پاورپوینت انواع خرابی آسفالت و مرمت آنها


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پاورپوینت انواع خرابی آسفالت و مرمت آنها مربوطه  به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۷۰  اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت انواع خرابی آسفالت و مرمت آنها نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه
انواع خرابی راهها و اصول مرمت آنها :
خرابی راههای فاقد روکش :
پروفیل عرضی نامناسب :
زهکش های کناری نامناسب :
موج افتادگی :
گردو غبار :
چاله :
شیارهای طولی :
مصالح سست :
تعمیر و مرمت روسازی سطح شواره روک
یخبندان آبهای موجود در سطح معابر :
ترک انقباض :
ترک لغزشی :
ترک انعکاسی :
مصالح صیقل شده :
کچل شدن رویه :
عریان شدن مصالح :
چاله :
ترک پوست سوسماری :
خرابی راههای با رویه بتن آرمه :
ترک :
خروج ریز دانه ها از داخل ترک :
عدم وجود تکیه گاه برای لبه دالها
پوسته پوسته شدن رویه :
خوردگی بتن :
خرابی آرماتورهای فولادی :
خرابی راههای با رویه بتن آسفالتی :
شیارهای طولی :
نشست موضعی :
تورم :
موج افتادگی :
قیر زدگی :
شیوه های ایمن تعمیر و نگهداری در بزرگراهها:
عوامل و موانع حادثه ساز در بزرگراهها :
توقف تانکرهای آبرسانی در بزرگراهها :
انواع نقایص و معایب راه های آسفالته
انواع ترک های راه های آسفالته
ترک های پوست سوسماری(موزائیکی)
الف) شناسایی ترک
ب) مرمت ترک
ترک های تیغه ای
الف) شناسایی ترک
ب) مرمت ترک
ترک های لبه ای
الف) شناسایی ترک
ب) مرمت ترک
ترک های دو بندی(بین دوخط)
ب) مرمت ترک
ترک چروکی
الف) شناسایی ترک
ب) مرمت ترک
ترک های لغزشی
الف) شناسایی ترک
مرمت ترک
ترک تعریضی
الف) شناسایی ترک
ب) مرمت ترک
انواع تغیر شکل راه های آسفالت
تغییر شکل شیاری راه های آسفالته
کنار رفتن و موجدار شدن آسفالت
نشست در راههای آسفالته
تورم در راه های آسفالته
پیدایش اضمحلال در راه های آسفالته
پیدایش چاله در راه های آسفالته
فرسایش راه آسفالته
ترک انعکاسی
الف) شناسایی ترک
منبع:

منبع:

کتاب آسفالت(مهندس محمد سرائی پور)

اینترنت

مقاله از(مجله حمل و نقل)

مقدمه: از کتاب راهسازی( دکتر حمید بهبهانی)

 

مقدمه

همانطور که هر نقطه از بدن انسان به وسیله شبکه های ارتباطی مویرگها  رگها  و شاهرگها  به مرکز بدن یعنی قلب مربوطند و این ارتباط باعث ادامه حیات شخص می شود یک کشور هم که در حکم یک ارگان زنده است برای ادامه حیات و توسعه روابط اقتصادی  اجتمعاعی  و فرهنگی خود  باید دارای شبکه گسترده ا ی از  راهای فرعی  اصلی و شاهراها باشد که بتواند تمام نقاط کشور را به هم متصل نماید.نگاهی کوتاه به کشورهای صنعتی و کشاورزی  د نیا نشان می دهد با وجود اینکه هم اکنون دارای شبکه های ارتباطی پیچیده و تار عنکبوتی هستند و این شبکه ها از استانداردهای بالای برخوردار بوده و تمام مناطق کشور را زیر پوشش خود گرفته است  معذالک هنوز هم این کشورها سهم بزرگی از بودجه عمرانی سلانه خود را صرف احداث  تکمیل  توسعه و نگهداری راه ها می نماید  برای رسیدن به این منظور  قبل از هر چیز داشتن اطلاعات اساسی کافی در امر طراحی هندسی راه و راهسازی که براساس سه عامل اصلی  ایمنی راحتی و اقتصاد استوار باشد ضروری است.

