مقاله واقعیت درمانی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله واقعیت درمانی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و داری ۳۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک مقاله واقعیت درمانی  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

تعریف نظریه۳

تاریخچه نظریه۳

نظریه شخصیت:۸

راههای تشکیل و رشد هویت:۹

خصایص افراد با هویت موفق:۱۱

ماهیت انسان:۱۳

روان درمانی۱۴

مفهوم اضطراب و بیماری روانی:۱۷

فرآیند درمان:۱۸

اصل اول: ارتباط و درگیری عاطفی۲۱

توجه و تأکید بر رفتار کنونی و نه براحساسات:۲۳

تأکید بر زمان حال:۲۴

قضاوت ارزشی۲۵

طرح‌ریزی۲۵

تعهد نسبت به طرح تهیه شده:۲۷

امتناع از تنبیه:۲۹

راهبردهای واقعیت درمانی۳۰

منابع۳۲

منابع

نظریه‌های مشاوره و روان درمانی لویس شیلینگ ترجمه دکتر خدیجه آرین

نظریه‌های مشاوره و روان درمانی دکتر ناصری دکتر شفیع آبادی

نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی شارف ترجمه مهرداد فیروزبخت

نظریه‌های مشاوره و روان درمانی (پروچاسکا) ترجمه یحیی سید محمدی

مدارس بدون شکست ویلیام گلاسر

نظریه های مشاوره و روان درمانی حوریه بانو رحیمیان

Current Psychotherapies Raymond Corsini

 

تعریف نظریه

واقعیت درمانی مجموعه‌ای از اصول نظری و عملی است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی توسط روانپزشکی به نام ویلیام کلاسر مطرح شد و در سال ۱۹۶۵ میلادی مبانی آن در کتاب واقعیت درمانی به طور منظم و سازمان یافته‌ای انتشار یافت. واقعیت درمانی نوعی روان درمانی است که در آن سعی می‌شود با توجه به مفاهیم واقعیت، مسئولیت، امور درست و نادرست در زندگی فرد، به رفع مشکلات او کمک شود.

در این نظریه از طریق تعیین طبیعت انسان، تعیین قوانین رفتاری و طرح چگونگی فرایند درمان، به افرادی که نیازمند کمک و روان‌یاری هستند کمک می‌شود.

تاریخچه نظریه

گلاسر در سال ۱۹۲۵ میلادی در ایالت اوهایو امریکا متولد شد و تحصیلات خود را از آنجا شروع کرد. (شهر کلیولند) در سال ۱۹۵۳ در دانشکده پزشکی دانشگاه رزرو غرب به پایان رسانید و در سن ۱۹ سالگی موفق به اخذ درجه مهندسی شیمی شد. در ۲۳ سالگی یک درجه روانشناسی بالینی گرفت. در ۲۸ سالگی پزشک شد.

پس از اتمام تحصیلات پزشکی به فراگیری روانپزشکی در مرکز مدیریت بازنشستگان ارتش و دانشگاه کالیفرنیا واقع در شهر لوس‌آنجلس پرداخت.

گلاس در سال ۱۹۷۵ میلادی رئیس مرکز تربیت معلم شد که با کالج لاورن روی هم بیش از ۲۵ هزار کارآموز داشت که فعالانه سرگرم کار و مطالعه و تحقیق در زمینه پیاده کردن مبانی واقعیت درمان بودند و می‌کوشیدند تا مدارس بوجود آورند که در آنها شکست و مردودی به حداقل ممکن کاهش یابد همین طور افکار و عقایدش را از طریق تلویزیونهای آموزشی پخش می‌کرد و در مؤسسات اصلاح، کلینیک‌های روان‌پزشکی، بیمارستانهای دولتی، مراکز بازآموزی به کارهای عملی اشتغال داشت. گلاسر از ترویج عقاید خود در بین عوام فروگذار نمی‌کرد و در مؤسسه واقعیت درمانی واقع در لوس‌آنجلس غربی به کسانی که علاقه‌مند به فراگیری شیوه‌های درمانی و تربیتی او بودند آموزشهای لازم را برای استفاده در کار و زندگی روزمره‌شان ارائه می‌داد. و با آنها به مشورت می‌پرداخت.

مهمترین مؤسسه‌ای که در گلاسر در آنجا به آزمایش اصول نظریات خود پرداخت و به اعتبار و سودمندی آنها پی‌برد مدرسه دخترانه ونتورا بود که برای کمک به دختران بزهکار تأسیس شده بود.

او ماحصل فعالیت‌های ذهنی و عملی خود را در دو کتاب بسیار ارزنده و ساده و عملی با عناوین مدارس بدون شکست و واقعیت درمانی به چاپ رسانده است.

گلاسر، براثر تجربیاتی که طی سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۱ در مدرسه دخترانه ونتورا بدست آورده بود کتابی با عنوان سلامت روانی یا بیماری روانی نوشت؟ که اولین اثر او بود و پایه و اساس واقعیت درمانی قرار گرفت.

