجمان – زیر نظر و به ویراستاری : دکتر محمد تقی براهنی

۲- آزاد، حسین، آسیب شناسی روانی ، انتشارات بعثت ، ۱۳۷۲،ص ۱۰۵-۸۷

۳- بیرشک ،بهروز، بیماریهای وابسته به استرس و راههای درمانی آن ، ورزش و جوانان ، دومین سمپوزیوم سراسری استرس تهران ، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، ۱۳۷۱ ص ۳۲

۴- چینی ،عباس ،بلوکراس، بلوشیلد، روانشناسی استرس، انتشارات ترمه ۱۳۷۱، ص ۱۰

۵- دلاور، علی – روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی-۱۳۷۱ انتشارات پیام نور

۶- شاملو، سعید ، بهداشت روانی ، انتشارات رشد، ۱۳۷۲،ص ۲۰۸ و ۲۰۴

۷- لیرون جی ماساراسون – باربارا- ساراسون روانشناسی مرضی، دکتر بهمن نجاریان – محمد علی اصغری مقدم محسن دهقان چاپ اول ، زمستان : ۱۳۷۱ انتشارات رشد

۸- مارتین شفر- فشارروانی – چاپ دهم ، پائیز ۱۳۷۲ ، انتشارات رشد

۹- صبوری مقدم ، حسن ، فشار روانی و راههای مقابله با آن ، چاپ اول ۱۳۷۷، انتشارات آستان قدس رضوی

۱۰- کریمی ، یوسف ، روان شناسی اجتماعی ، چاپ چهارم پاییز ۱۳۸۲، انتشارات دیرآور

پایان نامه

۱-     طباطبایی – کاظم – بررسی عوامل فشارزای روانی و رفتارهای مواجعه ای مردم تهران پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۶۹

۲-     درویش نیا، علیرضا ، بررسی عوامل استرس زا در مدیران آموزشی زن شهرشیراز ، کارشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد ، استاد راهنما: غلام حسینی اسفند ۱۳۷۴ ص ۵۴-۵۰٫

۳-     جانجانی – حسن ، بررسی اثر استوسورهای دانشجویی در بروز اختلالات روان تنی در دانشجویان دانشگاه شاهد ، کارشناسی دانشکده علوم انسانی – استاد راهنما: محمد ابراهیم مداحی سال تحصیلی ۷۵-۷۴ ص ۱۳-۱۰

۴-     محمد پور ، فرحناز- بررسی استرس شغلی معلمین و شیوه مقابله با آن ( کلیه مقاطع ابتدایی شهرستان فسا) کارشناسی دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه شاهد- استاد راهنما: محمد ابراهیم مداحی

سال تحصیلی ۷۶-۷۵ – ص ۳۴-۳۰

۵-     غفاری ، احمد – بررسی عوامل فشارهای روانی بر عملکردها ، پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد ، ۱۳۷۸

منابع خارجی

 

۱-  Aro –Hilleyi,lifes tress and psychosomatic symptomsamong 4 To 2. byearold finsnadoles- scents. Psychological medicine 1987-17-1g1.2.0L

۲-  Conen, 5.8 Gailm wiliamson (1991) stress and in factious  Deasease.

In it umans. Psychological Ball etin. Vol 109,No,105-24

۳-   Wolf.G.C. (1985) pepticuzcer and psucnosocial stress, Z- Arzt1 – for TBTLD, 79,7 (2,97-301)1985

۴- Lydeard, s.joen .R (1989)zifeevent

Umlnerobility and pisease form

Prect 6/4 ( 307-316)1989.