انواع خرابی راهها و اصول مرمت آنها :

یکی از معضلات سرنشینان وسایل نقلیه عبور بر بستر ناهموار معابر می باشد . با پیشرفت تکنولوژی و توسعه صنایع خودروسازی پارامتر آسایش و راحتی مسافر بیش از پیش مورد توجه طراحان قرار می گیرد . این راحتی ممکن نخواهد بود مگر اینکه وسایل نقلیه بر یک بستر مناسب و هموار قرار بگیرند و حرکت نمایند . در کشور ما به علت ارزان بودن فراورده های نفتی مثل قیر ، غالباً از آسفالت برای اجرای لایه های نهایی روسازی راهها استفاده می شود.

روسازی بتن آسفالتی علاوه بر ایجاد سطح صاف دارای زبری لازم برای ترمز گیری وسایل نقلیه نیز می باشد . خرابی روسازی راه و تأثیر بسزایی در کاهش سرعت ترافیک و به تبع آن ایجاد تأخیر بیشتر برای هزینه های مربوط به استهلاک وسایل نقلیه و مشارکت زیست محیطی را از طرف دیگر در پی دارد .

شناخت دقیق نوع خرابی و اندیشیدن تدابیر لازم برای تعمیر و نگهداری راه و رفع خرابی های بوجود تقسیم بندی راهها از نظر رویه به شرح ذیل می باشد:

راههای فاقد روکش

راههای با رویه بتن آرمه

راههای با رویه بتن آسفالتی

خرابی راههای فاقد روکش :

در اثر نفود آب به جسن اینگونه راهها خرابی زودتر اتفاق افتاده و نیازمند بازرسی و تعمیر و نگهداری بیشتری هستند . مهمترین خرابیهای راههای فاقد روکش عبارتند از :

پروفیل عرضی نامناسب :

با توجه به شدت خرابی سطح راه دارای گودی و تجمع آب و ناهمواری می شود . پروفیل عرضی نامناسب به صورت ، طول خرابی در واحد نمونه و در راستای خط وسط راه اندازی گیری می شود . درجه شدت خرابی برای ارزیابی رویه نیز برداشت می گردد.

زهکش های کناری نامناسب :

این نوع خرابی موجب جمع شدن آب در جوی ها و کانالها و نفوذ آب به جسم راه می گردد . خرابی زهکش ها در اثر جمع شدن مکواد زاید ، رشد علفهای هرز ، فرسایش جوی ها و جاری شدن سیل اتفاق می افتد . زهکش های نامناسب به صورت طول خرابی در واحد نمونه گیری اندازه گیری می شوند .

موج افتادگی :

عبارت است از یک سری پستی و بلندی های نزدیک به هم یا فواصل تقریباً یکنواخت و در جهت عمود به محور طولی جاده . این نوع خرابی معمولاً بعلت ترافیک سنگین و عدم تراکم روسازی جاده ایجاد می شود . بسته به شدت خرابی ناهمواری هایی به عمق ۵/۷ – ۵/۲ سانتیمتر ایجاد می شود . موج افتادگی به صورت تخمینی از مساحت خرابی و یا ذکر شدت خرابی در واحد طول نمونه اندازه گیری می شود .

گردو غبار :

عبور و مرور وسایل نقلیه و فرسایش راه فاقد روکش منجر به سست شدن مصالح سنگی و جدا شدن آنها از خاک چسبنده و ایجاد گرد و غبار می شود . عدم کنترل این نوع خرابی علاوه بر مسایل ایمنی فرسایش بیشتر و سریعتر راهها را نیز بدنبال دارد . بسته به شدت خرابی ، غلظت گرد و غبار تغییر خواهد کرد . این نوع خرابی به صورت تخمین مقدار گردد و غبار حاصل بر اثر عبور وسیله نقلیه با سرعت Km/h 40 و سدن آن اندازه گیری می شود .

چاله :

فرورفتگی های کاسه ای شکل در سطح جاده با قطر کمتر از یک متر بوده و در اثر سائیده شدن مصالح سنگی در پی تردد وسایل نقلیه سنگین ایجاد می شود . تجمع آب در چاله و نفوذ آن به جسم راه منجر به رشد چاله شده و خرابی های بعدی را در پی خواهد داشت . این نوع خرابی با شمارش تعداد چاله ها با درجات مختلف در واحد نمونه اندازه گیری می شود .

شیارهای طولی :

فرورفتگی سطح جاده در مسیر چرخهای وسایل نقلیه بوده و بدلیل تغییر شکل دائم لایه های زیرین بر اثر عبور و مرور مکرر وسایل نقلیه سنگین ایجاد می شود .

بسته به شدت خرابی عمق شیارهای طولی بین ۵/۷ – ۵/۲ سانتیمتر تغییر خواهد کرد . این نوع خرابی به صورت مساحت سطح شیاردار در واحد نمونه با ذکر شدت خرابی اندازه گیری می شود .

مصالح سست :

عبور و مرور مکرر وسایل نقلیه از جاده های فاقد روکش ( خاکی ) سبب سست شدن پیوند دانه های درشت با ذرات ریز ( چسبنده ) شده و نهایتاً باعث پیدایش دانه های سست روی سطح یا کناره شانه ها می شود . بسته به شدت خرابی ، توده ای از دانه های سست به ارتفاع ۱۰-۵ سانتیمتر در قسمت های مختلف راه انباشته خواهد شد .

تعمیر و مرمت روسازی سطح شواره روک

یکی دیگر از موارد دیگر که باعث بروز سوانح می شود تعمیر و مرمت سطح روسازی بدون رعایت مسایل ایمنی است . بعضاَ اتفاق می افتد که در سطح معابر عملیات اجرایی تعمیر و مرمت روسازی و یا اجرای تأسیسات شهری انجام شده و هیچگونه علایم ایمنی مورد استفاده قرار نمی گیرد . در حالی که در کشورهای پیشرفته آیین نامه های خاص جهت رعایت مسایل ایمنی در هنگام تعمیر و نگهداری وجود دارد که نصب علایم ، چراغهای چشمک زن و خط کشیهای ویژه این شرایط را پیشنهاد و اعمال می نماید .

در هنگام تعمیر و نگهداری سطح معابر باید از تجهیزات ویژه جهت هشدار به رانندگان در حال عبور از محورهای در دست تعمیر و همچنین حفاظت از کارگران و هدایت وسایل نقلیه از منطقه خطر استفاده نمود .

 

این تجهیزات شامل مخروطهای ایمنی مورد استفاده می باشد که باید قابلیت ارتجاعی داشته و رنگ سطح آنها روشن باشد . هنگام روز و در جاده های فرعی باید از مخروطهایی استفاده کرد که حداقل دارای ۵۰ سانتی متر ارتفاع باشد .

مخروطهای ایمنی که رد ساعات تاریکی و در آزادراهها و بزرگراهها مستقر می شوند باید حداقل ۷۰ سانتی متر از ارتفاع داشته باشند . در شبها و مواقع تاریکی هوا نصب تجهیزات روشنایی شامل چراغهای خطرنما و تابلوهای پیکانی چشمک زن الزامی است . تابلوها و علایمی که در شب مورد استفاده قرار می گیرند باید از شبرنگ یا موارد بازتابنده نور ساخته شوند .

یخبندان آبهای موجود در سطح معابر :

مورد دیگری که باعث بروز سوانح و واژگونی وسایل نقلیه و همچنین تراکم ترافیک شده است یخبندان آبهای موجود در سطح معابر می باشد . یکی از مسایل مهم در طراحی راهها در نظر گرفتن شیوه دفع آبهای سطحی است که این مهم در برخی از معابر آبهای باقیمانده در سطح سواره رو منجمد شده و معمولاً مشکلات فراوانی را برای ترافیک وسایل نقلیه بوجود می آورد .

 

راه حل اساسی این مشکا بازنگری و بررسی وضعیت پروفیل طولی و عرضی معابر بخصوص در نقاطی که مشکلات حادتری به لحاظ دفع آبهای سطحی دارند می باشد . اصلاح وضعیت این معابر معمولاً هزینه قابل توجهی را به خود مصروف نداشته و بعنوان یکی از اولویتها باید در برنامه مسئولان ذیربط قرار گیرد .

در مورد آبهای حاصل از شستشوی معابر این نکته  را نیز باید مد نظر داشت که موقعیت زمانی اینگونه عملیات با توجه به دمای محیط به گونه ای انتخاب شود تا مشکل یخ زدگی آبها و به دنبال آن تصادف یا تراکم ترافیک در ساعات اوج را در پی نداشته باشد .

توقف اتومبیلهایی که در تصادفات دچار خسارت شده اند :

توقف اتومبیل های خسارت دیده در تصادفات از موارد دیگری است که خود موجب بروز تصادفات جدید می شود . معمولاً تصادفات در نوارهای عبوری میانی صورت می گیرد که سرعت وسایل نقلیه در آن بالا است . به دنبال توقف این وسایل و عدم امکان نصب تجهیزات هشداردهنده بعد از وقوع تصادفات ، دیگر وسایل نقلیه عبوری با توقف وسایل نقلیه در یک یا دو نوار عبوری مواجه می شوند . در این حالت کنترل وسیله نقلیه مشکل و در بعضی حالات غیر ممکن می شود .

 

در ماده ۷۹آیین نامه راهنمایی و رانندگی آمده است :

هرگاه تصادف فقط منجر به خسارت مالی شود به نحوری که امکان حرکت از وسیله نقلیه سلب نشده باشد راننده موظف است وسیله نقلیه را در نزدیکترین محلی که موجب سد معبر نگردد برای رسیدگی و معاینه متوقف سازد .

بنابر مفاد ماده فوق لازم است رانندگان در تصادفات جزیی سریعاً وسیله نقلیه خود را منتهی الیه سمت راست معابر منتقل کند تا از بروز حوادث بیشتر که معمولاً شدت زیادتری هم دارند جلوگیری شود .

ترک انقباض :

ترکهای طولی یا عرضی گاهی بصورت بلوکهایی هستند که در اثر افت دمای محیط و تغییر حجم رویه بوجود می آید .

این ترکها در پی پدیده معروف Shrinkage و جمع شدن رویه ایجاد شده و به صورت قطعات بزرگ با گوشه های تیز ایجاد می شوند . استفاده از قیر و مخلوط نامناسب ، سفت شدن مخلوط به دلیل پیری زودرس و اجرایی رویه در هوای سرد از عوامل اصلی ایجاد این نوع ترکها می باشند . برای تعمیر این نوع خرابی باید ابتدا ترکها با هوای فشرده تمیز و سپس با قیر حاوی ماسه ریزدانه و گرد سنگ پر شده و سپس در صورت لزوم با استفاده از یک لایه نازک مخلوط بتن آسفالتی روکش شود .

ترک لغزشی :

این نوع ترک در اثر وارد‌ آمدن نیروی شدید افقی ( ترمز کردن ) در مسیر حرکت چرخهای وسایل سنگین در سطح روسازی ظاهر می شود فقدان چسبندگی کافی بین رویه و لایه های زیرین ، وجود گرد و غبار ، روغنهای نفتی یا آب ، عدم استفاده از اندود سطحی بین لایه آستر و لایه لغزشی محسوب می شوند . بدلیل هلالی شکل بودن ،‌این نوع ترکها در اثر پایین آمدن مقاومت برشی رویه به ترکهای برشی نیز مشهور هستند . برای رفع این نوع خرابی ابتدا باید ضعف خاک بستر یا لایه های روسازی برطرف گردد سپس به پرکردن با بتن آسفالتی گرم و در صورت لزوم روسازی مجدد اقدام نمود .

ترک انعکاسی :

این نوع ترک ها در حقیقت انعکاس ترکهای لایه زیرین در لایه روکش آسفالتی هستند . حرکات و درجه رطوبت و قایم لایه های زیرین تغییرات درجه حرارت و درجه افقی نقلیه سنگین از عوامل عمده بروز این نوع ترک هستند . برای تعمیر این نوع تر ک هستند . برای تعمیر این نوع خرابی باید ترک ها را با قیر و قیر حاوی ماسه ریزدانه و گردسنگ پر نمود .

مصالح صیقل شده :

سطح راه در اثر سائیده شدن مصالح سنگی مخلوط لغزنده می شود . اگر مصالح بکار رفته در مخلوط بتن آسفالتی دارای دوام کافی نبوده و از نوع گرد گوشه و یا نرم باشند در اثر تکرارتردد وسایل نقلیه سطح راه بویژه در مواقع بارندگی لغزنده شده و احتمال تصادفات بالا می رود . اگر سطح خرابی محدود باشد از روکش coat seal ( که یک لایه ماده قیری معمولاً EmulsionCut Back و یک لایه سنگ شستکه ) با غلتک چرخ لاستیکی استفاده می شود . اگر سطح خرابی گسترده باشد از یک لایه جدید نازک بتن آسفالتی گرم با دانه های مقاوم استفاده می شود . برای اینکه یک سطح مطلوب برای رانندگی داشته باشیم باید سطح روسازی و مصالح آن دارای زبری مناسب باشند .

کچل شدن رویه :

خروج دانه های روسازی و گسترش آن باعث کچل شدن سطح روسازی و نمایان شدن قیر شده و در نهایت باعث از هم پاشیدگی رویه خواهد شد . تأخیر در پخش مصالح سنگی پس از پخش قیر ، تأخیر در غلتک زدن مصالح سنگی پس از پخش ، عدم استفاده از غلتک چرخ لاستیکی برای کوبیدن آسفالت ،‌بهره برداری پیش از موعد روسازی ، وجود سطح متخلخل و مکنده قیر ، اجرای روسازی در هوای سرد و مرطوب ،‌استفاده از قیر سوخته ، کمبود قیر و عدم تراکم کافی آسفالت از عوامل اصلی این نوع خرابی محسوب می شوند . برای تعمیر این نوع خرابی باید از Seal Coat با ماسه درشت دانه استفاده و با غلتک های چرخ لاستیکی متراکم نمود .

عریان شدن مصالح :

پس از جدا شدن غشاء نازک قیر از پیرامون مصالح سنگی ،‌دانه های سنگی سست شده و از سطح رویه جدا می شوند . گسنرش این پدیده باعث ایجاد ترک و در نهایت چاله خواهد شد . استفاده از مصالح مرطوب ،‌قیر کم یا سوخته ، مصالح کثیف ،‌اجرا در هوای سرد و مرطوب و عدم تراکم کافی مصالح آسفالتی از عوامل عمده ایجاد این نوع خرابی هستند .

در صورتی که سطح خرابی محدود باشد پس از تمیز کردن ترک ها و چاله ها سطح روسازی به صورت موضعی پر و متراکم می شود . لیکن در سطوح گسترده باید پس از اجرای صحیح زهکش ها رویه تعویض شود .

چاله :

خرد شدن و خارج شدن قسمتی از مصالح سنگی از سطح روسازی در اثر ضعف زهکشی ، نفوذ آب به جسم راه ، کمبود قیر و مصرف بیش از حد ریز دانه در مخلوط بتن آسفالتی باعث ایجاد چاله می شود . روند تشکیل چاله در شکل نشان داده شده است . برای تعمیر چاله ها باید آنها را تمیز و پس از قیر پاشی با مصالح بتن آسفالتی گرم پر و به خوبی متراکم نمود .

ترک پوست سوسماری :

ترکهای متصل بهم شبیه پوست سوسمار و یا موزائیک و به شکل تکه های نسبتاً کوچک چند ضلعی در سطح روسازی ظاهر می شوند . خستگی رویه ناشی از تکرار بارگزاری و اجرایی رویه روی خاک های با مقاومت کم و با قابلیت شکل پذیری زیاد از عوامل اجرای عمده ایجاد این نوع ترکها می باشند . برای حالت موضعی قسمتهای ترک خورده و لایه های زیرین را خارج و تمیز کرده و وصله عمیق (Full Depth ) زده می شود . در صورتی که سطح خرابی گسترده باشد روکش تقویتی اجرا می شود .

معین با احتساب حداکثر سه رشته در هر مسیر اندازه گیری می شود .

خرابی راههای با رویه بتن آرمه :

ترک :

این نوع خرابی در اثر نامناسب بودن مخلوط بتن ایجاد می شود .

خروج ریز دانه ها از داخل ترک :

در اثر نفوذ آب به زیر رویه بتنی ، خاک زیر آن اشباع شده و ریزدانه ها از داخل ترک بیرون می زنند .

عدم وجود تکیه گاه برای لبه دالها

در اثر خروج ریزدانه ها از داخل ترکها لبه های دال بتن بدون تکیه گاه شده و حفره ای زیر ترک ها ایجاد می شود .

 پوسته پوسته شدن رویه :

در اثر تکرار تردد وسایل نقلیه و بدلیل وجود اصطکاک بین سطح رویه و لاستیک وسایل نقلیه این پدیده اتفاق می افتد .

خوردگی بتن :

در اثر نفوذ مواد قلیایی به داخل بتن این پدیده اتفاق می افتد .

خرابی آرماتورهای فولادی :

در اثر افزایش حجم بتن پس از پدیده یخبندان بوجود می آید .

خرابی راههای با رویه بتن آسفالتی :

بدلیل استفاده گسترده از این نوع رویه ها در روسازی راههای برون شهری خرابی رویه های بتن آسفالتی با حساسیت بیشتری مورد بررسی قرار گرفته است . مهمترین خرابیهای ایجاد شده در رویه های بتن آسفالتی و اصول تعمیر آنها بشرح زیر می باشد

شیارهای طولی :

شیارهای طولی گودی در مسیر چرخهای وسایل نقلیه سنگین بوجود می آید . بوسیله شمشه فلزی یا چوبی اندازه گیری می شود . برای پیشگیری از وقوع این پدیده باید مصالح سنگی مخلوط های آسفالتی نیز گوشه باید مصالح سنگی مخلوط های آسفالتی نیز گوشه بوده و از بکار بردن مصالح سنگی گرد گوشه بوده و از بکار بردن مصالح ریزدانه خودداری کرد . برای تعمیر این نوع خرابی باید محلهای معیوب تراشیده و با استفاده از مخلوط بتن آسفالتی گرم و تسطیح شود و در صورت لزوم با یک لایه نازک آسفالتی روکش می شود .

نشست موضعی :

نشست موضعی گودی در منطقه محدودی از سطح روسازی است که در اثر سستی خاک بستر یا مصالح لایه های روسازی و نفوذ آب به جسم راه و فقدان تراکم کافی مصالح بکار رفته برای پرکردن محلهای حفاری شده برای تأسیسات شهری به وجود می آید . برای تعمیر این نوع خرابی باید برای حالت موقت محل های گودی را با مخلوط بتن آسفالتی پر و متراکم کرد و برای حالت اصولی باید با تزریق موضعی یا اصلاح خاک بستر و ایجاد زهکش مناسب اقدام شود .

تورم :

تورم بالا آمدن قسمتی از سطح راه در اثر افزایش حجم حاک بستر یا مصالح روسازی است که بدلیل نفوذ آب به جسم راه بویژه در صورتی که سیستم زهکش مناسب نباشد اتفاق می افتد . اگر از خاکهای حساس مثل لای (Silt) در لایه های روسازی استفاده شده باشد ، پس از پدیده یخبندان تورم سطح روسازی پدید می آید . برای تعمیر این نوع خرابی باید خاکهای نامناسب تعویض و پس از تعبیه زهکش مناسب وصله عمیق نمود .

موج افتادگی :

موج افتادگی ناهمواریهای عرضی است که معمولاً نزدیک به هم در محل تقاطعها و سرازیریها در سطح رویه راه ایجاد می شوند . این نامهمواریها در محل هایی که نیروی برشی شدید بر سطح روسازی وارد می شود ،‌بویژه در هنگام ترمز گیری ظاهر می وشند . موج افتادگی در اثر استفاده بیش از حد نیاز قیر در مخلوط بتن آسفالتی ، مصرف بیش از حد مصالح ریزدانه و وجود مقدار زیاد مصالح گرد گوشه توام با ترافیک سنگین بوجود می آید . برای تعمیر این نوع خرابی در راههای کم تردد باید سطح ناهمواری تراشیده و روکش مناسب اجرا شود . لیکن در معابر پر تردد بویژه با ترافیک وسایل نقلیه سنگین باید لایه های روسازی تعویض شوند .

قیر زدگی :

روزدن قیر به سطح معبر در اثر تردد وسایل نقلیه بخصوص در فصل گرما منجر به لغزنده شدن سطح راه و خطر وقوع تصادف خواهد شد . وجود قیر زیاد ،‌مصالح ریزدانه بیش از حد و عدم تراکم کافی لایه ها با ترافیک سنگین و تفزایش درجه حرارت محیط از عوامل عمده پدیده قیر زدگی محسوب می شوند . اگر سطح راه ماسه یا شن ریزدانه پاشیده و متراکم می شود در غیر اینصورت با یک لایه نازک و کم قیر روکش می گردد .

شیوه های ایمن تعمیر و نگهداری در بزرگراهها:

سالیانه مقادیر توجهی از هزینه ها ، صرف ایمن سازی معابر بویژه بزرگراههای درون شهری تهران می شود . این هزینه ها شامل نصب و تعمیر و نگهداری نرده های حفاظتی ( گاردریل ) ، خط‌‌کشی معابر ،‌نصب علایم افقی و عمودی هشدار دهنده و غیره می شود . با این جود هر از گاهی شاهد اخبار مربوط به تصادفات ناشی از برخورد وسایل نقلیه با موانع ثابت و یا متحرک در بزرگراهها هستیم که اغلب این تصادفات بعلت شدن برخوردهای حاصله منجر به فوت سرنشینان وسایل نقلیه می شود . عدم هماهنگی در نگهداری فضای سبز معابر و یا تعمیر و نگهداری روسازی و تجهیزات راه با سازمانهای مسئول ایمنی ترافیک باعث شده است تا علاوه بر هدر رفتن تلاشها و هزینه های مصرفی در زمینه ایمن سازی معابر ، هزینه های سنگین ناشی از تصادفات نیز به استفاده کنندگان از راهها تحمیل شود .

در کشورهای پیشرفته به دلیل اهمیت و تأثیر خسارات احتمالی ناشی از تعمیر و نگهداری راهها ، آیین نامه ها و مقررات خاصی در این زمینه شده است که جزئیات ،‌نقشه ها و دستورالعملهای ویژه شرایط تعمیر و نگهداری را ارائه و مسئوالان ذیربط را ملزم به رعایت آنها نموده است .

در کشور ما نیز دستورالعمل های لازم در این زمینه موجود بوده حساسیت زیادی در مورد ایمنی بزرگراهها جود دارد بطوریکه با نصب تابلوهای تبلیغاتی در حریم بزرگراهها به دلیل انحراف توجه رانندگان از مسیر ، برخورد می شود . جای آن دارد که در مورد توقف موانع متحرک در خط سبقت بزرگراهها و یا دیگر موانع موجود در سطح سواره رو معابر پرتردد اقدامات لازم صورت پذیرد .

عوامل و موانع حادثه ساز در بزرگراهها :

 

60,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت روکش آسفالت
  • مقاله اجرای آسفالت گرم
  • مقاله آسفالت رنگی و بتن رنگی
  • مقاله نحوه تشکیل آسفالت در مخزن و چگونگی برطرف کردن آن
  • مقاله آسفالت ساختمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.