مقاله میکروارگانیسم ها


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله میکروارگانیسم ها مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۷  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله میکروارگانیسم ها نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه ۵
روش تحقیق و جمع آوری اطلاعات ۷
هدف تحقیق ۸
چکیده ۱۰
میکروارگانیسم ها و تاریخچه آنها ۱۲
انواع میکروارگانیزم ها ۱۴
ساختار باکتری ها ۱۶
آنتی بیوتیک ها و تاریخچه آن ها ۲۳
تاریخچه آنتی بیوتیک ها ۲۴
انواع آنتی بیوتیک ها ۲۷
چگونگی تولید آنتی بیوتیک ها به وسیله میکروارگانیسم ها ۳۱
چگونگی عملکرد فرمانتور (تخمیرکننده صنعتی) ۳۴
روش های کشت بسته و کشت پیوسته ۳۶
آنتی بیوتیک ها در صنعت و اقتصاد ۳۷
آنتی بیوتیک ها در اقتصاد ۳۸
میکروبیولوژی صنعتی و میکروارگانیسم ها ( بیو تکنولوژی ) ۳۹
دیگر مواد حاصل از متابولیک میکروارگانیسم ها ۴۱
کاربرد میکروارگانیسم ها در صنایع غذایی ۴۴
به کار گیری میکرو ارگانیسم ها در تهیه ی موادلبنی و غذایی ۴۵
پنیر و فرآیند رسیدن آن ۴۶
کاربرد میکروارگانیسم ها در صنایع شمیایی ۵۱
کاربرد میکروارگانیسم ها در تصفیه فاضلاب ها و محیط زیست ۵۴
تکنولوژی بیوگاز ۵۴
کاربرد میکروارگانیسم ها در تصفیه فاضلاب ها و پساب ها ۵۵
حفاظت از محیط زیست ۵۶
کاربرد میکرو ارگانیسم ها در کشاورزی ۵۸
کاربرد میکرو ارگانیسم ها در استخراج معادن ۶۲
میکرو ارگانیسم های تجزیه کننده ۶۳
کاربرد میکرو ارگانیسم های تجزیه کننده در استخراج منابع و معادن طبیعی ۶۴
نتیجه گیری ۶۹
گزارش مصاحبه ۷۲
تجویز آنتی بیوتیک، درمان یا …؟ ۷۸
واژه نامه ۸۴
منابع و مآخذ ۸۵

 

منابع و مآخذ:

۱- باکتریولوژی پزشکی – نوروزی، جمیله – انتشارات دانشگاه علوم پزشکی ایران.
۲- میکروب شناسی کاربردی – مهرابیان، صدیقه – انتشارات شابک – چاپ دوم – بهار ۱۳۸۱
۳- میکروب شناسی پزشکی – قناعت، جواد – راشد، طاهره – انتشارات فربد – چاپ اول – پاییز ۱۳۷۱
۴- روش های آزمایشگاهی میکروب شناسی پزشکی– دپالیام، تریگان – ترجمه: نهائی، محمد رضا – جلالی، علی – انتشارات نیکنام تبریز – چاپ اول
۵- باکتریولوژی عمومی و آنتی بیوتیک ها – بیات، پروین – انتشارات سهامی چهر، فروردین ۱۳۶۲
۶- پایان نامه ی دانشگاهی راه های پاکسازی نفت – کمالی نژاد، سمانه – دانشگاه صنعتی امیرکبیر – ۱۳۷۹
۷- کتاب زیست شناسی دوره ی پیش دانشگاهی – دفتر تألیف کتاب های درسی – شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران – چاپ سوم – ۱۳۸۳
۸- پایان نامه دانشگاهی، کاربرد روشهای بیوتکنولوژی در رفع آلودگی های نفتی آب – خاکپور، مریم – دانشکده مهندسی شیمی تهران – ۱۳۷۶٫
۹- جاوتز (میکروبیوتکنولوژی) – آل هاشم – سعید – انتشارات آینده سازان – چاپ اول – ۱۳۷۱
۱۰- بیوشیمی عمومی (جلد ۲) – لاهوتی، مهرداد – رحیم زاده، رحیم – انتشارات: آستان قدس رضوی.
۱۱- گیاه شناسی (جلد ۲) – مقدم، فاطمه و ملک زاده – انتشارات: دانشگاه تهران
۱۲- میکروبیولوژی صنعتی – کاظمی، اخترالملوک و سیدی – انتشارات: جهاد دانشگاه صنعتی شریف، تاریخ انتشار: ۱۳۷۲
۱۳- میکروب شناسی دارویی – هوگو، و. ب – راسل، آ. د. ترجمه: فضلی بزاز، صدیقه-ناشر: دانشگاه علوم پزشکی مشهد – تاریخ انتشار: اسفند ۱۳۶۷
۱۴- میکروبیولوژی عمومی – ملک زاده، فریدون – شهامت، منوچهر – ناشر: انتشارات تحقیق، تاریخ انتشار: ۱۳۸۰
۱۵- تشخیص و درمان طبی بیماری ها – ادیب، عباس – انتشارات: دفتر علمی بخش نو

