مقاله چه کنیم که یکدیگر را دوست داشته باشیم


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله چه کنیم که یکدیگر را دوست داشته باشیم مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۳  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله چه کنیم که یکدیگر را دوست داشته باشیم نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه  ۱
فصل اول ۲
آیا می دانید محبت کردن بهترین راه تربیت است ۳
فصل دوم  ۲۰
نقش محبت در زندگی خانوادگی ۲۱
سخنرانی در دیدار با مردم بهمئی ۲۵
علاقه قرآن ومحبت امام ۳۹
فصل سوم ۴۵
راههای ایجاد محبت ۴۶
بیان فضیلت حب آل پیامبر(ص) ۴۷
طرح نیازمندی انسان به این محبت و بهره مندی از آن ۴۷
ارزش جلوه دادن محبت اهل بیت (ع) ۴۹
تعظم وتکریم ۵۰
معرفی کتاب و نگارش مقاله و شعر ۵۱
ایجاد فضای روحی و معنوی  ۵۱
فصل چهارم ۵۴
آداب دوستی وعوامل جلب محبت ۵۵
مراتب دوستی وچگونگی رفتار با آنان ۶۵
مواسات در پیوند ومحبت وبرادری ۶۸
دوستی های پایدار وناپایدار ۶۸
فصل پنجم   ۷۲
چه کسانی را دوست بداریم ۷۳
مومنین یکدیگر را دوست می دارند ۷۳
محبت در آئینه سخن اندیشمندان ۷۹
منابع و مآخذ ۷۹

منابع وماخذ

۱- بهشتی –احمد- قم- بوستان کتاب قم-وزیری- ۱۳۸۲

۲- انصاریان- حسین- قم- ام ابیها- وزیری- ۱۳۸۳

۳- پرورش- سید عتی اکبر- قم- پارسایان- رقعی- ۱۳۸۲

۴- مجلسی – محمد باقر- بحار الانوار- موسسه الوفا- بیروت- ۱۴۰۳ ه.ق.

۵- کلینی –محمد – اصول کافی- دارالکتب الاسلامیه –تهران- ۱۳۸۸ ه.ق.

۶- طبرسی – فضل مکارم الاخلاق- ترجمه میر باقری- فراهانی تهران-۱۳۶۵ ه.ش.

۷-قائمی امیری- علی- تهران- امیری- وزیری- ۱۳۷۸

آیا می دانید محبت کردن بهترین راه تربیت است؟

این که یک کودک چقدر تربیت پذیر باشد، در درجه اول بستگی به این دارد که احساس کند چقدر مورد محبت قرار دارد و چقدر به عنوان یک انسان و عضو خانواده او را به حساب می آورند.

تربیت، جزئی لاینفک ازهرکاری است که برای کودک و با کودک انجام می دهیم. زمانی وظیفه مادری را با تغذیه شیرمادر و شروع تدریجی غذای کمکی و از شیرگرفتن به انجام رسانیده اید ، اینک نوبت انجام سایرجنبه های مادری است. چنانچه وظایف مادری را تا به حال خوب به انجام رسانیده باشید اینک نیز در حال تربیت کودک خود در موقعیت مطلوب هستید

کودکان محتاج راهنمایی هستند.همچنان که شیرخوار و کودک بزرگ تر می شود محتاج آموزش راه رفتن درست، صحبت کردن و گاه اصلاح می گردد تا بتواند راه و رسم زندگی را فراگیرد. اگر پایه و اساس احساس امنیت در شیرخوارگی ریخته شود و اگر والدین را افرادی مهربان، مؤدب و احترام کننده به دیگران ببیند، خودش هم همین کار را خواهد کرد ؛ زیرا تمایل دارد که والدین از او راضی باشند. از طرفی باید توجه داشته باشیم که او کودک است و در حال رشد ؛ ناتوانی های زیادی دارد ، درک او محدود است و تجربه ای نیز نیندوخته. لذا نباید انتظارمان خارج از توان و درجه رشد و تکامل او باشد ولازم است او را به خاطر بی تجربه بودنش راهنمایی کنیم. باید بفهمیم که چه وقت نمی فهمد و مشکل دارد و چه طور با او حرف بزنیم که درک کند. ممکن است بارها لازم باشد که تکرار کنیم و تذکر بدهیم. همیشه باید از خود سؤال کنیم که چه می خواهیم بکنیم؟ و حس کنیم چگونه می خواهیم این کار را انجام دهیم. وقتی راه صحیحی را انتخاب کردیم نباید یکباره تغییر جهت بدهیم . باید طوری عمل کنیم که او نیز دچار مشکل نشود. کودکان از شیرخوارگی به بعد نیاز به راهنمایی توأم با محبت دارند. به این معنی که بفهمند ظرفیت و توان آنها را در نظر داریم ، تحقیرشان نمی کنیم و ، آبرویشان را نمی بریم و با مهربانی آنها را راهنمایی می کنیم.

الیزابت هورمن در مورد نیازهای کودکان نوپا چنین می نویسد:” ما فکر می کنیم که همه کودکان با مشاهده جلوه های انسانیت ؛ غمخواربودن و دوستی ، شفقت و احترام به دیگران و … را می آموزند. ولی همیشه این طور نیست . باید به آنها یاد داد، باید حرف زد. نمی توان انتظار داشت که با نگاه به ما یاد بگیرند. از طرفی چنانچه اشتباه کردند باید به درستی راهنمایی شوند. باید رفتار قابل قبول را به آنها تفهیم کنیم، انتظاراتی را که از آنها داریم به شکلی که قابل دسترسی باشند معین کنیم و هر زمان که اشتباه کردند جلو آنها را بگیریم، باید در نظر داشت همه اینها اقدام های لازم تربیتی هستند.”

گاهی باید جلو آنها را بگیریم. باید هشیار باشیم که به کسی آزار نرسانند، لوازم دیگران را برندارند، به آنچه در اختیار دارند صدمه نزنند. باید تفاوت رفتار طبیعی کودک نوپا و کودکان کم سن و سال را از رفتاری که حاکی از شلوغ کاری و از هم گسیختگی و غیرقابل کنترل بودن است، جدا کنیم. راهنمایی کردن یک کودک برای این که او را از یک راه اشتباه منصرف کنیم کارآسانی نیست و این وظیفه ماست که وقت بگذاریم و با صحبت و رفتار خاص ، فکر یا راه او را اصلاح کنیم. ما به عنوان والدین، بهتر از دیگران فرزندمان را می شناسیم و می دانیم او لوس است و کارش درست یا غلط است. زیرا به او مهر ورزیده ایم و به شایستگی احترام کرده ایم . پس ما برای تربیت او و گذرانیدن او از مراحل مختلف و یاد دادن درست و غلط ، قوانین و ایجاد شخصیت، تواناتر از دیگران هستیم.

راهنمایی کردن توأم با دلسوزی و مهربانی، قدم مهمی از مراقبت کودکان به حساب می آید و به آنها کمک می کند که نسبت به افراد خانواده و جامعه مهربان بوده و افرادی قابل احترام و دوست داشتنی باشند.

تغذیه با شیر مادر اهمیت فراوانی دارد و آثار دائمی آن برای همه عمر باقی است. این آموزش ها نیز مثل تغذیه با شیر مادر منافع متعددی دارند که برای همه عمر با فرزند ما همراه خواهند بود.

تربیت راهنمایی توأم با محبت است که از طرف والدین نسبت به کودک اعمال می شود. در این فرآیند کودک یاد می گیرد که اعمال و رفتار صحیح را به دلایل واقعی و صحیح انجام دهد و به کودک کمک می شود که به فردی قابل اعتماد، خوش قلب و مهربان تبدیل شده ، بتواند با اعتماد به نفس به زندگی وارد گردد و در کارش موفق باشد.

دکتر کمپبل توضیح می دهد که رفع نیازهای عاطفی کودک نقش حیاتی در تربیت او دارد. او می گوید:” برآوردن نیازهای عاطفی یک کودک و تربیت کردن توام با محبت( یعنی صحبت کردن و توضیح دادن این که چرا بله و چرا نه) منجر به ایجاد پیوند عاطفی توام با مهر و محبت قوی و سالمی بین کودک و والدین می شود. لذا هرگاه مسئله ای برای کودک پیش آید والدین بایستی فکرکنند که کجا اشتباه کرده اند؟ چرا کودک متوجه نشده ؟ و همین جا و قبل از هر کار دیگری آن را اصلاح کنند. شاید کودک درست نفهمیده است، باید وقت گذاشت و همراه با محبت، مسئله را برای او بازگو کرد و توضیح داد. باید توضیح داد که مثلاً چرا نباید این کار را بکنی. او می فهمد و درک می کند. اگر درک نکرد باید وقت گذاشت تا بفهمد .

