مقاله پولشویی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله پولشویی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۱۰  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله پولشویی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

چکیده: ۱

مقدمه. ۳

۱- کنترل فیزیکی: ۳

۲) تعقیب مالی: ۴

تعریف پول شویی، فرآیند آن و ضرورت مبارزه با پول شویی.. ۹

تعریف پول شویی: ۹

ضرورت مبارزه با جرم پول شویی.. ۱۳

روش تحقیق. ۱۵

پرسشهای تحقیق. ۱۵

تعاریف کلی پول شویی.. ۱۶

فصل دوم. ۱۸

۱-۲ بررسی پژوهشهای مشابه: ۱۸

۲-۲ بررسی نظریه ها ۱۸

پیشینه و تاریخچه پول شویی.. ۱۸

بخش اول: تعاریف و مفاهیم پولشویی از نظر صاحبنظران و قوانین مقررات ایران. ۲۱

گفتار اول – تعاریف و مفاهیم پول شویی از منظر صاحب نظران. ۲۱

فصل سوم: متن لایحه مبارزه با پولشویی.. ۲۷

بخش دوم: تعاریف پول شویی  در مستندات بین المللی و قوانین و مقررات کشورهای مختلف… ۳۱

مبحث اول: تعاریف ارائه شده از پول شویی در مستندات بین المللی.. ۳۱

مبحث دوم – تعاریف ارائه شده از پول شویی در قوانین و مقررات کشورهای منتخب.. ۳۳

کنوانسیون های بین المللی و مستندات جهانی درباره مبارزه با پول شویی.. ۳۵

۱- الزامات ایران بر اساس اسناد بین المللی.. ۳۵

۲- کنوانسیون وین. ۳۶

۳- کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) ۴۰

قلمرو شمول کنوانسیون (پالرمو) ۴۱

۴- قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم. ۴۷

تعهدات مندرج در قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت:‌ ۴۸

۵- تاریخچه گروه کاری اقدام مالی برای مبارزه با پول شویی (The financial Action Task Force on Money Laundering) و چگونگی ماهیت الزام آور و توصیه های آن. ۵۰

گفتار اول – پیامدهای پول شویی.. ۵۳

گفتار دوم: آثار اقتصادی.. ۵۶

۲- تضعیف یکپارچگی و تمامیت بازارهای مالی: ۵۷

۳- کاهش کنترل دولت بر سیاست های اقتصادی:‌ ۵۷

۴- اخلال و بی ثباتی در اقتصاد: ۵۸

۵- کاهش درآمد دولت: ۵۹

۶- ایجاد موانعی برای خصوصی سازی: ۵۹

۷- ریسک اعتباری:‌ ۶۰

گفتار سوم – آثار اجتماعی.. ۶۰

پول شویی آثار مخرب دیگری هم دارد: ۶۲

ب) لایه گذاری.. ۶۶

ج) درهم آمیزی یا یکپارچه سازی.. ۶۸

پول شویی (ماهیت جهانی) ۶۸

علل توجه دولتها به پول شویی در سالهای اخیر. ۶۹

اقدامات جهانی انجام شده برای مبارزه با پول شویی.. ۷۰

تشکیل نیروی ویژه اقدام مالی.. ۷۰

گروه کاری اقدام مالی برای مبارزه با پول شویی FATF. 71

کنوانسیون پالرمو. ۷۱

کنفرانس ناپل. ۷۲

مراحل فرآیند پول شویی.. ۷۲

الف) جایگذاری.. ۷۳

روش های پول شویی.. ۷۴

ویژگیهای عمل پول شویی.. ۷۶

مراحل تطهیر درآمدهای ناشی از جرم سه مرحله دارد: ۷۷

بهشت مالیاتی.. ۷۷

برخی ویژگیهای بهشت مالیاتی.. ۷۸

اهداف پول شویی.. ۷۸

مبحث اول. ۷۹

راهکارهای مقابله با پول شویی.. ۸۰

پیشنهادات.. ۸۱

روش های مبارزه با پول شویی در جهان. ۸۲

وضعیت مبارزه با تطهیر درآمدهای ناشی از جرم در نظام حقوقی ایران. ۸۵

اقداماتی که ایران می بایست برای مبارزه با پول شویی انجام دهد: ۸۶

کلیات لایحه «مبارزه با جرم پول شویی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی» ۸۷