نظریه و تئوریها

تاریخچه توجه به استرس یا فشار روانی:

فشارروانی یا استرس که واژه اصلی آن ریشه در زبان لاتین دارد در قرن هفدهم میلادی بسیار متداول بوده و به معنی سختی ، دشواری و فلاکت بکار رفته است . در اواخر قرن هیجدهم معنی آن به نیرو و فشار، زور و تلاش بسیار تغییر یافت و منظور از آن در وهله نخست نیروهای ذهنی و جسمی فرد یا افراد بود (هینکل[۱]، ۱۹۷۳)(قرچه داغی ۱۳۷۱،ص ۳۲) به هرحال اینکه فشارروانی به بیماریهای دراز مدت و ریشه دار مربوط می شود( و نه یک نوع ناراحتی موقت و زودگذر)در معنای واژه ای فوق الذکر کاملاً آشکار ، در عین حال میتوان آنان را در همان اوایل شکل گیری مفاهیم و معانی جستجو کرد و لذا مفهومی دیرینه دارد. (همان منبع )

بعنوان مثال در سال ۱۹۱۰ سرویلیام اسلر[۲]، عنوان کرد که بیماری آنژین قفسه صدری به ویژه اعضای یهودی یک محیط کار بسیار شایع بوده است که او این مسئله را مربوط به مشی تند و هیجان آمیز زندگی آنها میداند.

زندگی سخت و پرفشار ، خستگی در محیط کار خود را وقف قوم و خویشها کردن و احساسات خود را وقف خانواده نمودن موجب می شود که انرژی عصبی یک فرد به بخش بالایی بدنش ( قفسه صدری منتقل می شود و سیستم جسمانی او تحت فشار قرار گیرد که نهایتاً به عامل ابتلای وی به آنژین قفسه صدری تبدیل گردد. ( قرچه داغی و شریعت زاده ،۱۳۷۱ ،ص۳۳)

هلمز در پژوهش دیگری نشان داد که بین ۸۸ دکتر جوان در مورد آن تعدادی که ۳۰۰ یا بیشتر در مقیاس بالا بدست آورده بودند فقط ۷۰ درصد احتمالی بروز زخم معده و اختلالات روانی ، شکستگی استخوان و سایر مشکلات مربوط به سلامت در حداقل دو سال پس از وقوع یک حادثه ناگوار ، وجود داشته است و اما کسانی که در مجموع نمرات آنها ۲۰۰ نمی رسید فقط ۳۷ درصد احتمالی ابتلا به ناهنجاریهای مذکور در بالا موجود بود(شاملو ۱۳۷۲-ص ۲۰۴-۱۹۷)

عده دیگری از دانشمندان منجمله روانشناسی معروف ریجارد لازاروس “معتقد است که وقایع کوچک روز مره بیشتر باعث استرسهای جسمی و روانی میگردند تا وقایع مهمی که هلمز از آنها یاد می کند”، این نظریه را تعدادی از محققان مورد تأئید قرارمیدهند . مثلاً پژوهشی که به سال ۱۹۸۳ توسط دو روان شناس بنام چارلز اسپیلرگر و کنت گرایربه روی ۲۰۰ تن از افراد اداره پلیس انجام گرفت چنین نتیجه گیری شد که استرس حاصل از دستگیری مجرمین بزرگ نسبت به کارهای معمولی روزانه از قبیل بردن مجرمین به دادگاههایی که در حدود حکم تعلل می کند بسیار کمتر بود. جان ریچارد سون در پژوهشی راجع به وضع خانواده هایی که اطراف فرودگاهها زندگی می‌کنند به این نتیجه رسید که درصد افراد مبتلا به فشار خون ، بیماریهای قلبی و کسانی که دست به خودکشی می زنند بسیار بالاتر از کسانی است که در شرایط آرامتری زندگی می کنند(همان منبع)

فقر و مسکنت نیز از عواملی است که محققان در ارتباط با استرس مورد مطالعه قرار داده اند . تحقیقات در باره محله های سیاه نشین بزرگ آمریکا، نشان می دهد که درصدبیماران مبتلا به فشار خون در بین سیاهان بیکار محلات شلوغ و فقیر نشین ، دو برابر سفید پوستان است .