 

مقدمه :

بنام او که نامش درمان دلهای خسته، یادش شفای قلبهای شکسته و معرفتش معراج عارفان است. دنیایی که ما در آن زندگی می  کنیم، از میلیون ها سال نوری در عمق فضا گرفته تا هزاران کیلومتر در اعماق زمین از دشت ها و جنگلها و کوهستانها گرفته تا دریاها و اقیانوس های بیکران، همه و همه دارای اسرار ناشناخته و رموز کشف نشده ای هستند، که در ذهن بشر چراها و چگونه هایی را پدید می آورد و پاسخ به این سؤالات یک نیاز اساسی برای هر فرد محسوب می شود. بشر از همان ابتدا درصدد پاسخ به این نیاز خود برآمده است و گام هایی را در زمینه های مختلف علم برداشته است. از زمان انسان اولیه تا انسان غرق در زندگی ماشینی قرن بیست و یکم این اکتشافات به طرق مختلف ثبت شده اند تا همگان از آنها بهره ببرند. ما نیز با بهره گیری از این نتایج و تحقیقات به ثبت رسیده و تلاش خود این تحقیق را گردآوری نموده ایم تا گامی هر چند کوچک در راه بی پایان علم در زمینه میکروارگانیسم ها برداشته باشیم.

میکروارگانیسم ها، قدیمی ترین موجودات زنده روی زمین هستند ولی چون اندازه آنها بسیار کوچک است از آخرین موجوداتی هستند که شناخته شده اند. این موجودات اهمیت ویژه ای برای انسان دارند. از ملموس ترین اثرات میکروارگانیسم ها بر روی جهان اطراف ما تجزیه است، اگر میکروارگانیسم ها نبودند نفتی هم وجود نداشت و یا اینکه جهان مملو از برگهای تجزیه نشده بود. همچنین بعد از شناخته شدن میکروارگانیسم ها پیشرفت قابل توجهی درامر بهداشت حاصل گردیده است از جمله تولید آنتی بیوتیکها چرا که دانشمندان با مطالعه میکروارگانیسمهای مفید و مضر(۸۰% مفید و ۲۰% پاتوژن یا بیماری زا) و با استفاده از علم میکروبیولوژی که همان علم مطالعه و شناخته میکروارگانیسم هاست طول عمر آدمی را افزایش داده اند و دیگر از اپیدمی های کشنده نظیر آبله، طاعون، سرخک، دیفتری و … همانند گذشته خبری نیست.

