مقاله کلاهبرداری اینترنتی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی که امروزه از کلاهبرداری های سنتی پیشی گرفته است به یک معضل بزرگ وپیچیده برای جوامع بشری تبدیل شده است به حدی که با قوانین سنتی نمی توان جوابگوی برخورد با مجرمانی بود که بصورت شبه و ناشناخته اقدام به کلاهبرداری می کنند.

جالب تر اینکه برای مجرمین اینترنتی نمی توان حد مرز مشخص تعریف کرد ضمن اینکه قوانین هر کشور در قلمرو ارضی آن کشور قابل اجرا است و برای خارج از کشور مشکلاتی را درپی دارد.

خلا قوانین موجود نیز باعث شده تا کلاهبرداران اینترنتی عرصه را برای خود باز تر ببینند و با سوء استفاده از این وضعیت بیشتر مرتکب کلاهبرداری وجرم های اینتنرنتی شوند.

امروز دنیا به فکر چاره افتاده و با یک اجماع قوانینی را برای حل این معضل پیش بینی کرده است

اما تکنولوژی اطلاعات در زندگی بشر چنان گسترده شده و سرعت یافته است که تمام جنبه‎های آن را تحت تأثیر قرار داده است.

تجارت نوین و پیشرفت فن‎آوری اطلاعات این مکان را به تاجران ، شرکت‎ها و بخش صنعت می‎دهد که جریان امور خود را تسهیل کنند و بر توانی‎ها و مهارت‎هایشان افزوده شود.

ولی با وجود این همه مزایا ، تکنولوژی اطلاعات ، عرصه را برای بزهکاران بازکرده و با ناشناس ماندن و صرف هزینه و وقت کمتر اعمال مجرمانه خود را انجام می‎دهند.

آری در محیط وب و اینترنت ، بزهکاران با حجابی افسونگر و بصورت ناشناس وارد این فضای مجازی می‎شوند در نتیجه نه تنها به مصرف کنندگان و سرمایه‎گذاران ضرر می‎رسانند بلکه اعتماد مصرف کنندگان را به تجارت الکترونیک و فن‎آوری اطلاعات تضعیف می‎کنند .

بزه‎هایی همچون تجاوز به حریم خصوصی افراد ، ترویج مطالب غیر قانونی یا زیان‎آور و همچنین کلاهبرداری اینترنتی ، سرقت هویت ، محیط این فضای مجازی را ناامن کرده است . بنابراین دولت برای مقابله با این بزه‎ها باید دست به کار شود .

سؤال این است که آیا قوانین سنتی ، جوابگوی حل معضلات و بزه‎های موجود در این محیط می‎باشند یا اینکه می‎بایست قوانین جدیدی و ساز و کارهای جدیدی تهیه و وضع شوند.

یکی از بزه‎های اینترنتی ، کلاهبرداری اینترنتیاست ، آیا قوانین راجع به کلاهبرداری سنتی ، توان پوشش دادن کلاهبرداری اینترنتی را دارد یا نه .

مقایسه بین کلاهبرداری سنتی و کلاهبرداری اینترنتی و راه کارهای نوین و تهیه قوانین راجع به تجارت الکترونیکی موضوع روز جامعه امروز است لذا تعریف این دو مقوله از منظر حقوقی برای اشنایی مخاطبین الزامی است.

 

computer-thief_zero_one_facebook_social_networking

تعریف کلاهبرداری سنتی :

ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری در حال حاضر عنصر قانونی جرم کلاهبرداری محسوب می‎شود : « هر کس از راه حیله و تقلب ، مردم را به وجود شرکت‎ها یا تجارت‎ها یا کارخانه‎ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش‎آمدهای غیر واقع بترساند یا اسم و عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب … » .

بنابراین در این ماده ، جرم کلاهبرداری تعریف نشده است و فقط به ذکر مصادیق بسنده شده است ولی با توجه به مصادیق ذکر شده و رعایت اصل جامع مانع بودن تعریف ، جرم کلاهبرداری را می‎توان اینگونه تعریف کرد :

« کلاهبرداری عبارتست از بردن مال غیر ، از طریق توسل توأم با سؤء نیت به وسایل یا عملیات متقلبانه »

تعریف اینترنت :

اینترنت را مجموعه‎ای از شبکه‎ها گویند و از طریق آن شبکه‎های مختلف رایانه‎ای توسط سخت‎افزار و نرم‎افزارهای مربوطه و با قراردادهای ارتباطی یکسان به یکدیگر متصل شده و با اختصاص آدرس‎های الکترونیکی خاص هر یک از آنان می توانند به صورت متن ، صدا ، تصویر و حتی فیلم تبادل اطلاعات کنند .

بنابراین اینترنت ، موجب دسترسی آسان و سریع به حجم عظیمی از اطلاعات در کوتاهترین زمان گردیده و هر روز در حال گسترش و توسعه می‎باشد بطوری که امروزه بصورت اشعه‎ای نور خود را بر پنج قاره جهان افکنده و دنیای شگفت‎انگیزی را بوجود آورده است که با ورود در آن می‎توانید مطالب فراوانی در مورد ماهیت شبکه‎ها و پایگاه‎ها آموخته و علاوه بر آن می‎توانید به تمامی موضوعات موجود و قابل بررسی در جهان دست یابید .

سال واقعی پیدایش اینترنت را سال ۱۹۸۳ می‎دانند چرا که در این سال تغییرات مهمی در کنترل شبکه‎ها صورت گرفت و بسیاری از شبکه‎ها از جمله شبکه‎های اروپا و ژاپن ، توسط دروازه‎هایی به آرپانت وصل شدند .

در سال ۱۹۹۰ آرپانت منحل شد و وظائف آن به ساختار گسترده‎تری بنام اینترنت محول شده و به دنبال آن ممنوعیت جابجایی پیام‎های تجارتی نیز برداشته شد و با تبدیل سیستم عامل « یونیکس » و دیگر برنامه‎های کاربردی علمی به « واسط‎های تحت ویندوز » استفاده از اینترنت برای عموم راحت شده و اینترنت کنونی بوجود آمد .

کلاهبرداری اینترنت :

کلاهبرداری اینترنتی یکی از جرائم یقه سفیدهاست که با توسعه اینترنت و ارتباطات اینترنتی گسترش یافته است ، منظور از کلاهبرداری اینترنتی هرگونه کلاهبرداری است که بوسیله برنامه‎های کامپیوتری و رایانه‎ای یا ارتباطات شبکه اینترنتی صورت می‎گیرد مثلاً از طریق سایت‎های web ، پست الکترونیکی ( E-mail ) یا اتاق‎های گفتگو ( chat rooms ) .

در واقع کلاهبرداری اینترنتی به هر نوع طرح متقلبانه‎ای گفته می‎شود که یک یا چند بخش از اینترنت را به کار می‎گیرد تا درخواست‎های متقلبانه‎ای را به منظور انجام معاملات جعلی و بردن اموال ، با قربانیان احتمالی مطرح می‎سازد . پس می‎بینیم که کلاهبرداری اینترنتی از زمانی رواج پیدا کرد که محیط مجازی مثل محیط اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت و تقریباً حدود ده دهه است که رواج پیدا کرده است .

اولین قانون راجع به جرائم اینترنتی در سال ۱۹۸۴ در آمریکا به تصویب رسید و در سال‎های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۶ این قانون اصلاح گردید.

حال ممکن است سؤال شود که آیا کلاهبرداری اینترنتی همان کلاهبرداری کامپیوتری است یا خیر ؟ باید گفت که قبل از به وجود آمدن اینترنت ، کامپیوتر وجود داشته و کامپیوتر دارای مفهومی قدیمی‎تر است .