” اما در مورد این که تنبیه در کجای این تعریف قرار می گیرد، این محقق می افزاید:” تربیت یعنی آموختن به کودک که چه راهی را برود و چه کاری بکند. تنبیه فقط یک جزء از تربیت است. هر چه کودکی بهتر تربیت شود و بهتر آموزش ببیند و با مقررات و رفتارهای صحیح بیشتر آشنا شود، تنبیه کمتری لازم می شود و این که یک کودک چقدر تربیت پذیر باشد، در درجه اول بستگی به این دارد که احساس کند چقدر مورد محبت قرار دارد و چقدر به عنوان یک انسان و عضو خانواده، او را به حساب می آورند. اگر کودک نداند که مادر دوستش دارد ، در مقابل تنبیه طغیان می کند ولی وقتی بداند دوستش دارند، می داند که او را می خواهند. بنابراین بزرگترین وظیفه ما این است که کاری کنیم که فرزندمان احساس کند دوستش داریم و به او احترام می­گذاریم.”

در مجموع باید پذیرفت که تربیت واقعی را با تنبیه اشتباه نگیریم. تنبیه کردن باعث می شود که کودک کاری را متوقف کند، اما به احساسی که در پس این عمل نهفته است نگاه نمی کند و منجر به فراموش شدن درون کودک می شود. وقتی به کودک نگویید چرا با او صحبت نمی کنید ، نمی فهمد چه اتفاقی افتاده است . کودکی که رفتارش موجب تنبیه او شده به راحتی ، ولی به طور گول زننده کنترل می شود. رفتارش رفتاری به ظاهر مطیعانه است اما ممکن است از روی میل نباشد و اعتماد به نفس نیز نداشته باشد. ممکن است در ظاهر آرام و مطیع باشد ولی در درون ملتهب و مضطرب باشد. چنین کودکی به زودی طغیان می کند و افسار گسیخته خواهد شد.

سیدمحمودبحرالعلوم میردامادى

اشاره: اهمیت وحدت میان مسلمانان بر هیچ کس پوشیده نیست و برهمگان لازم است که با تاکید بر نقاط اشتراک اهل اسلام، بر پیوند و برادرى میان شیعه و اهل سنت را بیش ازپیش مستحکم نمایند. در مقاله حاضر ضمن معرفى امام مهدى، علیه السلام، به عنوان محورى که همه مسلمانان مى توانند با تکیه برآن به همدلى و مودت

دست یابند، ازهمه پیروان دین محمد،صلى الله علیه وآله، خواسته شده که بارجوع به منابع اصیل خود بیش ازپیش به موضوع مهدویت توجه نمایند.
روایت مى فرماید:
هل الدین الا الحب و البغض. (۱)
آیا ایمان غیر از دوستى خدا و اولیا اوو دشمنى با دشمنان ایشان است؟
پاسخ این است که:
الدین هو الحب و الحب هوالدین. (۲)
حقیقت دین دوستى خدا و اولیا اوست.
دوستى خدا و اولیا او حقیقت دین است. انسان محب، در طریق محبت محبوب پیروى از کتاب تکوین «آفرینش » و کتاب تشریع «قرآن کریم » مى نماید. قانون محبت درسراسر عالم وجود حکمفرماست وهمه موجودات با نظم خاص و ارتباطو تاثیرپذیرى نسبت به یکدیگر،گوش به فرمان خالق، تسبیح گو ومحب اویند.
یسبح لله ما فى السموات والارض … (۳)
قرآن کریم که خود نسخه محبت و سعادت است، انسان را به هماهنگى با کتاب آفرینش فراخوانده و به محبت الله و اولیاء اودعوت مى نماید.

موجبات محبت       

موجبات محبت فراوان است، و مابه خواست خداوند متعال درگفتارهاى آینده به بررسى      آنهامى پردازیم. نفع رسانى محبوب به محب، یکى از موجبات محبت است.
قرآن کریم مى فرماید:
فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ماینفع الناس فیمکث فى الارض. (۴)
اما کف (و خاشاک روى آب) نابود گرددولى آنچه براى مردم سودمند است درزمین پایدار بماند.
زبد، کف و خاشاک که خود فاقدکمال است چگونه مى تواند به جامعه بشرى نفع رسان باشد؟
کور چگونه مى تواند عصا کش کور دیگر بشود، خودش درهوى خواهى و علو طلبى مانده،ادعاى خلیفه اللهى، مرشدیت خلق مى کند.
خاشاکهاى تاریخ، سلاطین جور،حکام ستمگر، از خوبیها چه داشتندکه بتوانند عطا کنند و سودببخشند!؟
اما آب ; اول; طهور است، پاک وپاک کننده، چه هنرى از این بالاتر؟محیط زیست را از آلودگى پاک مى کند، به جنگ میکروبها و آفتهامى رود، هوا را طراوت و طهارت مى دهد و حیات بخشى دارد، حیات هر ذى حیاتى از آب است، پس آب به دلیل نفع رسانى اش باقى مى ماند ومحبوب حیات داران عالم است.
علما و دانشمندان ربانى،مجاهدان و شهیدان الهى که بعد ازپیشوایان معصوم، علیهم السلام،نقش آب را در طهارت بخشى و حیات دهى در جامعه انسانى دارند، محبوب انسانها و باقى به بقاء حق وجاویدانند.
على، علیه السلام، مى فرماید:
… العلماء باقون ما بقى الدهر (۵)
دانشمندان پایدار و جاویدان اندچندانکه روزگار به جا است.
قرآن مى فرماید:
و لا تقولوا لمن یقتل فى سبیل الله امواتا بل احیاء و لکن لاتشعرون. (۶)
خورشید هم نفع رسان است
چگونه راه را از چاه تشخیص مى دهید، به چه وسیله؟ اگر نور نباشدچطور؟
الله نورالسموات و الارض. (۷)
خداوند راه و چاه را به شما نمایانده و همگان را به پیمودن صراط مستقیم امر فرموده است.
نور او به وسیله عقل «حجت درون » و پیامبر، صلى الله علیه وآله، و ائمه، علیهم السلام، «حجج برون »به انسان مى رسد.
پس هادى بالذات و اول اوست،نفع رسانى اش براى همه لایقان عالم است، و لذا محبوب هدایت یافتگان وروشن ضمیران است.
رسول اکرم، صلى الله علیه وآله،خورشید آشکار هدایت که بایدها ونبایدها را از طرف خداوند براى مردم بیان داشت، صراط مستقیم وطریق ظلمت را معین نمود وصحراى خشک و خزان زده فکر واندیشه بشر را با باران رحمت آیات و آب حیات مواعظ و روایات، زندگى دوباره و جان تازه بخشید، نیزمحبوب زنده دلان و پاک سیرتان است.
پیامبرى که بیشتر از همه انبیادر راه بیدارى مردم و سعادت جامعه بشرى، رنج و شکنجه دید وبراى رضاى محبوبش صبر واستقامت را پیشه ساخت.

حب شى مستلزم حب آثار شى است     


انسان محب، خدا را براى نعم،خاصه نعمت هدایتش دوست مى دارد و پیامبر را به خاطر خدا و به جهت نفع رسانى، طهارت بخشى ونور فشانى اش محبت مى ورزد.
سؤال این است: آیا آنکه در نفع رسانى و حیات بخشى به جامعه بشرى، کمالات و فضایل انسانى،نفس ( خود) رسول الله،صلى الله علیه وآله، است، از محبت محبان مستثنى است!؟
راستى آیا کسى مى تواند، پیامبررا دوست داشته باشد، ولى قلبش خالى از محبت على، علیه السلام،باشد؟
اینچنین کسى در دوستى اش دروغگو و کاذب است، زیرا روح وجان نبى و ولى، طبق آیه شریفه مباهله (۸) و روایات منقول از فریقین متحد و دوستى هر کدام، مستلزم دوستى دیگرى است.
شما را به خدا حدیث منقول ازفریقین «کتاب الله و عترتى » چه مى گوید؟
کتاب الله یعنى کتاب خدا ، عترتى یعنى عترت من پیامبر، آیا کسى مى تواند خدا را دوست داشته باشدولى با کتابش بیگانه و مخالف باشد،ادعاى دوستى با رسول الله،صلى الله علیه وآله، بکند و دوستى عترتش را نادیده بگیرد؟
دوستى عترت چگونه تحقق مى یابد؟ آیا مقدم داشتن مفضول برفاضل، خانه نشین نمودن «من عنده علم الکتاب » (۹) و شمشیر کشیدن براعلم امت و استاد فرشته و ملک،دوستى عترت، علیهم السلام ، محسوب مى شود؟
مگر حب پیامبر مستلزم حب آثارو وابستگان آن حضرت، نیست؟
پس چرا آثار و احادیث حیات بخش پیامبر، صلى الله علیه وآله، محوگردید، و بیان و نشر آن ممنوع اعلام شد؟
چرا هر چه در تاریخ اسلام مى نگریم کمتر دوستى و دوست نسبت به خاندان عصمت ، علیهم السلام ، پیدا مى کنیم و بیشترین صفحات تاریخ را ستم در حق اهل البیت، علیهم السلام، پر کرده است؟
مسلمانان این زمان باید پاسخگو باشند که چرا با یگانه وارث پیامبر، صلى الله علیه وآله ، حضرت مهدى، علیه السلام ، بیگانه اند و نسبت به یاداو و اهداف مقدسش بى تفاوت؟
مگر اهل سنت به وجود و قیام وظهور حضرت مهدى، علیه السلام،بى عقیده اند!؟
مگر احادیث حضرت مهدى،علیه السلام، را بسیارى از صحابه;مثل عثمان بن عفوان، طلحه بن عبیدالله، عبدالرحمن بن عوف،ابوهریره، عبدالله بن عمر، انس بن مالک و… نقل نکرده و در کتابهاى اهل سنن مثل ابوداود ترمذى، ابن ماجه ومسانیدى مثل مسند احمد و… گزارش این موضوع مقدس ثبت نشده است!؟     چرا ائمه جمعه و خطباى مسجدالحرام و مسجدالنبى،صلى الله علیه وآله، درباره این موضوع سرنوشت ساز سخن نمى گویند و با بیان احادیث المهدى،علیه السلام، از کتب خودشان، قلوب مسلمین را در برابر تهاجم دشمنان اسلام تسکین نمى دهند؟ مگر شما نباید دوستدار عترت باشید؟ و مگرحضرت مهدى، علیه السلام، از عترت رسول الله، صلى الله علیه وآله،نیست!؟
آیا سنت رسول خدا،صلى الله علیه وآله، دوستى به عترت را درس نمى دهد!؟
آیا ابن تیمیه در کتاب فتاوایش (۱۰) و دیگر بزرگان اهل سنت احادیث قیام و ظهور حضرت مهدى،علیه السلام، را متواتر و غیر قابل انکار معرفى نکرده اند!؟