در صنعت نیز آدمی با استفاده از علم بیوتکنولوژی و نقش ارگانیسم ها به عنوان کاتالیست ، از میکروارگانیسم ها استفاده کرده است. در واقع میکروبیولوژی صنعتی، واژه ای قدیمی است که در مورد استفاده میکروارگانیسم ها در صنعت بیان شده است و امروزه آن را به تکنولوژی میکروبی( Microbial Technalogy ) تغییر داده اند. میکروارگانیسم ها در صنعت کاربردهایی فراوان دارند. در صنایع غذایی، پزشکی و استخراج منابع و معادن و … که مربوط به همان تکنولوژی میکروبی است و در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

 

 

روش تحقیق و جمع آوری اطلاعات :

۱-بخش عمده این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ای گردآوری شده است. بدین ترتیب که ما با مراجعه کردن به کتابخانه های عمومی در سطح شهر از جمله کتابخانه های امیرکبیر و امام خمینی و …. منابع و مآخذی را که می توانست به ما در انجام این تحقیق کمک کند از طریق نام کتاب، نوع موضوع و یا نام مؤلف کتاب و نیز برگردان های موجود در کتابخانه ها جمع آوری کردیم. پس از مطالعه این کتاب ها و استخراج کلمات دشوار ویافتن معانی آن ها در دایره المعارف های پزشکی، توانستیم بهره برداری لازم از این کتاب ها را انجام دهیم.

۲-روش دوم ما در این تحقیق استفاده از سایت های اینترنتی برای دست یافتن به آخرین اخبار بوده است که در بخش منابع و مآخذ آدرس دقیق آن ها ذکر شده است.

۳-مصاحبه با دو نفر از کارشناسان ارشد رشته میکروبیولوژی و تهیه گزارش و فیلمبرداری از صحبتها و کارهای عملی این عزیزان در آزمایشگاه رازی و شرکت نفت کرج نیز باعث گسترده شدن دامنه اطلاعات ما در این زمینه شد.

 

هدف تحقیق:

هر فردی با زندگی در اجتماع و رشد و تکامل، سؤالهایی در ذهنش ایجاد می شود. که به دنبال یافتن پاسخ آن سوال ها مسیری را پیش می گیرد تا در انتها به هدف      نهایی اش که در واقع پاسخ به آن سوالات است دست پیدا کند. زمانی که موضوع این پژوهش مطرح گردید در ذهن ما سؤالاتی ایجاد شد که به دنبال یافتن پاسخ برای سوالاتی نظیر میکروارگانیسم ها چه هستند؟ منشأ تولید آن ها چیست و آن ها چگونه به وجود آمده اند؟ آیا آنها تقسیم بندی خاصی دارند یا تنها به یک گروه محدود می شوند؟ ویژگی های آنها چیست؟ این موجودات چه نقشی در زندگی ما انسان  ها می توانند داشته باشند؟ آیا ما با آنها تماس مستقیم داریم یا اینکه به طور غیر مستقیم از آنها بهره می بریم؟ فواید و ضرر های آنها چیست؟ تأثیر آنها بر صنعت چیست و آنها منجر به تولید کدام مواد صنعتی می شوند؟ آیا ما در علم پزشکی هم می توانیم از آنها کمک بگیریم؟ در تولید فرآورده های دارویی نظیر آنتی بیوتیک چطور؟ آنتی بیوتیک از چه ماده ای ساخته شده و مکانیسم عمل آن چگونه است؟ میکروارگانیسمها  چگونه در تمام زمان ها وجود دارند و شیوه  های تکثیر و تولیدمثل آن ها چگونه است؟ با همکاری یکدیگر و همت و تلاش فراوان این پژوهش را انجام دادیم تا بتوانیم به قسمتی از سوالهای درون مغزمان پاسخ دهیم که همین هم شد و حدود ۹۰% از سوالات ما پاسخ داده شد و ما با انجام این پژوهش و همکاری خوبی که با یکدیگر داشتیم، توانستیم در این امتحان که سوالات آن به صورت فهرست وار در ذهنمان حک شده بود نمره خوبی کسب کنیم.

 

چکیده :

امروزه با  مطالعات فراوانی که دانشمندان در عرصه های مختلف انجام داده اند، می توان بی اغراق ادعا کرد که استفاده از میکروارگانیسم ها انقلاب عظیمی در همه ابعاد زندگی انسان به وجود آورده است. بشر با شناخت میکروارگانیسم ها از گذشته تا  کنون هم توانسته فعالیت های نامناسب آنها را بر زندگی انسان کنترل کند در واقع از آنها بر علیه خودشان استفاده کند وهم از آنها در زمینه های گوناگون بهره ببرد.