محققی بنام دیوید جنگینز[۳] نشان داد که در شهر بوستون در آمریکا در دو محله فقیرنشین این شهر که در یکی سیاه پوستان و دیگری سفید پوستان کارگر در وضع اسفناکی از لحاظ شرایط زندگی به سر می برند، درصدمرگ ومیر به علت همه نوع بیماری و به خصوص فشار خون و حمله قلبی بسیار بالاتر از حملات دیگران بود(شامل ۱۳۷۲-ص ۲-۴-۱۹۷)

در اینکه استرسهای کوچک روز مره تأثیرات مخرب فراوان بر فرد دارند، بحث نیست ، لیک وقایع مهم و بزرگی زندگی، علاوه بر اثرگذاری کمی وکیفی خود سبب ایجاد یک سلسله تغییرات فرعی خواهد شد.مثلاً طلاق معمولاً همراه با یک سلسله عوارض جسمانی مانند تنهایی ، مشکلات کودکان ، مسائل مادی و واکنشهای نامطلوب اجتماعی میباشد. همچنین بیکاری علاوه بر تأثیر نامطلوب خود یک سلسله عوارض جنسی ناخوشایند نیز همراه دارد. در واقع منشاء اصلی استرس از دست دادن شغل نیست بلکه تغییرات تدریجی اجتماعی روانی – خانوادگی که ایجاد می کند منبع اصلی فشار است . (همان منبع)

با تمام مسائل مربوط به استرس و نتایج خطرناک آن ، می توان گفت که مهمتر از وجود عوامل استرس زا در زندگی ، طرق مقابله با آن عوامل میباشد. در نتیجه در یکی از شعبه های پزشکی به نام طب پیشگیری تحقیقات بسیار در ارتباط با نحوه جلوگیری و رفع استرس بر روی آنچه که روان شناسان رفتار سارگاری یا مقاوم بودن می نامند انجام گرفته است .

این بررسیها نشان می دهد که بعضی از گروههای جامعه ، سالم زندگی کرده و طول عمرشان نیز زیاد است . مثلاً در تحقیقی که جیمزراش[۴] در آمریکا به عمل آورد ، به این نتیجه رسید که گروه مذهبی هورمونها ، راهبران ارکستر و زنانی که در زندگی موقعیتهایی داشته اند از آن جمله هستند. می گویند ،که احتمالاً نحوه زندگی راهبران ارکستر و زنان موفق جامعه ، از عوامل اساسی در زندگی سالم و طولانی آنها بوده است.

استرس چیست؟ فشارهای عصبی ، روانی که به اصطلاح استرس نامیده می شود و در زندگی روزانه به طور فراوان مشاهده نمی گردد نگرانی افراد نسبت به کار، خانواده ، فرزند، دوری اعضاء خانواده از یکدیگر و جدایی آنها ، نگرانی مادران کارمند نسبت به وضع کودکان خود و احساس گناه از نرسیدن به فرزندان، مشکلات اجتماعی ، وضع اقتصادی و نیازهای گوناگون انتظارات و توقعات کارکنان همگی سبب می شود که فرد از لحظه بیداری بامداد تا هنگام آرامیدن شامگاه همواره دچار هیجانها، تنشها، نگرانیها و بیمها و امیدهای گوناگون با که گاه با ظرفیت بعدی عصبی و روانی سازگار نیست مجموعه چنین حالتها و فشارهای ناشی از آن در اصطلاح استرس نامیده می شود.(علوی ،۱۳۷۱،ص۳۵)

بعبارت دیگر استرس از حالت ارگانیزم در راه واکنش علیه یک عامل تهاجم نامعین ، مانند جراحت عفونت و غیره ،یا کوشش ایجاد کننده تنیدگی درد، خوشحالی و غیره ….

تنیدگی به شکل یک نشانه مرضی عمومی متظاهر می شود. ( این حالت بر حسب تکرار تهاجم تحول می یابد (منصور،دادستان ،رادمین ،۱۳۶۵)

انواع استرس (فشار)فشارممکن است بدنی یا روانی باشد مثل میکروب مولد ذات الریه استرس بدنی ایجاد می کند که در آن احتیاج اساسی برای سازش متضمن دفاع بدنی است به همین طریق احساس تقصیر و گناه منع یک فشار روانی است که ممکن است شخصی را دچار کند.

ورشکستگی اقتصادی و جنگها مثالهایی است که هم افراد و هم اجتماعات را تحت فشار قرار میدهد( بیرجندی ،۱۳۴۶ ص ۵۸)

فشار روانی نه تنها ممکن است از ناکامیهای مربوط به نرسیدن به هدفها و احساس تعارض ناشی شود بلکه ممکن است مربوط به رویدادهای مختلف یا رفتار کردن به طریقه های خاصی باشد که از داخل یا خارج برخود تحمیل شود.مثلاً یک دانشجوی ممکن از چند جهت تحت فشار قرارگیرد.

یکی برای کسب نمره خوبی دیگری چون پدرش به وی فشار می آورد. دیگری برای اینکه در امتحان فوق لیسانس پذیرفته شود و نهایتاً برای آنکه ثابت کند توانایی انجام این کار را دارد. (آزاد، ۱۳۷۲، ص‌۱۸۸)

استرس ممکن است تحمیل شده باشد مانند یک سرباز که مجبور است تحت فشار انضباط شدید و سایر شرایط و فشار آور قرارگیرد ، تعیین شده باشد، مانند ستاره شناسی که باید ساعتها، روزها و حتی ماهها منتظر رصد کردن ستارگان و اقمار باشد و در نتیجه در معرض استرس غیر معمول طولانی مدت قرارگیرد، انتخاب شده باشد مانند فردی که به دلایل معتبر شخصی یک موقعیت فشار آور را انتخاب میکند مثال زندگی کردن در سرمای شدید و پرمخاطره ، یا در بین حیوانات خطرناک و یا درمیان بیماران مسری و تهدید آمیز به منظور پژوهش و یافتن یافته های تحقیق طرح شده باشد مانند تجارب مربوط به محرومیت حسی به منظور تجربه های آزمایشی ( آزاد ، ۱۳۷۲، ص‌۸۹-۸۸)

عوامل استرس زا: لاکمن و سرونس (۱۹۸۷) می نویسند عوامل استرس زا عواملی هستند که به قرارزیر خواهد بود:

–            بدن را مورد آسیب قرارداده یا تهدید به آسیب نماید.

–            در رشد و تکامل و بازدهی انسان و قفسه ایجاد نماید.

–            سه راه ارضاء نیازهای اساسی انسان شوند.

بدن انسان را از حالت تعادل جسمی ویا روانی خارج کرده وآن را به مخاطره اندازد بنابراین عوامل استرس زا هم می تواند درونی باشد و هم می تواند بیرونی باشد و عوامل استرس زای درونی نظیر درد ، خاطرات تلخ عقاید ، آرزوهای تحقیق نیافته و غیره که از درون انسان سرچشمه می گیرند و عوامل استرس زای بیرونی تطیر نحوه ارتباط بین دو فرد نارضایتی از شغل ، آلودگی هوا و … که از محیط زندگی انسان نشأت می گیرند.( والاس ،۱۹۸۷، ص ۴۵۷، دوگامر،۱۹۸۳)

عوامل استرس زا به عوامل روانی ، جسمی و اجتماعی تقسیم نموده اند و معتقد است که عوامل استرس زای جسمی می تواند مولد واکنشهای روانی- اجتماعی بوده و یا اینکه عوامل استرس زای روانی موجب واکنشهای جسمانی و اجتماعی شده و بالاخره واکنشهای روانی نتیجه عوامل استرس زای اجتماعی باشد.

برای مثال اختلاف با رئیس مربوطه و درگیریهای مربوط به شغل از جمله عوامل استرس زای اجتماعی هستند، که در صورت تداوم بر روی جسم اثر نموده و ممکن است به ایجاد زخم معده منجر شود و یا اینکه سردرد که یک عامل استرس زا و مشکل جسمانی است ، بی حوصلگی شده و ممکن است اثر اجتماعی آن بصورت اختلاف با افراد خانواده ظاهر شود و بالاخره اندوه و افسردگی یک مشکل و عوامل استرس زای روانی است که موجب بی اشتهایی کمبود مواد غذایی در بدن شده و بدین ترتیب اثر جسمانی پدید می آورد(همان منبع)