مگر ابو نعیم، صاحب کتاب «اخبارالمهدى » و ابن حجر هیثمى،صاحب کتاب «القول المختصر فى علامات المهدى المنتظر» از علماى شما نیستند!؟ مگر «رابطه عالم الاسلامى » حجاز در جواب سؤال «ابومحمد کنیایى » مساله قیام و ظهور حضرت مهدى، علیه السلام،را از اخبار متواتر معرفى نکرده است!؟ (۱۱)
به چه علت اگر شیعه اى محبت قلبى خودش را نسبت به عترت و (بقیه عترت)، بقیه الله «حضرت مهدى، علیه السلام » بروز دهد و در فضاى پرمعنویت مسجدالحرام و مسجدالنبى صبح جمعه اى به یاد آن یگانه مصلح بشریت اظهار مودت کند و دعاى فرج آن حضرت را که فرج و گشایش مؤمنین و آزادى مسلمین از اسارت کفار و مستکبرین است، بخواند،مشرک خوانده مى شود و تحت محاکمه قرار مى گیرد؟
راستى سرزنش کنندگان شیعه،حدیث شریف نبوى «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه » (۱۲) را چه پاسخ مى دهند؟
حدیث مذکور منقول از فریقین است، و مدلولش این است که در هرزمانى باید امام و رهبرى وجودداشته باشد، بنابراین امام و پیشواى زمان ما چه کسى است؟
شما را به خدا از بحث فرار نکنید ومجادله به غیر علم ننمایید، امامى که عدم شناختنش، کفر به حساب بیاید، یعنى افراد بى معرفت در حق او درصف کفار و مشرکین قرار گیرند، آیامى تواند حاکم غیر معصوم باشد؟
ما قائل به امامت آن آقایى هستیم که سنتش سنت نبوى است، و انبیا ظهورش را بشارت داده و حکومتش را مظهر قسط و عدل و آیینه ایزدنما معرفى کرده اند.

محور محبتها برادرى و اخوت مسلمین باید براساس محور محبت خداوند و اولیا اوباشد، در تفسیر آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» (۱۳) مفسران شیعه و اهل سنت روایاتى نقل کرده اند مبنى براینکه «حبل الله » حضرت على،علیه السلام، است. (۱۴)

نقش محبت در زندگی خانوادگی

85,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مهرورزی
  • مقاله نقش محبت و مهرورزی در پیشرفت جامعه
  • مقاله محبت از دیدگاه اسلام
  • مقاله تأثیر موسیقی در کاهش اضطراب
  • مقاله خانواده و نقش آن در ابراز محبت و مهرورزی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.