کلاهبرداری کامپیوتر قبل از بوجود آمدن اینترنت وجود داشته ولی بعد از اینکه اینترنت بوجود آمده و محیط مجازی « yberspace » بوجود آمد کم‏‎کم اصطلاح کلاهبرداری کامپیوتر به کلاهبرداری اینترنت تغییر پیدا کرد بطوری که کلاهبرداری‎های کامپیوتری همان کلاهبرداری اینترنتی می‎باشد و این دو اصطلاح به جای همدیگر به کار می‎روند .

البته بعضی‎ها اشکال کرده‎اند و گفته‎اند کلاهبرداری کامپیوتری مفهومی اعم از کلاهبرداری اینترنتی است .

از مطالبی که گفته شد به این نتیجه می‎رسیم که کلاهبرداری اینترنتی با کلاهبرداری سنتی متفاوتند .

بنابر این ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری نمی‎تواند مستند کلاهبرداری اینترنتی قرار بگیرد و در اینجا خلاقانونی وجود دارد و قانونگذار ما باید این خلا را پر کند و استفاده از کارشناسان صاحب‎نظر در علوم ارتباطات اینترنتی و حقوقدانان برجسته می‎تواند مجموعه قوانین مناسبی را تدوین نماید .

امروز نظام قضایی ما با این مساله دست به گریبان است زیرا قوانین عموماً در قبال مسائل فیزیکی و حقایق عینی و ملموس قابل اجراست در حالی که اطلاع‎رسانی در قلمرو مسائل غیرمادی و غیرملموس قرار دارد .

قوانین معمولاً توسط حکومت‎ها وضع می‎شوند و در قلمروهای ارضی به اجرا در می‎آیند در حالی که اطلاع‎رسانی و محیط مجازی ( cybers pace ) نه مرزی می‎شناسد نه قلمرو و جغرافیایی .

توسعه اقتصاد اطلاع‎رسانی و جامعه اطلاع‎رسانی ، نظام قضایی را به چالش‎ می‎طلبد تا قوانین حقوقی و شیوه نظارت بر اجرای آن و نیز اعمال مجازات لازم را تدارک و تدوین کند .

یکی ازمسایلی که قانونگذارما باید مدنظر قراردهد توجه به توسعه تکنولوژی‎های نوین که مرزی نمی‎شناسند و قوانین ملی دیگر نمی‎توانند کارایی لازم را از خود نشان دهند .

پیشگیری و مقابله مؤثر با جرائم رایانه‎ای مستلزم شرایط خاصی می‎باشد که عبارتند از:

الف ـ دسترسی به فن‎آوری‎های بازدارنده که این کار مستلزم یک محیط نظارتی متناسب است .

ب ـ آگاهی از خطرات بالقوه امنیتی و روش‎های مقابله با آنها .

ج ـ وجود موازینی برای قانونگذاری ماهوی و شکلی با ملاحظه فعالیت‎های کیفری داخلی و بین‎المللی .

د ـ وجود پرسنل آموزش دیده و مجهز کافی در میان مجریان قانون .

هـ ـ همکاری مناسب میان تمام عوامل دخیل شامل کاربران و مصرف کنندگان بخش صنعت، مراکز انتظامی و حفاظت اطلاعات . این کار برای پی‎جویی جرائم اینترنتی و حفظ امنیت عمومی ضروری است .

بنابراین بخش صنعت باید در چارچوب وظایف و ضوابط مشخص عمل کند.

دولت‎ها باید بدانند که نیازهای مجریان قانون ممکن است موانعی در بخش صنعت به وجود آورد لذا باید با اقدامات مناسب سعی در به حداقل رساندن این موانع کنند.

در عین حال، بخش صنعت هم باید در فرآیندهای تجارتی خود ملاحظات مربوط به امنیت عمومی را در نظر بگیرد.

