مقاله نیازهای کاربردی معلمان ابتدایی در حوزه روانشناسی و مشاوره ی کودک و نوجوان مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۵ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله نیازهای کاربردی معلمان ابتدایی در حوزه روانشناسی و مشاوره ی کودک و نوجوان نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
مقدمه ۴
چکیده ۶
راهنمایی در مدارس ۷
آنان که نظر مخالف دارند ۱۳
آنان که موافق تکلیف شب هستن ۱۵
تکلیف شب و مدرسه ۱۶
کمک مدرسه در انجام تکالیف ۱۹
تکلیف شب و اولیا ۲۰
نتیجه گیری : ۲۳
منابع: ۲۵
۱- اصول و روشها راهنمایی و مشاوره، تالیف حسن پاشا شریفی – سید مهدی حسینی
۲- خلاصه مقالات – اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران – آذرماه ۱۳۷۴
۳- راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی – دکتر عبدالله شفیعآبادی ۱۳۸۱
۴- راهنمایی و مشاوره در مدارس دورهِ عمومی – ایرج وحدانی ۱۳۸۵
۵- نشریه علوم تربیتی، سال یازدهم، شماره ۲-۱، ۱۳۶۷
احمدی ،س.ا.(۱۳۷۶).مقدمه ای بر مشاوره و روان درمانی . چاپ ششم ، انتشارات دانشگاه اصفهان .
۶- احمدی،س.ا.،و بابا گلی،ز.(۱۳۷۴).بررسی نقش مشاوران در مدارس نظام جدید شهر اصفهان . رساله کارشناسی مشاوره ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان .
۷- شفیع آبادی ، ع.(۱۳۷۰). مقدمات راهنمایی و مشاوره . چاپ اول ، انتشارات دانشگاه پیام نور .
۸- گیبسون و همکاران (۱۳۷۳).مبانی مشاوره و راهنمایی.(ترجمه باقر ثنایی و همکاران) تهران : چاپ نهضت .
راهنمایی بخش تفکیک ناپذیری از نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود. هدف تربیت شکوفا کردن و به فعلیت رساندن همه استعدادهای انسان است و شکوفا کردن و به فعلیت رساندن استعدادها، مستلزم شناسایی و پی بردن به کم و کیف آنهاست. کودکی که پا به مدرسه میگذارد با مشکلات متعددی در زمینههای عاطفی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی مواجه است، که اگر در وهلهِ نخست برای پیشگیری و درمان آن اقدامهای جدی صورت نگیرد، ممکن است عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد و سلامت روانی وی مختل شود.تعلیم و تربیت زمانی با موفقیت و صحیح عملی خواهد شد که دانشآموزان اولاً مشکلات عاطفی که مانع یادگیری است، نداشته باشند و ثانیاً محتوای آموزشی با توجه به اختلافات فردی، تدوین و ارائه شود. بنابر این بر هر معلم لازم است که در مرحلهِ نخست اقدام به شناسایی دانشآموزانی کند که هرکدام به نوعی با مسائل و مشکلات اجتماعی و عاطفی روبرو هستند.مرحلهِ دوم شناسایی هریک از دانشآموزان از لحاظ استعدادها و تفاوتهای میان آنهاست. از آنجا که هر فرد شخصیت ویژه و بیهمتایی دارد، نباید تمام دانشآموزان یک کلاس درس را به یک درجه از تواناییها و میزان هوشمندی در نظر گرفت. راهنمایی تاکید دارد که تفاوتهای فردی دانشآموزان در جریان تعلیم و تربیت لحاظ و برنامههای آموزشی براساس نیازهای فردی و اجتماعی تدوین و ارائه شوند.
آموزش ابتدایی که پایه و اساس سازندگی بنیادی جامعه است، دورهِ ایجاد رفتارهای پسندیده و پیشگیری از مشکلات آینده نامیده میشود و هر اقدام پیشگیرانه، نتایج ارزندهای در رفتار دانشآموز در جهت نیل به خودکفایی کشور خواهد داشت.
