1,049 بازدید
پاورپوینت توربوشارژر و سوپرشارژر مربوطه به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۷ اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت توربوشارژر و سوپرشارژر نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
علل پیدایش :
توربوشارژر :
محدودیت ها در توربو شارژر :
راه حل ها :
۱- دریچه اگزوز :
۲- یاتاقانهای ساچمه ای :
۳- پره های سرامیکی :
۴- خنک کننده داخل :
سوپرشارژر :
مزایا سوپرشارژر :
معایب سوپرشارژر :
تفاوت بین سوپرشارژرها :
تفاوت بین سوپرشارژر و توربو شارژر :
نتیجه گیری :
منابع :
از زمان اختراع موتورهای درون سوز تا کنون ، مهندسان خودرو و طراحان خودروهای سرعت ، همراه به دنبال راهی برای افزایش و ارتقای قدرت موتور بوده اند .
یک راه افزایش قدرت ، ساخت و تولید موتور بزرگتر است اما ساخت این موتور ، افزایش وزن و هزینه بیشتر تولید و تعمیر را به همراه دارد و راه حل خوبی نیست .
راه حل دیگر افزایش قدرت موتور ، ساخت موتوری با بازده بالاتر است این امر زمانی میسر می شود که هوا با سرعت بیشتر و حجم بالاتر وارد محفظه احتراق موتور شود .
از این رو استفاده از سوپر شارژر و توربو شارژر ، راه حل خوبی برای دسترسی به مکش هوا با تراکم بالا و سرعت بیشتر به داخل محفظه تراکم است .
توربو شارژر نوعی سیستم دمنده است که هوا را با فشار خیلی زیادی به درون سیلندر می دمد .هنگامی که پیستون در حالت عکس قرار دارد مخلوط هوا و سوخت به درون سیلندر می مکد هر چه فشار هوا بیشتر باشد مقدار مولکول های هوا بیشتر خواهد بود و بالتبع مخلوط هوا و سخوت بیشتری در سیلندر جای خواهد گرفت ، هرچه سوخت بیشتر باشد ، قدرت ناشی از احتراق هم بیشتر خواهد بود .
در توربوشارژر از فشار گاز خروجی اگزوز استفاده می شود ، گازهای خروجی داغ هستند و می توان از انرژی جنبشی ، سرعت و فشار آنها برای چرخاندن یک توربین استفاده کرد . این توربین هم یک پمپ هوا را می گرداند و در نهایت پمپ ، هوا را فشرده کرده به درون سیلندر می فرستد .
توربین نصب شده در مسیر گازهای خروجی گاه به سرعت ۱۵۰ هزار دور در دقیقه میرسد که بیش از ۳۰ بار سریعتر از دور موتور اغلب خودروهای امروزی است.
توربوشارژرهای رایج میتوانند هوا را به فشار ۴۰ تا ۵۵ کیلوپاسکال بیشتر از هوای محیط برسانند ولی به دلیل برخی تلفات، این افزایش قدرت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود .
پرههای توربین با طراحی خاص میتوانند به گردش ۱۵۰ هزار دور در دقیقه دست پیدا کنند، ولی انتقال چنین گردشی به کمپرسور کار سادهای نیست. میل محوری که پروانه توربین را به پرههای کمپرسور متصل میکند، باید دارای پایداری بسیار بالایی باشد. اغلب میل محورهای معمولی در چنین سرعت بالایی منفجر میشوند، زیرا هم دمای میله بسیار بالا میرود، هم اندکی جابهجایی و عدم تعادل در نصب میل محور کافی است تا در این سرعت، میل محور به بیرون پرتاب شود. از این رو از یاتاقانهای روغنی برای مهار میل محور در توربوشارژر استفاده میشود.
الف- فشار: هنگامی که مخلوط هوا و سوخت در سیلندر یک خودروی متراکم میشود، دمای آن نیز همراه با فشار افزایش خواهد یافت. فشار بیش از اندازه به دیوارههای سیلندر، سرسیلندر و حتی پیستون و میللنگ موجب کاهش عمر مفید آنها میشود.
ب- دما : اگر دما از حد مشخصی بالاتر رود، مخلوط هوا و سوخت میتوانند پیش از زدن جرقه دچار احتراق شوند. بدینترتیب نه تنها چرخه عظیم موتور دچار اخلال میشود، بلکه ضربه ناشی از احتراق میتواند آسیبهای جدی به موتور وارد آورد. از این رو برخی با کاهش دادن نسبت تراکم سیلندر، حداکثر فشار و دما را در محدوده مجاز نگه میدارند.
ج – زمان تأخیر: یکی از مهمترین مشکلات توربوشارژر این است که نمیتوانند افزایش قدرت را به طور ناگهانی اعمال کنند. هنگامی که به پدال گاز فشار میآورید، حدوداً یک ثانیه طول میکشد تا توربین به سرعت لازم دست پیدا کند و افزایش قدرت اعمال شود. بنابراین افزایش قدرت با کمی تاخیر حاصل میشود. یکی از روشهای کاستن این زمان تاخیر، پایین آوردن اینرسی قطعات است که معمولاً از طریق سبک کردن قطعات بدست میآید
د – اندازه توربوشارژر: اندازه توربوشارژر هم مزایا و معایبی به همراه دارد. هر چه توربوشارژر کوچکتر باشد، زمان تاخیر کمتری دارد و سریعتر قدرت را اعمال میکند، ولی در سرعتهای بسیار بالا که باید حجم زیادی هوا را وارد سیلندر کند، کمتوان و گاه خطرناک ظاهر میشود. در مقابل، توربوشارژر بزرگ میتواند به خوبی از عهده پمپ کردن حجم زیاد هوا برآید. ولی زمان تاخیر آن بیشتر خواهد بود.
راه حل ها :
از یک یا چند دریچه کمکی در مجرای اگزوز سود میبرند که آنها را قادر میسازد از توربوشارژرهای کوچک استفاده کنند. هنگامی که سرعت خودرو بسیار بالا میرود و بالتبع حجم گاز اگزوز افزایش مییابد، این خطر وجود دارد که توربین با سرعت بسیار بالاتری به گردش در آید. در این شرایط این دریچهها باز شده و بخشی از اگزوز بدون آنکه از توربین عبور کند، از موتور خارج میشود.
در این یاتاقانها، از ساچمههای بسیار پیشرفتهای استفاده شده که این یاتاقانها موجب میشوند میل محور با اصطکاک کمتری نسبت به یاتاقانهای روغنی که در اغلب نمونهها استفاده میشود
راه حل ها :
سرامیک، دستهای از مواد هستند که استحکام خوبی دارند و به مراتب از فلز هم ابعاد خود سبکترند. پرههای فلزی دو مزیت دارد :
۱-۳ – با سبکتر کردن توربین ، زمان تاخیر را کاهش می دهد .
۲-۳ – چون بر همکنش با مواد خورنده درون اگزوز ندارد، شکل خود را برای مدتها حفظ میکند و مانند پره فلزی خورده نمیشود
راه حل ها :
پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر