مقاله PLC چیست؟


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

 PLC چیست؟

PLC مجموعه ای از فرهنگ و تخصص و تجربه و ابزار و روش و مراحل مشخص در تولید یک محصول نرم افزاری است.

 فازهای مختلف PLC  :

فاز اول : تعریفConcept

طرحها:

وظایف تیم Concept

بازنگری سیستم موجود

تعیین اولویتها

تعریف واضحی از نیازها  و منابع

تعریف محدوده پروژه

تحلیل هزینه ها/ منافع

مسئولیتها و مقررات پرسنل

زمانبندی اولیه  پروژه

نامگذاری محصول

ارزیابی های Risk ها و  موانع

  plc_bankmaghale.ir_

وظایف تیم Concept

در طول فاز Concept مدیر نیاز های سیستم را تعریف میکند، در این فاز ، اهداف  سیستم مشخص میگردد و محدوده پروژه و سیاست و فلسفه  و مسئولیتها و راهنماها و Milestone ها و محدودیتها مشخص میگردند

فاز Concept  شامل مراحل ذیل است:

شناسائی نیاز برای سیستمهای پروژه

بازنگری وضعیت سیستم جاری

بازبینی نیازهای مالی

بازبینی اهداف ملی سازمان و استراتژی تکنولوژی اطلاعات

تعریف اهداف پروژه

لیست اهداف پروژه

تعریف Impact سیستم

تعیین طرحهای مناسب سیستم

ارزیابی راه حلهای alternative

تعریف سخت افزار و نرم افزار و محیط ارتباطی سطح بالا

در نظر گرفتن یک فرصت مطالعاتی

فراهم نمودن تحلیل منافع مالی

تهیه یک طرح پروژه سطح بالا

ارزیابی Alternative های تولید سیستم

تعیین متدولوژیهای مناسب Life Cycle سیستم

تعیین حداکثر هزینه و زمانبندی

تعریف یک مدیر پروژه و تیم پروژه

تائید طرح پروژه و تصویب آن

بدست آوردن موافقت بودجه پروژه

تعیین اینکه آیا با تیم پرژه قراردادی منعقد شده است.

بازنگری سیستم موجود

اولین قدم برای  آماده سازی مدل کاری شناخت سیستم جاری است که از سوی user  مطرح میگردد . استفاده کننده سیستم User است ‘ پس بایستی به خواسته های او پاسخ گفت و اگر سیستم نیازهای او را برآورده نمی کند بایستی سیستم را  ارتقاء داد(گروه پشتیبانی) تا نیازهای کاربر برآورده گردد. در صورتی که نیاز های کاربر با ارتقاء سیستم  امکان پذیر است بایستی گروه پشتیبانی سریعاً اقدامات لازم را انجام دهد و در صورتی که مشکلات اساسی دارد بایستی سیستم بازنگری گردد. تا امکان طراحی مجدد و اصلاح اساسی سیستم فراهم گردد. در بازنگری سیستم مسائلی مطرح است که می توان به شرح آنها پرداخت.

۱-   آیا روشهای data entry از یک استانداردی تبعیت میکنند؟ در Data Entry  سیستم  چه نکاتی وجود دارد .بعنوان مثال کاربر محیط یک داده عددی با کاراکتری را براحتی تشخیص میدهد. . کاربر در این زمینه چه مشکلاتی دارد ؟ پیشنهادهای MIS چیست؟

 ۲-    روشهای Search اطلاعات چیست ؟

۳-    آیا Search اطلاعات بر اساس فیلدهای مختلف  امکان پذیر است و بطور کلی انعطاف پذیری لازم را دارد؟

۴-    آیا امکان Search  شناور سیستم وجود دارد؟ بدین مفهوم که کاربر به سلیقه خود فیلدی را انتخاب و سیستم براساس آن اطلاعات لازم ارائه دهد.

۵-    گزارشگیری سیستم چگونه است . آیا نیاز های مدیران را برآورده میکند ؟

۶-    آیا امکان تعریف گزارشگیری شناور برای سیستم وجود دارد؟ بدین مفهوم که کاربر امکان طراحی فرم داشته و یک نوع گزارشگیری جدیدی را به سیستم اضافه نماید با توجه به تنوع گزارشات و خواسته های متفاوت مدیران بهترین روش برای جوابگوئی سیستم خواهد بود و این امکان به سیستم پویائی لازم را میدهد..

۷-      User Interface   سیستم چگونه است .آیا ویژگیهای یک UI متعارف را دارد؟

۸-      پایگاه داده سیستم چیست ؟ آیا امکان دسترسی هکر ها و یا کاربران غیر مجاز به اطلاعات سیستم خارج از محیط برنامه وجود دارد؟ در این باره سیستم حفاظت لازم را دارد ؟

۹-      محصول تحت چه نوع سیستم عامل شبکه  ای قابل اجرا ست؟ آیا سیستم عامل شبکه حفاظت لازم رادارد؟

۱۰-    سخت افزار لازم برای اجرای سیستم چیست؟  آیاسخت افزار مورد استفاده ضروری است و امکان بازنگری در آن وجود ندارد. آیا هزینه اضافی به مرکز تحمیل نکرده. راههای استفاده بهینه از سخت افزار مورد نیاز برای سیستم چیست. و نحوه چیدن آن چگونه است.

 برای پاسخ به هریک سوالات فوق بایستی سیستم موشکافی گردد. و کاربران ماهر در این زمینه کمک خوبی هستند . و در هریک از موارد فوق میتوان از کاربران نظر خواهی کرد و به پیشنهادات MIS توجه نمود .لازم است بدین منظور تیمی رابنام تیم Concept  پروژه تشکلیل تا این تیم  موارد فوق را بررسی نمائید اعضاء تیم می تواند از کارشناسان واحد و  کاربران ماهر هر یک از بخشهای اداری باشد و لازم است تیم با هریک از بخشهای اداری جلساتی داشته باشد و و در ابتدای امر به نظرات و پیشنهادی آنان توجه کند سپس با استفاده از نیروهای تخصصی موجود سیستم را مورد بازنگری قرار داد و راهکارها را ارائه دهد.

 تعیین اولویتها

  برای این امر بایستی ابتدا به شناخت نیازها روی آورد وآنگاه بگوئیم که  مرتفع ساختن  کدام نیاز ضرورت دارد که این همان بیان اولویت است . نیاز ها در اینجا تماما نرم افزاری خواهد بود سایر نیاز مربوط به platform این نرم افزار خواهد بود , لذا آنچه از نیاز سخن به میان می آید صرفا خاص برنامه ها و نرم افزارهای مورد نیاز کاربر خواهد بود.به عبارت دیگر  مشکلات سیستم  همان نیاز های سیستم هستند که می تواند ازطرفMIS و یا کاربر مطرح شود  که پاسخ به درخواستهای مطرح شده ‘ در واقع مرتفع نمودن نیاز است . اینکبه   شناخت و بیان انواع مشکلات  و نیاز های سیستم می پردازیم.:

– از دیدگاه کاربران : بدین جهت از مسئولین هر بخش اداری استعلام گردد تا گزارشات خود را راجع به سیستم و همچنین مشکلات اساسی سیستم را از دیدگاه خودشان قید نمایند و اگر این نوع مشکلات را بررسی کنیم  میتوان مشکلات را به چند دسته تقسیم کرد:

  الف – مشکلاتی که سلیقه ای هستند و کاربر بنا به سلیقه خود میخواهد سیستم عمل کند .

ب- مشکلاتی که باعث افزایش حجم کاری میشوند: مثلا بعد از هر انتخاب درسی پیغامی مبنی بر تائید ظاهر شود و کاربر مجبور است به آن پیغام جواب دهد که در طول روز ممکن است بیش از هزار بار به پیغام جواب دهد.

 ج‌-    عدم user friendly بودن سیستم : بدین مفهوم که سیستم طوری عمل کند که کاربران حتی با داشتن سواد علمی بتوانند از سیستم استفاده نمایند.

 ۲- مشکلات سیستمی: این مشکلات جدی هستند وگروه پشتیبانی سیستم بایستی سریعا برنامه ریزی لازم را بعمل آورده و اقدام به رفع مشکل نماید و یا اقدام به طراحی و برنامه نویسی وتست مجددو یا جدید گردد.

 ۳-امنیت اطلاعاتی سیستم : که این موضوع در سیستمها با توجه به شبکه ای بودن سیستم حفاظت لازم را دربرابر خرابکاریهای احتمالی داردبا درنظر گرفتن این موضوع که اکثر سیستمهای دانشگاه با فاکس پرو طراحی شده اند واضح است که امنیت در حد فر بوده و حتی ممکن است کاربران ماهر خارج از سیستم اقدام به تغییر  بانک اطلاعاتی نمایند.و اگر موضوع را تعمیم دهیم آیا با توجه گسترش شبکه ها و امکان سرویس دهی از طریق اینترنت  جای بحث دارد و آیا سیستم فعلی در مقابل هکرهای اینترنت و یا هکر های محلی حفاظت لازم را دارد؟

 ۴-پیشرفت تکنولوژی: آیا با پیشرفت تکنولوژی سیستم جوابگوی کار است . بعنوان مثال تاکنون وارد کردن نمرات بصورت دستی به سیستم  انجام پذیر بوده ولی اکنون با افزایش تعداد دانشجویان و تعدد رشته ها و دروس ، این مسئله هزینه ساز شده است و لازم است از دستگاههای مخصوص کارت خوان استفاده کرد و سوال اینجاست که سیستم نرم افزاری جدید با سیستم فعلی و پایگاه داده آن سازگار است

 نکته : تاکنون اکثر سیستم های تحت پوشش سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تحت محیط فاکس پرو طراحی شده است و واضح است که فاکس پرو چه نوع مشکلات دارد (با افزایش اطلاعات سرعت کار سیستم بشدت افت میکند و امنیت پایگاه داده آن ضعیف است و غیره). لازم است سیستمهای جدید جایگزین گردد.

 تیم Concept پروژه بایستی گزارش لازم را در خصوص بازنگریوشناخت سیستم و همچنین شناخت مشکلات سیستم بطور جامع و طبقه بندی شده ارائه دهد تا مدیریت پروژه درخصوص شروع پروزه جدید تصمیم بگیرند .

انواع نیازها و منابع

همه پروژه ها دارای دوره کاری یک زمان تحویل ثبت نیستند. اغلب اتفاق می افتد که زمان برنامه ریزی ،پارامتری با بیشترین انعطاف است.  در این حالت ، مدیر پروژه نیازمندیهای منابع را به روشی که باعث تکمیل فعالیتهای پروژه شود ،تعیین خواهد کرد نیازمندیها میتواند در زمینه های ذیل باشد.

نیروی انسانی

این مهمترین نیازمندی در میان همه است. بدون نیروی انسانی ، چیزی انجام پذیر نیست . نیروی انسانی در اشکال مختلف ازقبیل اندازه ها و رنگها و رفتارها  وارد پروژه میشوند. مهمتر اینکه ، بیشتر آنها  با مهارت های متفاوت می آیند. کار مدیر ، نزدیک کردن کارها با مهارت افراد است.

تسهیلات

پروژه ها در سازمانها اتفاق می افتند و امکانات را مصرف می کنند. مدیر پروژه  مجبور است در نظر بگیرد چه نوع و چه مقدار امکانات برای پروژه مورد نیاز است. دستیابی یک علاقه  است که دارای زمانبندی است. به علاوه، فقط در حالات  کمیاب امکانات با علامت  نسبت داده شده بروژه ، می‌تواند باشد. معمولاً،  خیلی پروژه ها برای منابع محدود در سازمان تکمیل میشوند. مسئولیت مدیر است که این منابع را برای طرح بدست می آورد

تجهیزات

تجهیزات تخصصی برای تعدادی پروژه ، ممکن است، یک احتیاج باشد دوباره، مدیر پروژه را مطمئن بسازد که دستگاههای ویژه مطابق طرح قابل دسترسی خواهد بود. معمولاً خیلی انتخابها آشکار میشوند. تجهیزات را میتوان خرید یا اجاره گرفت یا قرض گرفت ویا ساخت . چگونگی و شکل طرح نحوه انجام آنرا تعیین میکند.

سرمایه

این یک جزء اصلی است. درست شدن کارها بستگی به پول دارد. در واقع، همه چیز خلاصه شده به این  مسئله می‌تواند باشد.

 تیم Cocept پروژه بایستی هر یک از نیازهای فوق را بررسی و نحوه تامین آنها  راهکار لازم را ارائه دهدو برنامه لازی را برای برآورده نمودن  نیازهای فوق انجام  دهد.

محدوده (Scoping)پروژه

Scoping پروژه  بمعنی پیدا کردن حدود آنست که نه تنها در اصطلاح ،کار انجام شده است بلکه مطابق با تمام ابعادش است ،آن تعیین میکند پروژه چه است وچی نیست ، همچنین Scoping   یک قسمت مهمی از Planning است که درصورت انجام درست آن ، از موارد ذیل اجتناب میشود:

کارهای اضافی که وابسته نیستند و یا فقط وابستگی دوری به پروژه دارند .

تحریف اهداف اولیه پروژه

نرخ رشد غیر قابل قبول در Scoping از Client organization

یکپارچه سازی مسائل در فاز تحویلی (Delivery)

در Scoping  یک پروزه  فعالیتهای  مختلفی مطرح است که اینک به شرح آن می پردازیم:

۱٫        یک  مشکل  و یا فرصت

مدیر طرح قرار است یک عبارت واقعی درباره یک حقیقت در سازمان درست بکند. چون یک مشکل یا یک عبارت فرصت که به عنوان یک حقیقت  شناخته‌شده است به پیشنهادکننده یک ایده بدهد که به کدام دلیل اساسی پروژه  را بسازد و  اولویت بندی نماید و مدیریت بالایی با چه  دیدگاهی پروژه را انجام دهد. نقطه‌ آغازی یک مشکل یا یک فرصت  ممکن است درخواست یک مشتری باشد،که یک  شرکتی  برای مشکل محلی داوطلب شود.

۲٫        ایجاد شرایط رضایت مندی

اهمیت از توسعه سالم و حالات قابل درک رضایت مندی نمی‌تواند حقایق را کتمان کند. همچنین یک فرآیند تکراری است  ، بطوریکه  گاهی اوقات  تاثیر متقایل جهت توسعه  به یک درک مشترک از مسئله یا Opportunity نیاز دارد. به علاوه، شرایط رضایت مندی  نه فقط اشتباه نوشته شده است .بلکه آنها دینامیک هستند و بایستی قسمتی از پردازش مانیتوریینگ پروژه باشند .

۳٫        تعیین هدف پروژه

یک پروژه دارای هدفی است که به آن منظور با تعریف کردن deliverableهای نهائی یا نتیجه ای که همه باید بدانند ، چگونه انجام شود.هدف نوشتن یک پروژه از حالت مسئله یا Opportunityپیروی میکند و یک عبارت باید  مشخص وکوتاه باشد.آن باید اصطلاحات مورداستفاده را درست‌کندکه هرکسی دلیلی جهت خواندن دارد،آنرا بفهمد.

۴٫        تعریف  اهداف پروژه

هدف‌های تعریف شده همانند breakdown  ازا هداف پروژه‌ هستند.

 آنها یک حساب مشروح از عبارت  هدف دار و محدوده روشنی از هدف پروژه هستند. با هم برده شده، آنها از Scope  پروژه هستند . گاهی اوقات اهداف پروژه  بعنوان  Subgoal پروژه نامیده میشوند.

۵٫        شناسائی معیار موفقیت

ارزش تجاری پروژه توجیه اصلی آنست و  همچنین دلیل   فروش جهت  مدیریت بالاتر است، که منابع را برای پروژه  بر طبق آن آزادخواهد کرد. به علاوه، موفقیت ، معیارهای یک پروژه میتواند  مجموعه ای از اندازه های Successful completion  است. نقطه اصلی که هر معیار موفق  بایستی بترتیب جهت تعیین موافقت قراردادی قابل  اندازه گیری باشد.

تحلیل هزینه ها/منافع

لیست هزینه های شناخته شده (برای مثال : سیستمها ، حقوق ، business، Marketing ، اداره آن )

لیست منافع منتج از موفقیت کامل این پروژه .

جمله Bottom Line (خط فقر)  از  هزینه-منافع  برگرفته شده است.و حداقل هزینه موردنیاز تعریف گردد

لیست تحلیل Alternative منافع / هزینه (اگر ما پروژه را انجام ندهیم چه کم داریم؟)

مسئولیتها و مقررات پرسنل

ذکر نام افراد ضرورتی ندارند ، اما موقعیت و مسئولیت آنها مهم هستند.

اگر در این زمان دارای نام یا هر E_mail  و یا سایر اطلاعات جهت تماس هستید آنرا ذکر کنید.

نشان دادن chart سازمان، و تشریح مسئولیتها برای اداره پروژه متناسب با کار آنها.

برای تشکیل تیمهای پرژه بایستی نیروی انسانی لازم را تامین کرد لذا در استخدام و سازماندهی نیرو بایستی به نکاتی توجه داشت.

 استخدام نیرو یکی از  فعالیتهای آسان  مدیر پروژه است. متکی بودن به ساختار سازمانی وProcess رقابتی بین پروژه های گوناگون ، بایستی افراد را ارزیابی و باآنها مصاحیه کند.  یک چیز مهم را باید درک کرد که پروژه زمانی موفق خواهد بود که دارای مدیر وتیم پروژه موفق باشد. بی لیاقتی ،در هر زمان که باشد ، بهترین Plan ها را از بین میبرد ، پرسنل یک پروژه بطور ایده آل بایستی ثابت باشد.مدیر پروژه و تیم ها بایستی با پروژه متولد و تا تکمیل آن باشند.بهر حال این بندرت اتفاق میفتد و تعدادی از اعضای پرسنل بصورت چرخش جابجا شوند و یا افراد کلیدی از تیم خارج گردند ، که این موضوع باعث مختل شدن پروژه میگردد و تغییر مدیران نیز تاثیر بدی روی پروژه بگذارد ، که این موضوع ممکن است باعث تغییر در سیاست کار پروژه گردد.

 مسئولیتهای مدیر پروژه بسیار مهم است. آنها به همه جوانب معیار های موفقیت پروژه آگاه هستند :

 الف-  زمان   ب-  بودجه و دامنه

  سرانجام، مدیر طرح مسئول شکست ها و موفقیتهای پروژه است. بنابراین انتخاب یک مدیر مناسب برای پروژه مهم است و موفقیتهای گذشته و تخصص او در انتخابش بعنوان معیاری مهم خواهد بود.

 نوعاً  کارکنان پروژه به سه دسته  تقسیم میشوند:

 الف- مدیران پروژه           ب-  تیمهای مرکزی          ج- تیمهای پیمانی(قراردادی)

  تیم های مرکزی  از آغاز تا مرگ پروژه حضور دارند و تیمهای پیمانی Taskهای بخصوصی از پروژه را اجرا میکنند. در سازمان دادن  تیم پروژه و مدیر پروژه  ، مهارت معیار اصلی خواهد بود و ویژگی های ذیل را در  افراد دنبال خواهیم کرد:

متعهد

مسئولیت پذیر

انعطاف پذیر

وظیفه شناس

کار را در زمانبندی انجام دهد ومحدودیتها را بشناسد

اعتماد و پشتیبانی دو طرفه باشد

تیم گرا

ذهن باز داشته باشد

توانائیها ئی لازم برای ساختاری کار ی داشته باشد

توانائی استفاده از ابزارهای مدیریت را داشته باشد

زمانبندی اولیه پروژه

  احتمالاً یکی از بزرگترین مطالبات مدیر  بویژه در نرم افزارهای مرتبط با سیستم، تخمین مدت فعالیت است . مسئله با تخمین ، دقیق است یا کاستی دارد؟ هرچه  صریح باشد بهتر است و ارزش یک پروژه به توانائی تخمین و پیش بینی های آن برمیگردد . اما ما چطور بشناسیم که تخمین ها صریح هستند ، پاسخ در داده های گذشته است که آنرا با تخمین های واقعی مقایسه کنیم، اینجا نمونه های  بارزی از عوامل وجود دارد که باعث میشود  تخمین پروژه به واقعیت نپیوندد:

۱-       تغییر سطوح مهارت

حتی وقتی که ما شکلهای بهره وری متوسط را می شناسیم، کارآیی  کاری که تکمیل میشود شدیداً  وابستگی روی نرخ بهره وری منابع کار مصوب دارد.

۲-       حوادث غیر مترقبه

پروژه ها همانند زندگی پر از عجایب هستند.یک شخص مهم(دارای کار کلیدی) سازمان را ترک میکند، بعضی از بودجه اولیه گم میشود . منابع به خاطر یک تغییر در اولویتها بسمت دیگری هدایت میشوند ،پروژه دید خود را گم میکند زیرا ارزش تجاری کار تغییر یافته است ، این فقط لیست کوتاهی از ایرادهائی است که می تواند بوجود بیاید، ما برای آنها آماده میشویم ، بطوریکه هنوز پروژه بطور جدی با سختی ها برخورد نکرده است.

۳-       تکنولوژی جدید غیر مترقبه

عموماً تکنولوژی جدید یک مورد خوب , درک شده است. بهر حال، اگر یک تکنولوژی جدید وارد بازار شود و ارزش کار یک پروژه را خراب میکند بنابراین یک چیز بد است. به آسانی استفاده بدون برنامه ریزی تکنولوژی جدید ، اجرای یک پروژه را مختل خواهد کرد، این نکته را در ذهن داشته باشید که هیچ مدال نقره در مدیریت پروژه وجود ندارد.استفاده  یک تکنولوژی متفاوت بایستی بخشی از یک ابتکار بزرگتر باشد اما آن هرگز سودمندی و کیفیت را بهبود نخواهد بخشید.

۴-       اشتبا هات و سوء تفاهم

فقط برنامه ریزی دارد برنامه میریزد. در پروژه های بسیاری، کارهای دقیق پیچیده و مشکل خواهد بود و گاهی اوقات جهت شناساندن ، فقط  در زمان  این فعالیتها عهده دار شده است. اگر مسیر اشتباه طی شده باشد، آنگاه تعدادی از کارها را مجبور هستیم کنار بگذاریم .  این مهم است که درک کنیم که این کار گم نشده است؛ محدوده پروژه و نیازهای اجرائی قابل تغییر در حین انجام اعمال تعریف میشوند.

۵-       برنامه ریزی ضعیف

همانطور که قبلا اشاره کردیم،Planning  یک فعالیتی است که  بیشتر مردم از آن پرهیز میکنند. بدین دلیل  هیچ کاری بنظر نمیرسد انجام شود. بهرحال ، غفلتها  در Scope پروژه، استفاده  از تکنیکهای Poor estimation  و هر چیزی دیگر با Poor Planning  شرکت داده شده ، که در بین راه  پیدا خواهد شد .

۶٫ نوع تخمین

استفاده تکنیکهای تخمین ثابت شده، حماقت مطلق است. موفقیت یک پروژه  به سه پارامتر بستگی دارد:

الف- در تشخیص(Specification)   ب-  در بودجه   ج- در زمانبندی(Schedule)

 ارزش کار واقعی یک پروژه به طور قطع براساس تخمین است. از این رو،هر تخمین غیر واقعی از واقع بینی کار در زمینه پشتیبانی را می کاهد.

جهت جستجو سریع موضوع مقاله ، پرسشنامه ، پاورپوینت و گزارش کارآموزی می توانید از قسمت بالا سمت راست جستجو پیشرفته اقدام نمایید.

همچنین جهت سفارش تایپ ، تبدیل فایل پی دی اف (Pdf) به ورد (Word) ، ساخت پاورپوینت ، ویرایش پایان نامه و مقاله با ما در تماس باشید.

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.