پول شویی چیست و به چه منظور انجام می گیرد. ۸۸

۲- فعالیت پول شویی در کجا انجام می گیرد؟. ۹۰

۳- آیا امکان اندازه گیری حجم عملیات پول شویی وجود دارد؟. ۹۰

۴- ابعاد پدیده پول شویی تا کجاست؟. ۹۱

۵- پول کثیف چگونه شستشو می شود؟. ۹۲

نتیجه گیری.. ۹۶

پول شویی چه تأثیرات سویی بر نظام بازرگانی و تجارت دارد؟. ۹۸

پول شویی چه اثری بر توسعه اقتصادی کشورها دارد؟. ۹۹

مبارزه با پول شویی چه تأثیری بر روند مبارزه با جرم و جنایت دارد؟. ۱۰۰

وظایف دولت‌ها در این باره چیست ؟. ۱۰۱

آیا دولت‌هایی که معیارهای لازم را رعایت می‌کنند باز باید نگران باشند؟. ۱۰۲

آیا راهکارها و توافقات چند جانبه بین المللی نیز وجود دارد ؟. ۱۰۳

سازمان مبارزه با پول شویی چه نقشی را ایفا می‌کند ؟. ۱۰۳

منابع و مآخذ:‌ ۱۰۴

منابع و مآخذ:‌

۱- موسوی مقدم، محمد ۱۳۸۱ ، تطهیر درآمدهای ناشی از جرم، نشر رضوانی، چاپ اول

۲- باقرزاده، دکتر احد، جرایم اقتصادی و پول شویی، انتشارات مجمع علمی و فرهنگی مجد چاپ اول، ۱۳۸۳

۳- سایت اینترنتی

۴- نجفی علمی، مرتضی ۱۳۸۲ «ابعاد پول شویی و روشهای مبارزه با آن، دانشگاه علوم انتظامی،‌ فصلنامه دانش انتظامی، شماره ۲

۵- جعفری حسینعلی، بررسی فقهی و حقوقی پول شویی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده آزاد اسلامی

۶- سلیمی، صادق، جنایات سازمان یافته فراملی، انتشارات تهران صدرا ۱۳۸۲

۷- سیاح، سجاد، نشریه نوآوران،‌ مقاله جریان پول شویی در جهان، کی، کجا، چگونه؟ شماره ۹ سال اول بی تا

۸- پول شویی (مجموعه سخنرانی ها و مقالات همایش بین المللی مبارزه با پول شویی) شیراز ۸-۷ خرداد ۱۳۸۲

۹- نشریه مجلس و پژوهش، ویژه نامه پول شویی شماره ۳۷ سال دهم، بهار ۱۳۸۲

۱۰- پول شویی و  موسسات مالی، مبنا جزایری، نشریه مجلس و پژوهش، شماره ۳۷ سال دهم، بهار ۱۳۸۲

۱۰- جرم پول شویی به عنوان یک جرم مستقل، مینا جزایری، پول شویی (مجموعه سخنرانی های و مقالات همایش بین المللی همایش بین المللی مبارزه با پول شویی شیراز ۸-۷ خرداد ۱۳۸۲ کمیته معاضدت قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر

 چکیده:

انسان های زیادی خواه اغلب به جهت آسان تر بودن، پردرآمد بودن و سرعت بیشتر اعمال مجرمانه در کسب درآمد، از راه نامشروع وارد شده اند. این گونه حرکات مشکلات زیادی را برای آحاد جامعه در بردارد.

بنابراین همواره سعی شده است که با اتخاذ تدابیر لازم از این گونه جرایم جلوگیری شود. یکی از این نوع اعمال مجرمانه که در مقاله حاضر به آن پرداخته شده پولشویی است.