گلاسر واژه واقعیت درمانی را برای اولین‌بار در سال ۱۹۶۴ در مقاله‌ای با عنوان «واقعیت درمانی یک شیوه واقع‌بینانه برای تبهکاران جوان به کار برد.

گلاسر در سال ۱۹۶۵ کتاب واقعیت درمانی را نوشت و بعد از آن به تصحیح اصول واقعیت درمانی و موارد کاربرد آن پرداخت و سرانجام نحوه استفاده از آن را در زمینه تعلیم و تربیت در کتاب مدارس بدون شکست تدوین کرد. در کتاب مدارس بدون شکست او بر این اعتقاد است که ما هرگز در اصلاح جوانان و مردم موفق نخواهیم شد، مگر آنکه از مجرای تعلیم و تربیت وارد شویم و بچه‌ها را از ابتدای کودکی با نظام تعلیم و تربیت درگیر کنیم که به قدر کافی امکان چشیدن طعم موفقیت را بر ایشان فراهم آورد و شکست را به حداقل ممکن برساند تا اینکه بتواند در سایه کسب یک هویت موفق در اجتماع به نحو موفقیت‌آمیزی ایقای نقش کند. مرکز آموزشی و کارورزی مربیان هم نهادی بود که به دنبال عقاید مطرح شده در این کتاب برای تربیت معلمان ورزیده مکاروان تأسیس شد.

گلاسر در سال ۱۹۷۵ کتاب دیگری با عنوان جامعه در حال تکوین هویت به رشته تحریر درآورد و در آن عقاید خود را با توجه به هویت جامعه تشریح کرد. او در این کتاب از دو هویت توفیق و شکست سخن می‌گوید و چگونگی به وجود آمدن هویت توفیق و نحوه کمک به فرد را در کسب چنین هویتی مورد بحث قرار داد. (از دیگر آثار او اعتیاد مثبت (۱۹۷۳) ـ ایستگاههای مغز (۱۹۸۱))

مهمترین فردی که افکارش مقدمه‌ای بر پیدایش واقعیت درمانی منظور می‌شود یک روانپزشک سوییسی به نام دکتر پل‌دوبوا متکبر تعبیر اخلاقی طلب است. در حالیکه در آن زمان سایر پزشکان بیماران را صرفاً از نظر بیماری جسمانی مداوا می‌کردند دوبرا معتقد بود که پزشک با بیمار باید همانند یک دوست رفتار کند و صادقانه در بهبود کلی بیمار بکوشد. او مکالمات طولانی با بیماران داشت و به آنها فلسفه جدید زندگی را می‌آموخت. دوبوا در نوشته‌های خود برستاوی انسانها و احساس مسؤلیت و انسانیت در قبال دیگران تأکید می‌کرد و به رابطه حسنه بین پزشک و بیمار اهمیت زیادی می‌داد. همین نگرش صمیمی بودن با بیمار و توجه به عقل سلیم و درگیری عاطفی از مواردی است که در نظریه واقعیت درمانی به نحو روشن‌تری متجلی شده است.

گلاسر دوره تخصصی روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا در لوس‌آنجلس را زیرنظر دکتر هارینگتن گذراند.

هسته اساسی عقاید دکتر هارینگتن هم به وسیله هلموت کایزر پی‌ریزی شده بود. کایزر از عقاید و قوانین جزی روان‌تحلیلی سنتی روی برتافته بود و عقاید نوتری در باب روان درمانی داشت که با ایستارهای رایج آن زمان همخوانی نداشت. گلاسر به طور غیرمستقیم تحت تأثیر افکار آدلف مایر، آدلر، آبراهام‌لا، مورر، توماس زاس، نورمن وینسنت پیل

در حال حاضر گلاسر به فعالیت‌های وسیعی در زمینه‌های روانپزشکی و تعلیم و تربیت مشغول است و همواره می‌کوشد تا اصول و مفاهیم واقعیت درمانی را که ابداع خود اوست در تعلیم و تربیت و درمان اختلالات روانی به خصوص در کمک به نوجوانان بزهکار به کار ببرد.

نظریه شخصیت:

در واقعیت درمانی واژه محبت و هویت تقریباً مترادف به حساب آمده‌اند. واقعیت درمانی هویت را جزء متصور تمام انسانها در همه فرهنگ‌ها می‌داند که از لحظه تولد تا مرگ ادامه پیدا می‌کند.

گلاسر معتقد است که هر فردی یک هویت متصور دارد که بدان وسیله احساس موفقیت یا عدم موفقیت نسبی می‌کند. او هویت را آن تصوری می‌داند که فرد از خودش دارد و این تصور ممکن است با تصوراتی که دیگران از او دارند هماهنگ و یکسان و یا اینکه با آنها کاملاً متفاوت باشد. (هویت وحدت تمام رفتارهای آموخته شده و نیاموخته است که به صورت من تجلی می‌کند)

 راههای تشکیل و رشد هویت:

30,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله واقعیت درمانی
  • برچسب ها : , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.