در حال حاضر شاهد کاربرد میکروارگانیسم ها در تولید انواع محصولات دارویی از جمله آنتی بیوتیک ها هستیم. و یا از دیگر مواد حاصل از متابولیت  آنها برای مصارف پزشکی و افزودنی های غذایی نظیر الکل ها، و یتامین ها، آنزیم ها و … بهره می بریم.  همچنین در صنعت شاهد نقش موثر این موجودات ریز در زمینه های مختلف هستیم.

ما در این تحقیق سعی نموده ایم ابتدا با شناخت کامل از میکروارگانیسم ها، انواع، تاریخچه و منشأ آنها به کاربرد این موجودات در همه زندگی انسان پی ببریم همانند نقش آنها در سلامت انسان و افزایش طول عمر آدمی و یا پیشرفت صنعت و فناوری ، که صد البته همه کاربردهای این ریز سازواره ها با شناخت و طبق قوانین علم زیست شناسی میسر می گردد.

بخش ۱) میکروارگانیسم ها و تاریخچه آنها

میکروارگانیسم ها[۱] موجودات ریز میکروسکپی هستند که با چشم دیده نمی شوند و طول آنها کمتر از ۱mm می باشد. این ریزسازواره ها با وجود تشکیلات ساده شان قادر به فعالیت های اساسی فیزیولوژی هستند که موجودات آلی با ساختمان چند سلولی این کارها را انجام می دهند.

تاریخچه ی میکروارگانیسم ها

جهان میکروارگانیسم ها (میکروب ها) را اولین بار تاجری هلندی به نام آنتوان وان لیونهوک[۲] مشاهده کرد. او با میکروسکوپ های ساده ای که ساخته بود، دانه های گیاهی، مو، آب، شیر، خون، بزاق، چرک لثه و اطراف دندان را مورد بررسی قرار داد و توانست قسمت های مختلف گیاهان، گلبول های خون و از همه مهمتر باکتری هایی را که امروزه می شناسیم ببیند و شکل آنها را ترسیم کند.

بعد از لیونهوک میکروسکوپ به تدریج تکمیل شد و به صورت امروزی در آمد. دانشمندان مختلف از جمله پاستور کم کم به کارهای میکروسکوپی پرداختند و نتایج خوبی را به دست آوردند. در واقع بعد از آنکه لیونهوک نشان داد که موجودات میکروسکوپی زیادی در طبیعت وجود دارند، دانشمندان راجع به منشأ این موجودات ریز میکروسکوپی مشتاق به مطالعه شدند. در زمینه مبدأ میکروارگانیسم ها از ابتدا دو نظریه مطرح شد :

۱) برخی از دانشمندان عقیده داشتند که این موجودات ریز میکروسکوپی (میکروارگانیسمها) خود به خود و از مواد بیجان بوجود آمده اند. که این نظریه تا سالهای زیادی بدون اثبات پذیرفته شده بود.

 بعد ازچندین  سال یک کشیش ایتالیایی به نام «لازارو اسپالانزانی[۳]» ثابت کرد :

۲) میکروارگانیسم ها نیز مانند جانوران و گیاهان از همنوعان خود به وجود می آیند. که این نظریه تا کنون هم پابرجاست.




[۱] . Micro organisms

[۲] . Antovan van lionhok

[۳] . L . Spallanzani

90,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه باکتری های گرم منفی
  • مقاله انگلیسی اختراعات ثبت شده جدید در مورد باکتریهای زنده و فرآوردهای آنها با ترجمه فارسی
  • پایان نامه بررسی اثرات تراتوژنیک داروهای سرطانزا و آمفوتریپسین B
  • مقاله انگلیسی تنوع میکروارگانیسم های خاک های جنگلی که با فلزات سنگین آلوده می شوند با ترجمه فارسی
  • مقاله ترکیبات نگهداری لیپید در باکتری های دریایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.