انسان ها رفاه و آسایش فراهم کرده شاید حتی بیش از آن تهدید و خطر های مختلفی برای آنها به ارمغان آورده باشد. امروزه با گسترش کارت های الکترونیک و فرایندهای کسب و کار الکترونیک در ایران، شیوه های جدیدی از کلاهبرداری الکترونیکی نیز در میان افراد سودجو و بزهکار رایج شده است. سرقت رمز کارت های بانکی و دستکاری در حساب های بانکی از طریق اینترنت و تلفن همراه و اخاذی از شهروندان با شیوه های فریبنده از این جمله است. یکی از روش های بسیار رایج در کلاهبرداری های اینترنتی، ارسال ای میل هایی تحت عنوان برنده شدن در قرعه کشی شرکت های معروف و تلاش برای دریافت مبالغی جهت ترخیص جایزه یا اعزام فرد به کشوری خارجی برای دریافت جایزه مذکور است. در برخی موارد نیز ارسال کننده ای میل خود را بازمانده یک ثروتمند آفریقایی معرفی کرده و خواستار تقسیم میراث کلان خود با شما می شود. در انتهای ماجرا نیز او بعد از کلی رد و بدل کردن ای میل و ارسال دعوتنامه و حتی بلیت هواپیما، خواستار دریافت مبلغی به عناوین مختلف شده و از همین مرحله است که درصورت گول زدن قربانی، دیگر اثری از او یافت نمی شود. تبلیغات این روزهای بانک مرکزی برای آموزش نحوه حفاظت از رمز کارت بانکی و اطلاعیه چندی پیش پلیس در مورد جرایم رایانه ای و اینترنتی را نیز می توان در همین زمره تلقی کرد.همچنین آن طور که نوکیا در ایران خبر داده. تعدادی از کاربران ایرانی نیز در معرض کلاهبرداری الکترونیک قرار گرفته اند. به همین جهت این برند تلفن همراه نسبت به سوءاستفاده و اخاذی از مصرف کنندگان تحت نام این شرکت در ایران هشدار داده است. به تازگی پیغامی ظاهرا از طرف نوکیا به مصرف کنندگان ایرانی فرستاده می شود با این مضمون که «شما برنده مقادیر زیادی دلار/پوند/یورو شده اید و برای دریافت آن می بایست شماره حساب بانکی خود را در اختیار ما قرار دهید.» نوکیا ضمن رد ادعای اینگونه پیغام ها که اخیرا در قالب برنامه های بخت آزمایی و تبلیغاتی به ظاهر مربوط به نوکیا از طریق ای میل یا sms ارسال می شوند، گفته که این شرکت هیچ گونه برنامه تبلیغاتی مشابهی را تاکنون آغاز نکرده و هرگونه ارتباطی را با فرستنده این پیام ها رد می کند. به نظر می رسد بهترین عکس العمل در برابر چنین پیام های مشکوکی این است که درصورت دریافت چنین پیام هایی به آنها جواب نداده و آنها را نیز برای دیگران نفرستید چراکه با پاسخ به این پیام ها و فرستادن اطلاعات درخواستی ممکن است اطلاعات شما مورد سوءاستفاده قرار گیرد. بهترین اقدام، حذف آنها از میان پیغام هایتان و عدم پاسخ دهی به آنهاست. ضمنا کاربران ایرانی درصورت دریافت چنین پیام هایی می توانند مراتب را به مراجع ذی ربط قانونی اطلاع دهند. با توجه به تصویب و ابلاغ قانون مبارزه با جرایم رایانه ای و اینترنتی، می توان متخلفین را تحت پیگرد قانونی قرار داد.

جهت جستجو سریع موضوع مقاله ، پرسشنامه ، پاورپوینت و گزارش کارآموزی می توانید از قسمت بالا سمت راست جستجو پیشرفته اقدام نمایید.

همچنین جهت سفارش تایپ ، تبدیل فایل پی دی اف (Pdf) به ورد (Word) ، ساخت پاورپوینت ، ویرایش پایان نامه و مقاله با ما در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کلاهبرداری
  • مقاله کلاهبرداری رایانه ای
  • برچسب ها : , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.