پژوهشهای بیشماری نشان دادهاند که بسیاری از مشکلات و اختلالات روانی – عاطفی، ریشههای اجتماعی دارند. سازمان بهداشت جهانی (۱۹۹۹) اعلام کرده است که تقریباً، ۱۰ تا ۲۰درصد کودکان در مدرسه دارای گرفتاریهای عاطفی و روانی هستند و ریشه این نوع مشکلات را باید در خانواده جستجو کرد. با توجه به اینکه کودکان از خانوادههای متفاوت پا به مدرسه میگذارند، دارای مشکلات گوناگونی هستند. ارزیابی کودکان در محیط مدرسه از اهمیت خاصی برخوردار است. در این رابطه، معلمان با عدهِ بسیاری سر و کار دارند و از نزدیک با مشکلات رفتاری آنان در تماسند. بنابر این فرصت مشاهدهِ رفتار آنها را نیز دارند. معلمان با کمک مشاور مدرسه میتوانند با تشخیص مشکلات رفتاری و عاطفی دانشآموزان، میان کودکان دارای مشکل و کودکان عادی تمایز قایل شوند. بنابر این در هر آموزشگاه وجود افراد متخصص در مشاوره و راهنمایی ضروری به نظر میرسد. پس باید حداقل یک یا دو مشاور در هر آموزشگاه باشند که در چنین مواردی به راهنمایی و مشاوره دانشآموزان بپردازند.
برای آنکه هدفهای راهنمایی در مدارس روشن شود، بهتر است بدانیم که راهنمایی در دبستان، مدارس راهنمایی و دبیرستانها، شامل چه موضوعاتی میشود؟ اگر راهنمایی را جریان پیوستهای از کمک به دانشآموز بدانیم، باید این کمک از مقطع ابتدایی آغاز شود و تا پایان تحصیلات دانشگاهی ادامه داشته باشد و مسائل و مشکلات دانشآموزان در هر دورهِ تحصیلی توسط گروه راهنمایی و مشاوره مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. در مدارس ابتدایی مسائل و مشکلات دانشآموزان متنوعتر از سطوح دیگر آموزشی است. در این دوره مساله امنیت روانی و ثبات عاطفی کودکان و دانشآموزان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. اگر یک کلاس ابتدایی را با ۳۰ دانش آموز در نظر بگیریم، متوجه میشویم که هیچ یک از این دانشآموزان چه از لحاظ خصوصیات بدنی، روانی و اجتماعی با هم برابر نیستند. بنابر این، هر دانشآموز شخصیت ویژهای دارد که دیگران ندارند. رشد شخصیت صرفنظر از عوامل ارثی به محیط خانواده و به دنبال آن به محیط اجتماعی وسیعتر، یعنی مدرسه ارتباط دارد و از این محیطها تاثیر میپذیرد. محیطهای یاد شده میتواند در سازگاری و یا ناسازگاری فردی و اجتماعی کودکان مؤثر باشد. رشد شخصیت سالم و متعادل و شکوفایی استعدادهای کودکان در سایه راحتی جسم و امنیت روان و ثبات عاطفی آنان امکانپذیر است. بیثباتی عاطفی، دوگانگی احساس و تعارضات روانی، از موانع مهم در فرایند رشد شخصیت و سازگاری فردی و اجتماعی است. کودکانی که دچار تعارض و نبود امنیت روانی هستند، به ناچار بخش قابل توجهی از نیروی فکری خود را صرف حل مسائل خواهند کرد که آنان را اشغال کرده است. بالطبع در این شرایط دقت و توجه مطلوب و مشارکت در فعالیتهای اموزشی کلاس بسیار اندک خواهد بود. نبود امنیت روانی در کودکان و دانشآموزان نه تنها بر چگونگی رشد شخصیت اثر میگذارد و عمدتاً موجب بروز و ظهور بسیاری از رفتارهای نامطلوب نظیر گوشهگیری و خیالپردازی، افسردگی، بیقراری، عصبانیت و پرخاشگری و غیره میشود، بلکه بیشترین تاثیر را بر شکوفایی هوش و تفکر و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان خواهد داشت.
شیوههای رفتار کارکنان مدرسه با دانشآموزان نقش بسزایی در سلامت روانی آنان دارد و هرگونه اختلال در روابط، کودکان و نوجوانان را با مشکلات فراوان مواجه میسازد. در این میان نقش معلم، بویژه در مدارس ابتدایی اهمیت بیشتری دارد. معلمان و مدیران علاقهمند و آگاه، با دانشآموزان ارتباط حسنه برقرار میکنند، ترس و وحشت آنان را کاهش میدهند، ابتدا به موارد مثبت توجه میکنند و در جهت رفع نقصها میکوشند و برای کمک به دانشآموزان با سایر همکاران مشارکت جدی به عمل میآورند. ارائه و بهرهگیری از خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس چنین وضعیتی را آسان و ممکن میکند.
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر