مقایسه سلامت عمومی و خودکارآمدی دانشجویان دارای عقاید مذهبی بالا با دانشجویان دارای عقاید مذهبی پایین


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

عنوان:

«مقایسه سلامت عمومی و خودکارآمدی دانشجویان دارای عقاید مذهبی بالا با دانشجویان دارای عقاید مذهبی پایین»

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

فصل اول : بیان مسئله

۱-۱-)مقدمه                                                                                                       ۲

۱-۲-) بیان مسئله                                                                                                ۵

۱-۳) اهمیت و ضرورت تحقیق                                                                             ۹

۱-۴) سوالات پژوهش                                                                                         ۱۲

۱-۵) اهداف پژوهش                                                                                          ۱۲

۱-۶) فرضیه های پژوهش                                                                                    ۱۲

۱-۷) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها                                                                 ۱۳

فصل دوم : پایه های نظری و پیشینه ی تحقیق

۲-۱) آقار منفی بر تندرستی                                                                                 ۱۶

۲-۲) زیگموندفروید                                                                                            ۱۶

۲-۳) آلبرت الیس                                                                                               ۲۵

۲-۴) وندل والترز                                                                                                ۲۷

۲-۵) متخصصان مراقبت های اولیه                                                                        ۲۸

۲-۶) پزشکان مراقبت های اولیه                                                                            ۲۹

۲-۷) آرای روان شناسان موافق با دین                                                                    ۳۰

۲-۸) ویلیام جیمز                                                                                                ۳۰

۲-۹) کارل گستاویونگ                                                                                      ۳۶

۲-۱۰) دین و سلامت روان                                                                                   ۴۳

۲-۱۱) مقابله ی دینی با تنش                                                                                ۴۴

۲-۱۲) خشنودی خوش بینانه از زندگی                                                                  ۴۷

۲-۱۳) تفسیر خوش بینانه از مرگ                                                                         ۵۰

۲-۱۴) افسردگی و خودکشی                                                                               ۵۲

۲-۱۵) اضطراب                                                                                                 ۵۶

۲-۱۶) مصرف سوء الکل و دارو                                                                           ۵۷

۲-۱۷) مطالعات درمانی                                                                                       ۵۸

۲-۱۸) سازو کارهای ممکن برای تاثیر دین                                                            ۵۹

۲-۱۹) دین و سلامت بدن                                                                                    ۶۱

۲-۲۰) فشار خون بالا                                                                                          ۶۱

۲-۲۱)سکته مغزی                                                                                               ۶۲

۲-۲۲) بیماری قلبی                                                                                             ۶۳

۲-۲۳) سرطان                                                                                                    ۶۷

۲-۲۴)مرگ ومیر ناشی از همه علل                                                                       ۶۹

۲-۲۵) سایر مطالعات صورت گرفته در زمینه تاثیر دین داری بر جسم و روان

 انسان                                                                                                                ۷۰

فصل سوم : روش پژوهش

۳-۱) مقدمه                                                                                                        ۷۴

۳-۲) جامعه ی آماری پژوهش                                                                              ۷۴

۳-۳) نمونه ی آماری و روش نمونه گیری                                                              ۷۴

۳-۴) طرح پژوهش                                                                                             ۷۴

۳-۵) روش دست یابی به داده ها                                                                          ۷۵

۳-۶) پرسش نامه ی نگرش مذهبی                                                                        ۷۵

۳-۷) پرسش نامه ی سلامت عمومی                                                                      ۷۶

۳-۸) اعتبار پرسش نامه ی سلامت عمومی                                                                         ۷۷

۳-۹) پایایی پرسش نامه ی سلامت عمومی                                                                        ۷۸

۳-۱۰) روش نمره گذاری پرسش نامه سلامت عمومی                                             ۷۸

۳-۱۱) مقیاس های سلامت عمومی                                                                        ۷۹

۳-۱۲) پرسش نامه ی خودکارآمدی                                                                     ۸۰

۳-۱۳) روش جمع آوری داده ها                                                                           ۸۱

۳-۱۴) روش اجرای اصلی پژوهش                                                                        ۸۲

۳-۱۵) روش آماری                                                                                            ۸۲

فصل چهارم : یافته ها

۴-۱) مقدمه                                                                                                        ۸۵

۴-۲) داده های تحلیل شده                                                                                   ۸۶

۴-۳) فرضیه های پژوهش و تائید  یا  عدم تائید آنها                                                            ۸۶

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۵-۱) مقدمه                                                                                                        ۹۰

۵-۲) نتایج تحقیق و بحث و بررسی                                                                      ۹۰

۵-۳) محدودیت های پژوهش                                                                              ۹۴

۵-۴) پیشنهاد های  تحقیق                                                                                    ۹۵

منابع و ماخذ                                                                                                       ۹۸

بیان مسئله

۱-۱) مقدمه:

تأمین و حفظ سلامتی یکی از اهداف عالی انسان است که برای تحقق این هدف تمام کشورها بخش قابل توجهی از سرمایه های مادی و معنوی خود را به این امر اختصاص می دهند. از آن جا که کشور ما ایران بر پایه حکومت اسلامی اداره می شود، علاوه بر قوانین مدون ملی، در دین مقدس اسلام نیز برای نیل به این هدف، دستورات صریحی بیان شده است. مسلماً یکی از ابزارها برای توان مند کردن شخص، سلامت فکر و جسم است تا بتوانیم خود را از طریق آموزش و تعلیم و تربیت به مدارج بالای انسانی ارتقاء بدهیم.

در مورد تأثیر اعتقادات دینی بر بهداشت روانی از دیر باز میان متفکران اسلامی و متخصصان روانی نظرات متفاوتی وجود داشته است. از یک سو روان کاوانی چون فروید (۱۹۳۹-۱۸۵۶) و همکاران مذبه  و اعتقادات مذهبی  را یک اختلال نورتیک تلقی کرده و دین باوری را نه تنها بر سلامت روانی مؤثر ندانسته اند، بلکه برعکس برای بهداشت روانی مخاطره آمیز نیز می دانند. (افروز، ۱۳۷۲) از سوی دیگر افرادی چون یونگ (۱۹۶۱-۱۸۷۵) هر گونه اعتقاد دینی، ولو این که با خرافات مانند معتقدات بشر اولیه را هم مورد توجه قرار داده و برای سلامت روانی افراد ضروری دانسته اند. (همان منبع: ۱۵) در این راستا در سال های اخیر استفاده از روان درمانی مذهبی  در مداوای بیماری های روانی مورد بررسی قرار گرفته است. (بیان زاده، ۱۳۷۵).

بیان زاده (۱۳۷۵) روان درمانی را یک اقدام سیستماتیک به منظور رفع بیماری روانی د ر یک رویکرد شناختی- رفتاری – مذهبی  تعریف نموده و هدف از روش های درمان مذهبی  را رفع اضطراب و افسردگی از طریق جست و جوی ارزش هاو عقاید و سپس تغییر آن ها با به کارگیری روش های مذهبی  می داند. برخی دیگر از روان شناسان مانند کلکتووگالانتز (۱۹۹۰) عقیده دارند اگر بیمارانی که دچار اضطراب و افسردگی اند همراه با دارو درمانی تحت روان درمانی مذهبی  قرار بگیرند، سریع تر بهبود می یابند.  به هر حال پژوهش های فوق، لزوم توجه به بعد معنوی بیماران و بهره برداری از اعتقادات مذهبی  آن ها را به عنوان یک پتانسیل مثبت درمانی مطرح می نماید. اکنون با توجه به رواج سریع بیماری های روانی در جوامع امروزی نیاز به انجام پژوهش های بیشتر در  زمینه ی اعتقادات مذهبی  برای درمان این افراد و در نیتجه حرکت به سوی جامعه ای سالم احساس می شود که لازم است مورد توجه مؤسسات آموزشی قرار بگیرد. مطالعه ی منابع اسلامی و نظرات دانشمندان مسلمان این نکته را روشن می کند که التزام عملی به اعتقادات مذهبی  عامل بازدارنده بسیاری از بیماری ها، مخصوصاً بیماری های روانی است. (غباری بناب، ۱۳۷۴)

بنابه اعتقاد علامه طباطبایی «انسان در صورت پذیرش توحید و عمل به قوانین دین، ظرفیت روانی اش گسترده تر می شود، در غیر این صورت احساس ناخوشایند و زندگی تیره و تاری خواهد داشت. (رضایی، ۱۳۷۸) بنابراین به نظر می رسد که افراد پایبند به برنامه های دین و دستورات آن به بسیاری از بیماری های روانی مبتلا نشوند. هر چند این نتیجه گیری از دیدگاه متفکرین اسلامی کاملاً منطقی است ولی مقبولیت عام نیافته است و بعضی از مردم معتقدند که افراد غیر مذهبی ، شادابتر و با نشاط تر از افراد مذهبی  هستند. امروزه بسیاری از روان شناسان و روان پزشکان دریافته اند که دعا، نماز و داشتن ایمان محکم می تواند، نگرانی، تشویش یأس و ترس را که موجب بسیاری از بیماری هاست را بر طرف سازد (ابراهیمی قوام، ۱۳۷۴).

انسان برای کاهش اضطراب و رسیدن به یک نوع آرامش روانی نیازمند عامل فوق طبیعی و بی نظیری است که با تکیه بر آن بتواند بر مسائل و مشکلات روحی و روانی خود فائق آید.

شواهد موجود نیاز انسان را، حتی در شکل احساسی آن به یک نظام مطلق اخلاقی و روحی ، اثبات می کند. (پریوره، ۱۳۶۸) بررسی تاریخ ادیان به ویژه دین اسلام، نشان می دهد که ایمان به خدا، در درمان بیماری هایی هم چون اضطراب، احساس عدم امنیت و انواع بیماری های روانی و نیز تحقق امنیت، کاملاً موفق بوده است. این مسأله شایان توجه است که درمان، معمولاً پس از ابتلای شخص به بیماری روانی شروع می شود اما ایمان به خدا اگر از کودکی در نفس انسان استقرار یابد، نوعی مصونیت از آسیب ها و بیماری های روانی به شخص می بخشد. (نجاتی، ۱۳۶۸). در نهایت به طور کل باید اشاره کرد که در عصری که بشر فاصله ی زیادی از دین و معنویت گرفته و انواع و اقسام تکنولوژی های نوین و مادیات انسان را به یوغ خود کشیده است، تنها کاری که برای انسان باقی می ماند و تنها راه او همان نظریه ی معروف تنازع برای بقای داروین است که هر که قدرت بیشتری دارد حق زندگی خواهد داشت، در این گیرودار آن چه ازیادها رفته است اخلاق و معنویت است و این همان عامل نجات بخش انسان و بشریت است که با بازگشت به دین داری به معنای خالص و واقعی کلمه حاصل خواهد شد.

 

۱-۲) بیان مسئله

در تحقیق حاضر آن چه که ذهن محقق را به خود مشغول کرده مسئله ای است که در زندگی روزمرّه ی امروز از اهمیت بالایی برخوردار است و با بررسی و پاسخدهی به سؤالات آن روش ها و شیوه های بهتری برای رفع مشکلات روحی و روانی انسان عصر حاضر فراهم می شود. دین از حقایقی است که در عرصه های گوناگون انسانی حضور جدی دارد و دین پژوهی نیز متناظر با این عرصه ها، شاخه های عدیده ای   یافته است. روان شناسی دین، یکی از شاخه های مهم دین پژوهی است که با دین ورزی و دینداری ربط و نسبت وثیق دارد. امروزه در انجمن روان شناسی آمریکا، بخش مستقلّی به روان شناسی دین اختصاص یافته است و نشریات علمی پایگاه های اینترنتی و همایش های مستقل ویژه ای به این موضوع می پردازند و توجه به آن به گونه ای افزایش یافته است که به عنوان یک درس رسمی در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا جایگاه خود را یافته و حتی در برخی از مؤسسات علمی، رشته ای تخصصی به شمار می آید. (آذربایجانی، موسوی اصل ۱۳۸۵) مسئله اساسی که در این تحقیق مطرح شده به رابطه ی بین دین و دین داری و عقاید مذهبی  با سلامت عمومی و خودکار آمدی افراد می پردازد. به عبارت دیگر بررسی این نکته حائز اهمیت است که آیا افرادی که عقاید دینی بالاتری دارند در زمینه بهداشت روانی هم به همین ترتیب در سطح بالایی از بهنجاری قرار دارند یا نه؟ دین مقوله ی شناخته شده ای است که در طول تاریخ همواره با انسان بوده، حتی انسان های اولیه هم مفهومی از خدا و پرستش و در نتیجه گرایشات دین داری را از خود بر جای گذاشته اند و مستندات تاریخی و باستان شناختی این نظر را تأیید می کنند. به طور کل در تعریف دین دو روی آورد کلّی وجود دارد.

الف) گاهی دین به عنوان پدیده ای مستقل از انسان در نظر گرفته می شود که برخی گزاره های اعتقادی، اخلاقی و عملی را در بر می گیرد. این معنا، با موارد کاربرد کلمۀ دین در فارسی (مثلاً دین اسلام، دین مسیحیت و …) بیشتر سازگاری دارد. (دهخدا، ۱۳۷۳، معین، ۱۳۷۱). در قرآن کریم نیز هر چند کلمۀ دین در اصل به معنای جزا و پاداش (مانند «ملک یوم الدین» حمد، ۴) و اطاعت (مانند «امرت ان اعبدا… مخلصاً له الدین» زمر، ۱۱) است، ولی در مورد شریعت و آیین و کیش نیز بسیار به کار رفته است (مانند «لااکراه فی الدین» بقره، ۲۵۶ و نیز، «لکم دینک ولی دین» کافرون، ۶).

80,000 ریال – خرید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله روان درمانی گروهی
  • مقاله تاریخچه علم روانشناسی
  • مقاله تأثیر آموزش مهارت های زندگی در سلامت روان افراد
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۵ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.