مقاله گذرگاه شیدایی (شهید و شهادت)


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله گذرگاه شیدایی (شهید و شهادت) مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۹  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله گذرگاه شیدایی (شهید و شهادت) نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه: (شهید و شهادت)   ۱
پیام و فرهنگ شهادت   ۲
مبانی فقهی عملیات شهادتطلبانه   ۳
ماهیت عملیات استشهادی   ۴
عملیات استشهادی یا انتحاری؟!   ۴
ترویج و تبلیغ فرهنگ شهادت   ۵
فرهنگ ایثار و شهادت در فضای کالبدی شهرها   ۶
شهید و شهادت از دید شهیدمطهری   ۷
وصیت‌نامه‌ی چند شهید اصفهانی:   ۹
شهادت و شهید   ۱۱
ارزش شهادت   ۱۲
شهید و شهادت در روایات   ۱۳
پاداش عمل شهید   ۱۵
فهرست منابع:   ۱۶

فهرست منابع:

کتاب:

-ایثار و شهادت در مکتب امام‌خمینی/ ناشر:مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی/ انتشارات عروج-۱۳۷۵

-دومین کنگره فرهنگ و ادبیات شهادت/ ناشر: اداره کل فرهنگی و هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران/ انتشارات: شاهد۱۳۸۳

-اسوه‌های شهادت در اصفهان/ ناشر: واحد فرهنگی بنیاد شهید اصفهان/ انتشارات واحد فرهنگی بنیاد شهید مرکز۱۳۶۱

مقدمه: (شهید و شهادت)

شهادت ازجمله مفاهیم والایی است که ویژه‌ی قیام‌ها و انقلاب‌های مکتبی و الهی است. انقلاب ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده، بلکه با بهره‌گیری از فرهنگ غنی و متعالی اسلام، شهادت را که می‌رفت به دست فراموشی سپرده شود، روح و حیاتی تازه بخشید.

نباید از نظر دور داشت که در جامعه‌ی ما استمرار فرهنگ شهادت، ریشه در سوگواری‌های منبعث از قیام عاشورا داشته و امیال آن به دست مصلحان دین، با غبارروبی از چهره‌ی تابناک قهرمانان صحنه‌ی کربلا، صورت گرفته است. اگر سنت روضه‌خوانی و مراسم سوگواری نبود، شاید هرگز خاطره‌ای از حماسه‌ی حسینی باقی نمی‌ماند و لذا هرگز نمونه‌ای عینی و مجسم از شهید و شهادت که به مدد آن بتوان پای در میدان جهاد نهاد و پایمردی و جان‌فشانی کرد در دست نبود.

شهادت در این قاموس فدا کردن جان خویش در راه ارزش‌های الهی و دست‌یابی به حیاتی ابدی است. برای همین اگر کسی فاقد مایه های معنوی باشد، شهادت‌طلبی او معنایی نخواهد داشت. این خداباوری و معاداندیشی است که به شهادت معنا می‌دهد و از آن‌جا که در این نوع جهان‌بینی، شهید به حیاتی والاتر و لایزال دست می‌یابد، جان‌نثاری‌اش معقول است وگرنه عاقلانه نیست که کسی برای دست‌یابی به رفاه و زندگی دنیایی خود یا دیگران، از جان خویش درگذرد. شهادت و شهادت‌طلبی، میوه‌ی شجره‌ی طیبه اعتقاد و به «احدی الحسنیین» است که یکی از دو پیروزی را برای مجاهدان در راه خدا نوید می‌دهد.

در نزد امام دفتر فیض شهادت، پرونده‌ی مختومه‌ای نیست که خدمت به خانواده‌ی شهدا آخرین برگ آن باشد بلکه برای آن عارف واصل، فرهنگ شهادت چشمه‌ی پرفیضی است که فرزندان شهدا مظهر تراوش فیوضات آن محسوب می‌شوند و از این جهت می‌فرمایند:«چه افتخاری بالاتر از اینکه ما در تداوم انقلاب، ذخیره‌های عظیمی چون فرزندان محترم شهدا را داریم که حضورشان یادآور رشادت‌ها و فداکاری‌های رادمردانی است که به برکت خون‌های پاک آنان، انقلاب اسلامی بارور گردیده، آنان بار امانت پدران‌شان را که میراث عزت و افتخار است بخوبی بر دوش کشیده، با جدیت به تحصیل علم و کسب معرفت می‌پردازند. بنابراین بر دست‌اندرکاران و مسئولین کشور است که بیش از پیش به امور فرهنگی این عزیزان اهتمام نمایند، باشد که این شجره‌ی طیبه به بالندگی خود ادامه دهد و بشریت از ثمره‌ی بر برکت آن بهره‌مند گردد.»

پیام و فرهنگ شهادت

شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد. شناخت خود شهادت و پیام شهادت است. اگر خود حقیقت شهادت و پیام شهادت خوب شناخته بشود و تعریف بشود آن وقت، فرهنگ شهادت و ادبیات شهادت هم، قابل تعریف خواهد بود و قابل ارزیابی، برای این‌که به خطا نرویم و دچار انحراف و التقاط، در این زمینه نشویم، باید حقیقت و پیام شهادت را شناخت، گاهی هم در تقابل با شهادت است برای این‌که آن سوی جبهه‌ی حق هم کشتن و کشته شدن هست ولی آن‌جا مظهر و اوج باطل است و در مقابل شهادت.

ما اگر بخواهیم جامعه‌ی اسلامی داشته باشیم، اگر بخواهیم فرهنگ اسلامی داشته باشیم، دقیقاً باید به منابع فرهنگ اسلامی، به حقایق فرهنگ اسلام بازگردیم و یقیناً در آن صورت همه چیز در زندگی ما به صورت مثبت و نورانی دگرگون خواهد شد. الان جای تأسف است که بخش عظیمی از قلم‌ها، کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها و مقالات درست در جهت تخریب زیربناهای این فرهنگ فعالیت و حرکت می‌کند. بعضی از فیلم‌های سینمایی، بعضی از آثار به اصطلاح هنری را هنوز ما در جامعه‌ی خود شاهد هستیم که در حال عرضه‌ی اکران و یا احیاناً نمایش است که با روح، مکتب عاشورا و امام حسین در تضاد است.

برای ترویج فرهنگ شهادت، عطر شهادت در جایی می‌تواند فضا را معطر بکند که آن‌جا آکنده از تعفن و عفونت دنیا‌طلبی و تجمل‌پرستی و شهوت‌پرستی و قدرت‌پرستی و بت‌پرستی و انواع شرک‌ها و رذایل اخلاقی بنا شد و ما تا فضای جامعه‌مان را از موانع فرهنگ شهادت و از رذایل اخلاقی و از هر آن‌چه ظلمت است و مانع از تابیدن نور شهادت است پاک نکنیم، تلاش‌ها برای ترویج فرهنگ شهادت کمتر تأثیر می‌گذارد. از این رو اول برائت، حرکت در جهت تبری و پاکسازی و تهذیب نفس این که در قرآن هم «وَ یُزَکیهِم ویُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَهَ» آمده تا تزکیه نباشد، تا دل مصفا به صفای معنویت نباشد تا آثار ظلمت از صفحه‌ی دل زدوده نشود، نور الهی در آن نمی‌تابد.

مبانی فقهی عملیات شهادت‌طلبانه

فرهنگ ایثار و شهادت از ویژگی‌های ادیان الهی به ویژه دین اسلام است. اساساً ایثار و فداکاری و ازخودگذشتگی فقط در منطق ادیان الهی مفاد و مفهوم پیدا می‌کند. مکتبی که جهان را منحصر به عالم طبیعت می‌داند و عالم غیب و حساب و کتاب و قیامت را انکار می‌کند، دلیلی برای فراخواندن پیروان خود به ایثار و از خودگذشتگی ندارد. هیچ مکتب مادی نمی‌تواند پیروان خود را بدون هیچ‌گونه انتظار متقابل به فداکاری دعوت کند؛ زیرا، تنها معیار و میزان «نفع خویش» است و بس. استقبال از شهادت که اوج ایثار و فداکاری و از جان گذشتن است تنها از انسانی سر می‌زند که به عالم غیب و آخرت معتقد باشد.

اسلام به عنوان آخرین دین که هم جهانی است و هم ابدی، برای حفظ موجودیت خود و رسیدن به مقاصد عالی به اهرم‌ها و عواملی نیاز دارد. از آن‌جا که، جریان تقابل حق و باطل، جریانی ازلی و ابدی است و جهان، هیچ‌گاه از این دو جنبه خالی نبوده است و نخواهد بود، هرچند در نهایت جبهه‌ی حق پیروز خواهد شد. طبعاً بقای جبهه‌ی حق، به خصوص دینی که بخواهد در عالم فراگیر شود و ابدی و همیشگی نیز باشد و عرصه را بر قدرتمندان تنگ کند، حق مظلومان و مستضعفان را از ستمگران و مستکبران بستاند، بدون بهره‌گیری از راه‌‌‌های مختلف و متناسب با زمان و مکان امکان‌پذیر نیست. فرهنگ جهاد و شهادت، یکی از مهم‌ترین راه‌ها و عوامل پیروزی در این رویارویی است.تاریخ در اسلام و جنگ‌های مسلمانان با کفار و مشرکان مملو از رشادت‌ها و مجاهدت‌های مجاهدان راه خداست.

در جنگ احد پیرمردی به نام عمروبن جموح که لنگ بود و به سختی راه می‌رفت و از جنگ معاف بود، در حالی که چهار پسرش در رکاب پیامبر عازم میدان جنگ بودند خود نیز عازم نبرد شد و هر چه تلاش کردند که او را از جهاد بازدارند، نپذیرفت و گفت: مگر ممکن است آنان به بهشت بروند و من در شهر نزد زن‌ها و بچه‌ها بمانم؟

بنابراین با اجازه‌ی پیامبر در جنگ حضور یافت و به شهادت رسید و پیکرش در احد به خاک سپرده شد. یکی از رمزهای موفقیت برق‌آسای اسلام، در رسیدن به اهداف خود و گشودن قلوب انسان‌های شیفته‌ی حقیقت و دژهای مستحکم سرزمین‌های متعدد، در کمتر از قرن، فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی در این مکتب است.اسلام هیچ‌گاه به ضرب شمشیر در جهان پیش نرفته است، این مکتب آن‌قدر تعالیم و ارزش‌های انسانی دارد که دل‌های پاک را به خود جلب و جذب کند، این آئین بر دل‌ها حکومت دارد، به زور شمشیر و سر نیزه نمی‌توان بر دل‌ها حکومت کرد، وجود روح ایثار و شهادت‌طلبی در مسلمانان صدر اسلام حکایت از آن دارد که آنان با رضایت کامل و عشق و علاقه پیرو این مکتب بودند. هیچ‌گاه کسی با اجبار دل در گرو مکتب و آئینی نمی‌سپارد و برای آن جان‌فشانی نمی‌کند.

اگر از زورمداران و ستم‌پیشگان بگذریم، آشنایان با تاریخ نیک می‌دانند که بسیاری از مردم دنیا با طیب خاطر به اسلام گرویدند و این آئین پاک را پذیرفتند. امروزه نهضت «شهادت‌طلبی» مسلمانان را، که کاسه‌ی صبرشان از ظلم و بی‌عدالتی مستکبران عالم لبریز شده است، تروریزم می‌خوانند تا با فریب افکار عمومی بتوانند آنان را قتل عام کنند.

ماهیت عملیات استشهادی

20,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.