محیط اجتماعی :

محیط اجتماعی : محققینی چون گاسل (۱۹۷۶) گنستر،(ویکتور) (۱۹۸۸) عنوان کرده اند که “افرادی که جزء یک شبکه اجتماعی وسیعی هستند کمتر بطور منفی در وقایع استرس زای زندگی تأثیر پذیرفته اند و احتمال کمتری وجود دارد که مشکلات سلامتی مرتبط با استرس را تجربه کنند (پاول وانرایت، ۱۹۹۰). آنان همچنین عقیده دارند که بطور طبیعی وجود سیستمهای حمایت اجتماعی چون خانواده های گسترده ، گروههای شغلی و انجمنهای انطباق بهتر توانبخش و بهبود وسهولت می بخشد در این جا فرض شده است که حمایت اجتماعی یک سپر بلا یا واسطه ای بین فشارهای زندگی و سلامتی ضعیف عمل می کند. شماره ای از مطالعات عنوان می کند، افرادی تنها زندگی می کنند و برخورد چندانی با افراد و سازمانهای دیگر ندارند، نسبت به بیماریهای مزمن مرتبط استرس آسیب پذیرند.

لینچ خاطرنشان کرده است که انزواهای اجتماعی مرگ زودرس به همراه می آورد . او نمودارهای مرگ و میر را مقایسه نمود، که نشان می داد افراد متأهل در مقایسه با افراد مجرد، نرخ کمتری از مرگ و میر را دارا هستند( به نقل از پاول وانرایت ۱۹۹۰)

مطالعه ای که توسط براون وهریس  (۱۹۸۷) صورت گرفته ، نشان داده شد که زنانی که روابط توأم با اعتمادی داشتند ۹۰% احتمال کمتری برای افسرده شدن داشته اند ( به نقل از پاول وانرایت)

محیط شغلی :

جنبه ای از زندگی که مورد توجه محققین قرار گرفته است ، کار میباشد کار جدای از درآمد مالی می تواند شماری از نیازهای اساسی انسانی را ارضاء نماید. از جمله تمرینات جسمی و روانی تماس اجتماعی ، احساس ارزشمندی ، احساس اعتماد ، احساس شایستگی ، هر چند کار نیز می تواند منبع عمده ای از استرس باشد، کوپر (۱۹۸۱) شماری از عوامل استرس در کار را مطرح نمود. از جمله: سنگینی کار، سردرگمی نقش ، تعارض در نقش ، مسئولیت ارتباطات در کار، تغییرات در کار و شرایط کار ( به نقل از پاول وانرایت ۱۹۹۰)

محیط طبیعی:

عوامل متعددی در محیط و یا طبیعت وجود دارد، که نشان داده شده که در بالا بردن سطوح استرس مؤثرند. به نظر می رسد که خصوصیاتی از محیطهای معین دارای اثرات است برانگیختگی و تحریک سیستم عصبی سمپاتیک هستند که در پاسخ به استرس دخیل می باشند. اگر چه موجودات انسانی دارای ظرفیت عظیمی برای سازگاری و انطباق با محیطهای نامطلوب منفی هستند. به نظر می رسد که شرایط خاص زندگی وجود دارد که بوسیله ازدحام بیش از حد و زیاد و یا دورافتادگی بیش ازحد، شدت گرما ، سرما، نور یا سر و صدا که آن را ایجاد می کند مشخص می شوند، عوامل دیگر که مشود تحت عنوان محیط طبیعی طبقه بندی کرد، ممکن است شامل نوعی از مواد شیمیایی داخل بدن باشد این عوامل می تواند انواعی از مواد شیمیایی موجود در هوایی که ما تنفس می کنیم ، آبی که می نوشیم و غذایی که می خوریم باشد. همین طور مصرف دخانیات و تمرینات ورزشی  می تواند جزو این طبقه از عوامل قرار گیرد(پاول ، وانرایت ۱۹۹۰)

سروصدا:

 

100,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.