پول شویی آن روی سکه ارتکاب جرم برای تحصیل سود است. فرآیندی است سه مرحله ای که مرحله اول آن قطع هر گونه ارتباط مستقیم بین عواید حاصل شده (پول) از منشأ غیر قانونی آن مرحله دوم، مخفی کردن رد مال با انجام معاملات متعدد (اعم از صوری و فرضی) می باشد. و بالاخره مرحله سوم فرآیند، ظاهری قانونی دادن به مال حاصل شده از جرم است. از این رو پول شویی حلقه اتصال اقتصاد غیر رسمی و غیر قانونی با اقتصاد رسمی و قانونی است.

هر چند به لحاظ آثار زیان بار این فرآیند، طرح های متعددی برای مقابله با پول شویی در سطح بین المللی تدارک دیده شده است. لیکن از منظر تعهدات دولت ایران، کنوانسیون وین که اولین بار استفاده از عواید حاصل از جرم مواد مخدر را جرم مستقلی تلقی نموده و کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جرایم سازمان یافته فراملی که در سال ۲۰۰۰ در پالرمو و اصول چهل گانه FATF و قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد از اهمیت خاصی برخوردار می باشد که در این مقاله به اختصار به آن اشاره شده و ترجمه نکات توصیه های چهل گانه و متمم آن نیز ارائه می گردد.

لازم به توضیح است در اسناد بین المللی فوق و همچنین توصیه های چهال گانه، یک توافق نظر عمومی در مورد کلیات ارکان اصلی هر نظام ضد پول شویی وجود دارد. اما از آنجا که کشورهای دارای نظام های قانونی و ساختار مالی متفاوتی هستند انعطاف پذیری اسناد ذکر شده، اجازه می دهد که هر کشور بر حسب طبیعت و ساختار مالی و قانونی خاص خود مبادرت به قانون گذاری نماید.

کلید واژه:

منشأ پول شویی Money laundry        پول شویی Money Laundry  مبارزه با پول شویی Fighting money نظام حقوق ایران Iran justice system انتقال پول Money transfer

مقدمه

شاید اغراق نباشد که بگوییم از بدو خلقت انسان بر این کره خاکی، او همواره به دنبال کسب درآمد تملک و افزایش سرمایه های مادی بوده و شاید بتوان گفت که برای نیل به آن، در حالت کلی دو راه پیش رو داشته و دارد.

۱) از راههای مشروع و متناسب با قانون و هنجارهای آن جامعه

۲) از راههای نامشروع

انسان های زیاده خواه اغلب به جهت آسانتر بودن، پردرآمد بودن و سرعت بیشتر اعمال مجرمانه در کسب درآمد، از راه نامشروع وارد شده اند که همواره این گونه حرکات مشکلاتی را برای سایرین و از جمله، جامعه در برداشته است و همواره سعی بر این بود که با اتخاذ تدابیر لازم از این گونه جرایم که محل آسایش، رفاه امنیت و … در جامعه می گردد جلوگیری نماید. با گسترش اهداف خود به هر وسیله ای متوسل شده و هر ضدارزشی ارزش دانسته و در نهایت موجب نابودی بنیان اخلاق جامعه گشته است. برای مبارزه با این گونه جرایم در جامعه به طور کلی دو راه پیش روی حاکمان جامعه وجود دارد.

۱- کنترل فیزیکی:

طبق روال رایج در دوارن گذشته و برخی جوامع فعلی با گماردن پلیس و نیروهای مرتبط با برقراری امنیت در جامعه، این کنترل صورت می گیرد که قطعاً با توجه به تعداد اندک مجرمان حرفه ای نسبت به کل جامعه از یک طرف و نظارت و کنترل جامعه به منظور شناسایی و ردیابی مجرمان از سوی دیگر، این امر هزینه های سنگینی را دربرداشته، ضمن اینکه در بسیاری از موارد، بحث ردیابی و دستگیری مجرمان در جامعه به کندی رو به رو و بعضاً بی نتیجه باقی می ماند.

۲) تعقیب مالی:

که با اعمال قوانین و کنترل بر دارایی ها و نظارت بر میزان افزایش داراییها از طریق یک سیستم هوشمند و منظم می توان افزایش غیر منطقی و غیر واقعی را که اغلب از راه انجام جرایم سازمان یافته و به صورت نامشروع حاصل می گردد، شناسایی و در این میان بر نظام پرداخت مالیاتها نیز کنترل کافی داشت. این روش از سالهای قبل در برخی از کشورها به اجرا در آمده و گردانندگان این گونه جرایم خاطر تطهیر و پاک نمودن این گونه درآمدها به پول شویی روی آورده که ضمن پاک جلوه دادن مبالغ به دست آمده منشأ و مرکزیت این گونه جرایم را که اغلب سازمان یافته اند مخفی نگاه می دارند.

گروه کاری اقدام مالی برای مبارزه با پول شویی FATF [1] مسامحه و تعلل در مبارزه با پول شویی را موجب سودآوری و گسترش فعالیت های مجرمانه و غیر قانونی دانسته و امکان به کارگیری بخش مالی رسمی کشورها بویژه سیستم بانکی توسط مجرمین را موجب فسادپذیری بخش مذکور می داند، اعتقاد بر این است که مجرمان با کسب سودهای سرشار همواره سعی بر نفوذ در دستگاه های سیاسی داشته و این امر موجب اضمحلال بنیان های دموکراسی در کشورها می گردد. در یک جمع بندی کلی آثار زیان بار پدیده پول شویی را می توان آلوده شدن و بی ثباتی بازارهای مالی دانست.

این در حالی است که به دلیل ناشناخته بودن پی آمدها و آثار خسارت بار پول شویی تا کنون اقدامات اساسی در ایران صورت نگرفته است و متأسفانه علیرغم اقداماتی چند از قبیل تصویب «لایحه بازار غیر متشکل پولی» ، تدوین و ارایه پیش نویس لایحه مبارزه با پول شویی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی و تصویب مقررات پیش گیری از پول شویی در موسسات مالی توسط شورای پول و اعتبار، حلقه های مفقوده ای وجود دارد که باید اقداماتی چند، به منظور پر کردن کمبودهای قانونی انجام شود. زیرا مبارزه با پول شویی در کشورهای جهان، مقوله ای فراتر از یک سلسله اقدامات داخلی است، بنابراین آنچه اکنون اهمیتی بیشتر از تصویب قوانین مبارزه با پول شویی یافته است همکاری کشورهای جهان، حول محور تعاملات جهانی و همکاری های منطقه ای است. به همین دلیل کشورها با انعقاد قرارداد و پیمان های منطقه ای و یا با الحاق به کنوانسیون های بین المللی و یا مشارکت در دیگر موافقت های جهانی تلاش می کنند تا در دو مقوله به اجماع و تفاهم جهانی برسند و آن، استنباط مشترک از مبانی و ارکان جرم پول شویی و وظایف و مسئولیت هایی که نهادهای مشمول برای مبارزه عهده دار می شوند است و دیگر پیش بینی معاضدت قضایی و همکاری با سایر کشورها و نهادهای بین المللی است. چون هیچ کشوری به تنهایی قادر به مبارزه با پول شویی نمی باشد.

چون تمام جنایات سازمان یافته به منظور تحصیل منفعت مالی ارتکاب می یابند و نظر به اینکه عواید حاصله باید به نحوی تطهیر شوند لذا برخورد مناسب با تطهیر پول ضمن اینکه مبارزه با ارتکاب این عنوان مجرمانه است. در واقع مبارزه با سایر جرایم سازمان یافته که جرم مقدم و اصلی در مبارزه با تطهیر پول به عنوان جزئی از مبارزه با جنایت سازمان یافته، اهداف زیر تعقیب می شود: الف) جلوگیری از گسترش عایدات و حجم فعالیت سازمان جنایی؛ ب) تضعیف قدرت اقتصادی ساختار بهم پیوسته سازمان با مصادره اموال به تبع احراز جنایت ارتکابی و ج) پیدا کردن ادله با تشخیص طریقی که پول مورد تطهیر طی کرده است به منظور رسیدن به سطوح عالی سازمان جنایی.[۲]

در دو دهه گذشته که خطرات و تهدیدات این جرم در جامعه بین المللی نمود پیدا کرده است، سازمانها و ارگانهای مختلفی در سطوح منطقه ای و بین المللی درصدد ارائه طریق در مبارزه با این عمل مجرمانه برآمده اند. برای نمونه فاتف[۳] یک ارگان بین المللی است که بطور مداوم و گسترده در زمینه تعیین سیاستها و اقدامات ضد تطهیر پول فعالیت می کند. از جمله مهمترین اقدامات این ارگان، تصویب «چهل توصیه» در سال ۱۹۹۰ است که در چهار دسته اصلی تدوین یافته اند:

۱-  کلیات:

در این قسمت از دولتهای عضو خواسته می شود کنوانسیون وین را تصویب کنند، تضمین کنند که قوانین مربوط به حفظ اسرار موسسات مالی، اجرای توصیه نامه ها را تعطیل نمی کند و همکاری چند جانبه و معاضدت دو جانبه را در تحقیق، تعقیب و استرداد گسترش دهند.

۲- چارچوب حقوقی:

که در این باب به ضرورت جرم انگاری عواید ناشی از جنایات مرتبط با دارو تأکید می شود و لزوم توسعه مقرراتی که اجازه ضبط، تصاحب و مصادره اموال مربوط به عواید تطهیر شده را بدهد، بیان می گردد.

۳- نقش سیستم مالی:

در این قسمت نقش بانکها، شرکتهای بیمه عمر، و سایر موسسات مالی غیر از بانکها بیان می شود. نقشی که به موسسات مالی داده می شود تعیین هویت مشتریان، حفظ دفاتر و ارائه آنها به مراجع صالح برای تحقیق و تعقیب کیفری، هست. بنابراین مفهوم ضمنی این توصیه نامه ها آن است که حساب بی نام افتتاح نشود. به موسسات مالی همچنین توصیه می شود ضمن تلاش به تعیین هویت کامل مشتریان موارد مشکوک و فعالیتهای مورد سوء ظن را گزارش کنند و رویه ها و سیاستهای داخلی کنترلی خوبی را به اجرا گذارند. از سوی دیگر این توصیه نامه ها دولتها را تشویق می کنند مقررات حقوقی برای حمایت از موسسات مالی و کارکنان آنها در خصوص گزارش فعالیت مشکوک با حسن نیت وضع کنند تا مسئولیت حقوقی به آنها در این زمینه بار نشود. انتظار می رود مقامات مربوطه تضمین کنند که موسسات مالی در جایی استقرار یابند که تضمینات کافی داخلی در قبال تطهیر پول وجود دارد. از دولتها خواسته می شود اقدامات حقوقی و انضباطی اتخاذ کنند تا از کنترل موسسات مالی توسط جنایتکاران جلوگیری کنند.

۴- تقویت همکاری بین المللی:

در این زمینه توصیه نامه ها، مقامات را تشویق به مبادله اطلاعات در خصوص جریان پول، فنون تطهیر پول و در مورد معاملات یا عملیات مشکوک می کنند. همکاری بین المللی باید با توافقنامه های دوجانبه و چند جانبه مبتنی بر مفاهیم حقوقی که عموماً مشترک هستند، تقویت شود. همکاری و معاضدت دوجانبه باید شامل ارائه دفاتر توسط موسسات مالی، تعیین هویت، ضبط، تصاحب و مصادره منافع جنایی و استرداد و تعقیب کیفری باشد.[۴]

کنوانسیون پالرمو در پاسخ به چنین اعلام ضرورتها و برای پر کردن خلأ موجود در این زمینه شکل گرفت. تدوین کنندگان کنوانسیون از جهتی سعی در همکاری دولتها به شکل تبادل اطلاعات، همکاری در مصادره اموال و منافع تطهیر شده یا در شرف تطهیر، توسعه همکاری جهانی، منطقه ای و دو جانبه میان مقامات قضایی، اجرای قانون و مقامات انتظامی مالی به منظور مبارزه با تطهیر پول کرده اند.

تعریف پول شویی، فرآیند آن و ضرورت مبارزه با پول شویی

تعریف پول شویی:

 

100,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله پولشویی
  • مقاله پولشویی و تاریخچه آن
  • مقاله اقتصاد خرد
  • مقاله اقتصاد
  • مقاله مرز میان پنهان و آشکار پولشویی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۷ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.